• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona: kiedy ruszy budowa i kto za nią zapłaci?

Patryk Szczerba
1 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Według samorządowców Droga Czerwona musi powstać, żeby odciążyć estakadę Kwiatkowskiego. Według samorządowców Droga Czerwona musi powstać, żeby odciążyć estakadę Kwiatkowskiego.

Senat przyjął, ale Sejm odrzucił poprawki gdyńskiego senatora Sławomira Rybickiego dotyczące przeznaczenia środków na sfinansowanie projektu Drogi Czerwonej. Chodzi o 22 mln zł. Przypomnijmy, że pod koniec grudnia okazało się, że dokumentację projektową dla trasy opracuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, bo dokument przekazany przez Zarząd Morskiego Portu nie spełniał wymagań.



Co jest głównym powodem braku realizacji Drogi Czerwonej?

Poprawki zgłoszone przez senatora Sławomira Rybickiego dotyczyły - oprócz Drogi Czerwonej - także zwiększenia finansowania Europejskiego Centrum Solidarności. Senat poprawki przyjął.

- Senat zaaprobował moją poprawkę w sprawie zabezpieczenia w budżecie państwa środków na projekt budowy Drogi Czerwonej po raz kolejny. Również w zeszłym roku moją propozycję zaakceptował Senat. Ta poprawka została wówczas niestety w procesie legislacyjnym odrzucona przez większość sejmową, również przez posłów z Prawa i Sprawiedliwości z Pomorza. Mówię "niestety", bo budowa tej drogi jest czymś oczywistym z punktu widzenia rozwoju portu, Gdyni, Pomorza, można powiedzieć szerzej - Polski - opowiada Sławomir Rybicki, senator Koalicji Obywatelskiej.

Poczytaj o poprawkach głosowanych w senacie



Senat przyjął poprawki, a Sejm odrzucił



Na projekt Drogi Czerwonej miało się znaleźć w 2022 r. dodatkowe 22 mln zł.

Zgodnie z zapowiedzią trafiły do Sejmu, ale tam na ostatnim posiedzeniu zostały odrzucone.

- Skandaliczne jest odrzucenie poprawek dotyczących naszych pomorskich spraw - budowy "Drogi Czerwonej" (mimo wielokrotnych obietnic obozu rządzącego o konieczności wybudowania tej drogi), dofinansowania Europejskiego Centrum Solidarności dbającego o dziedzictwo Solidarności oraz pieniędzy na nauczanie języka kaszubskiego - komentował w mediach społecznościowych Sławomir Rybicki.

Droga Czerwona: 2 mld zł na inwestycje do 2028 r.



W interpelacji na zapytanie dotyczące Drogi Czerwonej nadal jednak pojawia się determinacja dotycząca budowy drogi, ale o harmonogramie mówi się coraz mniej.

- Na obecnym etapie za wcześnie jest na określenie koncepcji przebiegu i harmonogramów realizacyjnych dla tej inwestycji - można przeczytać w odpowiedzi Rafała Webera, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, w której określono także maksymalny limit wydatków budżetu państwa na Drogę Czerwoną w latach 2019-2028 - na ok. 2 mld zł.
Droga Czerwona ma zagwarantować bezpośrednie połączenie z portem w Gdyni poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być dwupasmową w każdym kierunku ekspresówką, która połączy się także z planowaną Via Maris na Półwysep Helski. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

GDDKiA przygotuje dokumentację



Finansowanie inwestycji wziął na siebie rząd, drogę włączono do inwestycji w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego, o czym informował premier Mateusz Morawiecki podczas pobytu w Gdyni. Według zapowiedzi z 2020 r. miała być gotowa w 2027 r.

Wiadomo, że dokumentację projektową dla Drogi Czerwonej opracuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Dlaczego, skoro jedna koncepcja już powstała? Ta przekazana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia nie spełnia wymogów, jeśli chodzi o przygotowanie inwestycji drogowej w zakresie dróg krajowych.

Quiz Popularne obiekty Trójmiasta Średni wynik 64%

Popularne obiekty Trójmiasta

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (289) ponad 10 zablokowanych

  • Droga Czerwona to już zadanie przyszłej władzy.

    Do wyborów PiS nie ruszy w tej sprawie palcem w bucie. Już same gadki o tym że koncepcja opracowana przez port jest słaba o tym świadczy. Ta koncepcja to swego rodzaju studium korytarzowe, w pełni do wykorzystania, bo nie ma rozsądnej alternatywy dla przebiegu tej drogi).
    Poza tym jakoś cicho o sukcesach w poszukiwaniu partnera prywatnego do budowy portu zewnętrznego, a to jest warunek główny do podjęcia decyzji o budowie DC.

    • 3 0

  • Pisuary

    Gdyby pisuary nie rabowali Kraju ta droga z pewnością byłaby na ukończeniu. Gdzie ich rzekoma dewiza "wystarczy nie kraść". Tak wygląda kara dla Pomorza, nie tylko tu jest nader widoczna.

    • 0 2

  • jak zawze pis odrzuca XDDD

    jako gdynianin zapamietam i dam znac w wynroach o soebie, moze i inni tez

    • 0 1

  • priorytety

    Teraz 300tyś żołnierzy, czołgi, odrzutowce,niszczyciele min,mur na granicy,Mieczniki i śmigłowce (szt.4) są w modzie. Były Przekopy Mierzei, CPL, Elektrownia Ostrołęka, milion mieszkań i milion samochodów elektrycznych... a teraz wojsko. Grunt, że się podoba wyborcom !!!
    Coś pomyliłem?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane