• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Donald Tusk: "To koniec Gawrona". Wydaliśmy 400 mln, ile oszczędzimy?

neo
24 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy
Po projekcie "Gawron" zostanie nam już tylko wizualizacja... Po projekcie "Gawron" zostanie nam już tylko wizualizacja...

Minister obrony narodowej oraz premier Donald Tusk zdecydowali, że budowa korwety wielozadaniowej "Gawron" nie będzie kontynuowana. Na gotowy już kadłub wydaliśmy 400 mln zł, ale na jego uzbrojenie musielibyśmy wyłożyć drugie tyle.



... i częściowo wyposażony kadłub, który prawdopodobnie zostanie wystawiony na sprzedaż. ... i częściowo wyposażony kadłub, który prawdopodobnie zostanie wystawiony na sprzedaż.
- Mimo oporów w marynarce i problemów z przyszłością stoczni Marynarki Wojennej utrzymywanie tego projektu nie ma sensu - powiedział PAP Donald Tusk na konferencji prasowej po spotkaniu z szefem MON. - Projekt nie będzie kontynuowany - uściślił minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak.

Premier określił projekt mianem "bezsensownego". Wcześniej polscy podatnicy wydali na budowę korwety wielozadaniowej "Gawron" ok. 400 mln zł. Jednostkę budowała gdyńska Stocznia Marynarki Wojennej.

Na gotowym kadłubie zamontowany jest m.in. główny napęd, turbina gazowa, są zespoły prądotwórcze oraz niektóre systemy okrętowe. Tylko że na okręcie nic się już nie dzieje. Kadłub czeka i rdzewieje. I poczeka jeszcze długo - być może uda się go sprzedać, ale nie ma żadnych szans na to, by odzyskać więcej niż kilkanaście, może kilkadziesiąt procent zainwestowanej w niego kwoty.

Czy rząd słusznie przerwał budowę korwety?

Szansa na odzyskanie pieniędzy jest tylko teoretyczna. Kadłub Gawrona można bowiem sprzedać. Od 2009 roku w polskiej flocie służy okręt wsparcia logistycznego ORP Xawery Czernicki, który zbudowany został na gotowym kadłubie, otrzymanym w rozliczeniu od Rosjan. Tylko, że nie był on tak wyposażony, jak kadłub "Gawrona".

"Gawron" za drogi?

Plan modernizacji naszej marynarki wojennej powstał pod koniec lat 90. Do 2006 roku mieliśmy mieć sześć korwet wielozadaniowych, zaprojektowanych według nowoczesnej koncepcji MEKO A-100. Wykonane w technologii stealth, z pochylonym kadłubem oraz radarami w specjalnie zaprojektowanej piramidzie. To wszystko miało sprawić, że byłyby praktycznie niewykrywalne dla radarów.

Jedna korweta miała kosztować ok. 250 mln euro. Wbrew pozorom to wcale nie jest dużo, wystarczy przejrzeć zamówienia sił zbrojnych innych krajów, które za gotowe korwety płacą w przeliczeniu od jednego do nawet dwóch miliardów złotych. Przykładowo - koszt jednej szwedzkiej korwety Visby to 1,4-1,8 mld. zł.

neo

Miejsca

Opinie (426) ponad 10 zablokowanych

  • Budowali go 10lat (1)

    i są w połowie, gdyby go skończyli mineło by kolejne 10lat i byłby już zabytkiem.

    • 2 0

    • A wiesz dlaczego budowali 10 lat???
      No ale jezeli za rok ma ruszyć Narodowy Program Pancerny a doradcami Pana Ministra są byli pancerniacy -to wiadomo co się stanie z naszą MW
      3 lata temu stocznie
      Teraz MW
      za pieć lat oddamy wybrzeże - bo i po co nam

      • 0 0

  • Lekcja z historii

    Co mówi nam historia?
    Realne próby budowy samodzielnych sił morskich podjęli jedynie Zygmunt August i dwaj pierwsi Wazowie. Za każdym razem zabrakło jednak konsekwencji i odpowiednich nastrojów politycznych.
    Obydwa okręty ostatniego z Jagiellonów zgniły po jego śmierci na nabrzeżach, z kolei flota Wazów, oprócz skandynawskich nieprzyjaciół, miała przeciwko sobie także gdańszczan i większość polskiej szlachty.

    • 0 0

  • Ostatnie słowo należy do Pana Prezydenta RP

    O korwecie klasy gawron ostatnie słowo należy do Pana Bronisława Komorwskiego
    Prezydenta P.

    • 0 0

  • "- Mimo (...) problemów z przyszłością stoczni Marynarki Wojennej utrzymywanie tego projektu nie ma sensu - powiedział PAP

    Donald Tusk" Gdyby korwetę budowano w Łodzi albo Katowicach, tamtejsze rządowe lobby stanęłoby na rzęsach a kontynuację budowy by przeforsowali. Ale o Gdańsk i Pomorze najmniej troszczą się posłowie i ministrowie z Pomorza. A już najmniej - pochodzący z Trójmiasta Premier. I efekt jest taki, że tutaj zakłady się zamyka a biznes rujnuje.
    I po co było głosować na zdrajców?

    • 1 0

  • zlodzieje

    jak mi jeszcze raz ktos napisze o nieodpowiedzialnosci naszego rzadu albo, ze oni sá np glupi to sié przewróce. Jakby tak policzyc ile wydali na Korwete a ile poszlo do kazdej osobnej kieszeni to moze 13 tej kwoty poszla tam gdzie miala isc, taka prawda. Sprawdzic wszystkie faktury! I wszystkim zamieszanym zabrac wszystko!

    • 1 1

  • Polska Korweta... tylko z punktu widzenia spawacza i ciecia w stoczni, być może na stanowisku dyrektorskim.

    projekt: niemiecki
    linia wałów Escher
    przekładnie MAAG GEAR
    Stabilizatory płetwowe Blohm&Voss
    Maszyna sterowa Blohm&Voss
    radar 3D Szwedzki
    silniki MTU
    automatyka napędu Imtech
    ster azymutalny Schottel
    wirówki Westfalia
    System dowodzenia Szwedzki
    pociski nawodne SAAB
    działo włoskie
    RIM/RAM niemiecko-amerykański
    ESSM amerykański
    śmigłowiec brytyjsko-włoski
    torpedy włoskie
    ...

    nikt nie będzie sponsorował całego świata by kilku spawaczy miało pracę.
    to tak jakby odlewali czołgi ze złota.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane