- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (477 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (274 opinie)
- 3 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (155 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (227 opinii)
- 6 Szybko odzyskali skradzionego pheatona (67 opinii)
Donald Tusk: "To koniec Gawrona". Wydaliśmy 400 mln, ile oszczędzimy?
Minister obrony narodowej oraz premier Donald Tusk zdecydowali, że budowa korwety wielozadaniowej "Gawron" nie będzie kontynuowana. Na gotowy już kadłub wydaliśmy 400 mln zł, ale na jego uzbrojenie musielibyśmy wyłożyć drugie tyle.
- Mimo oporów w marynarce i problemów z przyszłością stoczni Marynarki Wojennej utrzymywanie tego projektu nie ma sensu - powiedział PAP Donald Tusk na konferencji prasowej po spotkaniu z szefem MON. - Projekt nie będzie kontynuowany - uściślił minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak.
Premier określił projekt mianem "bezsensownego". Wcześniej polscy podatnicy wydali na budowę korwety wielozadaniowej "Gawron" ok. 400 mln zł. Jednostkę budowała gdyńska Stocznia Marynarki Wojennej.
Na gotowym kadłubie zamontowany jest m.in. główny napęd, turbina gazowa, są zespoły prądotwórcze oraz niektóre systemy okrętowe. Tylko że na okręcie nic się już nie dzieje. Kadłub czeka i rdzewieje. I poczeka jeszcze długo - być może uda się go sprzedać, ale nie ma żadnych szans na to, by odzyskać więcej niż kilkanaście, może kilkadziesiąt procent zainwestowanej w niego kwoty.
"Gawron" za drogi?
Plan modernizacji naszej marynarki wojennej powstał pod koniec lat 90. Do 2006 roku mieliśmy mieć sześć korwet wielozadaniowych, zaprojektowanych według nowoczesnej koncepcji MEKO A-100. Wykonane w technologii stealth, z pochylonym kadłubem oraz radarami w specjalnie zaprojektowanej piramidzie. To wszystko miało sprawić, że byłyby praktycznie niewykrywalne dla radarów.
Jedna korweta miała kosztować ok. 250 mln euro. Wbrew pozorom to wcale nie jest dużo, wystarczy przejrzeć zamówienia sił zbrojnych innych krajów, które za gotowe korwety płacą w przeliczeniu od jednego do nawet dwóch miliardów złotych. Przykładowo - koszt jednej szwedzkiej korwety Visby to 1,4-1,8 mld. zł.
Miejsca
Opinie (426) ponad 10 zablokowanych
-
2012-02-26 15:17
Budowali go 10lat (1)
i są w połowie, gdyby go skończyli mineło by kolejne 10lat i byłby już zabytkiem.
- 2 0
-
2012-02-27 08:33
A wiesz dlaczego budowali 10 lat???
No ale jezeli za rok ma ruszyć Narodowy Program Pancerny a doradcami Pana Ministra są byli pancerniacy -to wiadomo co się stanie z naszą MW
3 lata temu stocznie
Teraz MW
za pieć lat oddamy wybrzeże - bo i po co nam- 0 0
-
2012-02-26 17:47
Lekcja z historii
Co mówi nam historia?
Realne próby budowy samodzielnych sił morskich podjęli jedynie Zygmunt August i dwaj pierwsi Wazowie. Za każdym razem zabrakło jednak konsekwencji i odpowiednich nastrojów politycznych.
Obydwa okręty ostatniego z Jagiellonów zgniły po jego śmierci na nabrzeżach, z kolei flota Wazów, oprócz skandynawskich nieprzyjaciół, miała przeciwko sobie także gdańszczan i większość polskiej szlachty.- 0 0
-
2012-02-26 18:52
Ostatnie słowo należy do Pana Prezydenta RP
O korwecie klasy gawron ostatnie słowo należy do Pana Bronisława Komorwskiego
Prezydenta P.- 0 0
-
2012-02-27 14:41
"- Mimo (...) problemów z przyszłością stoczni Marynarki Wojennej utrzymywanie tego projektu nie ma sensu - powiedział PAP
Donald Tusk" Gdyby korwetę budowano w Łodzi albo Katowicach, tamtejsze rządowe lobby stanęłoby na rzęsach a kontynuację budowy by przeforsowali. Ale o Gdańsk i Pomorze najmniej troszczą się posłowie i ministrowie z Pomorza. A już najmniej - pochodzący z Trójmiasta Premier. I efekt jest taki, że tutaj zakłady się zamyka a biznes rujnuje.
I po co było głosować na zdrajców?- 1 0
-
2012-02-27 18:02
zlodzieje
jak mi jeszcze raz ktos napisze o nieodpowiedzialnosci naszego rzadu albo, ze oni sá np glupi to sié przewróce. Jakby tak policzyc ile wydali na Korwete a ile poszlo do kazdej osobnej kieszeni to moze 13 tej kwoty poszla tam gdzie miala isc, taka prawda. Sprawdzic wszystkie faktury! I wszystkim zamieszanym zabrac wszystko!
- 1 1
-
2012-08-03 22:59
Polska Korweta... tylko z punktu widzenia spawacza i ciecia w stoczni, być może na stanowisku dyrektorskim.
projekt: niemiecki
linia wałów Escher
przekładnie MAAG GEAR
Stabilizatory płetwowe Blohm&Voss
Maszyna sterowa Blohm&Voss
radar 3D Szwedzki
silniki MTU
automatyka napędu Imtech
ster azymutalny Schottel
wirówki Westfalia
System dowodzenia Szwedzki
pociski nawodne SAAB
działo włoskie
RIM/RAM niemiecko-amerykański
ESSM amerykański
śmigłowiec brytyjsko-włoski
torpedy włoskie
...
nikt nie będzie sponsorował całego świata by kilku spawaczy miało pracę.
to tak jakby odlewali czołgi ze złota.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.