• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona obojętna dla Gdyni?

Michał Sielski
18 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Koniec obwodnicy w Chyloni. Tu miał zaczynać się OPAT, a teraz planowany jest początek Drogi Czerwonej i Via Maris. Koniec obwodnicy w Chyloni. Tu miał zaczynać się OPAT, a teraz planowany jest początek Drogi Czerwonej i Via Maris.

- Powiem brutalnie: Droga Czerwona nie obsługuje żadnych terenów mieszkaniowych i nie rozwiązuje bezpośrednio problemów mieszkańców Gdyni. Z punktu widzenia miasta i gdynian ważniejsze są inwestycje kolejowe - przyznaje wiceprezydent Gdyni Marek Stępa, który spotkał się z unijnymi komisarzami i przedstawicielami portu w sprawie planowanych inwestycji wartych 12 mld zł.



Czy Droga Czerwona rozwiąże problemy korków na północy Gdyni?

Gdynia wydaje średnio 100 mln zł rocznie na inwestycje. Tymczasem w programie, który ma przedłużyć "morską autostradę" Bałtyk-Adriatyk, jest do wydania aż 3 mld euro do 2030 roku. To ok. 1 mld zł rocznie przez najbliższe 12 lat, czyli 10 razy więcej niż udaje się co roku zainwestować Gdyni. To nie miejscy urzędnicy będą jednak dzielić ten tort. Większość pieniędzy trafi do PKP, GDDKiA oraz do Portu Gdynia.

Co za to powstanie? Jakie inwestycje są jednak najważniejsze z punktu widzenia miasta? Do tej pory najwięcej mówiło się o Drodze Czerwonej.

Nowa droga do portu



Wiadomo którędy Droga Czerwona miałaby przebiegać, ale wciąż nie ma nawet jej projektu. Wiadomo którędy Droga Czerwona miałaby przebiegać, ale wciąż nie ma nawet jej projektu.
Droga Czerwona to nowa droga ekspresowa, która ma połączyć gdyński port zobacz na mapie Gdyniobwodnicą Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni. Ma być powiązana z dwupasmową drogą Via Maris, która zacznie się na końcu obwodnicy w Chyloni zobacz na mapie Gdyni i pobiegnie do granicy z Rumią. Obie drogi - Droga Czerwona i Via Maris - spotkają się na odcinku między obwodnicą a nowym węzłem w Chyloni zobacz na mapie Gdyni.

Ten odcinek ma zostać sfinansowany w całości przez budżet państwa. Będzie najtrudniejszy, bo częściowo drogę trzeba będzie poprowadzić pod ulicami Morską zobacz na mapie Gdyni, Chylońską zobacz na mapie GdyniHutniczą zobacz na mapie Gdyni. Dalej trasa powiedzie ponad torami.

To właśnie ten fragment, jako część drogi Via Maris, nad którą trwają prace koncepcyjne, będzie budowany prawdopodobnie w pierwszej kolejności. Cała trasa Via Maris do Rumi będzie dwupasmowa, a dalej do Władysławowa zbudowana będzie jako jednopasmowa droga krajowa.

Więcej szczegółów o Via Maris

Na budowę dwóch pozostałych odcinków pieniądze muszą w większości wyłożyć miasto i port. Pierwszy z etapów tego odcinka Drogi Czerwonej będzie kończył się na Terminalu Kontenerowym zobacz na mapie Gdyni. Kolejny w dalszej perspektywie finansowej w okolicach ronda przy ul. Polskiej zobacz na mapie Gdyni. Razem to kilka kilometrów. 

Rozwój portu może być problemem dla miasta



Na początku tygodnia w Gdyni i Karlskronie przez dwa dni debatowali unijni urzędnicy, władze portu, Gdyni i Karlskrony. Rozmawiali o korytarzu Bałtyk-Adriatyk, który dzięki "autostradzie morskiej" z Gdyni do Karlskrony ma przynieść wymierne korzyści portowi i miastu Gdynia. Tylko, że władze miasta zwracają uwagę na jeden, za to bardzo istotny element:

- Zwiększony transport towarów, który niewątpliwie przyczyni się do rozwoju portu, nie może zmniejszyć komfortu przemieszczania się ludzi, mieszkańców Gdyni - podkreśla Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Dlatego niezbędne są inwestycje infrastrukturalne, które ograniczą negatywny wpływ rozwoju na miasto - dodaje Marek Stępa.
Jakie? Na liście prof. Kurta Bodewiga, koordynatora korytarza Bałtyk-Adriatyk oraz Briana Simpsona, koordynatora Autostrad Morskich, są m.in.: modernizacja nabrzeży portu, remont linii kolejowej 201 oraz budowa Drogi Czerwonej. Władze portu mają już nawet swoją listę rankingową.

- Co roku bijemy rekordy przeładunków, chcemy, aby każdy kolejny rok był lepszy od poprzedniego, ale pod względem możliwości rozwoju doszliśmy już praktycznie do ściany - podkreśla Adam Meller, prezes zarządu Portu Gdynia. - Dla nas najbardziej istotne jest połączenie kolejowe, więc rozbudowa linii 201 jest najważniejsza. Ale kluczowa jest również budowa publicznego terminala promowego, na który będzie można zaprosić innych przewoźników, nie tylko Stena Line. No i Droga Czerwona, która odciąży mającą już swoje lata i ograniczenia techniczne Trasę Kwiatkowskiego - wylicza prezes portu.

Po co miastu Droga Czerwona?



Port stawia na transport kolejowy, co powinno cieszyć wszystkich mieszkańców Trójmiasta. Bo im więcej kontenerów na wagonach pociągu, tym mniej ciężarówek na ulicach, korków na obwodnicy i zniszczonych dróg, nadających się do remontu. Hasło "Tiry na tory" cieszy też władze Gdyni.

- Powiem brutalnie: Droga Czerwona nie obsługuje żadnych terenów mieszkaniowych i nie rozwiązuje bezpośrednio problemów mieszkańców Gdyni. Z puntu widzenia mieszkańców miasta ważniejsza jest budowa Via Maris, która wyprowadzi ruch tranzytowy z północy Gdyni. A także linia kolejowa przejeżdżająca choćby przez Chylonię - podkreśla Marek Stępa.
Na razie rozmowy z PKP w sprawie wiaduktów (kolejowego oraz drogowego) w okolicy ul. Północnej trwają. Via Maris jest natomiast w sferze przedwyborczych zapowiedzi, a wszystkie dokumenty, które istnieją, przygotowywane były pod biegnący innym śladem OPAT.

Najważniejsze jednak, że UE gwarantuje współfinansowanie projektów, a perspektywa czasowa do 2030 roku wskazuje, że nie będzie można ich odkładać na kolejne kadencje.

Opinie (333) 4 zablokowane

  • Urzędniczy bełkot (4)

    Morska stoi zakorkowana, ale dla pana wiceprezydenta GDYNI ruchu tam nie ma, bo to ruch do Rumii.

    W Rumii też problemu nie ma, bo to ruch do Gdyni...

    Przy okazji mieszkańcy Chyloni czy Grabówka - zapamiętajcie słowa wiceprezydenta miasta - miejsca gdzie mieszkanie nie są "terenem mieszkaniowym", czyżby pan wiceprezydent wiedział coś czego jeszcze nie wiemy my, mieszkańcy?

    • 20 1

    • rozbudowa dróg nie rozładowuje korków tylko przesuwa je gdzie indziej (2)

      rozbudowa kolei lokalnej na północ Gdyni wiele pomoże na korki

      najlepiej pomyśleć o zwodzonej kładce pieszo-rowerowej z Oksywia do Śródmieścia przez plac Gombrowicza

      • 0 6

      • Może teleport? (1)

        Byle tylko kawałka drogi dla tych potwornych blachosmrodów nie wybudować!

        • 1 1

        • przecież dla samochodów drogi już są

          chodzi o to, by tworzyć rozwiązania dla ludzi, biorąc pod uwagę różne opcje.

          Nie udawaj, że jesteś jako kierowca dyskryminowany w mieście.

          Kierowcom w mieście najbardziej przeszkadzają inni kierowcy, co powoduje raka u nich i u wielu innych osób.

          • 1 4

    • Jeśli zatwierdzi nowy plan zagospodarowania dla Beniowskiego,

      w pierwotnym kształcie to ma jak w banku - będziemy pamiętali! Dlaczego można wybudować 13 piętrowe budynki, ano dlatego, że komuniści już tam postawili 10 piętrowe. To jest logika "rozwoju miasta" i ułatwiania życia mieszkańcom. Ulica dojazdowa? A co to kogo obchodzi?

      • 5 1

  • Jaka droga czerwona, cóż to za pomysły przychodzą do głowy?

    Jeszcze kasy na pomniki zabraknie!

    • 12 3

  • po co rozwój portu? (2)

    może wrócimy do łuczywa i wypasu bydła w Gdyni

    • 20 3

    • A wiesz że to dobry pomysł

      jw.

      • 4 2

    • bydło juz się tu "pasie"

      łuczywo się przyda, jak miasto nie będzie miało na rachunki...
      :\ aż mi się nie chce żartować... :\

      • 4 1

  • Czego oczekiwać po gdyńskich urzednikach? (1)

    Jakieś planowanie i zarządzanie infrastruktura drogową? Przecież oni zwykłego malowania oznakowania z remontem nawierzchni nie potrafią skoordynować (patrz art. o Stryjskiej).

    • 16 2

    • @kosmodrom gdyński

      jednego dnia naniesiono znaki poziome, na następny dzień oznaczono przejście dla szwendaczy

      • 3 1

  • Tunel na Chwarzno i Witomino

    Może pomyśli któryś z mędrców gdyńskich o Gdyni Zachód? Wieczne korki doprowadzają wszystkich do szału.Mieszkacie tam Panowie włodarze!!!Może tunel pod lasem byłby rozwiązaniem.To wy dajecie pozwolenia na budowę Hossie. Może niech deweloper dołoży do dróg?

    • 10 3

  • Ankieta pokazuje jak daleko odpłynęła Samorządność w wyczuciu potrzeb Gdynian. (3)

    • 20 1

    • Gdynianie jeżdżący samochodami często nie myślą o innych Gdynianach (2)

      n ie potrafią zrozumieć prostej prawdy, że samochód nie jest jedynym a nie powinien być głównym sposobem poruszania się po mieście.

      • 1 10

      • Ten artykuł jest o drodze dojazdowej do portu baranie! (1)

        • 8 1

        • Tiry na rowery!

          • 1 0

  • Kiedy przedłużenie Drogi Różowej w stronę Sopotu. Jest miejsca dosyć wzdłuż torów. A tak Wielkopolska i koniec.

    • 17 1

  • (3)

    Wypowiadając takie opinie Pan M. Stępa dyskwalifikuje się jako samorządowiec. W najbliższych wyborach należy pamiętać o tym. Wybudowanie dróg dla portu odciąża miasto. Rozwój portu tworzy miejsca pracy i podatki dla miasta. Może by tak przestać wydawać pieniądze na takie rzeczy jak kolejka na "Kamienną Górę lub szklane domy" .

    • 20 3

    • tak, te pieniądze powinny pójść na poprawę komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów (2)

      szczególnie w okolicach przystanków SKM i PKM przedłużonej do północnych dzielnic Gdyni

      • 2 5

      • Towary z portu

        Będą wyjeżdżać przedłużoną SKM, to proste.

        • 4 1

      • bezpośredni wyjazd na obwodnicę to właśnie poprawienie komfortu życia mieszkańców
        a członkowie sekty nigdy tego nie pojmą

        • 5 1

  • ?? (2)

    Co on pier.....y jak nie rozwiązuje problemów?!

    • 10 3

    • proponuje inny sposób rozwiązywania problemów niż ci, którzy uważają, że jedynym problemem miasta (1)

      jest niedostatek przepustowości dróg i darmowych miejsc do parkowania samochodów.

      • 2 3

      • Mówimy o drodze wiodącej do portu, niedorozwoju.

        • 6 1

  • Patrząc na stan gdyńskich dróg

    to dla Gdyni wszystkie drogi są obojętne. No ale nie pomniki za 3 mln. Tu jest nadzwyczajna aktywność magistratu.

    • 17 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane