• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Zielona: najpierw nowy plan zagospodarowania

Krzysztof Koprowski
24 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Droga Zielona ma zdaniem urzędników rozładować ruch w Pasie Nadmorskim, a dzięki tramwajowymi zachęcić do przesiadki na komunikację miejską wzdłuż nowej drogi. Droga Zielona ma zdaniem urzędników rozładować ruch w Pasie Nadmorskim, a dzięki tramwajowymi zachęcić do przesiadki na komunikację miejską wzdłuż nowej drogi.

Urzędnicy chcą, by dla Drogi Zielonej w Pasie Nadmorskim powstał nowy plan zagospodarowania przestrzennego. Wciąż jednak nie potrafią zadeklarować, jaki będzie ostateczny przekrój drogi w ramach tego dokumentu. Ponadto przekonują, że mają poparcie radnych dzielnicowych, ale na konferencję nie zaprosili radnych z Przymorza Wielkiego, przez które będzie przebiegała znaczna część nowej trasy.



Czy tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej zachęci kierowców do przesiadki na komunikację miejską?

Droga Zielona, która ma stanowić domknięcie ramy drogowej wokół Gdańska od strony Zatoki Gdańskiej, wciąż budzi kontrowersje. Wraz z tunelem pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Nową Kielnieńską zobacz na mapie Gdańska połączy tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska z obwodnicą metropolitalną przez Pas Nadmorski. Szacowany koszt całej inwestycji to aż 2 mld zł.

Zdaniem urzędników Droga Zielona będzie służyła przede wszystkim mieszkańcom dolnego tarasu, na którym wzrósł ruch po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Dodatkowa trasa ma w ich opinii rozładować korki.

O zaletach Drogi Zielonej mówił podczas piątkowej konferencji Piotr Kowalczuk, który na co dzień jest zastępcą prezydenta ds. polityki społecznej, a jesienią będzie "jedynką" w okręgu wyborczym na Zaspie i Przymorzu z komitetu Pawła Adamowicza.

- Zmieniamy kategorię Drogi Zielonej z tranzytowej na miejską. Ma ona usprawnić komunikację, a nie "ściągać" ruch samochodowy nad morze, ponieważ wzdłuż niej poprowadzony zostanie tramwaj od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska przez ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska do ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu mieszkańcy i turyści będą mogli w te rejony dotrzeć bez korzystania z samochodów - przekonuje Kowalczuk.
Planowany układ tzw. dużej ramy od obwodnicy metropolitalnej do tunelu pod Martwą Wisłą. Planowany układ tzw. dużej ramy od obwodnicy metropolitalnej do tunelu pod Martwą Wisłą.

Konsultacje w ramach planu zagospodarowania



Urzędnicy chcą, by o ostatecznym wyglądzie Drogi Zielonej zdecydowali również mieszkańcy. Dlatego nie będą realizowali jej budowy poprzez specustawę, w ramach której także można - choć nie trzeba - prowadzić konsultacji społecznych, lecz przez procedurę zmiany planu zagospodarowania przestrzennego, któremu musi towarzyszyć partycypacja społeczna, ale jego szczegółowość jest znacznie ograniczona skalą map i prawem (plan nie reguluje np. przebiegu chodników, lokalizacji małej architektury, szczegółowych rozwiązań skrzyżowań).

We wrześniu na sesję Rady Miasta Gdańska trafi projekt uchwały w sprawie zmiany obowiązujących planów dla rezerwy terenowej Drogi Zielonej na odcinku Hallera zobacz na mapie Gdańska - Ergo Arena zobacz na mapie Gdańska.

- To jest konsekwencja tego, co zapowiadaliśmy w 2016 r., kiedy przedstawiliśmy nowe podejście do tej drogi. Wsłuchując się w postulaty mieszkańców, zastosowaliśmy już odpowiednie zapisy w nowym studium, które teraz będą wdrażane w ramach planu zagospodarowania. Dotychczasowy plan traktował Drogę Zieloną jako drogę główną ruchu przyspieszonego, zaś w studium określono ją jako zbiorczą, o charakterze miejskim. Nowy plan będzie dążył do wprowadzenia zapisów, które pozwolą na realizację Zielonego Bulwaru [czyli nową wizję Drogi Zielonej - dop. red.] - zapowiada Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

  • Piotr Kowalczuk oraz Edyta Damszel-Turek o Drodze Zielonej opowiadali na tle plansz, które kilka lat temu były umieszczone na ogrodzeniu Parku Oliwskiego i miały zachęcić do poparcia projektu.

Jedna jezdnia i być może rezerwa pod kolejną



Jednak poza zapowiedzią drogi zbiorczej [taką kategorię ma m.in. Nowa Wałowa zobacz na mapie Gdańska - dop. red.] o charakterze miejskim z tramwajem, chodnikami i trasą rowerową, wciąż nie padła deklaracja o jej docelowym przekroju.

Czytaj też: Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów

Urzędnicy zapewniają, że na razie będzie w formie jednej jezdni z łącznie dwoma pasami ruchu. Na pytanie, czy zlikwidują w planie zagospodarowania rezerwę terenową pod drugą jezdnię, unikali odpowiedzi.

- Zachęcamy mieszkańców do składania wniosków do planu. Dotychczas we wszystkich konsultacjach pokazywaliśmy jednojezdniowy przekrój, ale na etapie projektu budowlanego w rejonie skrzyżowań szerokość drogi może ulec zmianie np. o dodatkowe pasy do skrętu - mówi dyrektor BRG.

Poszerzanie dróg, aby docelowo je zwężać?



Przypomnijmy, że niedawno ogłoszono zamiar rozbudowy skrzyżowania Drogi Zielonej z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska do pięciu pasów, choć w koncepcji BRG skrzyżowanie to miało raptem trzy pasy ruchu. Zrezygnowano także z realizacji ul. Kielnieńskiej w formie reprezentacyjnego bulwaru na rzecz dodatkowej tzw. drogi serwisowej, równoległej do istniejącej jezdni.

- Mówiąc o Zielonym Bulwarze, mówimy o wizji przyszłości. Inwestycje, jak ta w rejonie al. Jana Pawła II służy udrożnieniu skrzyżowaniu w odpowiedzi na potrzeby mieszkańców. Gdy będzie zrealizowana cała droga, niewykluczone, że dojdzie do modyfikacji w tym miejscu - przekonuje Damszel-Turek.
  • Skrzyżowanie Drogi Zielonej z al. Jana Pawła II na wizualizacji Biura Rozwoju Gdańska.
  • Faktycznie planowany układ drogowy w obrębie skrzyżowania Drogi Zielonej i al. Jana Pawła II.

Zaspa za Drogą Zieloną i przeciwko Czerwonej



Na piątkowej konferencji pojawili się również radni dzielnic z Zaspy-Młyńca i Zaspy-Rozstajów, którzy zachwalali propozycję urzędników.

- Ten projekt trzeba zrealizować, aby odciążyć zakorkowany odcinek w pasie nadmorskim i usprawnić trasę aż do Oliwy. To bardzo ważna inwestycja i mamy nadzieję, że Rada Miasta Gdańska podejmie uchwałę o nowym planie na najbliższej sesji - mówi Marcin Makowski, członek Zarządu Dzielnicy Zaspa-Rozstaje.
- Myślę, że ta droga ułatwi poruszanie się naszym mieszkańcom, którzy dojeżdżają tędy do pracy i wracają do domów. Skrzyżowanie z ul. Obrońców Wybrzeża to newralgiczne miejsce, które popołudniami się korkuje, a ta droga usprawni wszystkim życie - dodaje Agnieszka Wierzbicka, przewodnicząca Dzielnicy Zaspa-Młyniec.
O ile radni Zaspy są przychylni wizji Drogi Zielonej, to sceptycznie podchodzą do wizji Drogi Czerwonej, która byłaby poprowadzona wzdłuż torów kolejowych od granicy z Sopotem po Węzeł Kliniczna zobacz na mapie Gdańska i podobnie jak Droga Zielona służyłaby przejazdom między dzielnicami dolnego tarasu.

- Al. Jana Pawła II niedawno była odnowiona i ta droga jest odkorkowana. Nie widzę potrzeby, by coś tam zmieniać - przekonuje Markowski.
Rezerwa Drogi Zielonej na wysokości Parku Nadmorskiego. Po lewej ul. Dąbrowszczaków/Kaczyńskiego. Rezerwa Drogi Zielonej na wysokości Parku Nadmorskiego. Po lewej ul. Dąbrowszczaków/Kaczyńskiego.

Przymorze Wielkie niezaproszone na konferencję



Na konferencji nieobecni byli przedstawiciele Przymorza Wielkiego, których problem Drogi Zielonej dotyczy najbardziej i którzy nie akceptują jej w całości w formie proponowanej przez urzędników.

- Nie dostaliśmy żadnego zaproszenia na to wydarzenie. Ani ja, ani pozostali członkowie Zarządu. Sprawdziliśmy oficjalną skrzynką e-mailową oraz nasze prywatne. Otrzymaliśmy jedynie informacje po konferencji, skierowaną do wszystkich rad dzielnic - mówi Krzysztof Skrzypski, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Przymorze Wielkie.

Inwestycja najwcześniej za kilka lat



Termin realizacji Drogi Zielonej wciąż nie jest znany. Przygotowanie nowego planu zagospodarowania zajmie co najmniej rok. Do tego należy doliczyć kolejne kilkanaście miesięcy na opracowanie projektu budowlanego.

Nie wiadomo też, w jaki sposób miasto zdobędzie niezbędne środki finansowe. Cały budżet roczny miasta wynosi ok. 3 mld zł, więc niezbędne będzie pozyskanie pieniędzy z Unii Europejskiej lub/i z budżetu centralnego. Z tego powodu niemal pewne jest, że cała inwestycja będzie realizowana etapami przez kilka lat.

Czytaj też: Na co wydać 2 mld zł zamiast tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej?

Miejsca

Opinie (315) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Zacznijmy ,że teraz się buduje jezdnię dwupasmowe w jednym kierunku i nie daje to egzaminu to dopiero za kilka lat ? Powinniśmy być na takim poziomie gdzie to możliwe budować nawet 4 pasmowe w 1 danym kierunku . Poza tym ,kto widział autostradę dwupasmówkę ? Bez jaj autostrada z prawdziwego zdarzenia to minimum 8 pasów ruchu w jedną daną stronę..

    • 9 6

    • Rozgoraczkowany

      Najlepiej od razu 16 pasow w " jedna dana strone". A co, przyszlosciowo...

      • 3 3

  • Kierowcy. Wyp... Lać z miasta (3)

    Zostawcie swoje rzeczy pod swoją obora w Żukowie. Z czym do ludzi?

    Przy okazji, droga tranzytowa w najatrakcyjnirjszej części miasta? Czy was już zupełnie j... blo?

    • 21 16

    • Dorośniesz to kupisz sobie samochód ...

      • 8 9

    • Spoko trzeba przewietrzyć beton umysłowy

      Jesienne wybory będą okazją do wywalenia raz na zawsze prosamochodowego kółka wzajemnej wzajemnej adoracji

      • 7 3

    • We wsi tylko furmanka i to sołtysa przejeżdżała przez centrum przysiółka , wiec ciężko jest Tobie się przyzwyczaić do wzmożonego ruchu , jestem w stanie to zrozumieć ,że chcesz odreagować .

      • 2 1

  • Tylko 2x2 (11)

    Tam powinna być normalna ulica miejska o przekroju 2x2 plus tramwaj. Powinno tez dokończyć rozbudowę Obr. Wybrzeża do 2x2 plus tramwaj.
    Do tego co oczywiste Droga Czerwona i to też 2x2. I jak sie to zbuduje to Grunwaldzka winna być również ulicą miejska 2x2.
    W między czasie trzeba skończyć Słowackiego, wybudować Nowa Abrahama i w Nową Politechniczną. Te ostatnie oczywiście jako 2x2.
    W Gdańsku brakuje ulic miejskich i brakuj dziś alternatywy dla Grunwaldzkiej.

    • 23 17

    • Co za bzdury (8)

      Skąd tu się wziąłeś? Z Banina czy Elbląga?

      • 8 12

      • (7)

        Z Gdańska.
        Bzdurą jest niebudowanie ulic równoległych do Grunwaldzkiej i brak polaczeń pomiędzy nimi. Co zresztą dziś będzie dokładnie widać.

        ps. rozumiem, ze nie masz i mieć nie będziesz samochodu.

        • 10 7

        • Bzdura jest budowanie szerokich przelotowek we wskazanym standardzie (5)

          Kazda jedna sie potem zapycha a najczesciej przy tego typu budowie odcinane sa wszyskie poboczne drogi jak chocby na Al. Plazynskiego czy Zolnierzy Wykletych..
          Wezsze drogi z szeroka siatka polaczen sa zdecydowanie bardziej efektywne

          • 3 2

          • (3)

            Owszem więcej węższych dróg byłoby lepsze, tylko nie ma jak ich już wybudować, bo bloki, biurowce....

            • 3 3

            • Nie do konca.. (1)

              Jak juz pisalem, te co sa sa odcinane i sprowadzane do roli drog serwisowych w najlepszym razie. Calosc ruchu jest skupiana na duzych skrzyzowaniach, ktore sila rzeczy sie korkuja. Jak nie w jednym miejscu to w innym.

              • 2 0

              • No to które ulice są przy Żołnierzy Wyklętych odcięte? I Jakie ulice odetną przy Drodze Zielonej czy Czerwonej, jakie odcina Grunwaldzka Problemem jest brak nawet tych pobocznych uliczek.

                • 1 0

            • No to które ulice są przy Żołnierzy Wyklętych odcięte? I Jakie ulice odetną przy DZ czy DCz?

              Problemem jest brak nawet tych pobocznych uliczek.

              • 0 0

          • Dokładnie!!!

            • 0 0

        • To może zróbmy coś na kształt Grunwaldzkiej z Chrzanowskiego i Polanki? A potem na wprost do tunelu pod Pachołkiem. Dobry pomysł?

          • 1 0

    • oki (1)

      Tramwaj wzdloz falowca ogarnij sie czloieku.

      • 5 0

      • Tak, tramwaj łączący Chłopska z Brzeźnem. Pilnie potrzebny już dziś, ale konieczny za kilka lat. I nie ma żadnego związku z falowcami, bo nie trzeba ich wyburzać.

        • 2 1

  • Sprzedaj samochód (4)

    Proponuję aby każdy, kto tutaj pisze, że nie chce nowych normalnych ulic sprzedał swój samochód i zadeklarował sie ze nigdy nie kupi samochodu.
    Sprawdzimy jak uczciwe są te Wasze wpisy.

    • 16 12

    • (2)

      Dokładnie. I jeszcze płatne miejsca parkingowe. Nie ma że Janusz ma 4 rzęchy pod blokiem za darmo. Zapłaci 200 za sztukę miesięcznie to wymięknie.

      • 2 2

      • 400zł (1)

        i za tą opłatę darmowe kaski i jaskrawe koszulki i getry z ocieplaczem.

        • 0 1

        • Źle strzeliłeś. ped**arzy nie lubię jeszcze bardziej. W sumie to jestem bardzo tolerancyjny i wszystkich równo nienawidzę.

          • 0 1

    • ja już dawno sprzedałem.

      jeżdżę PKMką i dalej rowerem. Mam spokój, nie stoje w korkach, poczytam sobiie coś w kolejce a nie narzekam tylko na innych kierowców i na cały swiat.

      • 5 1

  • Hipokryzja

    Wielu pisze, ze ulice złe, samochody złe a później wsiada do swoich (czy też rodziców) samochodów. To sie nazywa hipokryzja

    • 14 5

  • Gdzie tu sens i logika

    Chcą tam budować komunikacje tramwajowa, jak GAiT to porażka i kolejna trasa na której beda sie tramwaje sie psuć. Po co inwestowac w coś co niema sensu. p.s nikt przy zdrowych zmysłach nie przesiadzie sie z samochodu do niedzialajacej komunikacji miejskiej

    • 15 3

  • Zrównoważony rozwój transportu w mieście to drogi, chodniki, ścieżki rowerowe i transport miejski (2)

    Nie da się rozwijać jednego rodzaju transportu kosztem innych bo zakłóci to funkcjonowanie innych. Rowery i komunikacja miejska - oczywiście, ale są też autobusy, które potrzebują dróg. Nie da się też tramwajem wywieźć śmieci ani zaopatrzyć sklepów. Piszę to jako osoba korzystająca na codzień z komunikacji miejskiej i roweru. Śmieszą mnie wpisy antysamochodziarzy albo antyrowerowców bo miasto powinno być dla wszystkich i powinniśmy sobie życie ułatwiać a nie wzajemnie utrudniać.

    • 17 2

    • wytłumacz to Sopocianom

      Póki co to Sopot najbardziej korkuje Trójmiasto

      • 0 0

    • samochodom najbardziej w poruszaniu się po mieście przeszkadzają inne samochody

      zwiększanie skłonności do korzystania z ruchu pieszego, rowerów i komunikacji miejskiej sprzyja kierowcom, tylko wielu z nich nie potrafi tego zrozumieć.

      Budowa dróg dla rowerów to ułatwianie życia kierowcom, budowa dróg dwujezdniowych utrudnia życie pieszym, rowerzystom i klientom transportu zbiorowego.

      Nie bądź taki "zrównoważony" bo twoje myślenie sprzyja jedynie kierowcom, a i to tylko na krótką metę.

      • 0 1

  • Łapy precz od terenów zielonych, korki i tak będą

    Po co zgodzili się na tak gęste zabudowanie Przymorza. Jeszcze dojdzie Letnica, Czarny Dwór bedzie zakorkowany przez cały dzień.

    • 19 6

  • dlaczego wszyscy chcą koniecznie jechać czarnym dworem?

    dwupasmowa jezdnia już dawno jest wystarczy skręcić w jana pawła II (2 pasy) , potem rzeczpospolita i chłopską (2pasy) do zabianki

    • 19 7

  • marzy mi się tramwaj z Moreny na Oliwę... (2)

    • 5 5

    • Jak juz to 'do'.

      • 3 1

    • Nie będzie, bo skutecznie zablokowany został przy budowie pkm. ale PKM by wystarczyło, gdyby był wspólny bilet.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane