• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego policji nie widać na obwodnicy?

Maciej Korolczuk
22 lipca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Część kierowców twierdzi, że prewencyjne działania policji mogłyby zwiększyć bezpieczeństwo na obwodnicy. Na zdjęciu: policja zamknęła drogę po kolejnym wypadku. Część kierowców twierdzi, że prewencyjne działania policji mogłyby zwiększyć bezpieczeństwo na obwodnicy. Na zdjęciu: policja zamknęła drogę po kolejnym wypadku.

Rosnąca lawinowo liczba kolizji i kolejne rekordy w pomiarach ruchu sprawiają, że w ostatnim czasie jazda Obwodnicą Trójmiasta dla dziesiątek tysięcy kierowców jest prawdziwą gehenną. Część z nich postuluje, by brawurową i niebezpieczną jazdę okiełznały patrole policji. Ta tłumaczy jednak, że obwodnica nie jest przystosowana, by w bezpieczny sposób mogły stanąć na niej patrole. Wystarczy jednak przejechać się obiema obwodnicami, by takich miejsc wskazać co najmniej kilka.



Czy częstsze patrole policji zwiększyłyby bezpieczeństwo na obwodnicy?


Ruch na obwodnicy rośnie lawinowo. Niedawno padł na niej kolejny rekord, gdy w piątek 3 lipca automatyczna stacja pomiarowa na wysokości Osowej zarejestrowała ponad 95 tys. aut (w kierunku Szczecina urządzenie pomiarowe naliczyło 50 995 pojazdów, a w kierunku Łodzi 44 290). Niewiele lepiej było w kolejny piątek, gdy obwodnicą w obu kierunkach przejechało ponad 94 tys. aut.

- Widać wyraźnie, że najwięcej pojazdów przejeżdża w piątki. Tu się nakłada normalny - także spory - ruch z dnia powszedniego z ruchem wakacyjnym. Co ciekawe, w piątki ruch nie ma wyraźnego podziału na szczyt poranny i popołudniowy, bo od godz. 6-7 do godz. 19-20 natężenia są podobne - mówi Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Czytaj też: Gdzie policjanci powinni mierzyć prędkość?

Na obwodnicy z każdym miesiącem robi się coraz ciaśniej już od kilku lat. Droga trzeszczy w szwach szczególnie w wakacje, co potwierdzają także statystyki kolizji i wypadków.

Minione półrocze było pod tym względem najgorsze od lat.

W 2013 r. w pierwszych sześciu miesiącach roku na obwodnicy doszło do 154 kolizji. Rok później już do 184, a w tym roku policyjne statystyki z końcem czerwca zatrzymały się na 244 kolizjach!

- Rzeczywiście wzrost liczby stłuczek jest znaczący - zauważa Joanna Skrent z Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku. - Najczęściej na obwodnicy dochodzi do najechania na tył, co spowodowane jest z jednej strony nadmierną prędkością, a z drugiej zbyt małym odstępem od pojazdu jadącego przed nami.
Nieco bardziej optymistycznie wyglądają statystyki poważniejszych zdarzeń, a więc wypadków z osobami rannymi i zabitymi. W pierwszej połowie 2013 r. w 18 wypadkach rannych zostało 21 osób, a 2 zmarły. Rok później w 16 wypadkach ucierpiało 16 osób i także 2 osoby poniosły śmierć. W tym półroczu liczba wypadków jest podobna (17) i choć nie ma ofiar śmiertelnych, to aż 28 osób trafiło do szpitali.

Część kierowców w licznych komentarzach pod informacjami o kolejnych wypadkach i kolizjach na obwodnicy domaga się na niej większej obecności policji.

Co na to mundurowi?

Funkcjonariusze tłumaczą, że są na obwodnicy tak często, jak to tylko możliwe. Formalnie obwodnica podlega pod trzy komendy miejskie: w Gdańsku, Gdyni i Pruszczu Gdańskim, a zarządcą drogi jest GDDKiA. Najwięcej pracy - biorąc pod uwagę dostępne środki - mają policjanci z Pruszcza, którzy poza samą obwodnicą muszą pilnować porządku na Południowej Obwodnicy, na drogach gminnych i fragmencie autostrady. Na pozostałym fragmencie obwodnicy - od Kowal aż do Chyloni - wszelkie zdarzenia drogowe obsługują policjanci z Gdańska i Gdyni.

Dlaczego zatem kierowcy odnoszą wrażenie, że nad sytuacją na obwodnicy nikt nie panuje?

Jednym z powodów wydaje się niewystarczająca liczba patroli. Policjanci dysponują jednym, czasem dwoma nieoznakowanymi radiowozami wyposażonymi w wideorejestratory. Aby ich praca była efektywna, musiałyby krążyć po obwodnicy niemal bez przerwy, na co najzwyczajniej nie ma środków.

Policjanci tłumaczą się też zachowaniem kierowców, którzy na widok oznakowanego patrolu wciskają nagle pedał hamulca, powodując dodatkowe zagrożenie na drodze.

Wrażenie nieobecności policji na obwodnicy może sprawiać również wskazywany przez nią "brak możliwości bezpiecznego ustawienia patrolu statycznego".

Czytaj również: To nie naćpani bandyci są największym zagrożeniem na drogach

Przejechaliśmy się obwodnicą, by sprawdzić, czy rzeczywiście tak jest. Okazało się, że takich miejsc, gdzie policja mogłaby kontrolować prędkość, można wskazać co najmniej kilka.

Miejsca, w których policja może w bezpieczny sposób prowadzić statyczne kontrole drogowe. Miejsca, w których policja może w bezpieczny sposób prowadzić statyczne kontrole drogowe.

- Wskazane azyle, szczególnie te w Koszwałach i na Matarni znajdują się poza głównym ciągiem obwodnicy, a więc na zjazdach i łącznicach. Tam z reguły prędkości są mniejsze. Zdecydowanie bardziej efektywne są kontrole na głównym ciągu obwodnicy, do czego wykorzystujemy patrole zarówno oznakowane jak i nieoznakowane. Te pierwsze częściej można spotkać choćby na zjeździe z Trasy Kwiatkowskiego na obwodnicę. Tam infrastruktura pozwala na bezpieczne zatrzymanie kontrolowanego pojazdu - dodaje Joanna Skrent.
Nasi rozmówcy zauważają, że rosnący ruch na obwodnicy wymusza na kierowcach zmianę dotychczasowej techniki jazdy.

- Jeszcze niedawno ruch na obwodnicy wyglądał tak, że większość aut jeździła prawym pasem, a lewy służył do wyprzedzania. Można było przyśpieszyć, wyprzedzić i wrócić na prawy pas. Obecnie, przy takim natężeniu ruch oboma pasami odbywa się praktycznie równolegle. Samochodów jest tak wiele, że nie ma jak się rozpędzić, a średnie prędkości spadają. Tendencja natężenia ruchu jest niestety rosnąca, wkrótce może się więc zdarzać coraz częściej, że obwodnica na niektórych odcinkach w określonych godzinach po prostu będzie stać - tłumaczy nam jeden z funkcjonariuszy.
Na koniec gorzko żartuje, że jeśli spełni się najczarniejszy scenariusz, kontrole drogowe na obwodnicy stracą sens. - No chyba, żeby sprawdzać zapięte pasy i trzeźwość kierowców.

Opinie (459) 8 zablokowanych

  • Stołki decydują

    Dymisje w GDDKiA i OPAT załatwiłyby pewnie sprawę. Chyba od tego m. in. jest GDDKiA żeby nie byli zaskoczeni, że ruch wzrósł lawinowo i przepustowość obwodnicy już nie jest taka jak w latach `70.

    • 3 0

  • korzystając z okazji art. drogowego... (1)

    informacja dla januszy cebulaków poruszających się od Jelitkowa przez dolny Sopot - już od skrzyżowania Piastowska/Kapliczna przez całą ul. Bitwy Pod Płowcami oraz cały dolny Sopot aż do wyjazdu na górce z Powstańców Warszawy łączącej się z Haffnera obowiązuje STREFA 30.
    Jak ktoś znalazł prawo jazdy w płatkach śniadaniowych i myśli że prędkość 30 w tej strefie nie obowiązuje i można zap... i sobie wyprzedzać na podwójnej ciągłej lub pod prąd na rondzie lub w tunelu przy molo to niech lepiej zostanie w domu.

    • 4 1

    • Mistrzowie i mistrzynie kierownicy

      Szanowne Panie i Szanowni Panowie jadący z Gdyni do Gdańska ( w szczególności ci co jadą przez Brodwino ). Rano najpierw budzimy się, następnie wstajemy, robimy siusiu, myjemy się, golimy, jemy śniadanko, ubieramy się, malujemy ( to dotyczy mistrzyń kierownicy ). Udzielamy ostatnich wskazówek mężom, dzieciom i żonom i dopiero k.....rwa wsiadamy do samochodu. Nie inaczej. W samochodach istnieje coś takiego jak KIERUNKOWSKAZ. Włączajcie nie w trakcie zmiany pasa, wyprzedzania itp. lecz przed tymi manewrami. Drogie starsze Panie, Panowie i ci początkujący!. Królowie lewego pasa. Lewy pas nie służy do jazdy z prędkością 30 - 40 km/godzinę. To nie wycieczka turystyczno - krajoznawcza lecz jazda do pracy. I na koniec odłączcie rano telefon od ucha.

      • 3 0

  • Patrole na motocyklach (2)

    Jezeli w okresie wakacyjnym wzrasta liczba aut na obwodnicy policja nie wystawia na ta droge patroli policji na motocyklach. Przeciez pogoda jest dobra do tego typu pojazdow. Nie trzeba lapac za predkosc poniewaz w takim natezeniu ruchu nie da sie jej przekoczyc. Karac za brak odpowiedniego odstepu i skakania z pasa na pad. Uwazam ze patrol policji na motocylkach sprawdzil by sie idealnie w okresie letnim na obwodnicy. Tylko trzeba chciec. Wiekszosci krajow europejskich widzialem patrole na motocylkach na drogach szybkiego ruchu.

    • 5 1

    • patrole na motocyklach sobie na Morskiej w Cisowej stoją w godzinach szczytu kiedy wszyscy jadą 30-40 km/h zderzak w zderzak

      • 0 0

    • I nauczył sztuki jazdy po obwodnicy, weź puknij się...

      • 0 0

  • po co policja - wystarczy odcinkowy pomiar predkosci

    przy okazji mozna zwolnic kilku darmozjadow z policji

    • 3 3

  • Policja=korki (1)

    Wczoraj około 16.00 na obwodnicy w kierunku gdańska stała na lewym pasie policja i kontrolowała motocyklistę. Korek ładny. A nie mozna było zjechać zupełnie na prawo poza pasy do jazdy. Po co? Policji wolno ws\zystko - powinni za cos takiego dostac mandacik!!!!!!!!!. Wypadku z ofiarami nie było a pas blokowali.

    • 1 0

    • Masz zdjęcia?

      • 0 0

  • (1)

    Polskie spoleczenstwo bogaci sie w szybkim tempie to i drastycznie wzrasta liczba samochodow na drogach.

    • 2 1

    • Samochód to żadne bogactwo, to koszt.

      • 1 1

  • Ograniczenie 100km/h (1)

    Niestety prawda jest taka, ze ponad polowa nie potrafi poruszac sie po obwodnicy nie spominajac o autostradzie. Miasto wraz z KP postawilo ograniczenia na obwodowej dajac jasny sygnal januszom i pozostalym wiesniakom iz sprawne poruszanie sie lewym pasem jest na poziomie 90km/h i niestety statystyki to potwierdzaja!!!! Fenomenem jest to, ze wszelkie hamowania wrecz debilne zaczynaja sie gdy trasa prowadzi pod gorke np jadac w kierunku Chyloni przy zjezdzie na Witomino. Owy pagorek poprzedza dlugi zjazd w dol gdzie generalnie odbywa sie wszystko w miare sprawnie dopiero gdy trasa prowadzi pod gore zaczyna sie istna masakra!!! Co spowodowane jest-brakuje epitetow niestety-ktorzy jadac magiczne ok 90km/h wyjezdzaja na lewy pas aby np wyprzedzic wolniejszy pojazd jakim jest ciezarowka ale robia to swoimi magicznymi furami z poteznym silnikiem srednio max pojemnosc do 1,2 probujac wykonac manewr wyprzedzania na 5tym biegu.... Niektorzy za to maja we krwi, ze musza dotykac prawa stopa zawsze jakiegos pedalu. Albo gaz albo hamulec ale juz na kursie prawa jazdy chyba nikt im nie powiedzial ze zdjecie nogi z gazu powoduje hamowanie i momencie zwalniania zredukuj cymbale bieg aby zmniejszyc predkosc a nie wduszanie hamulca w kazdej sytuacji. Najgorsze jest to, ze nic sie nie zmieni bo polowa poruszajacych sie wrecz panicznie sie boi poruszac obwodnica ale jada bo musza... Ostatnio jade za pania przepraszam ale to bylo GWE... Lewym pasem pani pomyka lewym juz na wysokoscie Witomina gdyz w Chylce skreca w lewo i juz 5km przed zjazdem jest przygotowana do tego manewru :):) natomiast prawym pasem zaczyna ja mijac ciezarowka!!! gdzie mina i strach kobiety omal nie doprowadzila do wypadku ale nie smiejcie sie janusze bo to was meskiej czesci tez sie tyczy!!
    Smiem twierdzic, ze narod nie potrafi i nie zna podstawowych zasad w ruchu drogowym i tyle!
    U nas ze wszystkim jest ciezko! Czy to jazda obwodnica czy autostrada czy jazda na zamek czy podejmowanie decyzji aby usprawnic ruch i nie byc egoista...
    Tak mozna wymieniac i wymieniac.
    Proponuje juz poraz kolejny progi zwalniajace i ograniczenie do 60km/h na obwodnicy przeciez obnizenie max predkosci do 100 na odcinku gdynskim "pomogly" :):) dopiero nieco ponad polowa roku a juz wiecej kolizji niz przez caly 2014 pare tygodni temu dwa dachowania dzien po dniu heh
    janusze start!!!

    • 12 0

    • Przeginanie przez redukcję do absurdu jest nudne, nie uważacie?

      • 0 0

  • Obwodnica nie jest przystosowana do takiego natężenia ruchu, (1)

    które zafundował nam rząd otwierając w weekendy autostradę.

    • 4 1

    • Nie rząd, tylko ludzie.

      • 0 0

  • Przepustowość tej drogi dostasowana jest do lat 70-tych (1)

    Niestety bedzie coraz gorzej, dopóki nie powstanie Obwodnica Metropolitarna. ale i wówczas ta droga będzie zapchana. Musaiała by mieć na obecny ruch ok 4 pasów ruchu w każdym kierunku, by można było jeździć jak jeszcze 10-15 lat temu

    • 5 3

    • W latach 70. , a właściwie pod ich koniec, na Obwodnicy musiało być luźniej. W Polsce zarejestrowanych jest min. 15 mln jeżdżacych aut (odliczywszy szacowane"duchy" z oficjalnego rejestru). W roku 1975. było to 5 mln. Poza tym wtedy nie było dookoła osiedli.

      • 0 0

  • ludzie sami chcą kontroli. Wy jesteście chorzy naprawdę chorzy !!!

    • 3 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane