• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Zielona: najpierw nowy plan zagospodarowania

Krzysztof Koprowski
24 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Droga Zielona ma zdaniem urzędników rozładować ruch w Pasie Nadmorskim, a dzięki tramwajowymi zachęcić do przesiadki na komunikację miejską wzdłuż nowej drogi. Droga Zielona ma zdaniem urzędników rozładować ruch w Pasie Nadmorskim, a dzięki tramwajowymi zachęcić do przesiadki na komunikację miejską wzdłuż nowej drogi.

Urzędnicy chcą, by dla Drogi Zielonej w Pasie Nadmorskim powstał nowy plan zagospodarowania przestrzennego. Wciąż jednak nie potrafią zadeklarować, jaki będzie ostateczny przekrój drogi w ramach tego dokumentu. Ponadto przekonują, że mają poparcie radnych dzielnicowych, ale na konferencję nie zaprosili radnych z Przymorza Wielkiego, przez które będzie przebiegała znaczna część nowej trasy.



Czy tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej zachęci kierowców do przesiadki na komunikację miejską?

Droga Zielona, która ma stanowić domknięcie ramy drogowej wokół Gdańska od strony Zatoki Gdańskiej, wciąż budzi kontrowersje. Wraz z tunelem pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Nową Kielnieńską zobacz na mapie Gdańska połączy tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska z obwodnicą metropolitalną przez Pas Nadmorski. Szacowany koszt całej inwestycji to aż 2 mld zł.

Zdaniem urzędników Droga Zielona będzie służyła przede wszystkim mieszkańcom dolnego tarasu, na którym wzrósł ruch po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Dodatkowa trasa ma w ich opinii rozładować korki.

O zaletach Drogi Zielonej mówił podczas piątkowej konferencji Piotr Kowalczuk, który na co dzień jest zastępcą prezydenta ds. polityki społecznej, a jesienią będzie "jedynką" w okręgu wyborczym na Zaspie i Przymorzu z komitetu Pawła Adamowicza.

- Zmieniamy kategorię Drogi Zielonej z tranzytowej na miejską. Ma ona usprawnić komunikację, a nie "ściągać" ruch samochodowy nad morze, ponieważ wzdłuż niej poprowadzony zostanie tramwaj od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska przez ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska do ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu mieszkańcy i turyści będą mogli w te rejony dotrzeć bez korzystania z samochodów - przekonuje Kowalczuk.
Planowany układ tzw. dużej ramy od obwodnicy metropolitalnej do tunelu pod Martwą Wisłą. Planowany układ tzw. dużej ramy od obwodnicy metropolitalnej do tunelu pod Martwą Wisłą.

Konsultacje w ramach planu zagospodarowania



Urzędnicy chcą, by o ostatecznym wyglądzie Drogi Zielonej zdecydowali również mieszkańcy. Dlatego nie będą realizowali jej budowy poprzez specustawę, w ramach której także można - choć nie trzeba - prowadzić konsultacji społecznych, lecz przez procedurę zmiany planu zagospodarowania przestrzennego, któremu musi towarzyszyć partycypacja społeczna, ale jego szczegółowość jest znacznie ograniczona skalą map i prawem (plan nie reguluje np. przebiegu chodników, lokalizacji małej architektury, szczegółowych rozwiązań skrzyżowań).

We wrześniu na sesję Rady Miasta Gdańska trafi projekt uchwały w sprawie zmiany obowiązujących planów dla rezerwy terenowej Drogi Zielonej na odcinku Hallera zobacz na mapie Gdańska - Ergo Arena zobacz na mapie Gdańska.

- To jest konsekwencja tego, co zapowiadaliśmy w 2016 r., kiedy przedstawiliśmy nowe podejście do tej drogi. Wsłuchując się w postulaty mieszkańców, zastosowaliśmy już odpowiednie zapisy w nowym studium, które teraz będą wdrażane w ramach planu zagospodarowania. Dotychczasowy plan traktował Drogę Zieloną jako drogę główną ruchu przyspieszonego, zaś w studium określono ją jako zbiorczą, o charakterze miejskim. Nowy plan będzie dążył do wprowadzenia zapisów, które pozwolą na realizację Zielonego Bulwaru [czyli nową wizję Drogi Zielonej - dop. red.] - zapowiada Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

  • Piotr Kowalczuk oraz Edyta Damszel-Turek o Drodze Zielonej opowiadali na tle plansz, które kilka lat temu były umieszczone na ogrodzeniu Parku Oliwskiego i miały zachęcić do poparcia projektu.

Jedna jezdnia i być może rezerwa pod kolejną



Jednak poza zapowiedzią drogi zbiorczej [taką kategorię ma m.in. Nowa Wałowa zobacz na mapie Gdańska - dop. red.] o charakterze miejskim z tramwajem, chodnikami i trasą rowerową, wciąż nie padła deklaracja o jej docelowym przekroju.

Czytaj też: Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów

Urzędnicy zapewniają, że na razie będzie w formie jednej jezdni z łącznie dwoma pasami ruchu. Na pytanie, czy zlikwidują w planie zagospodarowania rezerwę terenową pod drugą jezdnię, unikali odpowiedzi.

- Zachęcamy mieszkańców do składania wniosków do planu. Dotychczas we wszystkich konsultacjach pokazywaliśmy jednojezdniowy przekrój, ale na etapie projektu budowlanego w rejonie skrzyżowań szerokość drogi może ulec zmianie np. o dodatkowe pasy do skrętu - mówi dyrektor BRG.

Poszerzanie dróg, aby docelowo je zwężać?



Przypomnijmy, że niedawno ogłoszono zamiar rozbudowy skrzyżowania Drogi Zielonej z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska do pięciu pasów, choć w koncepcji BRG skrzyżowanie to miało raptem trzy pasy ruchu. Zrezygnowano także z realizacji ul. Kielnieńskiej w formie reprezentacyjnego bulwaru na rzecz dodatkowej tzw. drogi serwisowej, równoległej do istniejącej jezdni.

- Mówiąc o Zielonym Bulwarze, mówimy o wizji przyszłości. Inwestycje, jak ta w rejonie al. Jana Pawła II służy udrożnieniu skrzyżowaniu w odpowiedzi na potrzeby mieszkańców. Gdy będzie zrealizowana cała droga, niewykluczone, że dojdzie do modyfikacji w tym miejscu - przekonuje Damszel-Turek.
  • Skrzyżowanie Drogi Zielonej z al. Jana Pawła II na wizualizacji Biura Rozwoju Gdańska.
  • Faktycznie planowany układ drogowy w obrębie skrzyżowania Drogi Zielonej i al. Jana Pawła II.

Zaspa za Drogą Zieloną i przeciwko Czerwonej



Na piątkowej konferencji pojawili się również radni dzielnic z Zaspy-Młyńca i Zaspy-Rozstajów, którzy zachwalali propozycję urzędników.

- Ten projekt trzeba zrealizować, aby odciążyć zakorkowany odcinek w pasie nadmorskim i usprawnić trasę aż do Oliwy. To bardzo ważna inwestycja i mamy nadzieję, że Rada Miasta Gdańska podejmie uchwałę o nowym planie na najbliższej sesji - mówi Marcin Makowski, członek Zarządu Dzielnicy Zaspa-Rozstaje.
- Myślę, że ta droga ułatwi poruszanie się naszym mieszkańcom, którzy dojeżdżają tędy do pracy i wracają do domów. Skrzyżowanie z ul. Obrońców Wybrzeża to newralgiczne miejsce, które popołudniami się korkuje, a ta droga usprawni wszystkim życie - dodaje Agnieszka Wierzbicka, przewodnicząca Dzielnicy Zaspa-Młyniec.
O ile radni Zaspy są przychylni wizji Drogi Zielonej, to sceptycznie podchodzą do wizji Drogi Czerwonej, która byłaby poprowadzona wzdłuż torów kolejowych od granicy z Sopotem po Węzeł Kliniczna zobacz na mapie Gdańska i podobnie jak Droga Zielona służyłaby przejazdom między dzielnicami dolnego tarasu.

- Al. Jana Pawła II niedawno była odnowiona i ta droga jest odkorkowana. Nie widzę potrzeby, by coś tam zmieniać - przekonuje Markowski.
Rezerwa Drogi Zielonej na wysokości Parku Nadmorskiego. Po lewej ul. Dąbrowszczaków/Kaczyńskiego. Rezerwa Drogi Zielonej na wysokości Parku Nadmorskiego. Po lewej ul. Dąbrowszczaków/Kaczyńskiego.

Przymorze Wielkie niezaproszone na konferencję



Na konferencji nieobecni byli przedstawiciele Przymorza Wielkiego, których problem Drogi Zielonej dotyczy najbardziej i którzy nie akceptują jej w całości w formie proponowanej przez urzędników.

- Nie dostaliśmy żadnego zaproszenia na to wydarzenie. Ani ja, ani pozostali członkowie Zarządu. Sprawdziliśmy oficjalną skrzynką e-mailową oraz nasze prywatne. Otrzymaliśmy jedynie informacje po konferencji, skierowaną do wszystkich rad dzielnic - mówi Krzysztof Skrzypski, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Przymorze Wielkie.

Inwestycja najwcześniej za kilka lat



Termin realizacji Drogi Zielonej wciąż nie jest znany. Przygotowanie nowego planu zagospodarowania zajmie co najmniej rok. Do tego należy doliczyć kolejne kilkanaście miesięcy na opracowanie projektu budowlanego.

Nie wiadomo też, w jaki sposób miasto zdobędzie niezbędne środki finansowe. Cały budżet roczny miasta wynosi ok. 3 mld zł, więc niezbędne będzie pozyskanie pieniędzy z Unii Europejskiej lub/i z budżetu centralnego. Z tego powodu niemal pewne jest, że cała inwestycja będzie realizowana etapami przez kilka lat.

Czytaj też: Na co wydać 2 mld zł zamiast tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej?

Miejsca

Opinie (315) ponad 10 zablokowanych

  • pisowskie trole ,płatne z pampersami w kroku atakują każdy temat związany z naszym miastem (3)

    jak można się tak sprzedać za te marne grosze

    • 2 8

    • Znowu wklejasz ten tekst o pampersach?

      Stracisz premię. Wymyśl coś innego.

      • 2 2

    • słabo sie starasz trolu uwarzaj bo nietylko niedostaniejsz premi od Putina

      ale bedziesz jeszcze musiał zwracać te ruble które ci wypłacicli

      • 1 0

    • tak jak ty nikt się raczje nie sprzeda

      gg

      • 2 1

  • kolejny pic pana adamowicza i spółki

    Mieszkańców Przymorza sie nie zaprasza na konferencje i spotkania, aby nie przeszadzali i nie utrudniali przyklepanego projektu. Lepiej zaprosić "klakierów" (znajomków, urzędasów i współpartyjniaków). Władze mówią o konsultacjach społecznych a projekty już przyklepane, więc po co ta cała maskarada. pan prezydent Gdańska i cala jego"klika" - róbcie szybko przetarg, aby coś jeszcze skapnęło do kieszeni przed wyborami.

    • 7 2

  • Czy ktoś ma informacje dotyczące Nowej Kościuszki?

    • 3 0

  • Ale wciskanie kitu. (1)

    Droga ma służyć mieszkańcom? To prosze wstawić zakaz dla ciężarówek. Tunel pod Wisłą i planowany pod pachołkiem to inwestycje dla biznesu który potrzebuje nowych dróg dla transportu kołowego. Dopóki nie ma Wyjazdu pod pachołkiem ciężaróke niewiele bo Sopot blokuje i przejazd przez Oliwę nie jest łatwy, ale jak się pojawi przelot to ruchy transport ciężki i wszystkie osiedla mieszkaniowe po drodze będą otoczone wianuszkiem ze spalin i hałasu diesli dzień i noc.

    • 5 4

    • Zakazać jazdy ciężarówkom w mieście. Słuszna propozycja, ale nei wymagaj wtedy tanich zakupów, remontów, budowach nowych domów albo tylko skwerków miejskich. No i bez ciężarówek nei wybuduje sie ścieżek rowerowych.
      A skoro Tobie biznes nie pasuje, to niestety nie masz szans na pracę .

      • 5 1

  • Kowalczuk zlotousty opowiada bajki dla ludków

    lepiej spróbujcie zauważyć komu tak nagle zależy aby tyle pieniędzy w ten projekt władować. Będzie nowy korytarz nad morzem dla transportu ciężkiego w pasie nadmorskim niszcząc enklawę względnego spokoju od miejskiego hałasu i smrodu. Tramwaj to pikuś ale tabuny TIRów któe z portu przez tunel i Osowe ruszą w świat to dopiero atrakcja.

    • 5 2

  • Budyń twierdzi ze chce przekonac kierowców do komunikacji miejskiej??Dlatego chce autostrady w dzielnicy przymorze:) (3)

    Na przymorzu 90% aut na parkingach to 10-30 letnie złomy.Ci ludzie zostawia je na parkingu jak będzie działać ta komunikacja ,bo obecnie jest ona beznadziejna. Dodatkowo likwiduje drogi rowerowe i połączenia komunikacyjne !!
    Kierowcy powinni dziękować na kolanach ludziom na rowerach i korzystających z komunikacji bo dzięki nim są mniejsze korki.Na samochód od dawna stać każdego. Korki można zlikwidować tylko przez rozwój komunikacji .Tak jest we wszystkich miastach na zachodzie . Ale tam by to przyspieszyć wprowadzili opłaty i ograniczenia dla aut w mieście.

    • 3 4

    • (2)

      Cóż, zrozumienie czym jest normalna miejska ulica o przekroju 2x2 jest chyba tak trudne, ze znów ktoś pisze o autostradzie. Ale tak, W Polsce daleko nam jeszcze nawet do nowoczesnych autostrad biegnących przez miasto.

      • 3 3

      • niema zagranicą autostrad przez miasto , te które kiedys były zostaly zlikwidowane (1)

        bo tranzyt z miast się wyprowadza i nie wprowadza

        • 2 3

        • w dobrze zarządzanych miastach "autostrady" miejskie się stopniowo likwiduje

          • 1 2

  • Forsowanie Drogi Zielonej to wielki błąd

    To będzie tranzyt (bo już jest i nie ma się co łudzić, że nie będzie) przez wielkie dzielnice mieszkaniowe Zaspę Żabiankę i Przymorze do tunelu pod Martwą Wisłą.
    Ciągłe zwiększone natężenie hałasu, powiększenie ilości spalin, zanieczyszczenie powietrza i odcięcie Parku Reagana i morza od mieszkańców położonych przy nim dzielnic.
    Należałoby się też zastanowić nad pojemnością Parku Reagana w kontekście doprowadzania tam linii tramwajowej, już teraz jest tam multum ludzi w sezonie....

    • 4 2

  • Jeśli tunel to tylko na odcinku przez Przymorze.

    Kołobrzeską i Dąbrowszczaków. Temat z tunelem pod Pachołkiem to sposób na wydojenie pieniędzy bez większego uzasadnienia. Taniej wyciąć las i zrobić jeszcze jeden pas Spacerowej a las zasadzić gdziekolwiek, puste łąki wokół Gdańska są.

    • 4 1

  • Po co tam tramwaj?

    Nie może jeździć autobus na gaz jako komunikacja miejsca?
    Tramwaj to hałas i droga szeroka jak boisko piłkarskie.
    Od tramwaju głośniejsze są tylko czołgi i nocne wsiowe bolki na swych złomach bez tłumików.

    Nie dajcie sobie wcisnąć autostrady przy plaży.
    Budyń aż się ślini by zniszczyć Park Regana i zabudować wszystko jak w Hiszpanii.

    Kilometr dalej jest tramwaj i 4 pasy na Legionów. I co to zmienia? I tak są korki.

    Nad morzem 1 pas w każdą stronę z ograniczeniem prędkości - to wystarczy by dojechać do domu i zniechęci amatorów skrótów.

    • 5 1

  • zburzyć Pachołek!!!!

    po co mam ta górka? takie same góry są w Krynicy Górskiej, jak ktoś chce oglądać górki niech pojedzie sobie w polskie góry!!! zburzyć Pachołek, rozjechać go spychaczami i zrobić normalną drogę dojazdową do Spacerowej, niech Oliwa odetchnie świeżym powietrzem!!!! zamiast tunelu za 2mld bezrobotni na śmieciówkach pójdą za spychaczami równać grunt i będzie dużo taniej!!!! Spacerową rozszerzyć do 2 pasów w każdą stronę, dlaczego tego nie zrobiono podczas ostatniego remontu tej drogi???czemu służył ten remont??? a dać spokój Przymorzu, dać spokój z tramwajem przy Obrońców, poszerzyć Obrońców do 2 pasów w każdą stronę, tak samo Czarny Dwór w odcinku od Hallera dlaczego nie ma po 2 pasy w każdą stronę? był remont niedawno, znów zdziwienie ludzkości dlaczego tak jak jest????? Od Hallera i z tunelu jest wjazd w Jana Pawła która jest dwupasmówką, z niej do Rzeczypospolitej 2 pasmowej, tylko trzeba ją ucywilizować, bo jest dziurawa i niebezpieczna jak na predkosc 70, z rzeczypospolitej w Chłopską i dalej do Sopotu można dojechać, więc jest przelot przez te dzielnicę, tu się tylko pojawia problem, że ta droga zielona przez Przymorze będzie pchać wielkie tiry, a z tym mieszkańcy się nie zgodzą!!!!! to jest zagłada najpiękniejszych terenów tego miasta, najfajniejszych dzielnic, w których mieszkanie mogłoby być wielką radością, codziennym wypoczynkiem i pragnieniem każdego mieszkańca naszego kraju, dlatego obecna władza, która jak dla mnie nie ma żadnej miłości dla naszego miasta, ani wizji rozwoju miasta, ani też pragnienia uczynienia naszego miasta miastem dalece europejskim pełną gębą, najpierw wprowadzą tam drogę szybkiego ruchu a zaraz wpuszczą developerów żeby trzaskali tam wieżowce i biurowce, drzew w mieście posadzić nie potrafią, ale tereny które są chcą zniszczyć, a tam są ujęcia wody, przy których nie wolno nic budować, chociaż w Brzeźnie przecież przy takich ujęciach wodnych postawili apartamentowce obok Parku Reagana, idąc tym tropem, cały park czeka taka sama zagłada, a przecież nie samymi drogami człowiek żyje!!!! dlaczego nie połączono Słowackiego z dojazdem do tunelu???? ogródki działkowe za ETC są tamtędy droga do Hallera i do tunelu, da się zrobić, to bęzie najszybszy tranzyt z portu, któy tylko trzeba dokończyć, Wrzeszcz jest zasmrodzony, owszem, więc trzeba postawić na zieleń , na urządzenia które będą oczyszczać powietrze w mieście, czyzby rodzinka mieszkała przy kościuszki i dlatego nie chcą dokończyć tej trasy?

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane