• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droższe bilety na komunikację miejską w Trójmieście

Szymon Zięba, Maciej Korolczuk
2 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Wybrane zmiany w biletach na komunikację. Niektóre "wypadną" z taryfy. Wybrane zmiany w biletach na komunikację. Niektóre "wypadną" z taryfy.

Wszystko wskazuje na to, że od 1 czerwca ceny przejazdów komunikacją miejską w Trójmieście pójdą mocno w górę. Za najtańszy bilet jednorazowy (czasowy) zapłacimy 4,80 zł, zmienią się także ceny biletów okresowych i metropolitalnych, a niektóre całkowicie znikną z taryfy.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Podwyżki cen biletów na komunikację spowodują, że:

Choć gdańscy urzędnicy niedawno deklarowali, że "staną na głowie", by przejazdy komunikacją miejską nie podrożały, wszystko wskazuje na to, że podwyżek cen biletów nie uda się uniknąć.

Jeszcze w przyszłym tygodniu decyzje w tej sprawie podejmie zgromadzenie Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, które przygotowało projekty uchwał dotyczących nowych stawek dla pasażerów. Te mają zmienić się nie tylko w Gdańsku, ale także w Gdyni i Wejherowie oraz w przypadku biletów metropolitalnych.

Urzędnicy przyznają co prawda, że rozmowa o wysokości podwyżek będzie jeszcze przedmiotem dyskusji w ramach gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacji Zatoki Gdańskiej, ale plan zakłada, że uchwała o podwyżkach ma być głosowana na marcowej sesji rady miasta.

0,5 mld zł na komunikację



Podwyżki cen biletów w komunikacji. Ile zapłacimy?



Od 1 czerwca zmienią się ceny biletów:

  • 4,8 zł - tyle będzie kosztował 75-minutowy bilet jednorazowy. Zastąpi on dotychczasowy bilet godzinny, który kosztował 4,40 zł.
  • 109 zł - tyle będzie kosztował miesięczny bilet okresowy. Do tej pory pasażerowie płacili za niego 99 zł.

Zmienią się także rodzaje biletów:

  • nie będzie można kupić już biletów jednoprzejazdowych (dziś taki bilet kosztuje 3,8 zł);
  • nie będzie można kupić już biletów okresowych ważnych pięć dni w tygodniu (bez weekendów), dziś taki miesięczny bilet kosztuje 90 zł.

Co zmieni się dla pasażerów w Gdyni?



- Dla pasażerów korzystających z usług ZKM Gdynia, a przede wszystkim z biletów jednorazowych - będą one obowiązywać na jeden przejazd lub przez 75 minut, zastępując dotychczasowy podział na bilety jednoprzejazdowe i godzinne - mówi Agata Grzegorczyk z Urzędu Miasta w Gdyni. - Oznacza to, że pasażerowie będą mogli w ten sposób pokonać dłuższą trasę niż do tej pory.
Według taryfy normalnej bilety będą kosztowały:

  • 4,80 zł (linie zwykłe i nocne);
  • 5 zł (linie zwykłe, nocne i pospieszne);
  • 18 zł to proponowana od czerwca cena normalnego biletu 24-godzinnego (dobowego).

- Zmienią się też ceny biletów okresowych, choć zmiany stawek częściowo rekompensuje to, że będą one obowiązywać we wszystkie dni tygodnia, a nie jak do tej pory jedynie w dni robocze - mówi Agata Grzegorczyk.
Tym samym:

  • miesięczne obejmujące linie zwykłe i nocne w granicach Gdyni będą w normalnej taryfie kosztować 94 zł (imienny) lub 110 zł (na okaziciela),
  • a w przypadku biletu obejmującego także linie pospieszne - 106 zł (imienny) i 124 zł (na okaziciela).

Ile będą bilety na inne kursy, m.in. poza Gdynią i Gdańskiem?



  • Za bilet miesięczny obejmujący wszystkie linie w granicach jednej z gmin: Sopotu, Rumi, gminy Kosakowo, gminy Żukowo, gminy Szemud, gminy Wejherowo lub gminy Kolbudy pasażerowie zapłacą 74 zł (imienny) lub 86 zł (na okaziciela);
  • w granicach Rumi, Redy i Wejherowa lub gminy Wejherowo i Rumi - 96 zł (imienny) lub 112 zł (na okaziciela);
  • w obrębie całej sieci komunikacyjnej ZKM Gdynia będzie trzeba zapłacić natomiast 116 zł (imienny) lub 130 zł (na okaziciela).


Zmiany w biletach metropolitalnych



Zmiany obejmą również bilety metropolitalne, które umożliwiają przesiadanie się pomiędzy pojazdami ZKM w Gdyni, ZTM w Gdańsku i MZK Wejherowo.

  • Za zwykły bilet jednoprzejazdowy będzie trzeba zapłacić 4,60 zł lub 4,80 zł w wersji telefonicznej oraz 5 zł lub 5,20 zł w wersji papierowej.
  • Za bilety 75-minutowe - 5 zł (linie zwykłe i nocne lub zwykłe, pospieszne i nocne ZKM) lub 6 zł (linie zwykłe, pospieszne i nocne).
  • Dobowe - 20 zł za komunalny, 26 zł za kolejowo-komunalny dwóch organizatorów oraz 30 zł za kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów.
  • Bilety 72-godzinne - 40 zł za komunalny i 60 zł za kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów.
  • Bilet metropolitalny miesięczny komunalny ma kosztować 136 zł.
  • Bez zmian pozostaną natomiast ceny metropolitalnych biletów miesięcznych kolejowo-komunalnych.

Dlaczego drożeją bilety? Więcej za prąd i paliwo



Przyczyny wzrostu cen biletów to efekt podwyżek opłat za prąd, droższego paliwa, wyższych kosztów pracy i wysokiej inflacji. To też pokłosie odpływu pasażerów, których liczba sukcesywnie zmniejsza się z powodu pandemii: wiele osób wykonuje swoją pracę zdalnie.

- Ze względu na radykalne podwyżki głównie cen prądu i znaczne zwiększenie nakładów gminy na funkcjonowanie komunikacji miejskiej już w tym roku prognozowane wpływy z biletów pokryją zaledwie 26 proc. naszych potrzeb - tłumaczy decyzję o podwyżkach Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.

Wiceprezydent Piotr Borawski tłumaczy przyczyny podwyżek.


Magistrat szacuje, że w drugiej połowie roku do budżetu miasta wpłynie ok. 7-8 mln zł więcej. W skali roku ma to być już ok. 15 mln.

Porównanie wydatków na komunikację miejską w Gdańsku. Porównanie wydatków na komunikację miejską w Gdańsku.
Jeszcze w listopadzie ubiegłego roku, władze miasta informowały, że tylko 31,3 proc. kosztów funkcjonowania publicznego transportu pochodzić będzie z dochodów z biletów.

Jakimi powodami wzrost cen biletów uzasadniają przedstawiciele Gdyni?

- Najważniejsze z nich to znaczne podwyżki cen energii elektrycznej i oleju napędowego, co przekłada się bezpośrednio na koszty utrzymania i eksploatacji taboru. Podwyżki tych kosztów względem poprzedniego roku według prognoz będą sięgać nawet 39 proc. (w zależności od operatora). Wyższe kwoty na fakturach za energię odczuje w Trójmieście szczególnie dotkliwie gdyńska komunikacja, w dużej mierze oparta na zeroemisyjnych trolejbusach. Zwiększyły się także koszty pracy czy usług zewnętrznych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania komunikacji - mówi Agata Grzegorczyk.

Bilety na komunikację w Trójmieście nadal nie najdroższe



Co ciekawe, nawet po podwyżkach ceny biletów trójmiejskiej komunikacji nie znalazły się w czołówce "najdroższych" pod tym względem miast.

Ile za bilet na komunikację zapłacimy w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu czy Krakowie? Trójmiasto nadal nie jest najdroższe. Ile za bilet na komunikację zapłacimy w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu czy Krakowie? Trójmiasto nadal nie jest najdroższe.
Za podstawowe bilety zapłacimy więcej np. w Krakowie czy Poznaniu. W Trójmieście komunikacja jest już jednak dla pasażerów droższa niż w stolicy. Oprócz Trójmiasta na podwyżki w tym roku zdecydowały się też władze Łodzi oraz Bydgoszczy.

Droższe bilety na kolejkę. Ile kosztuje bilet SKM?



Pod koniec ubiegłego roku ceny biletów podniesiono też na kolei. Oznacza to, że pasażerowie zapłacą za bilety w SKM nawet o 10 proc. więcej.

Czytaj więcej:

Ceny biletów na SKM i Polregio po podwyżkach



Urząd Marszałkowski potrzebę wprowadzenia droższych biletów argumentuje m.in. rosnącymi cenami energii elektrycznej i paliwa oraz skutkami pandemii.
20:29 2 LUTEGO 22

Podwyżki biletów komunikacji miejskiej (19 opinii)

Bilety drożeją a zwrotnice tramwajowe podgrzewane są cały czas, przynajmniej od października, a temperatura na zewnątrz nie zawsze jest ujemna
Generuje to przecież koszty.Czy nikt w ZKM nie kalkuluje? Najlepiej koszty przezucic na pasażerów.
Bilety drożeją a zwrotnice tramwajowe podgrzewane są cały czas, przynajmniej od października, a temperatura na zewnątrz nie zawsze jest ujemna
Generuje to przecież koszty.Czy nikt w ZKM nie kalkuluje? Najlepiej koszty przezucic na pasażerów.

Opinie (1348) ponad 50 zablokowanych

  • (1)

    Bo elektryków nam się zachciało, to nas pogrąży.,,

    • 107 3

    • Dyrekcja nie ma nic do gadania. Taryfę ustalają politycy z Rady Miasta.

      • 3 1

  • Czy dyrekcja ZKM Gdyni powinna podać się do dymisji! (6)

    Nie dość że drakońskie cięcia rozkładów jazdy wczoraj wprowadzili to teraz jeszcze szykują nam podwyżkę cen biletów! To my pasażerowie utrzymujemy tych urzędników. Taka jest polityka Gdyni udają że coś robią dla mieszkańców a tak naprawdę mają ich w przysłowiowym nosie.

    • 134 1

    • Dlatego warto jeździć teraz na gapę. I tak już Zkmy i reszta się wzbogaciły na tych papierkach.

      • 3 0

    • Gdyby nie redukcja kursów to bilety musiały by być jeszcze droższe, (3)

      Zobaczcie ile miasto (my) dopłaca do biletów.

      • 0 7

      • Dyrektorstwo i UM sobie cięć nie zrobią.

        • 7 0

      • (1)

        Zbiorkom to zaspokajanie jednej z potrzeb społecznych i z definicji nie jest dochodowy.

        • 6 1

        • Ale może być zarządzany profesjonalnie

          I kosztować sensowne pieniądze a nawet przynosić dochód w tych samych cenach.
          Urzędnik to najgorszy zarządca.

          • 2 0

    • Uuuuuu ...

      Waldek. Cięte i błyskotliwe. "W przysłowiowym nosie..."

      • 0 0

  • Budują przejścia naziemne

    Argumentując możliwością przejścia na dobrze działającą komunikację miejską, po czym podnoszą ceny biletów miesięcznych o ponad 20% (z 90 na 109)
    Wszystko dla Gdańska! A raczej dla urzędników. Kosztem mieszkańców.

    • 143 4

  • Wycofanie jednorazowych biletów rzeczywiście zachęci do skorzystania z komunikacji miejskiej xD (1)

    • 278 1

    • Nie ma innego wytłumaczenia niż finansowy

      Taniej wygodniej i szybciej mi teraz będzie pojechać Uberem/Boltem 3 przystanki, niż płacić za bilet na 75 minut.

      • 0 0

  • Złodzieje (1)

    Złodzieje !!!

    • 146 1

    • Powinni zabrać darmowe bilety uprzywilejowanym i wszystkim zrobić niską cenę biletów .

      • 7 2

  • Przyszly kierowca autobusu-chce krasc rope

    • 35 3

  • (1)

    taka zachęta żeby komunikacją publiczną jeździć...:)

    • 122 1

    • Jesteś eko to płać i płacz

      • 3 4

  • Dlatego latam 2.8 quattro z LPG 197 koni (1)

    spalanie do 15 litrów gazu a i tak wychodzi taniej niż w tej śmierdzącej i wolnej komunikacji miejskiej hehe

    • 63 16

    • 193 konie

      widać że nigdy takiego vaga nie miałeś skoro nawet nie wiesz czym jeździsz

      • 2 2

  • Opinia wyróżniona

    (17)

    To może czas zrezygnować chociażby z kiełbasy wyborczej, jaką były bezpłatne przejazdy dla dzieci i młodzieży?

    No i tak poza tym, można jeszcze zrozumieć podwyżki, wszystko drożeje, ale po co były te deklaracje o tym, że zrobią wszystko aby podwyżek nie było.

    • 293 19

    • Do biletów ulgowych miasto i tak musi dopłacać (6)

      Chodziło o to, żeby napływowi się po prostu meldowali i ich dzieci posiadały karty miejskie.
      Podatki itp. Czy zadziałało ? tego nikt nigdy nie przedstawił

      • 18 5

      • Gdyby chodziło o meldunek napływowych, wpływ do kasy miasta i gdyby to faktycznie zadziałało to by się tym chwalili. Była to klasyczna kiełbasa wyborcza, uruchomiona w okolicach kampanii. O nic więcej nie chodziło.

        • 29 1

      • miasto dopłaca do wszystkich przejazdów (2)

        Komunikacja miejska nie jest po to by zarabiać

        • 24 2

        • A to pech. Dlatego miastu brakuje do pierwszego.

          • 1 4

        • Tylko po to, by marnować podatky

          • 1 4

      • Miasto Gdynia finansuje takze dzieci pozagdynskie uczeszczajace do gdynskich szkol. Wystarczy im lewy meldunek w Gdyni.

        • 0 0

      • Raczej chodzilo o zalegalizowanie kasy wydanej na obsluge tych kart i powod do dotowania zbiorkomow. Mam 2 dzieci i nie potrzebuje do niczego tej karty. Zaznaczam, ze nie podwoze ich ani samochodem ani rowerem do szkoly.

        • 3 0

    • bezpłatne przejazdy to zbrodnia na przyszłości tych dzieciaków (i naszej) (3)

      jak będą musieli płacić, to z automatu przestaną jeździć. Uczenie kompletnej nieodpowiedzialności

      • 21 4

      • Jak rodzice przestali płacić za Twoje obiady, przestałeś jeść? ;D (2)

        Jak ktoś się musi przemieścić, to zapłaci.

        • 9 11

        • na 18-tkę samochód

          i pożegnanie z KM.

          • 9 2

        • Zawsze można wybrać wolność.

          • 1 0

    • Coś Pan to testament

      świętego Adamowicza

      • 12 3

    • Bo PO - wcy to urodzeni kłamcy !!!! (3)

      Prawdę powiedzą tylko jak się pomylą ! A Gdańsk jest niestety zarządzany przez Pe-ło !!!! Zawsze tyko kiełbasa wyborcza a po wyborach i tak zrobią swoje a lidzie w mieście się nie liczą

      • 8 6

      • Belka mówi, żeby tylko kłamać. Najlepsza strategia.

        • 1 1

      • Przypomnij mi, za co Morawiecki dostał wyrok? (1)

        Czy nie za kłamstwo?

        • 3 2

        • Idąc twoja logika TVN, wyborcza czy większość osób z opozycji to recydywiści w "wyrokach za kłamstwo".

          • 0 0

    • Pełna zgoda

      Niech darmowcy płacą choć złotówkę; niestety zaczyna wyglądać na to, że człowiek bez samochodu jest w Gdańsku frajerem do strzyżenia

      • 20 1

  • Z czegoś kierowcom paliwo trzeba sfinansować (4)

    wiadomo że kierowca poszkodowany być nie może.

    • 9 36

    • (2)

      Taaa bo kierowcy maja taniej. 6 zł.

      • 4 1

      • no taniej mają. (1)

        część danin na rzecz państwa nie musza płacić. państwo ich z tego zwolniło i przerzuciło koszty na wszystkich

        • 2 4

        • A jakie to daniny?

          • 4 2

    • Obajtek osobiście kazał samorządom podwyższyć ceny biletów

      Tak było...

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane