- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (171 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Drogowcy zamkną tunel pod Martwą Wisłą
W sobotę na całą noc drogowcy zamkną tunel pod Martwą Wisłą . Utrudnienia związane są z przedłużającymi się pracami przy systemie znaków zmiennej treści, które zostały wyłączone już po pierwszym dniu. Jego zautomatyzowanie zajmie drogowcom nawet pół roku, a to oznacza, że tunel będzie w tym czasie zamykany znacznie częściej, niż zakładano.
Zobacz więcej: Tunel pod Martwą Wisłą gotowy na każdą ewentualność? Kilkadziesiąt scenariuszy
Od niedzieli jednak tablice są wygaszone. Kierowcy wjeżdżający do tunelu widzą jedynie znaki informujące o ograniczeniu prędkości do 50 km/h, które są "wbite na stałe".
- Wszystkie tablice powinny już być uruchomione w trybie automatycznym. Tymczasem każdą z nich w razie konieczności trzeba włączać ręcznie. Przy ewentualnym zdarzeniu w tunelu nie ma szans, by system automatycznej detekcji zdarzeń ostrzegł innych kierowców, że dzieje się tam coś niepokojącego - mówi nasz informator.
ZDiZ, który przejął inwestycję od Gdańskich Inwestycji Komunalnych i zarządza ruchem w tunelu zapewnia, że to działanie planowe, a wygaszenie tablic nie ma wpływu na bezpieczeństwo w tunelu.
- O tym, że tunel od czasu do czasu trzeba będzie zamknąć, mówiłem już przed otwarciem tunelu - przypomina Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZdiZ w Gdańsku. - Tablice zostały wyłączone, bo tak jak każdy system, na pierwszym etapie funkcjonowania wymaga jeszcze dopracowania i ustawień. Nie chcemy, by tablice wyświetlały treści inne od tego, co dzieje się aktualnie w tunelu.
Faktem jest jednak, że tablice są wyłączone i w sobotę trzeba będzie zamknąć tunel na całą noc. Niewykluczone, że podobne utrudnienia czekają kierowców częściej, bo nieoficjalnie mówi się, że ustawienie systemu może potrwać nawet 6 miesięcy. Do tego czasu w tunelu będzie też obowiązywać ograniczenie prędkości do 50 km/h.
- Do tego dochodzi przeszkolenie załogi, bo w tej chwili wszystko działa na zasadzie intuicji. W niedzielę, gdy do tunelu wjechał rowerzysta, z głośników można było usłyszeć ostrzeżenie i nakaz opuszczenia tunelu tylko dlatego, że operator zauważył to zdarzenie na monitorze. W optymalnych warunkach ma to zrobić za niego automat. A były sytuacje, że rowerzysty nikt nie zauważył i ten przejechał z jednego końca na drugi. I tak jest dobrze, że tunel będzie zamknięty tylko raz w tygodniu. Początkowo mówiło się, że będzie trzeba to robić nawet co drugi dzień - dodaje nasz rozmówca.
Tunel musi być zamknięty, bo systemu automatycznej detekcji zdarzeń nie da się skalibrować przy włączonych urządzeniach i odbywającym się ruchu. Poprawić trzeba też m.in. wyświetlane komunikaty. Na wjeździe od strony Trasy Sucharskiego tablice pokazują, że do tunelu w godz. 6-22 nie mogą wjeżdżać ciężarówki przewożące niebezpieczne ładunki. Tymczasem tunel posiada kategorię A, która pozwala na wjazd takim pojazdom przez całą dobę.
- Problem w tym, że z tymi tablicami nie ma żadnej łączności. Póki co one żyją własnym życiem - śmieje się nasz informator.
Tunel będą zamykać co tydzień
Dyrektor ZDiZ podkreśla, że zamknięcia były nie tylko planowane, ale wynikają też z wymogów technicznych i przepisów bezpieczeństwa, obowiązujących dla tego typu budowli.
- Tunel będzie poddawany cotygodniowym konserwacjom wszystkich urządzeń. W tym czasie będzie również gruntownie sprzątany. Dlatego zamknięcie obiektu będzie wtedy konieczne - tłumaczy.
Żeby było to jak najmniej uciążliwe dla korzystających z tunelu, zamknięcia odbywać się będą co tydzień - w nocy z soboty na niedzielę, w godzinach 22-6. W tym czasie ruch odbywać się będzie dawnymi trasami, tak jak przed otwarciem tunelu. Ograniczenie tonażowe (do 24 t.) nie będzie obowiązywać, ale tylko na wybranych trasach (al. Armii Krajowej i ul. Elbląskiej).
1-1,5 tysiąca aut na godzinę
Według wstępnych szacunków, w ciągu pierwszej doby tunelem przejechało ok. 30 tysięcy pojazdów. Dzień później (w poniedziałek) ruch był mniejszy - na poziomie co najmniej 20 tys. Średnio tunelem przejeżdża ok. 1-1,5 tysiąca pojazdów na godzinę.
- Pierwszego dnia pracy obiektu obserwowaliśmy przede wszystkim ruch turystyczny. Ewidentnie odbywało się zwiedzanie obiektu. Byli nie tylko gdańszczanie - w kamerach nadzorujących tunel widać było tablice rejestracyjne z Gdyni, Wejherowa, Nowego Dworu Gdańskiego, czy też Kościerzyny. Nieprzerwany strumień samochodów widać było w tunelowych kamerach już od godz. 10, kiedy to oficjalnie uruchomiono obiekt. Zelżał dopiero około godziny 22 - informuje Michał Adamkiewicz, szef Centrum Zarządzania Tunelem.
Od niedzieli w tunelu zanotowano też 20 prób złamania przepisów. Aż 16 osób próbowało wejść do tunelu i pokonać go pieszo. 4 kolejne wjechały tam rowerem.
- Należy przyznać, że wszyscy karnie zawrócili, przepraszając i tłumacząc się niewiedzą w kwestii przepisów ruchu w tego typu przeprawie. Natychmiast uruchomione zostały komunikaty głosowe, a wiadomość o rowerzystach łamiących zakaz wjazdu do tunelu została przekazana policji - dodaje Kotłowski.
Do tunelu próbował wtargnąć także kot. Zwierzę zostało jednak przepłoszone. Nikomu nic się nie stało.
Opinie (410) 2 zablokowane
-
2016-04-27 09:10
Spaliny. (2)
W tunelu nie dziala prawidlowo jeszcze jeden system.A przynajmniej nieprawidlowo jest wyregulowana wydajnosc przewietrzania/ miejmy nadziej e ze tylko to/Zauwazylem to juz kilkakrotnie i dotyczy kierunku w strone ulicy Marynarki Polskiej.Smrod spalin jest tak gryzacy ze nalezy wlaczac w samochodzie obieg wewnetrzny .Dziwne ze nikt nie zwrocil na to uwagi. A co bedzie jak dojdzie do korka w tunelu. Podusimy sie lub conajmniej podtrujemy.
- 10 6
-
2016-04-27 09:19
To może siarkopol tak dawać.
- 2 2
-
2016-04-27 09:33
to jezdzij tam normalną predkośćią, powyżej 100 kmh
to nie bedziesz tego czuła
- 1 5
-
2016-04-27 09:11
przydałoby się
Dać informacje z tunelu na http://www.tristar.gdansk.pl
- 3 3
-
2016-04-27 09:16
Czy moze ktos wytlumaczyc w jakim celu na zjezdzie z ronda do tunelu od strony ul.Sucharskiego zamontowano sygnalizator ktory co jakis czas wyswietla czerwony sygnal. Juz kilkanascie razy auta pokonujace rondo zatrzymuja sie i czekaja laskawie na zmiane swiatla blokujac ruch na rondzie.
- 12 0
-
2016-04-27 09:18
Trzeba przy okazji go zaminować na wypadek uderzenia pancernego z obwodu kalingradzkiego. Spowolnimy wtedy marsz czerwonych na zachód.
- 5 1
-
2016-04-27 09:22
Tak to jest jak budują amatorzy po układzie, a nie profesjonaliści
Polska dziki kraj
- 9 1
-
2016-04-27 09:28
Rowerzyści, piesi i... KOT w tunelu (1)
- Należy przyznać, że wszyscy karnie zawrócili, przepraszając i tłumacząc się niewiedzą w kwestii przepisów ruchu w tego typu przeprawie.
mnie interesuję ten gadający i przepraszający KOT!
bo to jest największy fenomen, został odkryty przez przypadek z otwarciem Tunelu, tak nikt by o nim nic nie wiedział!
jednak było warto wydać tyle kasy żeby znaleźć taki fenomen !- 17 1
-
2016-04-27 09:35
To mógł być kot Rademenez z Siedmiu Życzeń.
- 8 2
-
2016-04-27 09:30
samolot zbudowany ale nie lata bezpiecznie.
- 11 0
-
2016-04-27 09:30
czy będzie ponowne uroczyste otwarcie? (2)
paranoja, oddać do użytku coś, co nie jest w pełni sprawne...
- 19 0
-
2016-04-27 13:05
jak przystanek skm - srodmiescie przed wyborami prezydenta miasta. (1)
zeby tylko zrobic sobie zdjecia
- 4 1
-
2016-04-27 20:49
Ten przystanek to piękny antyprzykład
jak nie powinno sie budować przystanku i wyjść z niego. Jest totalnie spieprzony funckjonalnie.
- 3 1
-
2016-04-27 09:37
Obcisłogaci się cieszą bo będzie jeszcze niejedno otwarcie i będzie można popajacować...
- 13 0
-
2016-04-27 09:37
Hahaha
I tyle w temacie. A tak się szczerzył do kamer że wszystko ok, że najdłuższy tunel a wyszło tak jak zawsze. Haha
- 12 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.