- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (37 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Do Bydgoszczy i Elbląga pojedziemy zmodernizowanymi składami
Za 110 dni na pomorskie tory kolejowe trafi pierwszy spośród czterech zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu EN57. Władze samorządu województwa zawarły z firmą Newag kontrakt na ich modernizację. Wydamy na to 30,4 mln zł.
Pod koniec listopada do Trójmiasta dotrą zmodernizowane cztery pociągu typu EN57.
- Zmodernizowany tabor wyjedzie na tory w barwach Przewozów Regionalnych i będzie obsługiwał trasy Gdynia - Elbląg - Olsztyn oraz Gdynia - Bydgoszcz - zapowiada marszałek województwa, Mieczysław Struk.
Pojazdy zostaną przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, w przedziałach pasażerskich i służbowych zamontowane zostaną nowe, wygodne siedzenia z podłokietnikami. W każdym z pojazdów zamontowane zostaną nowe kabiny WC z obiegiem zamkniętym, przystosowane dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Zmodernizowane składy EN57 wyposażone będą w nowoczesny system informacji pasażerskiej (tablice kierunkowe LED zewnętrzne i tablice wewnętrzne LCD z bieżącą informacją o trasie i lokalizacji pociągu) oraz monitoring.
- Kompleksowa przebudowa tych zespołów trakcyjnych sprawi, że w niczym nie będą one przypominały swoich pierwowzorów. Znacząco zmieni się ich wygląd, komfort podróżowania oraz komfort pracy maszynisty - zapewnia Zbigniew Konieczek, prezes spółki Newag. - Standardem modernizowanych przez nas EN57 jest nowa funkcjonalna kabina maszynisty z nowoczesnym, ergonomicznym pulpitem wyposażonym w elektroniczny system diagnostyki i elektroniczny rozkład jazdy - dodaje.
Stare składy EN57 zostaną w całości rozebrane. Pozostanie po nich jedynie tzw. rama, na której zostanie odbudowany skład. Nowe pociągi będą o pięć ton lżejsze i będą posiadały nowy układ napędowy. Co ważne: będą wyposażone w urządzenie umożliwiające oddawanie energii elektrycznej do sieci trakcyjnej.
Wartość podpisanej umowy to 30,4 mln zł brutto. Zmodernizowane pojazdy zostaną przekazane przewoźnikowi w ciągu 110 dni od daty podpisania umowy. Inwestycja jest o połowę tańsza, niż zakup czterech nowych składów.
Modernizacja czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych realizowana jest w ramach projektu "Zakup i modernizacja kolejowego taboru pasażerskiego o napędzie elektrycznym, do obsługi połączeń międzyregionalnych na obszarze co najmniej dwóch województw", dofinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Projekt obejmuje zakup i modernizację ośmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Wartość całkowita projektu to 70,16 mln zł, kwota dofinansowania to 40,44 mln zł. Nowe składy kupowano w latach 2010-2012, kolejne modernizowano w latach 2011-2012. Umowa z Newagiem dotyczy modernizacji czterech ostatnich pojazdów z projektu.
Miejsca
Opinie (99) 4 zablokowane
-
2014-08-12 13:33
A jaki to bedzie numer linii? (3)
GE1 i GB1?
To GB to tak troche z angielska- linia na zmywak...Do Bydgoszczy...- 59 9
-
2014-08-12 13:39
A to SKM, że chcesz numerację? (1)
Nie!
- 7 1
-
2014-08-12 14:02
WC1, WC2, WC3 i WC4
na cześć nowych toalet w środeczku :)
- 6 4
-
2014-08-12 16:50
131 w kierunku Bydgoszczy i 204 do Elbląga
- 5 0
-
2014-08-12 13:36
(11)
Województwo pomorskie jest chyba w tym momencie jedynym, które nie zakupiło nowego taboru, cały czas modernizują kible, ile można?????
- 97 23
-
2014-08-12 13:39
Jeżeli chodzi o WC to właśnie jest to problem w kolejkach...
- 12 4
-
2014-08-12 14:28
Dokładnie tak...
...pomorscy przewożnicy czyli PR i SKM są jedynymi przewoźnikami w kraju którzy nie dokonali zakupu nowego taboru.Postawili na "tymczasowość" czyli reanimacje "trupów" które raczej prędzej niż później rozsypią się,a fundusze unijne kończą się w 2020r.Ale to nie jest już zmartwienie "marszałka" Struga czy też jego serdecznego kolegi z PR dyr. L bo oni będą już szykować sie do emerytury.Jest jednak szansa,że marszałek dostanie "kopa" po wyborach samorządowych i może wtedy cos sie zmieni....
- 28 5
-
2014-08-12 17:25
A ja się nie zgadzam na remontowanie starych składów (2)
Wypad mi z tymi EN57 i kupować nowe Pesy!
- 21 8
-
2014-08-12 20:09
chyba cię pogięło koleżko (1)
albo remont starego składu albo zakup jednego nowego. Przy obłożeniu linii nie ma mowy, żeby zestawić z tego dwie pary pociągów kursujące wahadłowo. Te pociągi MUSZĄ jeździć, żeby zarobić na nowe.
- 6 1
-
2014-08-12 21:59
Wydać 50% wartości nowego żeby wyremontować stary szrot to głupota.
Gdyby koszt modernizacji wynosił 10-20% wartości nowego to jeszcze rozumiem. A tak wydamy połowę szmalu ale nadal będziemy mieć graty.
- 2 10
-
2014-08-12 17:40
(1)
Picowanie starych składów to komuna mentalna. Takie władze trzeba obalić.
- 10 6
-
2014-08-12 20:10
kupowanie nowych i złomowanie tych w połowie eksploatacji do dopiero komuna
nie stać nas ale i tak kupimy. Długi spłacą następcy.
- 10 2
-
2014-08-12 20:38
"Co ważne: będą wyposażone w urządzenie umożliwiające oddawanie energii elektrycznej do sieci trakcyjnej."
ciekawe czy siec trakcyjna jest na to gotowa...- 6 1
-
2014-08-12 21:44
Panie, a czy ty wiesz ile nowej technologii zastosowano w zmodernizowanych pojazdach?
Zostały tylko główne korpusy a masę mechanizmów, technologii elektronicznej zastosowano z najnowszych pojazdów szynowych. Myślicie że zmodernizowane silniki, hamulce, elektryka i elektronika etc. została kupiona na targu u Pana Henia?
Te systemy muszą posiadać dopuszczenia do ruchu i przejść szereg restrykcyjnych testów.
Nie znacie tematu z technicznej strony, tylko marudzić potraficie.
To są pojazdy na miarę i kieszeń ówczesnej Polskiej Kolei która dopiero się rozwija.
Pieniądze z nieba spadają z dedykacją na nowe pojazdy?- 13 1
-
2014-08-13 03:20
to bardzo dobrze świadczy
o województwie pomorskim. Inne mają za dużo pieniędzy więc wyrzucają je w błoto. Nie ma żadnej różnicy między zmodernizowanymi a nowymi. Więc po bo przepłacać? Macie świra! Fakty są po stronie pomorskiej.
- 11 1
-
2014-08-13 08:55
po co marudzić?
Będziesz miał klimę, kibel z którego można korzystać na postoju, jakąś tam informację podróżną... Nowe, czyste wnętrze.
Po co marudzić?- 9 0
-
2014-08-12 13:37
kiedy nowe EZT? (14)
Czemu nasze wojwództwo nie kupuje fabrycznie nowych jednostek tylko modernizuje stare jednostki EN57? Tyczy się to SKMki i Pomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych...
- 77 10
-
2014-08-12 13:44
Odpowiadam (10)
Jest taniej
- 12 15
-
2014-08-12 13:56
pozornie taniej - bo wydasz kupe pieniedzy i dalej jest to złom na kółkach tylko ładnie pomalowany (4)
- 22 14
-
2014-08-12 14:25
... (3)
Pomalowany?
Nowy układ napędowy (większe przyśpieszenie), nowa aranżacja wnętrza, system informacji pasażerskiej, drzwi odskokowo-przesuwne, klimatyzacja. To jest pomalowanie?
Też chciałbym nowy tabor, ale nie jestem jednocześnie przeciwnikiem tak głębokiej modernizacji starego.
Okres życia 'pociągów" to spokojnie 40 lat.
W Berlińskim metrze do niedawna jeździły składy ponad 40letnie.- 17 8
-
2014-08-12 17:40
Klimy nie ma. (2)
w żadnej modernizowanej kolejce nie będzie klimy !!!
- 4 9
-
2014-08-12 18:09
przeczytaj artykuł jeszcze raz
ty, który poparłeś tę opinię - też
- 5 2
-
2014-08-12 18:10
Następny cymbał, co nie potrafi kilku zdań przeczytać. To nie jest artykuł o modernizowanych SKM tylko o składach dla PR i tutaj klimatyzacja będzie, przeczytaj sobie 6-ty akapit.
- 7 1
-
2014-08-12 17:33
To żyw się w Biedronce bo jest taniej (4)
Jest taniej, ale GORZEJ.
Dotarło?- 8 8
-
2014-08-12 18:12
co jest gorzej? (2)
ze starego składu zostaje homologowane pudło. Pociąg dostaje nowe wózki z nowymi silnikami, nową automatykę, klimę, zamknięty obieg w kiblach. Na całym świecie skład w połowie okresu eksploatacji (klasyczne pociągi projektuje się na 70 lat) przechodzi modernizację przy okazji naprawy głównej. Poza tym te cztery pociągi nie będą służyć do ruchu aglomeracyjnego, a do ruchu regionalnego.
- 9 2
-
2014-08-12 20:39
(1)
wozki sa stare, nie przesadzaj.
- 0 2
-
2014-08-12 23:57
Co ty imbecylu pieprzysz?
- 0 1
-
2014-08-12 18:59
żywię się też w biedrze
przesyłam też szczere pozdrowienia i pamiętaj - nie wszystko co ma opływową budę rodem z pendolino jest lepsze. Najłatwiej stare wyrzucić na śmietnik i kupic nowe. Taki ten nasz kapitalizm.
- 4 4
-
2014-08-12 13:46
masz racje (1)
ale obiektywnie trzeba przyznać, że dla PKM chyba kupują nowe :)
choć faktycznie SKM mogłaby nie być traktowana po macoszemu i też mogłaby dostać nowszy tabor- 3 2
-
2014-08-12 15:26
Odpowiadam dalej:
Rozpisz przetarg na nowe tak, ze koszty eksloatacyjne i usterki odpowiada firma. I tak masz 2 w 1 Koszty eksploatacji + gwarancja nowego składu. W ramach odmalowania i nowego napędu.
- 1 1
-
2014-08-12 22:00
Bo ceny nowych składów są raczej znane i ustalone. Przy modernizacji cena jest mocno umowna - więcej zegarków się mieści
...w takich przetargach.
Kupując nowe auto - cena jest mniej więcej znana. Na naprawę/remont auta możesz wydać dowolne kwoty - w tym 2x przepłacić.- 1 6
-
2014-08-12 13:38
jest to niestety smutna wiadomość (5)
Wszystkie inne województwa w Polsce kupują zupełnie nowy tabor, a nasze reanimuje trupy.
Do końca życia w kiblach. Masakra.
Dno i sto metrów mułu !!!!!!!!!!!!!!!!!!- 84 18
-
2014-08-12 14:13
bo to matecznik po i tu lud wie na czym robić prawdziwy biznes
- 9 3
-
2014-08-12 16:17
Ta sama tandeta co w SKM
Takie same buble jeżdżą na liniach SKM, co chwile się drzwi zacinają, a siedzenia to chyba dla krasnoludków zaprojektowali.
- 8 3
-
2014-08-12 16:46
Przestań bredzić jak się nie znasz. (1)
4 razy sa138, 2 razy sa137 to nie jest nowy tabor??? Cała linia do Kościerzyny i Helu jeździ na całkiem nowych pociągach. Może i inne województwa kupują nowe pociągi elektryczne a nie spalinowe ale to tylko dlatego, że wcześniej polikwidowały tyle linii ile się da i już nie potrzebują tak dużo pociągów spalinowych.
Należy zauważyć, że kolej regionalna w Pomorskim ma się bardzo dobrze w skali kraju. Priorytetem powinno pozostać utrzymanie jak największej liczby połączeń a nie nowy tabor.- 10 11
-
2014-08-12 17:26
No to zasmucę Cię, i ten priorytet nie zostaje spełniony przez województwo pomorskie- w ostatnim czasie celowo wygaszono popyt i zlikwidowano połączenia na 3 liniach na południu województwa, a sądząc po fatalnym rozkładzie jazdy na przyszły rok, planuje się likwidację kolejnych (np Kościerzyna-Chojnice). PKM to nie wszystko!
- 11 1
-
2014-08-12 17:44
Tak, to smutna widomość
Decydenci to głupki
- 4 0
-
2014-08-12 13:38
(2)
To w Bydgoszczy jest pociąg?
- 19 37
-
2014-08-12 14:36
Ale zes blysnal...
...nie wiadomo czy sie śmiać czy płakać.
- 11 1
-
2014-08-12 14:41
A w Gdańsku jest ?!?
- 2 8
-
2014-08-12 13:38
(1)
Wszystkie okoliczne UM kupują nowe EZT, tylko nie pomorski...skandal !
- 41 11
-
2014-08-12 14:27
Nie tylko nie kupuja, ale skupuja zlom od innych wojewodztw!
- 2 3
-
2014-08-12 13:39
(2)
OK
Ale po co jeździć do Elbląga lub Brzydgoszczy?
Po słoiki?- 51 54
-
2014-08-13 09:03
np. do opery :P
- 12 0
-
2014-08-13 12:32
hoho, mieszkaniec metropolii się odezwał
- 2 3
-
2014-08-12 13:39
Oby zbyt szybko kujawiaki nie zniszczyli taboru, (1)
bo to częsta wizytówka tych z Bydgoszczy i okolic.
- 23 22
-
2014-08-14 14:42
patrz, a bydło najgorsze jadąc od Gdańska
to się w Smętowie zawsze kończyło...
- 0 0
-
2014-08-12 13:40
Gdynia-Elbląg
Już rok temu (w sierpniu) jechałam tym zmodernizowanym składem.
Normalnie news....- 15 10
-
2014-08-12 13:44
Niech odkupią zmodernizowane ETZy z trójmiejskiej SKM
A do trójmiasta kupią nowe, porządne pociągi przystosowane do ruchu miejskiego
- 46 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.