• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego policji nie widać na obwodnicy?

Maciej Korolczuk
22 lipca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Część kierowców twierdzi, że prewencyjne działania policji mogłyby zwiększyć bezpieczeństwo na obwodnicy. Na zdjęciu: policja zamknęła drogę po kolejnym wypadku. Część kierowców twierdzi, że prewencyjne działania policji mogłyby zwiększyć bezpieczeństwo na obwodnicy. Na zdjęciu: policja zamknęła drogę po kolejnym wypadku.

Rosnąca lawinowo liczba kolizji i kolejne rekordy w pomiarach ruchu sprawiają, że w ostatnim czasie jazda Obwodnicą Trójmiasta dla dziesiątek tysięcy kierowców jest prawdziwą gehenną. Część z nich postuluje, by brawurową i niebezpieczną jazdę okiełznały patrole policji. Ta tłumaczy jednak, że obwodnica nie jest przystosowana, by w bezpieczny sposób mogły stanąć na niej patrole. Wystarczy jednak przejechać się obiema obwodnicami, by takich miejsc wskazać co najmniej kilka.



Czy częstsze patrole policji zwiększyłyby bezpieczeństwo na obwodnicy?


Ruch na obwodnicy rośnie lawinowo. Niedawno padł na niej kolejny rekord, gdy w piątek 3 lipca automatyczna stacja pomiarowa na wysokości Osowej zarejestrowała ponad 95 tys. aut (w kierunku Szczecina urządzenie pomiarowe naliczyło 50 995 pojazdów, a w kierunku Łodzi 44 290). Niewiele lepiej było w kolejny piątek, gdy obwodnicą w obu kierunkach przejechało ponad 94 tys. aut.

- Widać wyraźnie, że najwięcej pojazdów przejeżdża w piątki. Tu się nakłada normalny - także spory - ruch z dnia powszedniego z ruchem wakacyjnym. Co ciekawe, w piątki ruch nie ma wyraźnego podziału na szczyt poranny i popołudniowy, bo od godz. 6-7 do godz. 19-20 natężenia są podobne - mówi Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Czytaj też: Gdzie policjanci powinni mierzyć prędkość?

Na obwodnicy z każdym miesiącem robi się coraz ciaśniej już od kilku lat. Droga trzeszczy w szwach szczególnie w wakacje, co potwierdzają także statystyki kolizji i wypadków.

Minione półrocze było pod tym względem najgorsze od lat.

W 2013 r. w pierwszych sześciu miesiącach roku na obwodnicy doszło do 154 kolizji. Rok później już do 184, a w tym roku policyjne statystyki z końcem czerwca zatrzymały się na 244 kolizjach!

- Rzeczywiście wzrost liczby stłuczek jest znaczący - zauważa Joanna Skrent z Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku. - Najczęściej na obwodnicy dochodzi do najechania na tył, co spowodowane jest z jednej strony nadmierną prędkością, a z drugiej zbyt małym odstępem od pojazdu jadącego przed nami.
Nieco bardziej optymistycznie wyglądają statystyki poważniejszych zdarzeń, a więc wypadków z osobami rannymi i zabitymi. W pierwszej połowie 2013 r. w 18 wypadkach rannych zostało 21 osób, a 2 zmarły. Rok później w 16 wypadkach ucierpiało 16 osób i także 2 osoby poniosły śmierć. W tym półroczu liczba wypadków jest podobna (17) i choć nie ma ofiar śmiertelnych, to aż 28 osób trafiło do szpitali.

Część kierowców w licznych komentarzach pod informacjami o kolejnych wypadkach i kolizjach na obwodnicy domaga się na niej większej obecności policji.

Co na to mundurowi?

Funkcjonariusze tłumaczą, że są na obwodnicy tak często, jak to tylko możliwe. Formalnie obwodnica podlega pod trzy komendy miejskie: w Gdańsku, Gdyni i Pruszczu Gdańskim, a zarządcą drogi jest GDDKiA. Najwięcej pracy - biorąc pod uwagę dostępne środki - mają policjanci z Pruszcza, którzy poza samą obwodnicą muszą pilnować porządku na Południowej Obwodnicy, na drogach gminnych i fragmencie autostrady. Na pozostałym fragmencie obwodnicy - od Kowal aż do Chyloni - wszelkie zdarzenia drogowe obsługują policjanci z Gdańska i Gdyni.

Dlaczego zatem kierowcy odnoszą wrażenie, że nad sytuacją na obwodnicy nikt nie panuje?

Jednym z powodów wydaje się niewystarczająca liczba patroli. Policjanci dysponują jednym, czasem dwoma nieoznakowanymi radiowozami wyposażonymi w wideorejestratory. Aby ich praca była efektywna, musiałyby krążyć po obwodnicy niemal bez przerwy, na co najzwyczajniej nie ma środków.

Policjanci tłumaczą się też zachowaniem kierowców, którzy na widok oznakowanego patrolu wciskają nagle pedał hamulca, powodując dodatkowe zagrożenie na drodze.

Wrażenie nieobecności policji na obwodnicy może sprawiać również wskazywany przez nią "brak możliwości bezpiecznego ustawienia patrolu statycznego".

Czytaj również: To nie naćpani bandyci są największym zagrożeniem na drogach

Przejechaliśmy się obwodnicą, by sprawdzić, czy rzeczywiście tak jest. Okazało się, że takich miejsc, gdzie policja mogłaby kontrolować prędkość, można wskazać co najmniej kilka.

Miejsca, w których policja może w bezpieczny sposób prowadzić statyczne kontrole drogowe. Miejsca, w których policja może w bezpieczny sposób prowadzić statyczne kontrole drogowe.

- Wskazane azyle, szczególnie te w Koszwałach i na Matarni znajdują się poza głównym ciągiem obwodnicy, a więc na zjazdach i łącznicach. Tam z reguły prędkości są mniejsze. Zdecydowanie bardziej efektywne są kontrole na głównym ciągu obwodnicy, do czego wykorzystujemy patrole zarówno oznakowane jak i nieoznakowane. Te pierwsze częściej można spotkać choćby na zjeździe z Trasy Kwiatkowskiego na obwodnicę. Tam infrastruktura pozwala na bezpieczne zatrzymanie kontrolowanego pojazdu - dodaje Joanna Skrent.
Nasi rozmówcy zauważają, że rosnący ruch na obwodnicy wymusza na kierowcach zmianę dotychczasowej techniki jazdy.

- Jeszcze niedawno ruch na obwodnicy wyglądał tak, że większość aut jeździła prawym pasem, a lewy służył do wyprzedzania. Można było przyśpieszyć, wyprzedzić i wrócić na prawy pas. Obecnie, przy takim natężeniu ruch oboma pasami odbywa się praktycznie równolegle. Samochodów jest tak wiele, że nie ma jak się rozpędzić, a średnie prędkości spadają. Tendencja natężenia ruchu jest niestety rosnąca, wkrótce może się więc zdarzać coraz częściej, że obwodnica na niektórych odcinkach w określonych godzinach po prostu będzie stać - tłumaczy nam jeden z funkcjonariuszy.
Na koniec gorzko żartuje, że jeśli spełni się najczarniejszy scenariusz, kontrole drogowe na obwodnicy stracą sens. - No chyba, żeby sprawdzać zapięte pasy i trzeźwość kierowców.

Opinie (459) 8 zablokowanych

  • Nieprawda ostatnio widziałem policje (1)

    Ciemno brązowy owczarek łaził gdzies koło Karczemek

    • 2 4

    • Jesteś zwykły świr poeta tchórz..

      • 2 1

  • Ograniczyć prędkość do 70 (1)

    Wprowadzić ograniczenie do 70 a następnie zacząć je egzekwować - na całej długości. Będzie się jechać wolniej, ale za to płynnie, bez wypadków.
    Swoją drogą fotoradary niby mają zwiększać bezpieczeństwo, a na obwodnicy jakoś ich nie widać.

    • 4 11

    • Pomyśl kiedyś

      pomyśl kiedyś

      • 4 3

  • wszyscy narzekaja na tych co jada szybko... (2)

    ...a mało kto zdaje sobie sprawę ze nie mniejsze zagrożenie stwarzają Ci co kurczowo trzymają się lewego pasa jadąc 70km/h...

    • 11 5

    • dokładnie

      otóż to!

      • 4 0

    • Dawno takiego nie widziałem. Nawet w lusterku. Za to "m-rugaczy" - b.często.

      • 1 1

  • gdzie? (1)

    A gdzie ta sławna policja autostradowa? Ostatnio o ile mi wiadomo łapali na Grunwaldzkiej , więc może czas wysłac ich na obwodnicę

    • 2 2

    • Na Grunwaldzkiej też niektórym się wydaje, że to autostrada, bo trzy pasy, zatem kontrole są tam jak najbardziej na miejscu.

      • 0 0

  • Fetysz (1)

    Przestańcie fetyszyzować prędkość. Znacznie bardziej niebezpieczna jest jazda bez zachowania odpowiedniej odległości niż przekroczenie prędkości o 10-20km/h. Proponuję przejechać się obwodnicą. Co będzie gorsze, jazda 120km/h czy na zderzaku ale 100km/h

    • 9 1

    • Ależ to właśnie jazda na zderzaku bierze się z fetyszyzowania prędkości. Ktoś, komu się nie spieszy ponad miarę, nie będzie podjeżdżać pod zderzak.

      • 1 0

  • ha

    A po co ta policja?za duzo macie kasy na mandaty przeznaczone?haha durne pismaczki

    • 2 5

  • Zdejmijcie w końcu to durnowate ograniczenie do 100 km/h na Gdyńskim odcinku obwodnicy!!! (6)

    • 6 5

    • (4)

      To ograniczenie wprowadzono że względu na nieumiejętność kierowców do jazdy po tak ukształtowanej drodze bez powodowania wypadków.

      • 0 1

      • Jak ktoś niema umiejętności to niech jeździ hulajnogą! (3)

        To ograniczenie ma sens ale tylko na wysokości Demptowa gdzie zaczynają się nie bezpieczne zakręty!!! Na odcinku trasa Kwiatkowskiego - Osowa powinno być 120 km/h tak jak było wcześniej!!!

        • 3 1

        • (2)

          Podaj argumenty "dlaczego 120"? Bo "dlaczego 100" to jasne - krótsze drogi hamowania, więcej czasu na reakcję i uniknięcie kolizji, o 30% niższa energia kinetyczna pojazdów przy ewentualnej kolizji.

          • 0 2

          • Przez wiele lat było 120 km/h i było ok! (1)

            Tylko jakiś imbecyl z GDDKiA wymyślił sobie 100 km/h! Mieli zdjąć to ograniczenie po zimie i co? Nie zdjęli, bo pewnie milicja nalegała żeby zostało 100 bo łatwiej będzie mandaty wlepiać!!!

            A jeśli chodzi o argumenty to bez jaj w końcu to droga ekspresowa a nie pastwisko żeby stawiać durnowate ograniczenia! Biorąc pod uwagę tylko kolizje i wypadki powinno się zrobić na autostradzie 70 km/h...

            • 1 1

            • 120 km/h od 1 stycznia 2011, czyli krócej, niż 4 lata. Wcześniej było 110 km/h. A od tego czasu "wiele lat temu" ruch znacznie wzrósł i najwyraźniej to, co się sprawdzało, gdy obwodnica niosła, powiedzmy, 15 tys. aut dziennie, nie sprawdza się przy 50 tys. To podwyższenie jest ok. np. na S7 do Warszawy, czy na POG, ale nie na tak zatłoczonej drodze, jak Obwodnica. Szybciej =\= bardziej przepustowo, bo częściej są kolizje i zatory.

              • 0 1

    • zdejmij nogę z gazu

      • 1 0

  • Prawdziwej policji nie ma !

    W Polsce juz od wielu lat nie ma prawdziwej policji ! Są tylko ludzie noszący mundury z napisem policja .

    • 4 3

  • nooooo...

    to Panowie z portalu trójmiasto.pl wyznaczyli już policjantom miejsca kontroli to teraz niech tam się ulokują patrole i zaczną podziwiać korki ;-) dobrze by było żeby jeszcze kierowców popędzali aby je zlikwidować!

    • 2 1

  • Dojeżdżający (2)

    Dobudować pasy w obie strony!!!

    • 0 1

    • ... a niewydolne węzły zostaną.

      • 0 0

    • Górą czy dołem.?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane