• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona: kiedy ruszy budowa i kto za nią zapłaci?

Patryk Szczerba
1 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Według samorządowców Droga Czerwona musi powstać, żeby odciążyć estakadę Kwiatkowskiego. Według samorządowców Droga Czerwona musi powstać, żeby odciążyć estakadę Kwiatkowskiego.

Senat przyjął, ale Sejm odrzucił poprawki gdyńskiego senatora Sławomira Rybickiego dotyczące przeznaczenia środków na sfinansowanie projektu Drogi Czerwonej. Chodzi o 22 mln zł. Przypomnijmy, że pod koniec grudnia okazało się, że dokumentację projektową dla trasy opracuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, bo dokument przekazany przez Zarząd Morskiego Portu nie spełniał wymagań.



Co jest głównym powodem braku realizacji Drogi Czerwonej?

Poprawki zgłoszone przez senatora Sławomira Rybickiego dotyczyły - oprócz Drogi Czerwonej - także zwiększenia finansowania Europejskiego Centrum Solidarności. Senat poprawki przyjął.

- Senat zaaprobował moją poprawkę w sprawie zabezpieczenia w budżecie państwa środków na projekt budowy Drogi Czerwonej po raz kolejny. Również w zeszłym roku moją propozycję zaakceptował Senat. Ta poprawka została wówczas niestety w procesie legislacyjnym odrzucona przez większość sejmową, również przez posłów z Prawa i Sprawiedliwości z Pomorza. Mówię "niestety", bo budowa tej drogi jest czymś oczywistym z punktu widzenia rozwoju portu, Gdyni, Pomorza, można powiedzieć szerzej - Polski - opowiada Sławomir Rybicki, senator Koalicji Obywatelskiej.

Poczytaj o poprawkach głosowanych w senacie



Senat przyjął poprawki, a Sejm odrzucił



Na projekt Drogi Czerwonej miało się znaleźć w 2022 r. dodatkowe 22 mln zł.

Zgodnie z zapowiedzią trafiły do Sejmu, ale tam na ostatnim posiedzeniu zostały odrzucone.

- Skandaliczne jest odrzucenie poprawek dotyczących naszych pomorskich spraw - budowy "Drogi Czerwonej" (mimo wielokrotnych obietnic obozu rządzącego o konieczności wybudowania tej drogi), dofinansowania Europejskiego Centrum Solidarności dbającego o dziedzictwo Solidarności oraz pieniędzy na nauczanie języka kaszubskiego - komentował w mediach społecznościowych Sławomir Rybicki.

Droga Czerwona: 2 mld zł na inwestycje do 2028 r.



W interpelacji na zapytanie dotyczące Drogi Czerwonej nadal jednak pojawia się determinacja dotycząca budowy drogi, ale o harmonogramie mówi się coraz mniej.

- Na obecnym etapie za wcześnie jest na określenie koncepcji przebiegu i harmonogramów realizacyjnych dla tej inwestycji - można przeczytać w odpowiedzi Rafała Webera, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, w której określono także maksymalny limit wydatków budżetu państwa na Drogę Czerwoną w latach 2019-2028 - na ok. 2 mld zł.
Droga Czerwona ma zagwarantować bezpośrednie połączenie z portem w Gdyni poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być dwupasmową w każdym kierunku ekspresówką, która połączy się także z planowaną Via Maris na Półwysep Helski. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

GDDKiA przygotuje dokumentację



Finansowanie inwestycji wziął na siebie rząd, drogę włączono do inwestycji w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego, o czym informował premier Mateusz Morawiecki podczas pobytu w Gdyni. Według zapowiedzi z 2020 r. miała być gotowa w 2027 r.

Wiadomo, że dokumentację projektową dla Drogi Czerwonej opracuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Dlaczego, skoro jedna koncepcja już powstała? Ta przekazana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia nie spełnia wymogów, jeśli chodzi o przygotowanie inwestycji drogowej w zakresie dróg krajowych.

Quiz Popularne obiekty Trójmiasta Średni wynik 64%

Popularne obiekty Trójmiasta

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (289) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Morawiecki kłamca, co gorsza Płażyński, Horała i reszta "posłów" PiS z Pomorza to zdrajcy.

    • 16 23

    • I obudziłeś się zlany zimnym potem. A typowi zdrajcy Tusk i spółka pracujący na rzecz Niemiec i Rosji?

      • 1 2

    • Co ty pitolisz?

      Obiecywał że za miskę ryżu będziesz zatentego no i idziemy w dobrym kierunku

      • 1 0

  • Kacperek zajmuje się parkingami, pustostanem i udaje obrońcę mieszkańców. W Sejmie siedzi jak mysz pod miotłą i potulnie głosuje przeciw Pomorzu i Trójmiastu!!! Sprawa Energy, Lotosu, finansów dla Pomorza, czy drogi Czerwonej. Płażyński jesteś lokalnym zdrajcą. Powinieneś się wynieść z Gdańska i nigdy tu nie zaglądać.

    • 20 17

  • Szczurek ma wszędzie wrogów. Do tego paswność miasta. Raczej z Gdyni trzeba uciekać (18)

    • 137 68

    • Inwestycje centralne sa wynikiem kalkulacji politycznej, a nie osobistej sympatii. Gdyby Horala mial potencjal, droga by byla. Kaczynski ja skreslil, bo to 3 mld w bloto politycznie - i tak nic tu nie ugraja.

      • 28 8

    • W pierwszej kolejności połączenie rowerowe (4)

      dla chłopców z frakcji walczacej

      • 15 7

      • Dla mieszkańców północnych dzielnic Gdyni (3)

        ciekawym rozwiązaniem byłoby zbudowanie zwodzonej wysokowodnej kładki pieszo rowerowej z Oksywia do placu Gombrowicza i dalej do placu Kaszubskiego. Do tego trzeba mieć wyobraźnię i przestać ironizować na temat roli transportu rowerowego w dobrze zarządzanym mieście

        • 1 3

        • wysokowodnej... ??? (2)

          Nawet obecnie mało kto jest w stanie wjechać na "estakadę rowerową" przy Kontenerowej a co dopiero przejechanie nad wyładowanym kontenerowcem z zachowaniem wszelkich norm...

          Pomarzyć można, ale może jak znajdą ropę w Zatoce Puckiej i Gdynia będzie mała z tego obryw...
          To nie ironia, to nieco wiedzy na temat geometrii i przeciętnego stanu kondycji mieszkańca. Uprzedzając, Gdynia to nie Londyn, gdzie pracują do dzisiaj windy z 19 wieku. Biorąc pod uwagę stan publicznych wind w mieście - to nie jest rozwiązanie...

          • 2 1

          • dwa argumenty: (1)

            (1) na kładkę można by wjeżdżać z poziomu wzgórz oksywskich (2) rowery wspomagane elektrycznie eliminują problem niedorozwoju kondycji u większości mieszkańców.

            • 0 2

            • "rowery wspomagane elektrycznie"

              Minimum 5k pln sztuka...
              Niedorozwój naszego społeczeństwa nie ma jedynie charakteru kondycji fizycznej...

              "poziomu wzgórz oksywskich"
              100-150m wysoka kładka... To może od razu na Witomino... Albo lepiej, Karwiny.
              Po co zjeżdżać...

              • 1 0

    • Szczurek to najgorsze co przytrafiło się Gdyni (7)

      Zadłużenie to ponad miliard złotych, największym pracodawcą jest urząd miasta.

      • 35 12

      • (1)

        No jesli to ma oznaczac ze za komuny miasto bylo piekniejsze i bogatsze to... niewielu raczej przekonasz;)

        • 9 7

        • piękniejsze nie bardzo

          ale zdecydowanie bogatsze...

          • 2 1

      • Ale masz za to lotnisko (4)

        • 7 5

        • Nieczynne (3)

          Zapomniales dodac. I basen olimpijski... w planach. I lodowisko miejskie.... w planach. I obwodnice Witomina ..... w planach. ...

          • 10 2

          • Zauważ łaskawcze, że przed wojną było czynne w czasie IIWŚ rozbudowywane (2)

            i cały czas czynne z dwoma pasami startowymi gotowe przyjmować największe samoloty świata.
            A ostatnio nawet wspomaga przy transporcie sprzętu wojskowego do Polski

            • 5 6

            • I dodaj że wojskowe bo o tym zapomniałeś

              i w żadnej innej formie nigdy w Gdyni go nie będzie

              • 2 1

            • Szczurek utopil prawie 200 mln PLN z budzetu Gdyni na nieczynnym lotnisku cywilnym w Kosakowie

              kwoty utopione w budowe terminala cywilnego w Kosakowie to prawie 20% calkowitego zadluzenia miasta ( siegajacego ponad 1 mld PLN ). Golym okiem widac jak wielka to bylo niegospodarnoscia, miasto stracilo 200 mln PLN - kompletnie i bezpowrotnie. Co gorsza caly czas ta kwota strat rosnie - bo caly czas naliczane sa od niej odsetki. Za ta sprawe powinny pojawic sie zarzuty kryminalne.
              Golym okiem widac jak bardzo tych straconych pieniedzy w Gdyni brakuje - zaniedbane drogi, brak nowych inwestycji, kompletna degrengolada.

              • 6 0

    • Zdecydowanie go przeceniasz. Nie sądze żeby ktoś poza Trójmiastem się orientował kto to taki...

      • 10 1

    • Kłamiesz!!!!! Szczurek cieszy się wielką przyjaźnią i zaufaniem wśród...deweloperów.

      • 7 3

    • argumentacja na poziomie trolla katotalibanu.

      to uciekaj, skąd tam piszesz, z Pcimia czy Białegostoku.

      • 6 8

    • to uciekaj nikt ciebie nie trzyma pa pa

      • 3 3

  • Opinia wyróżniona

    Port Gdynia (2)

    Międzynarodowe przejście graniczne, okno na świat Polski, gdzie jedyna droga która łączy się z resztą Polski to droga gminna i powiatowa. Wstyd.

    • 92 8

    • To tylko pokazuje kim są politycy

      Tylko ich korzyść się liczy. Te ich opowieści i pozy o Patryjotyźmie to jedna fikcja. Tutaj wyraźnie widać że dobro Państwa jest bez znaczenia

      • 6 0

    • jakie "okno"

      taka i droga...

      • 1 0

  • U nas podobnie (2)

    Co się dzieje? Pieniądze na rozbudowę portu w Elblągu, inwestycje przekopowe także zostały odrzucone przez PIS. Chwalą sie środkami przeznaczanymi na rozbudowę infrastruktury, a potem lokalni posłowie, między innymi, głosują przeciwko własnemu regionowi? dyscyplina partyjna? na co zbierane są te fundusze?

    • 13 5

    • Chodzi ci o prywatny hotel (1)

      za pieniądze z budzetu ?

      • 0 0

      • nie znam sprawy?

        • 0 0

  • (3)

    Władze Gdyni są zamrożone w swoim działaniu. Ogrom długu jaki ciąży na mieście uniemożliwia przeprowadzenie jakiejkolwiek sensownej inwestycji. Przedłużenie skm na Pogórze żeby odciążyć estakatę - nie ma tego, jest za to wiadukt rowerowy. Droga Czerwona? Jak wygląda Hutnicza! I to od lat. Wystarczyłoby ją wyremontować połączyć z Chylonią i obwodnicą. Nic z tego. Miała być rozbudowywana tzw. Droga Popiołowa - zero działań. Dąbrowa - to co tam się dzieje, wiedzą tylko mieszkańcy. Gdynia stała się koszmarem dla swoich mieszkańców bo jej Prezydent podejmuje koszmarnie nieudolne decyzje i to od lat. Tak zniszczyć tak cudowne miasto. Motto takie powinno mu świecić w okno do końca życia. Przepraszam za takie mocne słowa ale życie i tak jest trudne a życie w mieście tak zarządzanym, staje się coraz częściej nieznośne. Pozdrawiam wszystkich stojących codziennie w korkach.

    • 31 2

    • Same oczywistosci: (2)

      Nie da sie zrobic zadnej inwestycji drogowej bez korkow. Zadna gmina nie inwestuje wylacznie biezace dochody, kazda zaciaga kredyty. Droga Czerwona jest droga krajowa, nie miejska i bardzo dobrze ae miasto w nia nie inwestuje. A "popiolowka" jest droga prywatna Elektrocieplowni wiec trudno zeby miasto w nia inwestowalo.

      • 0 1

      • Przepraszam ale zostało zawarte porozumienie 3 miast żeby drogę popiołówkę połączyć z portem z wjazdem do Rumi. Jeśli jest Pan takim entuzjastą obecnego stanu Gdyni to chyba jest Pan niezmotoryzowany. Zapraszam na gdyńskue drogi to może wówczas entuzjazm trochè przygaśnie

        • 1 0

      • jakoś Gdańsk nie miał obiekcji budując tunel, most wantowy, Sucharskiego, Słowackiego z własnych funduszy

        Widocznie się mu to opłaca.
        Może czas na korepetycje?
        Gdynia też nie miała obiekcji rozbudowując z własnego budżetu estakadę.
        Ale czy warto było wchodzić w spór z zarządcą dróg?

        • 0 0

  • Odrzucili, bo wiedzą że Horała samodzielnie wybuduje.

    • 8 6

  • Panie Prezydencie Szczurek (2)

    kiedy Pan naprawi chociaz główne drogi, tylu dziur w Gdyni nie było od 1945..

    • 28 2

    • Bredzisz, pamięć mocno szwankuje, melasy possij a nie przed komputer siadasz

      • 0 4

    • Z pwenościa bo nie było tych dróg ;)

      • 0 2

  • Opat (2)

    Jak można chcieć pieniądze na inwestycje, od znienawidzonej władzy, którą ciągle się opluwa i kładzie kłody z byle powodu. To tak jak bym zapraszał do domu gościa, który by mi ublizal i opluwał to więcej go bym nie zaprosił

    • 22 9

    • Pieniądze polskich podatników a nie przestępcow z pis

      • 4 2

    • Przecież to nie są pieniądze prywatne Pisu. Na Boga przecież wszyscy płacimy podatki. Jakie to argumenty?

      • 1 0

  • Za rządów PO nawet nie byłoby tematu (6)

    bo pieniędzy nie ma i nie będzie

    • 32 12

    • za PO Gdańsk z kasy unijnej wybudował tunel pod Martwą Wisłą więc nie kłam (2)

      • 6 5

      • bo to był Gdańsk

        i spółdzielnia władzy wszystkich szczebli.

        • 6 1

      • Tak, jeden sukces wystarczy!

        Wymień inne bo jakoś nie pamiętam.

        • 2 2

    • Tylko na tyle was stać trolle pislamskie? (1)

      hahaahahaha. Wincej TVPiS Korea. :)

      • 1 5

      • Jeszcze więcej kłamstw w TVNiemieckiej- Korea Rosja i Białoruś razem wzięte.

        • 0 0

    • powiem więcej, za PO było "bu(jaj)duj się Wojtek sam"

      "Odpowiedź na skierowany w lutym (2014) do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany.
      ...
      Planowana Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej nie spełnia żadnego z wymogów drogi krajowej, określonych w ustawie o drogach publicznych. Znaczenie tego przedsięwzięcia ma charakter lokalny i jako takie winno być planowane i realizowane".

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane