• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego policji nie widać na obwodnicy?

Maciej Korolczuk
22 lipca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Część kierowców twierdzi, że prewencyjne działania policji mogłyby zwiększyć bezpieczeństwo na obwodnicy. Na zdjęciu: policja zamknęła drogę po kolejnym wypadku. Część kierowców twierdzi, że prewencyjne działania policji mogłyby zwiększyć bezpieczeństwo na obwodnicy. Na zdjęciu: policja zamknęła drogę po kolejnym wypadku.

Rosnąca lawinowo liczba kolizji i kolejne rekordy w pomiarach ruchu sprawiają, że w ostatnim czasie jazda Obwodnicą Trójmiasta dla dziesiątek tysięcy kierowców jest prawdziwą gehenną. Część z nich postuluje, by brawurową i niebezpieczną jazdę okiełznały patrole policji. Ta tłumaczy jednak, że obwodnica nie jest przystosowana, by w bezpieczny sposób mogły stanąć na niej patrole. Wystarczy jednak przejechać się obiema obwodnicami, by takich miejsc wskazać co najmniej kilka.



Czy częstsze patrole policji zwiększyłyby bezpieczeństwo na obwodnicy?


Ruch na obwodnicy rośnie lawinowo. Niedawno padł na niej kolejny rekord, gdy w piątek 3 lipca automatyczna stacja pomiarowa na wysokości Osowej zarejestrowała ponad 95 tys. aut (w kierunku Szczecina urządzenie pomiarowe naliczyło 50 995 pojazdów, a w kierunku Łodzi 44 290). Niewiele lepiej było w kolejny piątek, gdy obwodnicą w obu kierunkach przejechało ponad 94 tys. aut.

- Widać wyraźnie, że najwięcej pojazdów przejeżdża w piątki. Tu się nakłada normalny - także spory - ruch z dnia powszedniego z ruchem wakacyjnym. Co ciekawe, w piątki ruch nie ma wyraźnego podziału na szczyt poranny i popołudniowy, bo od godz. 6-7 do godz. 19-20 natężenia są podobne - mówi Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Czytaj też: Gdzie policjanci powinni mierzyć prędkość?

Na obwodnicy z każdym miesiącem robi się coraz ciaśniej już od kilku lat. Droga trzeszczy w szwach szczególnie w wakacje, co potwierdzają także statystyki kolizji i wypadków.

Minione półrocze było pod tym względem najgorsze od lat.

W 2013 r. w pierwszych sześciu miesiącach roku na obwodnicy doszło do 154 kolizji. Rok później już do 184, a w tym roku policyjne statystyki z końcem czerwca zatrzymały się na 244 kolizjach!

- Rzeczywiście wzrost liczby stłuczek jest znaczący - zauważa Joanna Skrent z Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku. - Najczęściej na obwodnicy dochodzi do najechania na tył, co spowodowane jest z jednej strony nadmierną prędkością, a z drugiej zbyt małym odstępem od pojazdu jadącego przed nami.
Nieco bardziej optymistycznie wyglądają statystyki poważniejszych zdarzeń, a więc wypadków z osobami rannymi i zabitymi. W pierwszej połowie 2013 r. w 18 wypadkach rannych zostało 21 osób, a 2 zmarły. Rok później w 16 wypadkach ucierpiało 16 osób i także 2 osoby poniosły śmierć. W tym półroczu liczba wypadków jest podobna (17) i choć nie ma ofiar śmiertelnych, to aż 28 osób trafiło do szpitali.

Część kierowców w licznych komentarzach pod informacjami o kolejnych wypadkach i kolizjach na obwodnicy domaga się na niej większej obecności policji.

Co na to mundurowi?

Funkcjonariusze tłumaczą, że są na obwodnicy tak często, jak to tylko możliwe. Formalnie obwodnica podlega pod trzy komendy miejskie: w Gdańsku, Gdyni i Pruszczu Gdańskim, a zarządcą drogi jest GDDKiA. Najwięcej pracy - biorąc pod uwagę dostępne środki - mają policjanci z Pruszcza, którzy poza samą obwodnicą muszą pilnować porządku na Południowej Obwodnicy, na drogach gminnych i fragmencie autostrady. Na pozostałym fragmencie obwodnicy - od Kowal aż do Chyloni - wszelkie zdarzenia drogowe obsługują policjanci z Gdańska i Gdyni.

Dlaczego zatem kierowcy odnoszą wrażenie, że nad sytuacją na obwodnicy nikt nie panuje?

Jednym z powodów wydaje się niewystarczająca liczba patroli. Policjanci dysponują jednym, czasem dwoma nieoznakowanymi radiowozami wyposażonymi w wideorejestratory. Aby ich praca była efektywna, musiałyby krążyć po obwodnicy niemal bez przerwy, na co najzwyczajniej nie ma środków.

Policjanci tłumaczą się też zachowaniem kierowców, którzy na widok oznakowanego patrolu wciskają nagle pedał hamulca, powodując dodatkowe zagrożenie na drodze.

Wrażenie nieobecności policji na obwodnicy może sprawiać również wskazywany przez nią "brak możliwości bezpiecznego ustawienia patrolu statycznego".

Czytaj również: To nie naćpani bandyci są największym zagrożeniem na drogach

Przejechaliśmy się obwodnicą, by sprawdzić, czy rzeczywiście tak jest. Okazało się, że takich miejsc, gdzie policja mogłaby kontrolować prędkość, można wskazać co najmniej kilka.

Miejsca, w których policja może w bezpieczny sposób prowadzić statyczne kontrole drogowe. Miejsca, w których policja może w bezpieczny sposób prowadzić statyczne kontrole drogowe.

- Wskazane azyle, szczególnie te w Koszwałach i na Matarni znajdują się poza głównym ciągiem obwodnicy, a więc na zjazdach i łącznicach. Tam z reguły prędkości są mniejsze. Zdecydowanie bardziej efektywne są kontrole na głównym ciągu obwodnicy, do czego wykorzystujemy patrole zarówno oznakowane jak i nieoznakowane. Te pierwsze częściej można spotkać choćby na zjeździe z Trasy Kwiatkowskiego na obwodnicę. Tam infrastruktura pozwala na bezpieczne zatrzymanie kontrolowanego pojazdu - dodaje Joanna Skrent.
Nasi rozmówcy zauważają, że rosnący ruch na obwodnicy wymusza na kierowcach zmianę dotychczasowej techniki jazdy.

- Jeszcze niedawno ruch na obwodnicy wyglądał tak, że większość aut jeździła prawym pasem, a lewy służył do wyprzedzania. Można było przyśpieszyć, wyprzedzić i wrócić na prawy pas. Obecnie, przy takim natężeniu ruch oboma pasami odbywa się praktycznie równolegle. Samochodów jest tak wiele, że nie ma jak się rozpędzić, a średnie prędkości spadają. Tendencja natężenia ruchu jest niestety rosnąca, wkrótce może się więc zdarzać coraz częściej, że obwodnica na niektórych odcinkach w określonych godzinach po prostu będzie stać - tłumaczy nam jeden z funkcjonariuszy.
Na koniec gorzko żartuje, że jeśli spełni się najczarniejszy scenariusz, kontrole drogowe na obwodnicy stracą sens. - No chyba, żeby sprawdzać zapięte pasy i trzeźwość kierowców.

Opinie (459) 8 zablokowanych

  • Martwe 100km/h totalna bzdura... (10)

    Nikt tego nie egzekwuje i są baaam i buuum...
    Żenujące i zatrważające jak każdy łamie ten przepis..

    • 5 1

    • (4)

      Stąd konieczne są systemy pomiaru odcinkowego prędkości.

      • 0 4

      • W d*pę sobie wsadź odcinkowy pomiar prędkości! (3)

        Wystarczająco nas okradają gnoje z immunitetami!!!

        • 2 2

        • (2)

          Nikt cię nie okradnie - jeśli przekraczasz prędkość, to z własnej woli i na własną odpowiedzialność.

          • 2 2

          • A jak moje auto będzie jechało na lawecie... (1)

            ...to ja dostanę mandat czy laweciarz? Było już wiele problemów z tymi radarami więc nigdy nie wiadomo!

            • 0 0

            • A jak będzie wąsata babcia jechała z tyłu? Nie mówmy tutaj o 1 zabawnym przypadku rodem z "Faktu" (dla mnie sprawą prosta, nie przyjął bym takiego mandatu), tylko tysiącami piratów łamiących prawo bezczelnie, codziennie, w całej Polsce.

              • 0 0

    • Większość kierowców ma w d*pie to ograniczenie bo jest ono absurdem! (4)

      Powinno być z powrotem 120 km/h na Gdyńskim odcinku obwodnicy!!!

      • 2 0

      • (3)

        Podaj argumenty "dlaczego 120", skoro 100 km/h to: krótsze drogi hamowania, o 1/3 mniej energetyczne kolizję, o 20% więcej czasu na reakcje dla kierowców.

        • 1 3

        • Dlatego 120 (2)

          bo to jest droga ekspresowa. Po prostu.

          • 3 0

          • (1)

            To jest rekursywny argument. Ja poproszę o rzeczowy, praktyczny i ekonomiczny.

            • 0 2

            • bo mozna tam bezpiecznie jechac 120km/h

              • 1 0

  • Obwodnica nie spełnia standardów drogi ekspresowej (1)

    nie ma pasów awaryjnych, a to wywołuje potworne korki przy głupim braku paliwa (zdarzyło się rosjaninowi niedawno)
    Dlatego nie powinna się nazywać S6 a powinna zostać drogą krajową 96 z ogrniczeniem 100 km.h na całej długości

    • 5 1

    • Tak będzie po budowie OMT.

      • 0 0

  • ale akcja (1)

    Wszystko przez bez sensowne ograniczenie do 100 było 130 i nie było tylu wypadków co teraz

    • 1 5

    • Kiedy było 130 km/h dozwolone? Chyba przed 1 stycznia 2011 na autostradach... (Ale ten czas leci)

      • 1 0

  • Będą 3 pasy

    przy obwodnicy w Gdańsku i Gdyni czy w Pruszczu budują się wielkie sypialniane osiedla, powstała i rozbudowuje się strefa ekonomiczna z firmami przy lotnisku, lotnisko się rozbudowało i obsługuje już 3 mln pasażerów z Trójmiasta, Elbląga, Olsztyna, Bydgoszczy i Torunia. Kaliningrad tez dokłada do ruchu. Nie ma już innego wyjścia, trzy pasy powstaną prędzej czy później to tylko kwestia czasu inaczej grozi nam paraliż trójmiasta w przeciągu wg mnie najpóźniej do 5 lat. Już teraz nalezy ostro naciskać polityków, urzędników o rozbudowę

    • 4 2

  • ani razu ich nie widziałam...

    • 1 1

  • Zakaz wyprzedzania przez ciężarowe jest niepotrzebny (1)

    Jeśli prawym jedzie samochód nie-ciężarowy, jedzie wolno z różnych powodów, to ciężarowe mając zakaz nie wyprzedzają go i tworzy się konwój. Taki konwój trudno jest z kolei wyprzedzić. Niektórzy zresztą ograniczenie do 100 traktują jako nakaz. Warto postawić fotoradary i będą pieniądze.

    • 2 2

    • "Taki konwój trudno jest z kolei wyprzedzić" - na szosie, ale nie na drodze ekspresowej.

      • 0 1

  • nie policja (4)

    nie policja powinna jeździć tylko kierowcy powinni przejść kurs jazdy po obwodnicy jeśli jadę wolniej to zjeżdżam na prawy pas a nie jadę lewym i hamuje cały ruch. takich kierowców powinno się karać mandatami.

    • 6 1

    • (3)

      Jeżeli prawy pas nie jest wolny, to można jechać lewym pasem, z prędkością nie przekraczającą maksymalnej dozwolonej.

      • 0 1

      • (2)

        Skodziaz chyba jakis bezrobotny, ciagle odpisuje na posty. Ciekawe kiedy jezdzi obwodnica jak ciagle klepie w klawiature :D

        • 1 0

        • (1)

          Staram się tamtędy nie jeździć, za wielu furiatów, korki, nerwy, niebezpiecznie. Wolę pracować z domu (home office) :)

          • 0 1

          • to nowa nazwa siedzenia na zasiłku?

            • 0 0

  • To powiedzcie co za idi**a wymyślił, żeby obwodnica południowa kończyła się na południu Gdyni? (1)

    Ale to mało - jeszcze w tym miejscu wpuszczą w trójmiasto trasę kaszubską :) Będzie niezłe kongo.

    • 3 1

    • A co innego proponujesz, wodzu?

      • 0 0

  • "Przejechaliśmy się obwodnicą, by sprawdzić, czy rzeczywiście tak jest. Okazało się, że takich miejsc, gdzie policja mogłaby kontrolować prędkość, można wskazać co najmniej kilka."

    Ja bym dodał jeszcze miejsca w Gdyni, gdzie niedawno zwężono obwodnice do 2-uch pasów i jest kilkaset metrów szerokiego pobocza. Przed węzłem Wielki kack i przed węzłem Chwarzno, oba w kierunku Chyloni.

    • 4 0

  • ciężko jest zrobić odcinkowy pomiar prędkości? (1)

    i zamontować o kilka kamer więcej?

    • 4 2

    • Oby wktótce.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane