• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona obojętna dla Gdyni?

Michał Sielski
18 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Koniec obwodnicy w Chyloni. Tu miał zaczynać się OPAT, a teraz planowany jest początek Drogi Czerwonej i Via Maris. Koniec obwodnicy w Chyloni. Tu miał zaczynać się OPAT, a teraz planowany jest początek Drogi Czerwonej i Via Maris.

- Powiem brutalnie: Droga Czerwona nie obsługuje żadnych terenów mieszkaniowych i nie rozwiązuje bezpośrednio problemów mieszkańców Gdyni. Z punktu widzenia miasta i gdynian ważniejsze są inwestycje kolejowe - przyznaje wiceprezydent Gdyni Marek Stępa, który spotkał się z unijnymi komisarzami i przedstawicielami portu w sprawie planowanych inwestycji wartych 12 mld zł.



Czy Droga Czerwona rozwiąże problemy korków na północy Gdyni?

Gdynia wydaje średnio 100 mln zł rocznie na inwestycje. Tymczasem w programie, który ma przedłużyć "morską autostradę" Bałtyk-Adriatyk, jest do wydania aż 3 mld euro do 2030 roku. To ok. 1 mld zł rocznie przez najbliższe 12 lat, czyli 10 razy więcej niż udaje się co roku zainwestować Gdyni. To nie miejscy urzędnicy będą jednak dzielić ten tort. Większość pieniędzy trafi do PKP, GDDKiA oraz do Portu Gdynia.

Co za to powstanie? Jakie inwestycje są jednak najważniejsze z punktu widzenia miasta? Do tej pory najwięcej mówiło się o Drodze Czerwonej.

Nowa droga do portu



Wiadomo którędy Droga Czerwona miałaby przebiegać, ale wciąż nie ma nawet jej projektu. Wiadomo którędy Droga Czerwona miałaby przebiegać, ale wciąż nie ma nawet jej projektu.
Droga Czerwona to nowa droga ekspresowa, która ma połączyć gdyński port zobacz na mapie Gdyniobwodnicą Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni. Ma być powiązana z dwupasmową drogą Via Maris, która zacznie się na końcu obwodnicy w Chyloni zobacz na mapie Gdyni i pobiegnie do granicy z Rumią. Obie drogi - Droga Czerwona i Via Maris - spotkają się na odcinku między obwodnicą a nowym węzłem w Chyloni zobacz na mapie Gdyni.

Ten odcinek ma zostać sfinansowany w całości przez budżet państwa. Będzie najtrudniejszy, bo częściowo drogę trzeba będzie poprowadzić pod ulicami Morską zobacz na mapie Gdyni, Chylońską zobacz na mapie GdyniHutniczą zobacz na mapie Gdyni. Dalej trasa powiedzie ponad torami.

To właśnie ten fragment, jako część drogi Via Maris, nad którą trwają prace koncepcyjne, będzie budowany prawdopodobnie w pierwszej kolejności. Cała trasa Via Maris do Rumi będzie dwupasmowa, a dalej do Władysławowa zbudowana będzie jako jednopasmowa droga krajowa.

Więcej szczegółów o Via Maris

Na budowę dwóch pozostałych odcinków pieniądze muszą w większości wyłożyć miasto i port. Pierwszy z etapów tego odcinka Drogi Czerwonej będzie kończył się na Terminalu Kontenerowym zobacz na mapie Gdyni. Kolejny w dalszej perspektywie finansowej w okolicach ronda przy ul. Polskiej zobacz na mapie Gdyni. Razem to kilka kilometrów. 

Rozwój portu może być problemem dla miasta



Na początku tygodnia w Gdyni i Karlskronie przez dwa dni debatowali unijni urzędnicy, władze portu, Gdyni i Karlskrony. Rozmawiali o korytarzu Bałtyk-Adriatyk, który dzięki "autostradzie morskiej" z Gdyni do Karlskrony ma przynieść wymierne korzyści portowi i miastu Gdynia. Tylko, że władze miasta zwracają uwagę na jeden, za to bardzo istotny element:

- Zwiększony transport towarów, który niewątpliwie przyczyni się do rozwoju portu, nie może zmniejszyć komfortu przemieszczania się ludzi, mieszkańców Gdyni - podkreśla Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Dlatego niezbędne są inwestycje infrastrukturalne, które ograniczą negatywny wpływ rozwoju na miasto - dodaje Marek Stępa.
Jakie? Na liście prof. Kurta Bodewiga, koordynatora korytarza Bałtyk-Adriatyk oraz Briana Simpsona, koordynatora Autostrad Morskich, są m.in.: modernizacja nabrzeży portu, remont linii kolejowej 201 oraz budowa Drogi Czerwonej. Władze portu mają już nawet swoją listę rankingową.

- Co roku bijemy rekordy przeładunków, chcemy, aby każdy kolejny rok był lepszy od poprzedniego, ale pod względem możliwości rozwoju doszliśmy już praktycznie do ściany - podkreśla Adam Meller, prezes zarządu Portu Gdynia. - Dla nas najbardziej istotne jest połączenie kolejowe, więc rozbudowa linii 201 jest najważniejsza. Ale kluczowa jest również budowa publicznego terminala promowego, na który będzie można zaprosić innych przewoźników, nie tylko Stena Line. No i Droga Czerwona, która odciąży mającą już swoje lata i ograniczenia techniczne Trasę Kwiatkowskiego - wylicza prezes portu.

Po co miastu Droga Czerwona?



Port stawia na transport kolejowy, co powinno cieszyć wszystkich mieszkańców Trójmiasta. Bo im więcej kontenerów na wagonach pociągu, tym mniej ciężarówek na ulicach, korków na obwodnicy i zniszczonych dróg, nadających się do remontu. Hasło "Tiry na tory" cieszy też władze Gdyni.

- Powiem brutalnie: Droga Czerwona nie obsługuje żadnych terenów mieszkaniowych i nie rozwiązuje bezpośrednio problemów mieszkańców Gdyni. Z puntu widzenia mieszkańców miasta ważniejsza jest budowa Via Maris, która wyprowadzi ruch tranzytowy z północy Gdyni. A także linia kolejowa przejeżdżająca choćby przez Chylonię - podkreśla Marek Stępa.
Na razie rozmowy z PKP w sprawie wiaduktów (kolejowego oraz drogowego) w okolicy ul. Północnej trwają. Via Maris jest natomiast w sferze przedwyborczych zapowiedzi, a wszystkie dokumenty, które istnieją, przygotowywane były pod biegnący innym śladem OPAT.

Najważniejsze jednak, że UE gwarantuje współfinansowanie projektów, a perspektywa czasowa do 2030 roku wskazuje, że nie będzie można ich odkładać na kolejne kadencje.

Opinie (333) 4 zablokowane

  • Brawo trzeba inwestowac wkolej a nie kolejne drogi dla buraków w 30 letnich złomach trujacymi spalinami mieszkanców

    • 1 21

  • Inwestycje., ktore rozladuja korki w miescie, sa niezmiennie te same od lat 80-tych

    i zadne autostrady w kierunku wschod-zachod nie pomoga w rozladowaniu korkow na polnocy, poludniu i zachodzie Gdyni, ktore tworza tylko i wylacznie auta osobowe mieszkancow Gdyni i okolic.

    • 3 9

  • "Rozwój portu może być problemem dla miasta" - to może w takim razie zlikwidujmy port, bo po co miastu problemy? (3)

    • 27 1

    • Lepiej zlikwidowac Urzad Mafita gdynia. bo to jest patolka tam od 44tego (1)

      • 9 0

      • i przenieść do Gdańska?

        ;)

        • 3 0

    • przecież o to chodzi...

      w chorych wizjach lokatorów urzędu miasta...
      I co całkiem serio...
      "Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że „nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem” miasto mu tam budować się nie pozwoli."

      gospodarkamorska.pl

      • 10 0

  • A ja proponuję

    wymienę prezydenta i jego świty !!!!!!!!!!!!!!!!

    • 22 1

  • Powiem brutalnie: Stepa po raz kolejny potwierdza że jest idiotą (3)

    Droga Czerwona obojętna dla Gdyni? A ja się pytam, z czego to miasto żyje? Z malowania pasów na jezdni, czy z podatków płaconych przez Port i przez pracowników Portu (szeroko rozumianego)?
    Miasto powinno stworzyć takie warunki, by i Port i mieszkańcy koegzystowali. Powinny być takie drogi do portu wyznaczone, by jak najmniej wpływały na ludzkie siedliska.
    Gdyby powstała DCz, Estakada Kwiatkowskiego byłaby mniej obciążona, remonty były by rzadsze....
    Trasa kolejowa? OK, ale problem polega na tym, ze w Gdyni tory kolejowe idą przez środek miasta. A tereny wokół kolejowe tez nie sa z gumy i kolejnych torów nie bardzo jest jak położyć. Inna sprawa, że transport kolejowy tez wpływa na ludzkie siedliska.

    Rozwój portu może być problemem dla miasta. Tere fere. A z czego to miasto wyrosło? Wokół czego rozwijało się? Nie wokół Sea Tawers i bunkrów przyległych.
    Przypominam, ze to miasto z morza (i marzeń). Ale marzenia o wielkim, prężnym mieście włodarze dzisiejsi maja głęboko w d...

    Już dawno powinien być tunel/wiadukt w Chyloni, już dawno powinna być droga omijająca Witomino. A o tym, ze najpierw zabudowano Chwarzno/Wiczlino, a dopiero w planach jest poszerzenie dróg, to nie wspomnę. To jest właśnie kwintesencja działań obecnych władz miasta.

    • 45 0

    • Ciekawe co na ten temat ma do powiedzenia Grucha, specjalistka od spraw wszelakich (2)

      • 5 1

      • zaczytana w książkach kucharskich... (1)

        • 4 1

        • Może to i lepiej

          • 3 1

  • dodajcie do mapy zjazd do puckiej to bedzie ok wtedy. bedzie mozna na Pogørze, Kosakowo jecha¢

    • 9 0

  • kolei sie Stępa chwycił

    Jakoś do kolei na północ "miasto" trzeba zmuszać, bo samo sie nie kwapi.
    Na pana stanowisku i w pana wieku wypada wiedzieć, że istnieje pojęcie intermodal.
    Port i miasto potrzebuje wszystkich środków komunikacji i w Gdyni wszystkie są totalnie zapuszczone.

    Widać to po stanie dróg, ofercie kolei (szczególnie PKM) o lotnisku przez litość nie wspomnę.

    Rozwiązanie kolizji drogowo - kolejowych w otoczeniu portu jest dla miasta być albo nie być.
    I chyba o to "nie być" chodzi...
    Aby Gdynia była "portova" zamiast portowa.

    • 26 0

  • (1)

    Panie redaktorze to nie droga jest obojętna dla Gdyni, tylko włodarze miasta są obojętni dla mieszkańców Gdyni.

    • 25 0

    • oni nie są obojętni, oni są szkodliwi

      I czas rachunek wystawić.

      • 8 0

  • Tak panie Stępa, ma pan rację!

    lepiej za te pieniądze wybudować kolejne szklane biurowce, apartamentowce na wzór Sea Towers, a kierowcy niech stoją w korkach po kilka godzin. Jeszcze kilka lat temu czas przejazdu samochodem z Rumi do Redłowa nie przekraczał 25 minut (6-7 rano), teraz min. 50 minut. to są efekty "mani wielkości", która was dopadła - budować budować i jeszcze raz budować.

    • 25 0

  • Tylko osoba bez jakiegokolwiek inteligentnego myślenia mogła to powiedzieć!!!
    "... nie rozwiązuje bezpośrednio problemów mieszkańców Gdyni" - a jak ciężarówki jadące do portu blokują wszystkie dostępne ulice w Gdyni oraz swoim ciężarem wpływają na jakość nawierzchni dróg to wcale nie wpływa to na komfort mieszkańców Gdyni!!!!!
    Zaściankowe myślenie bez żadnej wizji na przyszłość - Droga Czerwona powinna była powstać już 10 lat temu!!!!! Stępa powinien wylecieć za takie gadanie!!!!!!

    • 23 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane