• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Zielona: najpierw nowy plan zagospodarowania

Krzysztof Koprowski
24 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Droga Zielona ma zdaniem urzędników rozładować ruch w Pasie Nadmorskim, a dzięki tramwajowymi zachęcić do przesiadki na komunikację miejską wzdłuż nowej drogi. Droga Zielona ma zdaniem urzędników rozładować ruch w Pasie Nadmorskim, a dzięki tramwajowymi zachęcić do przesiadki na komunikację miejską wzdłuż nowej drogi.

Urzędnicy chcą, by dla Drogi Zielonej w Pasie Nadmorskim powstał nowy plan zagospodarowania przestrzennego. Wciąż jednak nie potrafią zadeklarować, jaki będzie ostateczny przekrój drogi w ramach tego dokumentu. Ponadto przekonują, że mają poparcie radnych dzielnicowych, ale na konferencję nie zaprosili radnych z Przymorza Wielkiego, przez które będzie przebiegała znaczna część nowej trasy.



Czy tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej zachęci kierowców do przesiadki na komunikację miejską?

Droga Zielona, która ma stanowić domknięcie ramy drogowej wokół Gdańska od strony Zatoki Gdańskiej, wciąż budzi kontrowersje. Wraz z tunelem pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Nową Kielnieńską zobacz na mapie Gdańska połączy tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska z obwodnicą metropolitalną przez Pas Nadmorski. Szacowany koszt całej inwestycji to aż 2 mld zł.

Zdaniem urzędników Droga Zielona będzie służyła przede wszystkim mieszkańcom dolnego tarasu, na którym wzrósł ruch po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Dodatkowa trasa ma w ich opinii rozładować korki.

O zaletach Drogi Zielonej mówił podczas piątkowej konferencji Piotr Kowalczuk, który na co dzień jest zastępcą prezydenta ds. polityki społecznej, a jesienią będzie "jedynką" w okręgu wyborczym na Zaspie i Przymorzu z komitetu Pawła Adamowicza.

- Zmieniamy kategorię Drogi Zielonej z tranzytowej na miejską. Ma ona usprawnić komunikację, a nie "ściągać" ruch samochodowy nad morze, ponieważ wzdłuż niej poprowadzony zostanie tramwaj od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska przez ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska do ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu mieszkańcy i turyści będą mogli w te rejony dotrzeć bez korzystania z samochodów - przekonuje Kowalczuk.
Planowany układ tzw. dużej ramy od obwodnicy metropolitalnej do tunelu pod Martwą Wisłą. Planowany układ tzw. dużej ramy od obwodnicy metropolitalnej do tunelu pod Martwą Wisłą.

Konsultacje w ramach planu zagospodarowania



Urzędnicy chcą, by o ostatecznym wyglądzie Drogi Zielonej zdecydowali również mieszkańcy. Dlatego nie będą realizowali jej budowy poprzez specustawę, w ramach której także można - choć nie trzeba - prowadzić konsultacji społecznych, lecz przez procedurę zmiany planu zagospodarowania przestrzennego, któremu musi towarzyszyć partycypacja społeczna, ale jego szczegółowość jest znacznie ograniczona skalą map i prawem (plan nie reguluje np. przebiegu chodników, lokalizacji małej architektury, szczegółowych rozwiązań skrzyżowań).

We wrześniu na sesję Rady Miasta Gdańska trafi projekt uchwały w sprawie zmiany obowiązujących planów dla rezerwy terenowej Drogi Zielonej na odcinku Hallera zobacz na mapie Gdańska - Ergo Arena zobacz na mapie Gdańska.

- To jest konsekwencja tego, co zapowiadaliśmy w 2016 r., kiedy przedstawiliśmy nowe podejście do tej drogi. Wsłuchując się w postulaty mieszkańców, zastosowaliśmy już odpowiednie zapisy w nowym studium, które teraz będą wdrażane w ramach planu zagospodarowania. Dotychczasowy plan traktował Drogę Zieloną jako drogę główną ruchu przyspieszonego, zaś w studium określono ją jako zbiorczą, o charakterze miejskim. Nowy plan będzie dążył do wprowadzenia zapisów, które pozwolą na realizację Zielonego Bulwaru [czyli nową wizję Drogi Zielonej - dop. red.] - zapowiada Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

  • Piotr Kowalczuk oraz Edyta Damszel-Turek o Drodze Zielonej opowiadali na tle plansz, które kilka lat temu były umieszczone na ogrodzeniu Parku Oliwskiego i miały zachęcić do poparcia projektu.

Jedna jezdnia i być może rezerwa pod kolejną



Jednak poza zapowiedzią drogi zbiorczej [taką kategorię ma m.in. Nowa Wałowa zobacz na mapie Gdańska - dop. red.] o charakterze miejskim z tramwajem, chodnikami i trasą rowerową, wciąż nie padła deklaracja o jej docelowym przekroju.

Czytaj też: Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów

Urzędnicy zapewniają, że na razie będzie w formie jednej jezdni z łącznie dwoma pasami ruchu. Na pytanie, czy zlikwidują w planie zagospodarowania rezerwę terenową pod drugą jezdnię, unikali odpowiedzi.

- Zachęcamy mieszkańców do składania wniosków do planu. Dotychczas we wszystkich konsultacjach pokazywaliśmy jednojezdniowy przekrój, ale na etapie projektu budowlanego w rejonie skrzyżowań szerokość drogi może ulec zmianie np. o dodatkowe pasy do skrętu - mówi dyrektor BRG.

Poszerzanie dróg, aby docelowo je zwężać?



Przypomnijmy, że niedawno ogłoszono zamiar rozbudowy skrzyżowania Drogi Zielonej z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska do pięciu pasów, choć w koncepcji BRG skrzyżowanie to miało raptem trzy pasy ruchu. Zrezygnowano także z realizacji ul. Kielnieńskiej w formie reprezentacyjnego bulwaru na rzecz dodatkowej tzw. drogi serwisowej, równoległej do istniejącej jezdni.

- Mówiąc o Zielonym Bulwarze, mówimy o wizji przyszłości. Inwestycje, jak ta w rejonie al. Jana Pawła II służy udrożnieniu skrzyżowaniu w odpowiedzi na potrzeby mieszkańców. Gdy będzie zrealizowana cała droga, niewykluczone, że dojdzie do modyfikacji w tym miejscu - przekonuje Damszel-Turek.
  • Skrzyżowanie Drogi Zielonej z al. Jana Pawła II na wizualizacji Biura Rozwoju Gdańska.
  • Faktycznie planowany układ drogowy w obrębie skrzyżowania Drogi Zielonej i al. Jana Pawła II.

Zaspa za Drogą Zieloną i przeciwko Czerwonej



Na piątkowej konferencji pojawili się również radni dzielnic z Zaspy-Młyńca i Zaspy-Rozstajów, którzy zachwalali propozycję urzędników.

- Ten projekt trzeba zrealizować, aby odciążyć zakorkowany odcinek w pasie nadmorskim i usprawnić trasę aż do Oliwy. To bardzo ważna inwestycja i mamy nadzieję, że Rada Miasta Gdańska podejmie uchwałę o nowym planie na najbliższej sesji - mówi Marcin Makowski, członek Zarządu Dzielnicy Zaspa-Rozstaje.
- Myślę, że ta droga ułatwi poruszanie się naszym mieszkańcom, którzy dojeżdżają tędy do pracy i wracają do domów. Skrzyżowanie z ul. Obrońców Wybrzeża to newralgiczne miejsce, które popołudniami się korkuje, a ta droga usprawni wszystkim życie - dodaje Agnieszka Wierzbicka, przewodnicząca Dzielnicy Zaspa-Młyniec.
O ile radni Zaspy są przychylni wizji Drogi Zielonej, to sceptycznie podchodzą do wizji Drogi Czerwonej, która byłaby poprowadzona wzdłuż torów kolejowych od granicy z Sopotem po Węzeł Kliniczna zobacz na mapie Gdańska i podobnie jak Droga Zielona służyłaby przejazdom między dzielnicami dolnego tarasu.

- Al. Jana Pawła II niedawno była odnowiona i ta droga jest odkorkowana. Nie widzę potrzeby, by coś tam zmieniać - przekonuje Markowski.
Rezerwa Drogi Zielonej na wysokości Parku Nadmorskiego. Po lewej ul. Dąbrowszczaków/Kaczyńskiego. Rezerwa Drogi Zielonej na wysokości Parku Nadmorskiego. Po lewej ul. Dąbrowszczaków/Kaczyńskiego.

Przymorze Wielkie niezaproszone na konferencję



Na konferencji nieobecni byli przedstawiciele Przymorza Wielkiego, których problem Drogi Zielonej dotyczy najbardziej i którzy nie akceptują jej w całości w formie proponowanej przez urzędników.

- Nie dostaliśmy żadnego zaproszenia na to wydarzenie. Ani ja, ani pozostali członkowie Zarządu. Sprawdziliśmy oficjalną skrzynką e-mailową oraz nasze prywatne. Otrzymaliśmy jedynie informacje po konferencji, skierowaną do wszystkich rad dzielnic - mówi Krzysztof Skrzypski, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Przymorze Wielkie.

Inwestycja najwcześniej za kilka lat



Termin realizacji Drogi Zielonej wciąż nie jest znany. Przygotowanie nowego planu zagospodarowania zajmie co najmniej rok. Do tego należy doliczyć kolejne kilkanaście miesięcy na opracowanie projektu budowlanego.

Nie wiadomo też, w jaki sposób miasto zdobędzie niezbędne środki finansowe. Cały budżet roczny miasta wynosi ok. 3 mld zł, więc niezbędne będzie pozyskanie pieniędzy z Unii Europejskiej lub/i z budżetu centralnego. Z tego powodu niemal pewne jest, że cała inwestycja będzie realizowana etapami przez kilka lat.

Czytaj też: Na co wydać 2 mld zł zamiast tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej?

Miejsca

Opinie (315) ponad 10 zablokowanych

  • Po co rozbudowywać drogi (1)

    Lepiej wysiedlić napływowych do ich wiosek i po drogach będą jeździć tylko mieszkańcy. Gdańsk nie jest dla takiej masy ludzi, im więcej ludzi tym gorzej bedzie się żyło w Gdańsku. Kto gdzie się urodził niech tam mieszka.

    • 8 12

    • Tzn. w którym pokoleniu. Bo w Gdańsku większość mieszkańców jest napływowa.

      • 9 6

  • żadna droga przy parku Regana nie powstanie bo (4)

    mieszkam bezpośrednio przy parku regana i nie znam nikogo kto godzil by się na tą drogą. Poza tym jeśli by to tego doszło będą protesty mieszkańców polegające na blokowaniu jezdni.....wtedy przekonacie się co to znaczy korki

    • 24 16

    • Strach się bać normalnie...

      • 7 7

    • Oczywiście znasz wszystkich i szwagier też tak mówi.

      • 7 7

    • To w proteście sprzedajcie swoje samochody.
      No chyba ze tylko ulica Wam przeszkadza, ale po innych to jeździcie, smrodzicie i korki robicie swymi złomeksami.

      • 6 5

    • akurat będą się Ciebie pytać

      Jak znowu wybierzesz z sąsiadami ten sam zestaw do rządzenia miastem to sobie możesz protestować :D

      • 2 1

  • (1)

    Zero nowych dróg i dróg rowerowych. Całość środków przeznaczyć na komunikację miejską. Nowe autobusy, tramwaje i skm. płatne wszystkie miejsca parkingowe na gruntach miejskich. Przez kilka miesięcy miasto się zakorkuje, później większość przesiądzie się do km. Tylko terapia szokowa.

    • 10 9

    • liczba osób skłonnych do rezygnacji z przejazdu samochodem

      na rzecz przejazdu rowerem jest wielokrotnie większa niż liczba osób skłonnych do rezygnacji z przejazdu samochodem na rzecz przejazdu autobusem lub tramwajem.

      Dlaczego chcesz zablokować budowę dróg rowerowych?

      Twoje propozycje szybko okazały by się nieskuteczne.

      • 0 1

  • Ten teren nie dla deweloperów

    Deweloperzy zwęszyli doskonałe, nadmorskie tereny. Trzeba tylko zlikwidować, lub mocno ograniczyć przepustowość dróg, aby wynieśli się stamtąd kierowcy. Wprowadzić miejską infrastrukturę zmieniając plan zagospodarowania terenu i tyle. Cena mieszkań sięgnie od pół miliona w górę, a to wszystko dzięki wsłuchiwaniu się w głosy mieszkańców.
    Mój głos - jestem przeciw ograniczaniu ilości pasów planowanych jezdni. Samochody będą stały w korkach i zakopcą cały pas nadmorski.

    • 16 0

  • wybudowanie drogi zielonej spowoduje wyludnienie dzielnic (2)

    mieszkam w pomarańczowych wieżowcach na obrońców, połowa mieszkań w tej chwili w tym bloku jest wynajmowana i to naprawdę nie przesadzam. przez wybudowanie takiej drogi dzielnica stanie się dzielnicą wymarłą i będzie żyć tylko w sezonie zresztą można to zaobserwować już w tej chwili

    • 15 11

    • No i dobrze. Nie będzie miał kto protestować. Mam tam trzy mieszkania i bardzo szybko zwracają mi się koszty.

      • 1 7

    • Jak sie wyludni to i lepiej. Zburzyć stare bloki i zrobić tam parki i place zbaw.

      • 4 5

  • Trzeba patrzeć na łapy Adamowicza, żeby Parku Reagana i terenów zielonych

    deweloperom nie odstąpił. Już były przymiarki do stawiania tam bloków.

    • 20 6

  • nic nietrzeba budować droga dwupasmowa już dawno jest (1)

    jana pawła II - 2 pasy i rzyczypospolitej i chłopska 2 pasy ....w czym problem

    • 16 4

    • Otóż to

      • 3 1

  • Pomorska i bursztynowa chata do wyburzenia? (2)

    Zastanawia mnie kto postawił nowoczesnego bliźniaka przy tych ulicach. Dom znajduje się idealnie w śladzie nowej zielonej.
    Na jedną połówkę już znaleźli kupca druga do sprzedania.
    Plany znane od dawna. Ba, na mapie trójmiasto.pl nawet ślad drogi wyrysowany. Kto wystawił tam pozwolenie?
    I potem będzie afera i artykuł na portalu jak to miasto wyrzuca ludzi z domów?!
    I tak już mamy tylko po 1 pasku spacerowej "dzięki" mieszkańcom osowej...

    • 12 0

    • to jest tuż obok (1)

      gg

      • 1 0

      • zobacz na mapie trojmiasto.pl

        https://mapa.trojmiasto.pl/#/location/-72.48,69.83/map/-124.84,15.64,6,o,0;1;24;37

        ten bliźniak idealnie przebiega w śladzie nowej zielonej

        • 0 0

  • jak można niszczyć najpiękniejszy park w trójmieście kosztem drogi, hałasu, spalin (1)

    • 23 8

    • Pewnie, lepiej wybudować osiedla dla wybranych!

      • 1 0

  • WYKOP !!!!! (4)

    Tylko i wyłącznie tunel tranzytowy, czyli płytki wykop przykryty płytą. Wjazd zaraz za skrzyżowaniem Hallera z Czarnym Dworem. Wyjazd za Piastowską na tyłach hotelu Posejdon i dalej estakadą nad torami tramwajami i potokiem oliwskim (Pomorska), albo za torami tramwajowymi na Pomorskiej i dalej do hali Ergo Arena przekrój 2x2 . U góry pozostaje tak jak jest dotychczas i wszyscy są szczęśliwi. Kto chce jechać na Sopot, Gdynię, Osowę, śmiga dołem w tunelu a reszta miejscowych górą.
    Za 2 miliardy to chyba ze złotymi lampami można ten tunel wybudować.

    • 17 8

    • pierdu pierudu (1)

      tam gdzieniegdzie nie trzeba wbijać szpadla żeby woda stała.aki tunel? od razu basen

      • 1 1

      • f

        parkingi podziemne w okolicy budują to i wykop można. wszystko się da tylko w Polandi nic się nie da

        • 1 2

    • nie wszystko, co się technicznie da zrobić (1)

      ma sens ekologiczny i ekonomiczny

      • 1 2

      • Tu ma sens

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane