• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona: kiedy ruszy budowa i kto za nią zapłaci?

Patryk Szczerba
1 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Według samorządowców Droga Czerwona musi powstać, żeby odciążyć estakadę Kwiatkowskiego. Według samorządowców Droga Czerwona musi powstać, żeby odciążyć estakadę Kwiatkowskiego.

Senat przyjął, ale Sejm odrzucił poprawki gdyńskiego senatora Sławomira Rybickiego dotyczące przeznaczenia środków na sfinansowanie projektu Drogi Czerwonej. Chodzi o 22 mln zł. Przypomnijmy, że pod koniec grudnia okazało się, że dokumentację projektową dla trasy opracuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, bo dokument przekazany przez Zarząd Morskiego Portu nie spełniał wymagań.



Co jest głównym powodem braku realizacji Drogi Czerwonej?

Poprawki zgłoszone przez senatora Sławomira Rybickiego dotyczyły - oprócz Drogi Czerwonej - także zwiększenia finansowania Europejskiego Centrum Solidarności. Senat poprawki przyjął.

- Senat zaaprobował moją poprawkę w sprawie zabezpieczenia w budżecie państwa środków na projekt budowy Drogi Czerwonej po raz kolejny. Również w zeszłym roku moją propozycję zaakceptował Senat. Ta poprawka została wówczas niestety w procesie legislacyjnym odrzucona przez większość sejmową, również przez posłów z Prawa i Sprawiedliwości z Pomorza. Mówię "niestety", bo budowa tej drogi jest czymś oczywistym z punktu widzenia rozwoju portu, Gdyni, Pomorza, można powiedzieć szerzej - Polski - opowiada Sławomir Rybicki, senator Koalicji Obywatelskiej.

Poczytaj o poprawkach głosowanych w senacie



Senat przyjął poprawki, a Sejm odrzucił



Na projekt Drogi Czerwonej miało się znaleźć w 2022 r. dodatkowe 22 mln zł.

Zgodnie z zapowiedzią trafiły do Sejmu, ale tam na ostatnim posiedzeniu zostały odrzucone.

- Skandaliczne jest odrzucenie poprawek dotyczących naszych pomorskich spraw - budowy "Drogi Czerwonej" (mimo wielokrotnych obietnic obozu rządzącego o konieczności wybudowania tej drogi), dofinansowania Europejskiego Centrum Solidarności dbającego o dziedzictwo Solidarności oraz pieniędzy na nauczanie języka kaszubskiego - komentował w mediach społecznościowych Sławomir Rybicki.

Droga Czerwona: 2 mld zł na inwestycje do 2028 r.



W interpelacji na zapytanie dotyczące Drogi Czerwonej nadal jednak pojawia się determinacja dotycząca budowy drogi, ale o harmonogramie mówi się coraz mniej.

- Na obecnym etapie za wcześnie jest na określenie koncepcji przebiegu i harmonogramów realizacyjnych dla tej inwestycji - można przeczytać w odpowiedzi Rafała Webera, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, w której określono także maksymalny limit wydatków budżetu państwa na Drogę Czerwoną w latach 2019-2028 - na ok. 2 mld zł.
Droga Czerwona ma zagwarantować bezpośrednie połączenie z portem w Gdyni poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być dwupasmową w każdym kierunku ekspresówką, która połączy się także z planowaną Via Maris na Półwysep Helski. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

GDDKiA przygotuje dokumentację



Finansowanie inwestycji wziął na siebie rząd, drogę włączono do inwestycji w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego, o czym informował premier Mateusz Morawiecki podczas pobytu w Gdyni. Według zapowiedzi z 2020 r. miała być gotowa w 2027 r.

Wiadomo, że dokumentację projektową dla Drogi Czerwonej opracuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Dlaczego, skoro jedna koncepcja już powstała? Ta przekazana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia nie spełnia wymogów, jeśli chodzi o przygotowanie inwestycji drogowej w zakresie dróg krajowych.

Quiz Popularne obiekty Trójmiasta Średni wynik 64%

Popularne obiekty Trójmiasta

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (289) ponad 10 zablokowanych

  • Panie redaktorze może czas odpytać posłów PiS!!

    Co przez 6 lat zrobili w sprawie tej drogi??? Jeżeli odrzucili poprawkę Senatu to czy sami wniesie jakieś rozwiązanie które doprowadza do budowy tej drogi!???

    • 7 14

  • Taaaa

    Co za piardy, droga, zardzewiały budynek w centrum Gdańska, to jakoś się składa?

    • 14 1

  • PIS nie lubi Gdyni

    To samo dotyczy Portu Zewnętrznego - tez nie chcą zbudować

    • 5 9

  • Żeby miasto portowe nie miało pieniędzy na tą inwestycje!

    W Gdyni chyba nie ma gospodarza który mądrze zarządzałby funduszami! Mieszkam w Gdańsku a do czasu jak Tusk na polecenie niemcow zamknął Stocznie Gdynia to tam pracowałem przez 19 lat. Teraz po dłuższej nieobecności byłem w Gdyni! Właściwie to takie samo badziewie jak kiedyś!

    • 15 3

  • Dziękujemy wyborcom PiS za odrzucenie przez sejm finansowania Drogi Czerwonej. Od tej pory nie macie moralnego prawa utyskiwać na korki na Kwiatkowskiego.

    • 6 18

  • (1)

    Prawdziwi Polacy, którzy tu tak szczekają i jątrzą w imieniu i na rzecz tych faszystowskich organizacji typu PiS and consortes (a wlasciwie i przystawki) niech zapamietają - posłowie-kukły z Pomorza głosowali przeciw temu projektowi.

    • 5 13

    • Jak powiedział twój guru stalin?

      Jak nie mamy argumentu to tych normalnie myślących i działających nazwiemy faszyści! No lewactwo wzięło sobie do tego lewego serca i tak już tyle lak kłamie!

      • 1 0

  • Tutaj jakoś ani Horały, ani Płażyńskiego nie słychać

    Za jakiś czas będą gęby pełne frazesów o współpracy, staraniach i innych ple ple

    • 5 7

  • Senat powinien byc całkowicie zlikwidowany bo wyraznie widac ze służy tylko i wyłacznie celom politycznym (2)

    I dla kolesiów partyjnych kazdej parti bez wyjątku!!
    Utrzymanie senatu to kilkaset milionów z naszej kasy w kadencji!!

    • 16 5

    • Gdyby nie ten Senat... (1)

      to w Polsce byłoby już po demokracji :(

      • 2 3

      • "naszej"

        demokracji...

        • 2 1

  • Zwiększenie kasy na ECS było w pakiecie. I dobrze, że nie przeszło (1)

    Niech pan Rybicki przedstawi sprawę uczciwie. ECS, oprócz gigantycznych kosztów budowy, dostaje roczną dotację 4mln. Było to za mało dla rozrośniętej biurokracji więc ECS (opozycja) wywalczył dodatkowe 3mln na swoje potrzeby i próbował by to było na stałe - rok w rok 7mln. Warto wspomnieć, że dyrektor ECS korzysta z zasobów mieszkań komunalnych DGańska - potrzebował wsparcia :)

    • 18 3

    • Niech Pan/Pani przedstawi sprawę uczciwie. Proszę celowo nie wprowadzać w błąd. Nie ma to żadnego znaczenia. Nie ma czegoś takiego jak głosowanie pakietowe w tym przypadku. Obie poprawki dotyczyły zupełnie innych działów budżetu państwa. Każda z 65 poprawek Senatu była głosowana osobno.

      • 0 0

  • Kto nie mieszkał nigdzie indziej niż w Gdyni to polecam to zrobić bo szybko powrócicie tu. (2)

    Gdynia ma swoje wady , ale trudno powiedzieć że w tak małym mieście dwa razy mniejszym od Gdańska nic się nie dzieje i że dzieje sie totalnie źle. Gdyby PiS zaczął wspierać samorządy a nie narzucać na nie obciążenia finansowe to było by lepiej. Dlaczego Gdynia wyprzedaje nieruchomości? Dlaczego wszędzie szuka oszczędności i zysku?

    • 2 19

    • bo takia jest kolej rzeczy

      Gdy buja się w "postindustrialnych obłokach" i nie dba o źródła dochodów.
      Chytry plan życia z podatków bogacących się mieszkańców nie wypalił, bo raz że się nie bogacą, dwa uciekają, trzy, jak się wzbogacą, to nie mają ochoty się "działkować"...

      • 3 0

    • Jesteś baranem

      UM Gdynia marnotrawi publiczne pieniądze. Dziesiątki lat ludzie czekają na tunel na Puckiej, na SKM na Obłuże albo remont hutniczej. Zamiast tego szczur buduje pomniczki a za 60 mln buduje parking podziemny w Śródmieściu .. zaraz obok deweloperki znajomego. Marnotrawi publiczne pieniądze!

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane