• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona: kiedy ruszy budowa i kto za nią zapłaci?

Patryk Szczerba
1 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Według samorządowców Droga Czerwona musi powstać, żeby odciążyć estakadę Kwiatkowskiego. Według samorządowców Droga Czerwona musi powstać, żeby odciążyć estakadę Kwiatkowskiego.

Senat przyjął, ale Sejm odrzucił poprawki gdyńskiego senatora Sławomira Rybickiego dotyczące przeznaczenia środków na sfinansowanie projektu Drogi Czerwonej. Chodzi o 22 mln zł. Przypomnijmy, że pod koniec grudnia okazało się, że dokumentację projektową dla trasy opracuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, bo dokument przekazany przez Zarząd Morskiego Portu nie spełniał wymagań.



Co jest głównym powodem braku realizacji Drogi Czerwonej?

Poprawki zgłoszone przez senatora Sławomira Rybickiego dotyczyły - oprócz Drogi Czerwonej - także zwiększenia finansowania Europejskiego Centrum Solidarności. Senat poprawki przyjął.

- Senat zaaprobował moją poprawkę w sprawie zabezpieczenia w budżecie państwa środków na projekt budowy Drogi Czerwonej po raz kolejny. Również w zeszłym roku moją propozycję zaakceptował Senat. Ta poprawka została wówczas niestety w procesie legislacyjnym odrzucona przez większość sejmową, również przez posłów z Prawa i Sprawiedliwości z Pomorza. Mówię "niestety", bo budowa tej drogi jest czymś oczywistym z punktu widzenia rozwoju portu, Gdyni, Pomorza, można powiedzieć szerzej - Polski - opowiada Sławomir Rybicki, senator Koalicji Obywatelskiej.

Poczytaj o poprawkach głosowanych w senacie



Senat przyjął poprawki, a Sejm odrzucił



Na projekt Drogi Czerwonej miało się znaleźć w 2022 r. dodatkowe 22 mln zł.

Zgodnie z zapowiedzią trafiły do Sejmu, ale tam na ostatnim posiedzeniu zostały odrzucone.

- Skandaliczne jest odrzucenie poprawek dotyczących naszych pomorskich spraw - budowy "Drogi Czerwonej" (mimo wielokrotnych obietnic obozu rządzącego o konieczności wybudowania tej drogi), dofinansowania Europejskiego Centrum Solidarności dbającego o dziedzictwo Solidarności oraz pieniędzy na nauczanie języka kaszubskiego - komentował w mediach społecznościowych Sławomir Rybicki.

Droga Czerwona: 2 mld zł na inwestycje do 2028 r.



W interpelacji na zapytanie dotyczące Drogi Czerwonej nadal jednak pojawia się determinacja dotycząca budowy drogi, ale o harmonogramie mówi się coraz mniej.

- Na obecnym etapie za wcześnie jest na określenie koncepcji przebiegu i harmonogramów realizacyjnych dla tej inwestycji - można przeczytać w odpowiedzi Rafała Webera, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, w której określono także maksymalny limit wydatków budżetu państwa na Drogę Czerwoną w latach 2019-2028 - na ok. 2 mld zł.
Droga Czerwona ma zagwarantować bezpośrednie połączenie z portem w Gdyni poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być dwupasmową w każdym kierunku ekspresówką, która połączy się także z planowaną Via Maris na Półwysep Helski. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

GDDKiA przygotuje dokumentację



Finansowanie inwestycji wziął na siebie rząd, drogę włączono do inwestycji w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego, o czym informował premier Mateusz Morawiecki podczas pobytu w Gdyni. Według zapowiedzi z 2020 r. miała być gotowa w 2027 r.

Wiadomo, że dokumentację projektową dla Drogi Czerwonej opracuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Dlaczego, skoro jedna koncepcja już powstała? Ta przekazana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia nie spełnia wymogów, jeśli chodzi o przygotowanie inwestycji drogowej w zakresie dróg krajowych.

Quiz Popularne obiekty Trójmiasta Średni wynik 64%

Popularne obiekty Trójmiasta

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (289) ponad 10 zablokowanych

  • Sejm odrzucił (3)

    bo senator Rybicki z kolegami z PO "przy okazji" inwestycji Drogi Czerwonej chciał przemycić dodatkowe finansowanie Eur. Centrum Solid. No i sprawa się rypła. Chytry dwa razy traci, a przy tym znowu stracili również mieszkańcy naszej aglomeracji

    • 18 1

    • przez cwaniactwo Platformy znowu inwestycja się sporo opóźni...

      .

      • 3 0

    • Tzw. totala opozycja, bez względu na interes Pomorza, zawsze podkłada nogę obecnemu rządowi

      Robi to na forum unijnym ,a poziomie krajowym, jak i również lokalnym. A mimo tego ciągle ma swoich fanatyków. Ktoś to rozumie?

      • 4 0

    • Nie ma czegoś takiego jak głosowanie "łączne" w tym przypadku. Obie poprawki Senatu dotyczyły zupełnie innych działów budżetu państwa. Każda z 65 poprawek Senatu była głosowana osobno. Poprawka w sprawie Drogi Czerwonej nie ma nic wspólnego w głosowaniach w Sejmie z poprawką dotyczącą ECS.

      • 0 0

  • PIS-owcy z Pomorza !zapomnieliście skąd pochodzicie to również zapomnijcie o głosach wyborców !!

    • 4 12

  • To po co... (1)

    ...łączyli "Drogę Czerwoną" z ECS i jeszcze kasą na nauczanie języka kaszubskiego? Głupota twórców, a nie niechęć Sejmu.

    • 17 0

    • Każda z tych poprawek Senatu była głosowana oddzielnie! Poprawki dotyczące Drogi Czerwonej, ECS i nauczania języka kaszubskiego (czy jest coś złego w nauczaniu języka kaszubskiego?) były głosowane w Sejmie oddzielnie.

      • 0 0

  • W Trójmieście w najbliższych latach już nic nie powstanie, eldorado się skończyło (3)

    Gdańsk skorzystał, Sopot czy Rumia też , a Gdynia ma miliard długu i nieczynne lotnisko. Oraz prezydenta z poparciem 150%.

    • 19 3

    • Myślisz się (1)

      Gdynia nie ma lotniska. Lotnisko należy do Kosakowa.

      • 3 0

      • lotnisko należy do MON

        do Kosakowa prawo użytkowania budynku...

        • 3 0

    • Nie używaj słowa prezydent

      Gałgan, leń czy niekompetentny łeb nie zasługuje na słowo prezydent. Powinien posiedzieć po zakończeniu kadencji i to wcale nie jest żart. Główny, wielki argument to ogromne marnotrawstwo publicznych pieniędzy.

      • 2 0

  • Jakby w ECS było że kaczka obalił komunę to by dali milriardzik jak nic.

    • 3 10

  • kiey powstania ?

    Nigdy - tak samo jak OPAT

    • 2 2

  • Opinia wyróżniona

    (1)

    Totalnie bez sensu, przecież takie rozwiązanie tylko usprawni komunikację. Miasto i tak jest zakorkowane, a jak chciałem wyskoczyć na spotkanie z klientem to cudem kierowca otitaxi dotarł na miejsce na czas. Tak bardzo chcą rozwoju, a tak skutecznie go blokują.

    • 30 7

    • Gdynia, tu nic się nie da.50 lat słyszę o projektach i ......~~

      • 2 3

  • Opinia wyróżniona

    interes narodowy (16)

    Droga Czerwona to interes narodowy. Koszt jej budowy zwraca sie w 2 lata ze zwiększenia przeładunków a potem to ok 1 mld zł więcej na czysto do budżetu państwa. Większy port i brak drogi to katastrofa i wielka pomoc dla nowego terminala kontenerowego w ..Kaliningradzie, który Rosjanie otworzyli w paźdz. 2021. Ktoś to widzi na poziomie sejmu ?

    • 67 8

    • Raczej Senatu. Tak będzie uczciwiej i zgodnie z prawdą (4)

      .

      • 1 2

      • Senat czy Sejm

        poprawki mające dać 22 mln zł na proj odrzucił Sejm - chyba dobrze zrozumiałem?
        Wydaje sie, że pakietowo i politycznie przegłosowali na NIE zbiór poprawek senackich, szczególnie senatora z PO. To skrajna nieodpowiedzialność, a ze strony PO lekkomyślnością jest wsadzanie ECS'u w pakiet z Drogą Czerwoną.

        • 8 3

      • (2)

        dwa miliardy na mur niszczacy puszcze bialowieska znalazly sie od reki

        • 7 5

        • (1)

          Jedyny kto niszczy Puszczę to Łukaszenko. Do niego miej pretensje a od płotu się odczep bo inaczej sam wystaw drzwi ze swego domu by być konsekwentny w logice twego rozumowania....

          • 6 5

          • Zawsze winni sa ci inni, prawda?

            • 2 0

    • nikt tego nie widzi z poziomu własnej kieszeni

      A funkcjonowanie Państwa uważane jest za zło konieczne.

      • 6 1

    • Dlaczego Drogi Czerwonej nie zaczeto budowac za rzadow PO? (5)

      Dlaczego teraz PO laczy temat drogi Czerwonej z dofinansowaniem synekur swoich dzialaczy pracujacych w skrajnie upolitycznionym ECS?

      • 12 10

      • (1)

        obiecaliscie - budujcie, a nie znowu szukanie winnych gdzie sie da, uwazam zreszta, ze obietnica pisowska wypowiedziana ustami oficjeli tej formacji to zwykle haselko wyborcze ktorego nie mieli zamiaru realizowac jak z dziesiatek innych obietnic

        • 9 5

        • Powrot Oszusta - jak zwykle nic nie rozumiesz

          pytam grzecznie - jaki ma zwiazek budowa drogi czerwonej z doplata dla TW Bolek w ECS?
          kolejne pytanie - skoro droga czerwona jest taka wazna i strategiczna, dlaczego jej budowy nie zaczeto za rzadow oszusta z PO ? Wtedy cala kasa szla do Gdanska.... I zebys nie mial watpliwosci - droga do portu morskiego - to powinna byc droga krajowa, zbudowana za kase z budzetu centralnego. Pragne jedynie wskazac na hipokryzje obu stron - dla PO droga czerwona jest wazna jak nie rzadza, dla PiS byla wazna jak nie rzadzili. Obie partie maja droge czerwona w d... jak rzadza.... I tu widac jak na dloni dojrzalosc gdynskich wyborcow - nie mam nikogo w parlamencie i samorzadzie, kto potrafi zawalczyc o nasze interesy. Nic nie moge i nic nie potrafie - W.Szczurek - ani PiS ani PO nie traktuja go powaznie. Nowacka - zajmuje sie aborcja. Kiedys z okregu gdynsko-slupskiego wszedl do Sejmu biedron.... I potem placz, ze nie ma drogi czerwonej.... Glosujcie tak dalej to bedzie...... he he he

          • 11 5

      • i to wbrew szefowi... (2)

        2014 - tuż przed kierunkiem "na Zaleszczyki", czyli do Brukseli...

        "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany. ...
        Planowana Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej nie spełnia żadnego z wymogów drogi krajowej, określonych w ustawie o drogach publicznych. Znaczenie tego przedsięwzięcia ma charakter lokalny i jako takie winno być planowane i realizowane"

        • 3 1

        • (1)

          odpowiedz prawidlowa, a ty nie udawaj ze nie wiesz ze droga czerwona idzie w przeciwnym kierunku niz opat, nie mieszaj ludziom w glowach, wystarczy popatrzec na mapke, czerwona na poludnie a opat czyli obwodnica polnocna aglomeracji trojmiejskiej powtarzam polnocna idzie na polnoc i ma kierowac ruch do pucka, wladyslawowa, helu i in

          • 1 4

          • a ty nie udawaj, ze nie wiesz

            O co w tym wszystkim chodzi.
            Niezaleznie od nazwania przedsiewziecia, jego glownym zadaniem i kosztem jest likwidacja kolizji ukladu torowisk z drogami.
            Wiaze sie to z budowa bezkolizyjnych przejazdow na Hutniczej, Puckiej, Chrzanowskiego i Wisniewskiego. A przede wszystkim wiaze sie to z przedluzenim obwodnicy na druga strone magistrali kolejowej i portowych rozrzadow.
            Budowa samej drogi do portu, czy nawet do Wladyslawowa to popierdulka w porownaniu do skali kosztow aktualizacji komunikacyjnego otoczenia portu.
            Udawanie braku wiedzy na ten temat jest zwyklym "rznieciem glupa" albo totalna niekompetencja.

            • 1 1

    • Wroci tusk do władzy

      To wam wybuduje

      • 1 6

    • Droga tak

      ECS nie bo to darmozjady , miliony w błoto , lepiej włożyć w Lechię

      • 4 1

    • Pan senator przeholował

      bo chciał przemycić w jednym projekcie zwiększenie finansowania ECS i nie przeszło. A koledzy z Gdańska niepocieszeni...

      • 1 0

    • Jak to wyliczyłeś?

      • 0 0

  • Straszne

    Którędy by wiatry polityczne nie wiały, to zawsze Słońcu Bulwaru w oczy...

    • 8 1

  • A tak szczurek kaczorkowi wazelinował i co?

    • 0 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane