• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona nie powstanie, bo rząd nie chce CPK?

Michał Sielski
2 czerwca 2024, godz. 09:00 
Opinie (823)

Centralny Port Komunikacyjny to miało być nie tylko wielkie lotnisko, ale też inwestycje w inne gałęzie transportu. W ramach CPK finansowana miała być m.in. Droga Czerwona, czyli przedłużenie obwodnicy Trójmiasta do portu Gdynia. Tylko że nowy rząd chce projekt CPK znacznie okroić.



Czy Drogę Czerwoną powinno sfinansować państwo?

To "studnia bez dna, łąka w Baranowie, papierowa inwestycja do przepalania pieniędzy i gigantomania PiS" - w takich słowach rządzący obecnie Polską Donald Tusk miesiącami wypowiadał się o projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Nie wiadomo czy rzeczywiście tak myślał, czy była to zimna, polityczna kalkulacja, która pasowała pod wygranie wyborów. Wiadomo natomiast, że z biegiem czasu narracja zaczęła się zmieniać. Zwłaszcza, że nawet przychylni PO eksperci podkreślali, że mądrze poprowadzony projekt CPK to dla Polski wielka szansa rozwojowa. Narracja zmieniła się więc z likwidacji na audyt i możliwą kontynuację, choć w ograniczonym zakresie.



Marcin Horała: nie hamujmy rozwoju Polski



Do tematu odniósł się właśnie Marcin Horała, kandydat PiS w wyborach do Europarlamentu oraz były pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. I nietrudno się domyślić, że jest za tym, by nie tylko CPK, ale i Droga Czerwona powstała.

- Trzeba o tym mówić zarówno w Polsce, jak i w Parlamencie Europejskim, bo Droga Czerwona musi być wpisana do sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa - przyp. red.). Ten projekt nie może być spowalniany przez polityczne decyzje i przepychanki oraz prowizorki, jakie oferuje obecna władza. Polska może być bogatym, rozwiniętym krajem, ale musi powiedzieć "tak dla Portu Zewnętrznego" i "tak dla Drogi Czerwonej" - podkreśla Marcin Horała.
Podkreśla także, że budowa Drogi Czerwonej, ale też Portu Zewnętrznego to inwestycje nie tylko ważne dla Gdyni czy Trójmiasta, ale kluczowe także z punktu widzenia rozwoju Polski.



Droga Czerwona: w planach trzy odcinki, projekt na jeden



Przypomnijmy: Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o łącznej długości 9 km:
  • węzeł Morska (Gdynia-Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
  • węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  • węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.


Tędy ma prowadzić Droga Czerwona. Tędy ma prowadzić Droga Czerwona.
Nie jest przesądzone, że powstaną wszystkie planowane odcinki Drogi Czerwonej.

  • Pierwszy odcinek na pewno zyska koncepcję programową, dzięki której możliwe będzie ogłoszenie przetargu na jego budowę.
  • Dwa pozostałe zyskają studium komunikacyjne, które jest mniej szczegółowym dokumentem i które nie pozwala na ogłoszenie przetargu na budowę całości trasy. Studium ma być punktem wyjścia do decyzji o zasadności budowy. Będzie gotowe w III kwartale 2024 r.


  • Odcinek 2 - wariant 2 i 3.
  • Odcinek 2 i 3 - wariant 1.
  • Odcinek 1 - wariant 2.
Nad szczegółowymi rozwiązaniami pracują projektanci z firmy Mosty Katowice, którzy za swoją pracę otrzymają 8 mln zł.

Droga Czerwona: więcej informacji Droga Czerwona: więcej informacji

Miejsca

Opinie (823) ponad 50 zablokowanych

  • Niestety obecny rząd to tyko służący na kolanach więc wszelkie inwestycje w Polsce będą opóznione do następnych wyborów...

    • 19 2

  • po co nam drogi ?

    przeciez autobanhy sa w niemczech ...

    • 21 2

  • Polityka

    Kaczor ma swoje ukochane Podkarpacie a Tusk ma swoją ukochaną Warszawę i jej okolice. Gdyby CPK miał powstać w Modlinie to by powstał.

    • 1 13

  • Ja latam przez Monachium

    I jestem Polakiem

    • 0 15

  • to nie chodzi o to, żeby CPK orać (1)

    Należy traktować ten projekt jako normalne przedsięwzięcie biznesowe, czyli celem powinno być to, aby w pewnym rozsądnym czasookresie typowym dla tego typu inwestycji, przychody zrównałyby się z poniesionymi kosztami, zarówno od strony nakładów inwestycyjnych jak i kosztów operacyjnych. Jeżeli tak się stanie, to jak najbardziej jest to sensowne - lepiej, żeby budżet był zasilany z zysku z tego typu inwestycji, niż w formie łupu od obywateli. Problem w tym, że wszelkie analizy trzeba zrobić jeszcze raz, bo jako, że jest to projekt pisowski, należy się spodziewać, że żadna liczba tam się nie zgadza, no chyba, że chcemy mieć po stronie kosztów przekop mierzei, a po stronie przychodów lotnisko w Radomiu, a więc studnię bez dna, która zaabsorbuje każde środki dając niewiele w zamian. Zresztą nie trzeba być głównym analitykiem KPMG, żeby pewne rzeczy absolutnie oczywiste dostrzec. Przykład pierwszy z brzegu - projekt szprych kolei dużych prędkości. Niechaj mi uj na czole wyrośnie, jak chociaż jeden kurs w roku na linii Giżycko-CPK będzie rentowny, a taką linię jakiś geniusz zaprojektował w ramach części kolejowej przedsięwzięcia. Jak się odfiltruje bogoojczyźniane megalomaństwo i inne ideologiczne czynniki w tym projekcie i chłodno oceni jego potencjał i urealni koszty, to może coś z tego będzie.

    • 3 15

    • Czyli co, należy też zaorać Giżycko? Jak rentowne jest Giżycko?

      • 0 0

  • Co do wyborów, w których staruje Horała i pitoli tu farmazony (2)

    to pamiętajcie, ze możecie głosować w dowolnym miejscu, jeśli załatwicie sobie zaświadczenie z urzędu miejskiego

    lub

    zmienicie w internecie miejsce głosowania na konkretną komisje

    Macie na to czas do 6/6

    Przypominam także, że jeśli załatwicie zaświadczenie z komitetu wyborczego (dowolnego - PIS jest nieźle zorganizowany właśnie w biurze Horały) dla męża zaufania, to dostaniecie 40% diety członka komisji za samo bycie podczas wyborów w lokalu przez parę godzin. więcej info na: bit . ly / wyboryMZ

    • 0 21

    • najbardziej wysokiej frekwencji boi się PIS

      • 0 4

    • głosujcie by PIS nie zrobił polexitu...

      • 0 2

  • Polska za tej ekipy rządzącej

    nie będzie niczym więcej, jak tylko dostawcą taniej siły roboczej do Niemiec i konsumentem ich towarów. Jakie taka polityka będzie miała efekty, to powoli już widać. Zwolnienia grupowe i cięcia emerytur już są, a powrót do klimatów szczawiu i mirabelek jeszcze ciągle przed nami. Do tego Niemcy i Francuzi podzielą się z nami swoimi inżynierami i lekarzami. Mam nadzieję, że chociaż picka rozdawana przed lokalem wyborczym smakowała.

    • 23 1

  • Przykład niedasięizmu PIS 0 8 lat zmarnowanych (4)

    • 2 29

    • byli zbyt zajęci okradaniem Polski

      • 0 3

    • da się ino kraść - bo im się nalezało, jak wrzeszczała broszka

      • 0 2

    • gdyby można było zrobić wałek jak na płocie to by zbudowali

      • 0 2

    • Bredzisz

      Tory, rozjazdy i wiadukty za prawie 2 mld zł. Lepszy dojazd do Portu Gdynia

      To jedna z inwestycji z czasow PiS w Gdyni. Pokaz podone w skali inwestycje PO w Gdyni

      • 3 0

  • a co ma piernik do wiatraka? (1)

    żenada, ta gdynia

    • 2 7

    • dla PISowców nie ma znaczenia logika, ale propaganda

      • 1 4

  • Bo nie chodzi o wybudowanie a budowanie, i wtedy kasa się wszystkim zgadza. a jak się nie uda to się zrzuci na Ukraine, Niemców etc, zależnie od opcji politycznej. W Komunistycznych Chinach, miasto budują w 3 miesiące, koleje dużych szybkości w pół roku, remont autostrad w kilka dnia. a U nas, niezależnie kto rządzi to tylko się bogacą Ci co mają się bogacić.

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane