• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona nie powstanie, bo rząd nie chce CPK?

Michał Sielski
2 czerwca 2024, godz. 09:00 
Opinie (823)

Centralny Port Komunikacyjny to miało być nie tylko wielkie lotnisko, ale też inwestycje w inne gałęzie transportu. W ramach CPK finansowana miała być m.in. Droga Czerwona, czyli przedłużenie obwodnicy Trójmiasta do portu Gdynia. Tylko że nowy rząd chce projekt CPK znacznie okroić.



Czy Drogę Czerwoną powinno sfinansować państwo?

To "studnia bez dna, łąka w Baranowie, papierowa inwestycja do przepalania pieniędzy i gigantomania PiS" - w takich słowach rządzący obecnie Polską Donald Tusk miesiącami wypowiadał się o projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Nie wiadomo czy rzeczywiście tak myślał, czy była to zimna, polityczna kalkulacja, która pasowała pod wygranie wyborów. Wiadomo natomiast, że z biegiem czasu narracja zaczęła się zmieniać. Zwłaszcza, że nawet przychylni PO eksperci podkreślali, że mądrze poprowadzony projekt CPK to dla Polski wielka szansa rozwojowa. Narracja zmieniła się więc z likwidacji na audyt i możliwą kontynuację, choć w ograniczonym zakresie.



Marcin Horała: nie hamujmy rozwoju Polski



Do tematu odniósł się właśnie Marcin Horała, kandydat PiS w wyborach do Europarlamentu oraz były pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. I nietrudno się domyślić, że jest za tym, by nie tylko CPK, ale i Droga Czerwona powstała.

- Trzeba o tym mówić zarówno w Polsce, jak i w Parlamencie Europejskim, bo Droga Czerwona musi być wpisana do sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa - przyp. red.). Ten projekt nie może być spowalniany przez polityczne decyzje i przepychanki oraz prowizorki, jakie oferuje obecna władza. Polska może być bogatym, rozwiniętym krajem, ale musi powiedzieć "tak dla Portu Zewnętrznego" i "tak dla Drogi Czerwonej" - podkreśla Marcin Horała.
Podkreśla także, że budowa Drogi Czerwonej, ale też Portu Zewnętrznego to inwestycje nie tylko ważne dla Gdyni czy Trójmiasta, ale kluczowe także z punktu widzenia rozwoju Polski.



Droga Czerwona: w planach trzy odcinki, projekt na jeden



Przypomnijmy: Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o łącznej długości 9 km:
  • węzeł Morska (Gdynia-Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
  • węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  • węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.


Tędy ma prowadzić Droga Czerwona. Tędy ma prowadzić Droga Czerwona.
Nie jest przesądzone, że powstaną wszystkie planowane odcinki Drogi Czerwonej.

  • Pierwszy odcinek na pewno zyska koncepcję programową, dzięki której możliwe będzie ogłoszenie przetargu na jego budowę.
  • Dwa pozostałe zyskają studium komunikacyjne, które jest mniej szczegółowym dokumentem i które nie pozwala na ogłoszenie przetargu na budowę całości trasy. Studium ma być punktem wyjścia do decyzji o zasadności budowy. Będzie gotowe w III kwartale 2024 r.


  • Odcinek 2 - wariant 2 i 3.
  • Odcinek 2 i 3 - wariant 1.
  • Odcinek 1 - wariant 2.
Nad szczegółowymi rozwiązaniami pracują projektanci z firmy Mosty Katowice, którzy za swoją pracę otrzymają 8 mln zł.

Droga Czerwona: więcej informacji Droga Czerwona: więcej informacji

Miejsca

Opinie (823) ponad 50 zablokowanych

  • 8 lat złodziejstwa PIS a na drogę do portu kasy nie dali (3)

    Dlaczego, bo PIS to V kolumna Putina, pilnuje tylko interesów rosyjskich

    • 2 14

    • Co ukradł PiS? Napisz (1)

      • 4 2

      • Czego nie ukradł

        • 1 3

    • wiadomo Pustin i Spółka czyli PIS

      • 1 5

  • Adamowicz na trumnie do PE i Sejmu

    Rodzina na trumnie wjechala do PE i Sejmu

    • 11 2

  • Tusk znowu przywiozl pizzę nielegalnym emigrantom Putina i Łukaszenki...

    Robili zdjęcia polskim żołnierzom i domagali się nazwiska, to chyba piąta kolumna jest...

    • 7 1

  • Malarz kominòw CPK nie wybuduje

    On tego po prostu nie ogarnia a jego sponsorzy mu pokazuja, ze jest juz lotnisko w Berlinie

    • 13 2

  • Nowak, Gawłowski,Grodzki,Adamowicz ikony uczciwosci z PO

    No i oczywiscie mdlejacy Giertych

    • 10 1

  • Marzeniem wyborcy PO jest pracowac u Niemca

    Dlatego polskiego lotniska nie wybuduja. Bo jest juz w Berlinie

    • 11 2

  • Mam nadzieję że Tusk nie wycofa się z budowy CPK i elektrowni atomowych (2)

    Bo wtedy można by już użyć mocnych słów w stosunku do niego i ludzi PO. Bardzo mocnych słów. Rezygnacja z elektrowni atomowych dla mnie to byłaby zdrada.

    • 9 0

    • mocnych słów to trzeba i należy używać już od dawna

      Tylko należy śledzić poczynania tego "towarzystwa" oraz ich skutki...

      rok 2014
      "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany."

      • 1 0

    • Elektorwni Jądrowej nie będzie

      bo nie ma na to zgody ze strony patronów Tuska w Niemczech

      • 2 2

  • (1)

    Tak dla przypomnienia
    Projekt drogi czerwonej jest w planach zagospodarowania już od 40lat, miał łączyć trzy miasta odciążając główną arterie ulic (grunwaldzka, niepodległości i zwycięstwa) , a przebiegać miała wzdłuż torów kolejowych co aktualnie jest niemożliwe.

    • 1 1

    • "czerwona", "różowa", "zielona", "pomarańczowa"...

      To kryptonimy zadań i planów układu drogowego w Trójmieście.
      Pochodzą od kolorów kredek, jakich używano w biurach projektowych do oznaczania ich na planach miast.
      "czerwona" w Gdańsku i w Gdyni to przypadkowa zbieżność kolorów planu. Oprócz rozwiązań wokół portu zakładał on budowę drogi w miejscu terenów spacerowych wzdłuż torów między Główną a Wzgórzem i tunelowe połączenie Morskiej i Wiśniewskiego. Częściowo pokrywa się z ideą tworzenia alternatywy dla "Zwycięstwa-Grunwaldzka-Niepodległości", choć w Gdyni zrealizowania to bardziej "droga różowa".

      Całość rozbiła się o niechęć Sopotu, bo skala prac, jakie tam trzeba wykonać, przekracza wyobraźnię urzędników i możliwości miasta. Oraz poważnie naruszy interesy tamtejszych "rezydentów". Lepiej budować osiedla apartamentów na miejscu ośrodków wypoczynkowych a ich ruch samochodowy kanalizować drogami leśnymi...

      • 1 0

  • Rudy zdrajca z Sopotu (1)

    Działa wbrew interson Polski.
    Chciałem napisać wbrew interesom swojego kraju ale przecież jego kraj to jest za Odrą.
    Mam nadzieję że kiedyś beknie za wszystko co nam zabrał ten agent oskar

    • 15 3

    • W interesie Polski.

      Obajtek, Erg Bieruń, Rosja
      W latach 2012-2024 Obajtek był wspólnikiem (razem ze swoją matką) w spółce Erg Bieruń. Spółka jeszcze w 2020 r. chwaliła się, że rozwija eksport folii do Rosji.

      Obajtek, Lotos
      Obajtek jako prezes Orlenu sprzedał część Grupy Lotos węgierskim i saudyjskim sojusznikom Putina. Zrobił to na warunkach skrajnie niekorzystnych dla Polski.

      Obajtek, Łukoil
      Obajtek jako prezes Orlenu za pośrednictwem węgierskiego koncernu MOL kupił stacje benzynowe rosyjskiej marki Łukoil działające na Węgrzech. Stacje były wcześniej kontrolowane przez Rosjan związanych z przyjaciółmi Putina - oligarchą Giennadijem Timczenką i byłym KGB-istą Nikołajem Tokariewem.

      Obajtek, rosyjska ropa w Czechach
      Długo po pełnoskalowym najeździe Rosji na Ukrainę, jeszcze latem 2023 r., Obajtek kupował rosyjską ropę dla czeskiej rafinerii Orlenu w Litvinovie.

      Gdy Jarosław Kaczyński zrobił Krzysztofa Tchórzewskiego ministrem energii, ten tolerował lawinowy wzrost importu rosyjskiego węgla. Promował superkosztowną rozbudowę Elektrowni Ostrołęka, która miała spalać rosyjski węgiel.

      W 2015 r. Kaczyński zrobił Jasińskiego prezesem Orlenu. W tej roli Jasiński zrezygnował z polityki swoich poprzedników, którzy odchodzili od rosyjskiej ropy. W 2016 r. Wojciech Jasiński postawił na Rosnieft.

      • 1 2

  • Ruda menda nigdy nie lubiła Gdyni

    • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane