- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (477 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (283 opinie)
- 3 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (164 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (228 opinii)
- 6 Szybko odzyskali skradzionego pheatona (67 opinii)
Droga Czerwona obojętna dla Gdyni?
- Powiem brutalnie: Droga Czerwona nie obsługuje żadnych terenów mieszkaniowych i nie rozwiązuje bezpośrednio problemów mieszkańców Gdyni. Z punktu widzenia miasta i gdynian ważniejsze są inwestycje kolejowe - przyznaje wiceprezydent Gdyni Marek Stępa, który spotkał się z unijnymi komisarzami i przedstawicielami portu w sprawie planowanych inwestycji wartych 12 mld zł.
Co za to powstanie? Jakie inwestycje są jednak najważniejsze z punktu widzenia miasta? Do tej pory najwięcej mówiło się o Drodze Czerwonej.
Nowa droga do portu
Droga Czerwona to nowa droga ekspresowa, która ma połączyć gdyński port
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Ten odcinek ma zostać sfinansowany w całości przez budżet państwa. Będzie najtrudniejszy, bo częściowo drogę trzeba będzie poprowadzić pod ulicami Morską
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
To właśnie ten fragment, jako część drogi Via Maris, nad którą trwają prace koncepcyjne, będzie budowany prawdopodobnie w pierwszej kolejności. Cała trasa Via Maris do Rumi będzie dwupasmowa, a dalej do Władysławowa zbudowana będzie jako jednopasmowa droga krajowa.
Więcej szczegółów o Via Maris
Na budowę dwóch pozostałych odcinków pieniądze muszą w większości wyłożyć miasto i port. Pierwszy z etapów tego odcinka Drogi Czerwonej będzie kończył się na Terminalu Kontenerowym
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Rozwój portu może być problemem dla miasta
Na początku tygodnia w Gdyni i Karlskronie przez dwa dni debatowali unijni urzędnicy, władze portu, Gdyni i Karlskrony. Rozmawiali o korytarzu Bałtyk-Adriatyk, który dzięki "autostradzie morskiej" z Gdyni do Karlskrony ma przynieść wymierne korzyści portowi i miastu Gdynia. Tylko, że władze miasta zwracają uwagę na jeden, za to bardzo istotny element:
- Zwiększony transport towarów, który niewątpliwie przyczyni się do rozwoju portu, nie może zmniejszyć komfortu przemieszczania się ludzi, mieszkańców Gdyni - podkreśla Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Dlatego niezbędne są inwestycje infrastrukturalne, które ograniczą negatywny wpływ rozwoju na miasto - dodaje Marek Stępa.
Jakie? Na liście prof. Kurta Bodewiga, koordynatora korytarza Bałtyk-Adriatyk oraz Briana Simpsona, koordynatora Autostrad Morskich, są m.in.: modernizacja nabrzeży portu, remont linii kolejowej 201 oraz budowa Drogi Czerwonej. Władze portu mają już nawet swoją listę rankingową.
- Co roku bijemy rekordy przeładunków, chcemy, aby każdy kolejny rok był lepszy od poprzedniego, ale pod względem możliwości rozwoju doszliśmy już praktycznie do ściany - podkreśla Adam Meller, prezes zarządu Portu Gdynia. - Dla nas najbardziej istotne jest połączenie kolejowe, więc rozbudowa linii 201 jest najważniejsza. Ale kluczowa jest również budowa publicznego terminala promowego, na który będzie można zaprosić innych przewoźników, nie tylko Stena Line. No i Droga Czerwona, która odciąży mającą już swoje lata i ograniczenia techniczne Trasę Kwiatkowskiego - wylicza prezes portu.
Po co miastu Droga Czerwona?
Port stawia na transport kolejowy, co powinno cieszyć wszystkich mieszkańców Trójmiasta. Bo im więcej kontenerów na wagonach pociągu, tym mniej ciężarówek na ulicach, korków na obwodnicy i zniszczonych dróg, nadających się do remontu. Hasło "Tiry na tory" cieszy też władze Gdyni.
- Powiem brutalnie: Droga Czerwona nie obsługuje żadnych terenów mieszkaniowych i nie rozwiązuje bezpośrednio problemów mieszkańców Gdyni. Z puntu widzenia mieszkańców miasta ważniejsza jest budowa Via Maris, która wyprowadzi ruch tranzytowy z północy Gdyni. A także linia kolejowa przejeżdżająca choćby przez Chylonię - podkreśla Marek Stępa.
Na razie rozmowy z PKP w sprawie wiaduktów (kolejowego oraz drogowego) w okolicy ul. Północnej trwają. Via Maris jest natomiast w sferze przedwyborczych zapowiedzi, a wszystkie dokumenty, które istnieją, przygotowywane były pod biegnący innym śladem OPAT.
Najważniejsze jednak, że UE gwarantuje współfinansowanie projektów, a perspektywa czasowa do 2030 roku wskazuje, że nie będzie można ich odkładać na kolejne kadencje.
Opinie (333) 4 zablokowane
-
2018-06-18 20:44
Ga
Tylko tunel pod torami w Chyloni załatwi sprawę
- 7 3
-
2018-06-18 20:57
gdynia = bulgaria polnocy...syf i malaria. niedasie to podstawa...budyn zly? to popatrzcie na gdynie
- 10 3
-
2018-06-18 21:10
Po prostu idiota który tak twierdzi
- 11 1
-
2018-06-18 21:11
(1)
Terminal kontenerowy na polskiej to będzie wielki burdel
- 4 5
-
2018-06-19 15:20
burdel to jest w pobliskich blokowiskach
szklanych.
Będzie synergia z wikingami.- 1 0
-
2018-06-18 21:26
Gdzie bezkolizyjne połączenie drogi Gdyńskiej z obwodnicą? Czy ktoś może mi powiedzieć czy są w ogóle takie plany?
- 8 0
-
2018-06-18 21:56
Dlaczego ten artykuł nie jest w sekcji "Kryminał"
Przecież takie gadanie to kryminał.
- 18 0
-
2018-06-18 22:10
Jak zwykle coś Panom z UM w Gdyni nie pasuje...
A TIR-y walą przez Obłuże i Pogórze via regia na Mrzezino&Puck@ Władysławowo. Nawet nie wiedziałem,że ul.E.Kwiatkowskiego/to ten kawałek od ul.Unruga do góry)-nieukończonego przez 40 lat 780 metrowego odcinka ulicy/- jest drogą tranzytową i tak obciążoną ruchem i osobowym jak ciężarowym...Natomiast na ul.Czernickiego (słynna serpentynka) to ruch jest jak na "wsi".. Coś tam pojedzie od czasu do czasu plus autobus...Gm.Kosakowo-"dopieszcza ul. Derdowskiego (obok szperka~`2 km.co jeszcze bardziej skraca trasę na Kosakowo i dalej do powiatu Puckiego,a ruch też generuje przez Obłuże jeszcze większy. niż był do pażdziernika ub.roku.
Jak się "wszyscy obetną",że jest już krótsza trasa na wieś i do gminy oraz powiatu to dopiero będzie się działo...Od Pl.Konstytucji do ul.Płk.St.Dąbka to pojedziemy niebawem może i 1.5 godzinki....- 8 0
-
2018-06-18 22:10
Dubaj północy
Dyskusja o niczym. Przecież ta droga nie zostanie zbudowana. Nie da się.
- 12 0
-
2018-06-18 22:15
Pan Stępa musi pojechać do Hamburga (SUD) to zobaczy
ile TIR-ów pędzi do portu i z portu. Kolej jest tylko dodatkiem....Facet nie ma pojęcia i tyle....
Jak tam jest rozwiązany układ drogowy to można skopiować. Nie mona zaś twierdzić ,że nie trzeba i nie potrzeba bo kolej to albo tamto...Wpierw powinne być wybudowane ze 100-200 km przed portem specjalne terminale Kolejowo-drogowe-to może by coś wyszło. A jak Volvo z kontenerem pełnym paneli podłogowych pędzi do Gdyni z pod Zielonej Góry to gdzie ma to wyadować i na co??? zaadować???? Sam czas na te operacje zajmie tyle, że zanim transport wyruszy z pod Poznania(???) to obecnie jest już w Gdyni. Czas to pieniądz.....- 13 0
-
2018-06-18 22:26
Ja już nie mogę doczekać się ..dnia wyborów
-prywatna władza w "prywatnym mieście" czy jakoś tak ????
Mam dość.- 13 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.