• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do Bydgoszczy i Elbląga pojedziemy zmodernizowanymi składami

Maciej Naskręt
12 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tak będzie wyglądało czoło zmodernizowanych EZT dla województwa pomorskiego. Tak będzie wyglądało czoło zmodernizowanych EZT dla województwa pomorskiego.

Za 110 dni na pomorskie tory kolejowe trafi pierwszy spośród czterech zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu EN57. Władze samorządu województwa zawarły z firmą Newag kontrakt na ich modernizację. Wydamy na to 30,4 mln zł.



Wnętrze zmodernizowanego składu. Wnętrze zmodernizowanego składu.
Pod koniec listopada do Trójmiasta dotrą zmodernizowane cztery pociągu typu EN57.

- Zmodernizowany tabor wyjedzie na tory w barwach Przewozów Regionalnych i będzie obsługiwał trasy Gdynia - Elbląg - Olsztyn oraz Gdynia - Bydgoszcz - zapowiada marszałek województwa, Mieczysław Struk.

Pojazdy zostaną przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, w przedziałach pasażerskich i służbowych zamontowane zostaną nowe, wygodne siedzenia z podłokietnikami. W każdym z pojazdów zamontowane zostaną nowe kabiny WC z obiegiem zamkniętym, przystosowane dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Zmodernizowane składy EN57 wyposażone będą w nowoczesny system informacji pasażerskiej (tablice kierunkowe LED zewnętrzne i tablice wewnętrzne LCD z bieżącą informacją o trasie i lokalizacji pociągu) oraz monitoring.

Jak często jeździsz pociągami Przewozów Regionalnych w naszym regionie?

Przestrzeń pasażerska, przedziały służbowe i kabina maszynisty będą w całości klimatyzowane. W każdym z pojazdów będzie 168 miejsc siedzących, dwa miejsca na wózki i sześć miejsc na rowery.

- Kompleksowa przebudowa tych zespołów trakcyjnych sprawi, że w niczym nie będą one przypominały swoich pierwowzorów. Znacząco zmieni się ich wygląd, komfort podróżowania oraz komfort pracy maszynisty - zapewnia Zbigniew Konieczek, prezes spółki Newag. - Standardem modernizowanych przez nas EN57 jest nowa funkcjonalna kabina maszynisty z nowoczesnym, ergonomicznym pulpitem wyposażonym w elektroniczny system diagnostyki i elektroniczny rozkład jazdy - dodaje.

Stare składy EN57 zostaną w całości rozebrane. Pozostanie po nich jedynie tzw. rama, na której zostanie odbudowany skład. Nowe pociągi będą o pięć ton lżejsze i będą posiadały nowy układ napędowy. Co ważne: będą wyposażone w urządzenie umożliwiające oddawanie energii elektrycznej do sieci trakcyjnej.

Wartość podpisanej umowy to 30,4 mln zł brutto. Zmodernizowane pojazdy zostaną przekazane przewoźnikowi w ciągu 110 dni od daty podpisania umowy. Inwestycja jest o połowę tańsza, niż zakup czterech nowych składów.

Modernizacja czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych realizowana jest w ramach projektu "Zakup i modernizacja kolejowego taboru pasażerskiego o napędzie elektrycznym, do obsługi połączeń międzyregionalnych na obszarze co najmniej dwóch województw", dofinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Projekt obejmuje zakup i modernizację ośmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Wartość całkowita projektu to 70,16 mln zł, kwota dofinansowania to 40,44 mln zł. Nowe składy kupowano w latach 2010-2012, kolejne modernizowano w latach 2011-2012. Umowa z Newagiem dotyczy modernizacji czterech ostatnich pojazdów z projektu.
Cały skład. Cały skład.

Opinie (99) 4 zablokowane

  • oj tak

    Dzisiaj skm-ki były w skróconym składzie, szkoda że ludzie muszą się aż tak cisnąc. Skoro puszczają krótkie składy, to rowery powinny być tylko w przedziałach dla podróżnych z większym bagażem ręcznym.

    • 4 0

  • Województwo nie ma pomysłu na kolej regionalną (2)

    SKM sobie, PR sobie i jak źle pójdzie to PKM też sobie.

    SKM - taka kolej miejska, że jeździ do Słupska a wszystkie pociągi ma regionalne (EN57/71 to pociąg z definicji regionalny, nie miejski). Jedyne miejskie EW58 spisano na straty.

    PR - totalny brak pomysłu i umiejętności trafienia do klienta - kto musi ten jeździ, ale nie robi się nic by kolej regionalną promować jako atrakcyjny, spójny system połączeń (poważny artykuł o modernizacji 4 kilkudziesięcioletnich jednostek wywołuje raczej uśmiech politowania, a mnie jako zwolennika transportu kolejowego raczej smuci).
    Ponadto brak integracji z SKM i ZKM/ZTM, brak spójnej identyfikacji wizualnej (tak Panowie Dyrektorowie, to MA znaczenie, sami sobie policzcie ile razy zmienialiście schemat malowania pociągów w ciągu kilku ostatnich lat)

    PKM - strach się bać, bo potencjał jest na pewno duży, ale na tę chwilę mam wielkie obawy, że przez niedasizm organizacyjny będzie on zaprzepaszczony.

    • 14 0

    • O to chodzi, nic dodać, nic ująć. Pośrednio to wina dziennikarzy, którzy ostatnio koncentrują się tylko i wyłącznie na powielaniu propagandy sukcesu, słowo w słowo cytują słowa rzeczników prasowych, zero krytycyzmu czy dyskusji o stanie transportu kolejowego w regionie. Taki pan Naskręt z euforią pisze o oddaniu do użytku 4 zmodernizowanych zabytków, wcześniej odkupionych prawdopodobnie od innego województwa, które się ich pozbyło. Nawet takie regiony jak Podkarpacie czy Lubelskie mają nowe składy, Wielkopolska, Mazowsze czy Śląsk to przepaść w porównaniu z Pomorzem, kujawsko-pomorskie też bije nas na głowę zarówno pod względem taboru jak i organizacji kolei. Tymczasem jak komedię ogląda się firm propagandowy, jaki (pewnie za niezłe pieniądze) nakręcił nasz urząd przy zakupie poprzedniego zmodernizowanego starego kibla. Inna bajka to kontstrukcja połączeń na południu naszego regionu, ale to temat na inną dyskusję.

      • 9 0

    • Szczera prawda

      • 3 0

  • w koncu lepszy pociąg do Bydgoszczy i studiowanie staje sie piekniejsze, tylko gdyby więcej było połączeń przewozów regionalnych z gdańska do Bydgoszczy

    • 3 0

  • W końcu wypiję piwo w komfortowym pociągu.

    • 1 0

  • Linia do Brzydgoszczy zmodernizowana do 160km/h, (do Tczewa 200) a turbokibel będzie kulać się max 120km/h

    Trochę jak z Pseudolino pompa.

    • 4 1

  • ech......

    Wydłużając czasy przejazdu trzeba ludziom podarować odrobinę luksusu, ludzie nie będą już szukać konduktora, by zapytać o opóźnienie, będą przecież informowani na bieżąco......

    • 2 0

  • Zmodernizowane EN57...

    Dobrze, że nie wpadli na pomysł modernizacji tramwajów konnych. Jak długo jeszcze będą pudrować tego 50-letniego trupa?

    • 4 0

  • SKM-ki dalej złomy, ale do okolicznych wiosek będziemy jeździli nowoczesnymi pociągami?

    Chyba coś jest nie tak

    • 0 1

  • Szybka KOlej do Bydgozczy dalej do Poznania i Wrocławia potrzebna nawet 200-300 km/h !!!

    • 0 0

  • bodzio

    w sam raz dla pijusow ipalaczy

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane