• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona nie powstanie, bo rząd nie chce CPK?

Michał Sielski
2 czerwca 2024, godz. 09:00 
Opinie (823)

Centralny Port Komunikacyjny to miało być nie tylko wielkie lotnisko, ale też inwestycje w inne gałęzie transportu. W ramach CPK finansowana miała być m.in. Droga Czerwona, czyli przedłużenie obwodnicy Trójmiasta do portu Gdynia. Tylko że nowy rząd chce projekt CPK znacznie okroić.



Czy Drogę Czerwoną powinno sfinansować państwo?

To "studnia bez dna, łąka w Baranowie, papierowa inwestycja do przepalania pieniędzy i gigantomania PiS" - w takich słowach rządzący obecnie Polską Donald Tusk miesiącami wypowiadał się o projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Nie wiadomo czy rzeczywiście tak myślał, czy była to zimna, polityczna kalkulacja, która pasowała pod wygranie wyborów. Wiadomo natomiast, że z biegiem czasu narracja zaczęła się zmieniać. Zwłaszcza, że nawet przychylni PO eksperci podkreślali, że mądrze poprowadzony projekt CPK to dla Polski wielka szansa rozwojowa. Narracja zmieniła się więc z likwidacji na audyt i możliwą kontynuację, choć w ograniczonym zakresie.



Marcin Horała: nie hamujmy rozwoju Polski



Do tematu odniósł się właśnie Marcin Horała, kandydat PiS w wyborach do Europarlamentu oraz były pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. I nietrudno się domyślić, że jest za tym, by nie tylko CPK, ale i Droga Czerwona powstała.

- Trzeba o tym mówić zarówno w Polsce, jak i w Parlamencie Europejskim, bo Droga Czerwona musi być wpisana do sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa - przyp. red.). Ten projekt nie może być spowalniany przez polityczne decyzje i przepychanki oraz prowizorki, jakie oferuje obecna władza. Polska może być bogatym, rozwiniętym krajem, ale musi powiedzieć "tak dla Portu Zewnętrznego" i "tak dla Drogi Czerwonej" - podkreśla Marcin Horała.
Podkreśla także, że budowa Drogi Czerwonej, ale też Portu Zewnętrznego to inwestycje nie tylko ważne dla Gdyni czy Trójmiasta, ale kluczowe także z punktu widzenia rozwoju Polski.



Droga Czerwona: w planach trzy odcinki, projekt na jeden



Przypomnijmy: Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o łącznej długości 9 km:
  • węzeł Morska (Gdynia-Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
  • węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  • węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.


Tędy ma prowadzić Droga Czerwona. Tędy ma prowadzić Droga Czerwona.
Nie jest przesądzone, że powstaną wszystkie planowane odcinki Drogi Czerwonej.

  • Pierwszy odcinek na pewno zyska koncepcję programową, dzięki której możliwe będzie ogłoszenie przetargu na jego budowę.
  • Dwa pozostałe zyskają studium komunikacyjne, które jest mniej szczegółowym dokumentem i które nie pozwala na ogłoszenie przetargu na budowę całości trasy. Studium ma być punktem wyjścia do decyzji o zasadności budowy. Będzie gotowe w III kwartale 2024 r.


  • Odcinek 2 - wariant 2 i 3.
  • Odcinek 2 i 3 - wariant 1.
  • Odcinek 1 - wariant 2.
Nad szczegółowymi rozwiązaniami pracują projektanci z firmy Mosty Katowice, którzy za swoją pracę otrzymają 8 mln zł.

Droga Czerwona: więcej informacji Droga Czerwona: więcej informacji

Miejsca

Opinie (823) ponad 50 zablokowanych

  • (1)

    Horala mieliście 8 lat na drogę czerwoną. Teraz przynajmniej widać wprost kogo popiera t.pl

    • 5 24

    • mieli ale się nie dało bo Tusk blokował :O)

      • 3 1

  • Tusk jak Kononowicz (2)

    Chyba wszyscy przyzwyczailiśmy się do tego, że za tej władzy nie będzie żadnych inwestycji. Można żądać pytanie czyj interes reprezentuje tą władza bo na pewno nie jest to interes Polski.

    • 58 19

    • Za poprzedniego Tuska 2007-2015 Polska to była jedna wielka budowa :)))) A co wybudował kulawy ?

      Jeden przykład tylko? Ale coś pożytecznego bo przekop mierzei to kasa wywalona w błoto :)))))))))))))))

      • 2 6

    • Po co ?

      Po co nam port w Gdyni jak jest Port w Hamburgu ? Tak samo po co nam drogi w Polsce jak są drogi w Niemczech?

      Tak sobie droga Polski wybrałaś teraz cierp przez kolejne 3 lata a za 3 lata jak popłnicie ten sam błąd to już tylko narzekać możecie na swoje decyzje.

      • 4 0

  • Horała to ten z PIS, który gardłował 9 lat temu, że droga czerwona nie powstaje? (3)

    A potem jako minister w rządzie PIS przez 8 lat kompletnie niczego nie zrobił w temacie?

    • 6 29

    • minusowanie faktów świadczy jak dobrze PIS wytresował soich wyborców

      • 2 4

    • oto skuteczność polityków PIS

      • 0 3

    • pis wpisał drogę czerwoną do sieci dróg finansowanych z budżetu państwa i zlecił wykonanie prac projektowych

      to na ich podstawie można rysować mapki jak ta w artykule. Tusk w 2013 r. osobiście odrzucił petycję pomorskich parlamentarzystów żeby drogę i obwodnicę północną trójmiasta finansować z budżetu państwa. Napisał w 2013 że droga ma charakter lokalny i pieniądze z warszawy się nie należą. takie są Fakty.

      • 0 0

  • Arek

    PO to dno.

    • 28 3

  • Opinia wyróżniona

    Niech zrobią I odcinek (2)

    Drogi Czerwonej od Obwodnicy Trójmiasta do ul. Wiśniewskiego. To raczej II i III odcinek drogi czerwonej to trochę taki przerost formy nad treścią i mniejszy problem.

    • 5 12

    • kto ma to zrobić? nie wiesz kto rządzi??

      dla nich najważniejsza jest tabletka dzień po dla dzieci a nie jakieś inwestycje

      • 7 2

    • Jak zrobią tylko pierwszy odcinek, to się dalej zakorkuje.

      Oczywiście, że coś się poprawi, ale rozwiązanie będzie połowiczne.

      • 0 0

  • Brawo

    Głosujcie teraz na totalnych żeby w europarlamęcie mogli całkowicie zniszczyć nasz kraj. Tu ma być LAND pod wodzą kanclerza Tuska. Obudzcie się, sami siebie niszczycie.

    • 35 5

  • Po nie ma posiadania

    Terenów które trzeba wykupić. Są one we wkładaniu PiS lub ludzi z nimi związanymi. Dlatego nie chcą tego budować bo to wzmacnianie siły konkurencji. Byłem w pisie na wysokim szczeblu - trzeba płacić 10% z tego co ugadane, dograne zarobione z mianowania - jako mimowolna darowizna na rzecz parti.
    Tym sposobem kasa z podatków jest prana przez struktury ludzkie w zarządach mniejszych i większych, trafia po opodatkowaniu i ozusowaniu do parti. Ta kasa i tak jest państwowa a więc niczyja można nią szafować jak się chce ważne aby 10% trafiało na konto PiS. W masie są to ogromne pieniądze. Dlatego prezes mógł bez problemu postawić wieżowiec w Warszawie, ale afera wykryta uniemożliwila.

    • 2 27

  • polacy

    Polacy to ... niewazne jak rudy rzadzil kiedys.wazne aby zaglosowac przeciwko komus.. a ten przyszedl z misja zwinac wszystko co polskie..

    • 33 1

  • PIS skutecznie okradał Polaków przez 8 lat, bo na Drogę Czerwona już nie starczyło kasy... (5)

    • 6 48

    • minusujcie PISowskie trolle, a fakty pozostaną faktami (1)

      • 0 9

      • noga, waruj

        • 1 2

    • jak widać te ukradzione pieniądze teraz służą do zalewania portali trollnią

      • 0 3

    • złodzieje z PIS

      • 0 3

    • 2014 - to PiS??!

      "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany."

      • 2 0

  • Nie będzie CPK

    Będzie uśmiechnięta Polska. Gratulacje dla wyborców KO. Gratulacje za bojkot referendum. To jest jak z Jasiem na złość mamie odmrożę sobie nóżki.

    • 41 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane