• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego "tydzień mobilności" nie może trwać cały rok?

Patryk Szczerba
15 września 2023, godz. 07:00 
Opinie (467)
Przez tydzień, a zwłaszcza w sobotę komunikacja miejska będzie szczególnie promowana. Tyle, że na co dzień rzeczywistość związana z transportem zbiorowym nie jest już taka różowa. Przez tydzień, a zwłaszcza w sobotę komunikacja miejska będzie szczególnie promowana. Tyle, że na co dzień rzeczywistość związana z transportem zbiorowym nie jest już taka różowa.

W sobotę rusza coroczny Europejski Tydzień Mobilności. Trójmiejscy włodarze będą zachęcać mieszkańców do porzucenia auta i przesiadki na komunikację miejską. Ale takie okazjonalne zachęty mogą nie wystarczyć, gdy na co dzień komunikacyjna rzeczywistość skrzeczy.



Komunikacja miejska to dla ciebie?

Jeśli nie jadę rowerem, to korzystam na co dzień z komunikacji miejskiej. Nie mam problemu z tym, że muszę poczekać na przystanku, podbiec do nadjeżdżającego pojazdu czy przejść kawałek po wyjściu z pojazdu, bo przecież przystanki nie są co kilka metrów.

Sympatię do publicznego transportu staram się wpajać także dzieciom, choć może ktoś uznać mnie za dziwaka. Słyszałem bowiem historie, kiedy w pewnej szkole podstawowej podczas pogadanki o komunikacji miejskiej dzieci otwierały oczy ze zdumienia, że można dojeżdżać do szkoły bez czterokołowego wspomagania samochodowego.

Święto dla miłośników



Z moimi dzieciakami jest na szczęście inaczej. Wspólnie czekamy na weekendowe atrakcje z okazji Europejskiego Tygodnia Mobilności. To świetna okazja, by przejechać się zabytkowymi pojazdami i skorzystać z linii, które funkcjonują tylko raz w roku - jak chociażby 101. Kiedyś łączyła całe Trójmiasto, dziś pozostaje wspomnieniem przywoływanym raz do roku we wrześniu przez odpowiedzialnych za komunikację miejską.



Szans na przywrócenie połączenia w obecnej sytuacji nie ma, podobnie jak widoków na to, by komunikacja miejska w Trójmieście weszła na wyższy niż obecnie poziom.

Dni promocji komunikacji miejskiej pozostają atrakcją dla zapaleńców. Mam wrażenie, że brakuje innego pomysłu na to, jak zachęcić mieszkańców do przesiadki poza corocznymi akcjami, które - mam wrażenie - traktowane są jako alibi.

Jaka jest za to codzienna propozycja dla reszty? Cięcia w kursach, podwyżki cen biletów, coraz większe korki, w których utykają autobusy i trolejbusy, przez co robi się w pojazdach tłok.

Brakuje ułatwień, przybywa przeciwności



Tworzenie busbasów odbywa się powoli, przy sporym sprzeciwie kierowców, zwłaszcza gdy zabierany jest pas do jazdy dla aut. By stworzyć nową jezdnię, trzeba inwestować i tutaj zaczyna się problem. Jeden niedrenujący kieszeni bilet okresowy pozwalający poruszać się po Trójmieście to wciąż mrzonka. System Fala, który ma umożliwiać zakup jednego biletu, powinien ruszyć w grudniu, o ile znów nie okaże się, że coś nie zadziałało.

Brakuje systemowego podejścia do sprawy, pracy u podstaw, współdziałania w zakresie stworzenia spójnej sieci połączeń.

Wiem, że koszty transportu zbiorowego rosną, a władze centralne nie są w ostatnich latach sprzymierzeńcami samorządów, które muszą ciąć wydatki z powodu m.in. Polskiego Ładu. Rozumiem też jednocześnie, że najłatwiej zrobić to właśnie w komunikacji miejskiej, bo wielu jest na nią po prostu skazanych.



Takie mamy czasy, że przez chwilę zrobi się zamieszanie na forach czy w mediach społecznościowych, które szybko ucichnie. Życie potoczy się swoim trybem, a do pracy, szkoły czy uczelni dojechać czymś przecież trzeba.

Czekam na modę na komunikację miejską



Jako optymista wciąż liczę jednak, że pojawi się pewna moda na korzystanie z komunikacji miejskiej, by przestała być w szerokiej świadomości obciachem albo koniecznością związaną z oszczędnościami. I będzie to trend utrzymywany przez długi czas, a nie tylko podczas dni transportu, które trzeba "odbębnić", żeby pokazać promocję komunikacji miejskiej.

Jak to zrobić? Najprościej zacząć od decyzji dotyczących oszczędności, które komunikacji miejskiej dotykać nie powinny. Może wtedy Europejski Tydzień Mobilności przestałby być czasem dla zapaleńców korzystających z komunikacji miejskiej, a stał się okazją do wspólnego świętowania i chwalenia się osiągnięciami w zakresie rozwoju komunikacji miejskiej. A przypadający na piątek, 22 września, Dzień bez Samochodu przestanie wywoływać jedynie uśmiech politowania wśród kierowców słyszących o jego istnieniu.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Wydarzenia

Europejski Tydzień Mobilności (3 opinie)

(3 opinie)
wystawa, gra miejska

Opinie (467) ponad 10 zablokowanych

  • Komunikacja zbiorowa w dłuższej perspektywie jest tańsza niż transport indywidualny (2)

    Uderzyło mnie w tym tekście to, że szuka się oszczędności w obcinaniu budżetu na komunikację publiczną. Problem polega na tym, że koszty transportu samochodowego są w dłuższej perspektywie wielokrotnie wyższe niż utrzymywanie działającego transportu zbiorowego. Im więcej samochodów, tym większe wydatki na remonty istniejących dróg, budowę nowych dróg oraz parkingów. Większa jest też zachęta do wynoszenia się na przedmieścia, gdzie całą infrastrukturę trzeba zbudować od zera.

    • 3 9

    • bzdura utrzymanie tramwajowego złomu kosztuje 100 razy wiecej niz autobusu z buspasem

      • 1 2

    • Drogi najgorzej się niszczą tam gdzie jeździ transport publiczny.

      • 7 1

  • Czekam na modę na komunikację miejską (2)

    A gdyby ta moda nie nadeszła, to się ją narzuci w trybie przepisów administracyjnych. Na przykład jeden samochód na tysiąc mieszkańców.

    • 9 1

    • A jak myslisz dlaczego w Gdańsku juz wprowadzają strefy wolne od aut platne strefy a niedługo beda oplaty dla uat za jazde po

      • 1 0

    • Panie Areczku, samochód jest dla decydentów

      Dla pana jest degrowth i rower miejski

      • 4 0

  • inflacja 10.8%

    rok do roku masakra co ten PiS robi w tym kraju

    • 3 4

  • Ciągle opóźnienia, odpadające kursy, kilka taryf, brak skomunikowania, drogie bilety i absurdalna fala. Brawo, już się przesiadam z samochodu na autobus.

    • 10 0

  • Codziennie jadę rowerem i zawsze wyprzedzam tramwaje zostają daleko w tyle taka to komunikacja miejska w Gdańsku ze szybciej

    ze szybciej rowerem jestes a co dopiero autem własnym !!A najbardziej mi zal ludzi gdy jest codzienna awaria tramwaju wtedy wszystkie na jednelini stoja a ludzie musza isc pieszo mimo ze za bilet zapłacili!! i Takie awarie tramwajowe sa codziennie jadąc tramwajem to ruletka czy dojedziesz na czas.Władze Gdańska i urzednicy szkodnicy to hipokryci i mam wrazenie ze oni wrecz smieja sie z nas mieszkanców zakazdym razem gdy te propagande publicznie uprawiają .

    • 11 0

  • Drogo, długo, z brakiem połączeń bezpośrednich, rzadko, nieregularnie i awaryjnie, brudno, niebezpiecznie, niewygodnie.

    Komunikacja w Gdańsku to jakieś kuriozum, szczyty absurdu i bezczelności władz.

    A do tego potrafią wyrzucać ludzi z autobusu, bo kobieta ma wózek, bo ktoś wsiadł z rowerem. Przestępcy czy cuchnącego świra oczywiście nie tkną.

    • 14 0

  • Zmieniłam pracę z powodu beznadziejnej komunikacji

    O czym w ogóle mowa? Nie mam samochodu. Do lubianej pracy w Śródmieściu Gda dojeżdżałam komunikacją miejską. To była kompletna porażka. PKM rano jeżdżąca z Gdyni co godzinę, trasa trwająca tez godzinę. Przesiadka we Wrzeszczu. Albo SKM z dojazdem ZKM i modlenie się, by SKM przyjechała o czasie lub w ogóle. Samochodem (koleżanki) 30 minut, komunikacją - godzina lub dłużej. A dajcie spokój... życie leci między palcami podczas tych dojazdów!

    • 22 0

  • jest za drogo

    chętnie bym porzucił auto, ale po prostu finansowo/komfortowo się nie opłaca, a jeszcze ma być falalala i śledzenie obywateli przez Wielkiego Brata

    • 10 0

  • Autobusy

    Mówią,że 20 letnie auta z przebiegiem 400 tys km nadają się na szrot,a co powiedzieć o autobusach,które mają po kilka milionów przebiegu?Zamiast kupić nowych autobusów 100 szt,to kupuje się 20 elektrycznych w cenie 100 spalinowych!

    • 12 0

  • Tramwajem jeździ się tylko w filmach

    Rzeczywistość jest już inna

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane