• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do Bydgoszczy i Elbląga pojedziemy zmodernizowanymi składami

Maciej Naskręt
12 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tak będzie wyglądało czoło zmodernizowanych EZT dla województwa pomorskiego. Tak będzie wyglądało czoło zmodernizowanych EZT dla województwa pomorskiego.

Za 110 dni na pomorskie tory kolejowe trafi pierwszy spośród czterech zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu EN57. Władze samorządu województwa zawarły z firmą Newag kontrakt na ich modernizację. Wydamy na to 30,4 mln zł.



Wnętrze zmodernizowanego składu. Wnętrze zmodernizowanego składu.
Pod koniec listopada do Trójmiasta dotrą zmodernizowane cztery pociągu typu EN57.

- Zmodernizowany tabor wyjedzie na tory w barwach Przewozów Regionalnych i będzie obsługiwał trasy Gdynia - Elbląg - Olsztyn oraz Gdynia - Bydgoszcz - zapowiada marszałek województwa, Mieczysław Struk.

Pojazdy zostaną przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, w przedziałach pasażerskich i służbowych zamontowane zostaną nowe, wygodne siedzenia z podłokietnikami. W każdym z pojazdów zamontowane zostaną nowe kabiny WC z obiegiem zamkniętym, przystosowane dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Zmodernizowane składy EN57 wyposażone będą w nowoczesny system informacji pasażerskiej (tablice kierunkowe LED zewnętrzne i tablice wewnętrzne LCD z bieżącą informacją o trasie i lokalizacji pociągu) oraz monitoring.

Jak często jeździsz pociągami Przewozów Regionalnych w naszym regionie?

Przestrzeń pasażerska, przedziały służbowe i kabina maszynisty będą w całości klimatyzowane. W każdym z pojazdów będzie 168 miejsc siedzących, dwa miejsca na wózki i sześć miejsc na rowery.

- Kompleksowa przebudowa tych zespołów trakcyjnych sprawi, że w niczym nie będą one przypominały swoich pierwowzorów. Znacząco zmieni się ich wygląd, komfort podróżowania oraz komfort pracy maszynisty - zapewnia Zbigniew Konieczek, prezes spółki Newag. - Standardem modernizowanych przez nas EN57 jest nowa funkcjonalna kabina maszynisty z nowoczesnym, ergonomicznym pulpitem wyposażonym w elektroniczny system diagnostyki i elektroniczny rozkład jazdy - dodaje.

Stare składy EN57 zostaną w całości rozebrane. Pozostanie po nich jedynie tzw. rama, na której zostanie odbudowany skład. Nowe pociągi będą o pięć ton lżejsze i będą posiadały nowy układ napędowy. Co ważne: będą wyposażone w urządzenie umożliwiające oddawanie energii elektrycznej do sieci trakcyjnej.

Wartość podpisanej umowy to 30,4 mln zł brutto. Zmodernizowane pojazdy zostaną przekazane przewoźnikowi w ciągu 110 dni od daty podpisania umowy. Inwestycja jest o połowę tańsza, niż zakup czterech nowych składów.

Modernizacja czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych realizowana jest w ramach projektu "Zakup i modernizacja kolejowego taboru pasażerskiego o napędzie elektrycznym, do obsługi połączeń międzyregionalnych na obszarze co najmniej dwóch województw", dofinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Projekt obejmuje zakup i modernizację ośmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Wartość całkowita projektu to 70,16 mln zł, kwota dofinansowania to 40,44 mln zł. Nowe składy kupowano w latach 2010-2012, kolejne modernizowano w latach 2011-2012. Umowa z Newagiem dotyczy modernizacji czterech ostatnich pojazdów z projektu.
Cały skład. Cały skład.

Opinie (99) 4 zablokowane

  • znowu rzeźba w g.w.nie

    oj podziękujemy wam przy wyborach. Już niedługo

    • 6 0

  • A skad wiadomo ze Przewozy Regionalne? Czyzby przetarg sie juz odbyl??

    • 2 0

  • hmmm ciekawe: (2)

    "Stare składy EN57 zostaną w całości rozebrane. Pozostanie po nich jedynie tzw. rama",

    "Inwestycja jest o połowę tańsza, niż zakup czterech nowych składów."

    nowe kible, nowe siedzenia, nowe silniki, nowe sterowanie, klima, generalnie wszystko niby nowe, to z czego ta rama, że stanowi 50% ceny??? z tytanu ???

    • 19 0

    • ze stali i papieru

      ten magiczny drogi papier to homologacja

      • 3 0

    • Z tą ramą to taki dziennikarsko-marketingowy bełkot...

      ...żeby papka informacyjna była strawna dla prostego ludu :)

      Zostaje rama (ostoja) i całe pudło, które jest piaskowane i malowane. Odcinane jest tylko czoło by zamontować nowocześnie wyglądające - z laminatów. Malowanie od zewnątrz i wymiana całego wykończenia wnętrza ma robić i robi wrażenie totalnej przemiany.
      Oprócz tego zostają wózki z ich beznadziejnym odsprężynowaniem - oczywiście wózki też można wymienić, ale wtedy biznes przestaje być opłacalny. Tym samym kultura jazdy jakiegokolwiek EN57 nigdy nie będzie taka jak nowego pociągu - czuć szczególnie przy ok. 100km/h.
      Z wózkami zostają hamulce klockowe, gdy w nowych jednostkach stosuje się już tylko tarczowe - bardzo efektywne i czyste - nie ma ścierającego się żeliwa, którym uwalone są tory, perony i cała okolica. Zmodernizowany EN57 nadal brudzi, ale fakt faktem, że mniej - dzięki zastosowaniu hamowania elektrodynamicznego (rychło w czas - technologia znana od dziesięcioleci :) )

      • 8 0

  • siedzenia

    niestety zaprezentowane siedzenia są bardzo niewygodne na dłuższą podróż
    w zmodernizowanych skm dla gdańska można sobie je potestować

    dziwny jest ten świat, najwygodniejsze to wbrew pozorom były te kanapy zrobione z skai , tak samo jak dortmundu (tram) miały porządne , wygodne siedzenia - po modernizacji dostaliśmy plastikowe deski bez części miękiej pod tyłkiem

    czemu projektanci wymyślają koło na nowo , napradę tak ciężko posiedzić na starych wzorach skopiowac co w nich najlepsze

    zabawne że nawet drwniane siedzenia w starych tramch (można sprawdzić w muzeum komunikacji w Krakowie) SĄ wygodniejsze od tych plastikowych wynalazków (desek) w autobusach i tramwajach Gdańsk

    • 6 0

  • (1)

    A co ze stopniami do wsiadania.Problem nie do rozwiązania w XXI wieku.

    • 4 0

    • to są pociągi regionalne, które będą się zatrzymywać głównie na niskich peronach

      z niskiego peronu łatwo się wsiada po stopniach. Problem "dziury" pojawia się tylko w SKM.

      • 0 1

  • jak długa podróż

    ile czasu bedzie trwała podróż tym pociągiem do Bydgoszczy? bo jeżeli powyżej 2 godzin to nie ma co sobie głowy zawrać

    Obecnie najszybszy pociąg z GDA do Bydgoszyczy pokonuje tą trasę w 96 minut (skład jadący po godz 7 do Berlina)

    • 4 0

  • Jak to było?? Aaaa.... Już wiem!

    Kupa zawinięta w papierek, albo sreberko, nadal kupą będzie.

    • 2 0

  • Dobre i to (2)

    Szkoda ze nie kupuja nowych skłądów Newagu lub Pesy jak np. Koleje Mazowieckie. Szkoda, że nie będzie klimy....za to bede miał TV LCD na którym będzie info o kolejnje stacji... super

    • 4 8

    • Klimatyzacja będzie, czytaj ze zrozumieniem.

      • 4 0

    • Daj sobie dalej wciskać szmelc

      biedaku mentalny

      • 1 0

  • czyli da isę zamontować klimę w starych kiblach En/EZT.... Powiedzcie to głośno głuszczowi z SKM i jego kurewskim koleżkom (1)

    żeby tak pojeździli sobie latem trochę skm-ką do roboty...

    • 7 0

    • w cywilizowanych krajach pociągi się modernizuje i to czasem kilkukrotnie

      przemyślana modernizacja jest tańsza i wiąże się z mniejszą ilością procedur niż zakup nowego składu. Zmodernizowane "kible" jeżdżą na kilku trasach i pozytywnie zaskakują swoimi parametrami użytkowymi - mają dobre przyspieszenie (1m/s^2), są ciche (tradycyjna sprężarka "stukotka" zamieniona na kompresor elektryczny), oszczędne (rozruch na tyrystorach zamiast oporowego), wygodne (fotele z regulacją zamiast przyspawanych plastikowych koryt).

      • 1 4

  • Pasażer Stanisław Paluch (1)

    Stare graty po kapitalce, ja chcę nowoczesne Elfy, LInki, albo Linki z rekordem 211,6 km/h. Pozdrawiam i pędzę do tego zabytkowego EN57 rok budowy 1961?

    • 7 0

    • chcesz jeździc czy ponarzekać

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane