- 1 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (142 opinie)
- 2 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (82 opinie)
- 3 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (194 opinie)
- 4 Gdynia najszczęśliwsza, ale kto robił raport? (178 opinii)
- 5 121 tys. zł kary dla "Solidarności" za baner (395 opinii)
- 6 Wieczorem zwykłe skrzyżowanie, rano rondo (46 opinii)
Droższe bilety na komunikację miejską w Trójmieście
Wszystko wskazuje na to, że od 1 czerwca ceny przejazdów komunikacją miejską w Trójmieście pójdą mocno w górę. Za najtańszy bilet jednorazowy (czasowy) zapłacimy 4,80 zł, zmienią się także ceny biletów okresowych i metropolitalnych, a niektóre całkowicie znikną z taryfy.
Jeszcze w przyszłym tygodniu decyzje w tej sprawie podejmie zgromadzenie Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, które przygotowało projekty uchwał dotyczących nowych stawek dla pasażerów. Te mają zmienić się nie tylko w Gdańsku, ale także w Gdyni i Wejherowie oraz w przypadku biletów metropolitalnych.
Urzędnicy przyznają co prawda, że rozmowa o wysokości podwyżek będzie jeszcze przedmiotem dyskusji w ramach gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacji Zatoki Gdańskiej, ale plan zakłada, że uchwała o podwyżkach ma być głosowana na marcowej sesji rady miasta.
0,5 mld zł na komunikację
Podwyżki cen biletów w komunikacji. Ile zapłacimy?
Od 1 czerwca zmienią się ceny biletów:
- 4,8 zł - tyle będzie kosztował 75-minutowy bilet jednorazowy. Zastąpi on dotychczasowy bilet godzinny, który kosztował 4,40 zł.
- 109 zł - tyle będzie kosztował miesięczny bilet okresowy. Do tej pory pasażerowie płacili za niego 99 zł.
Zmienią się także rodzaje biletów:
- nie będzie można kupić już biletów jednoprzejazdowych (dziś taki bilet kosztuje 3,8 zł);
- nie będzie można kupić już biletów okresowych ważnych pięć dni w tygodniu (bez weekendów), dziś taki miesięczny bilet kosztuje 90 zł.
Co zmieni się dla pasażerów w Gdyni?
- Dla pasażerów korzystających z usług ZKM Gdynia, a przede wszystkim z biletów jednorazowych - będą one obowiązywać na jeden przejazd lub przez 75 minut, zastępując dotychczasowy podział na bilety jednoprzejazdowe i godzinne - mówi Agata Grzegorczyk z Urzędu Miasta w Gdyni. - Oznacza to, że pasażerowie będą mogli w ten sposób pokonać dłuższą trasę niż do tej pory.
Według taryfy normalnej bilety będą kosztowały:
- 4,80 zł (linie zwykłe i nocne);
- 5 zł (linie zwykłe, nocne i pospieszne);
- 18 zł to proponowana od czerwca cena normalnego biletu 24-godzinnego (dobowego).
- Zmienią się też ceny biletów okresowych, choć zmiany stawek częściowo rekompensuje to, że będą one obowiązywać we wszystkie dni tygodnia, a nie jak do tej pory jedynie w dni robocze - mówi Agata Grzegorczyk.
Tym samym:
- miesięczne obejmujące linie zwykłe i nocne w granicach Gdyni będą w normalnej taryfie kosztować 94 zł (imienny) lub 110 zł (na okaziciela),
- a w przypadku biletu obejmującego także linie pospieszne - 106 zł (imienny) i 124 zł (na okaziciela).
Ile będą bilety na inne kursy, m.in. poza Gdynią i Gdańskiem?
- Za bilet miesięczny obejmujący wszystkie linie w granicach jednej z gmin: Sopotu, Rumi, gminy Kosakowo, gminy Żukowo, gminy Szemud, gminy Wejherowo lub gminy Kolbudy pasażerowie zapłacą 74 zł (imienny) lub 86 zł (na okaziciela);
- w granicach Rumi, Redy i Wejherowa lub gminy Wejherowo i Rumi - 96 zł (imienny) lub 112 zł (na okaziciela);
- w obrębie całej sieci komunikacyjnej ZKM Gdynia będzie trzeba zapłacić natomiast 116 zł (imienny) lub 130 zł (na okaziciela).
Zmiany w biletach metropolitalnych
Zmiany obejmą również bilety metropolitalne, które umożliwiają przesiadanie się pomiędzy pojazdami ZKM w Gdyni, ZTM w Gdańsku i MZK Wejherowo.
- Za zwykły bilet jednoprzejazdowy będzie trzeba zapłacić 4,60 zł lub 4,80 zł w wersji telefonicznej oraz 5 zł lub 5,20 zł w wersji papierowej.
- Za bilety 75-minutowe - 5 zł (linie zwykłe i nocne lub zwykłe, pospieszne i nocne ZKM) lub 6 zł (linie zwykłe, pospieszne i nocne).
- Dobowe - 20 zł za komunalny, 26 zł za kolejowo-komunalny dwóch organizatorów oraz 30 zł za kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów.
- Bilety 72-godzinne - 40 zł za komunalny i 60 zł za kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów.
- Bilet metropolitalny miesięczny komunalny ma kosztować 136 zł.
- Bez zmian pozostaną natomiast ceny metropolitalnych biletów miesięcznych kolejowo-komunalnych.
Dlaczego drożeją bilety? Więcej za prąd i paliwo
Przyczyny wzrostu cen biletów to efekt podwyżek opłat za prąd, droższego paliwa, wyższych kosztów pracy i wysokiej inflacji. To też pokłosie odpływu pasażerów, których liczba sukcesywnie zmniejsza się z powodu pandemii: wiele osób wykonuje swoją pracę zdalnie.
- Ze względu na radykalne podwyżki głównie cen prądu i znaczne zwiększenie nakładów gminy na funkcjonowanie komunikacji miejskiej już w tym roku prognozowane wpływy z biletów pokryją zaledwie 26 proc. naszych potrzeb - tłumaczy decyzję o podwyżkach Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
Wiceprezydent Piotr Borawski tłumaczy przyczyny podwyżek.
Magistrat szacuje, że w drugiej połowie roku do budżetu miasta wpłynie ok. 7-8 mln zł więcej. W skali roku ma to być już ok. 15 mln.
Jeszcze w listopadzie ubiegłego roku, władze miasta informowały, że tylko 31,3 proc. kosztów funkcjonowania publicznego transportu pochodzić będzie z dochodów z biletów.
Jakimi powodami wzrost cen biletów uzasadniają przedstawiciele Gdyni?
- Najważniejsze z nich to znaczne podwyżki cen energii elektrycznej i oleju napędowego, co przekłada się bezpośrednio na koszty utrzymania i eksploatacji taboru. Podwyżki tych kosztów względem poprzedniego roku według prognoz będą sięgać nawet 39 proc. (w zależności od operatora). Wyższe kwoty na fakturach za energię odczuje w Trójmieście szczególnie dotkliwie gdyńska komunikacja, w dużej mierze oparta na zeroemisyjnych trolejbusach. Zwiększyły się także koszty pracy czy usług zewnętrznych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania komunikacji - mówi Agata Grzegorczyk.
Bilety na komunikację w Trójmieście nadal nie najdroższe
Co ciekawe, nawet po podwyżkach ceny biletów trójmiejskiej komunikacji nie znalazły się w czołówce "najdroższych" pod tym względem miast.
Za podstawowe bilety zapłacimy więcej np. w Krakowie czy Poznaniu. W Trójmieście komunikacja jest już jednak dla pasażerów droższa niż w stolicy. Oprócz Trójmiasta na podwyżki w tym roku zdecydowały się też władze Łodzi oraz Bydgoszczy.
Droższe bilety na kolejkę. Ile kosztuje bilet SKM?
Pod koniec ubiegłego roku ceny biletów podniesiono też na kolei. Oznacza to, że pasażerowie zapłacą za bilety w SKM nawet o 10 proc. więcej.
Czytaj więcej:
Ceny biletów na SKM i Polregio po podwyżkach
Urząd Marszałkowski potrzebę wprowadzenia droższych biletów argumentuje m.in. rosnącymi cenami energii elektrycznej i paliwa oraz skutkami pandemii.
Podwyżki biletów komunikacji miejskiej (19 opinii)
Generuje to przecież koszty.Czy nikt w ZKM nie kalkuluje? Najlepiej koszty przezucic na pasażerów.
Generuje to przecież koszty.Czy nikt w ZKM nie kalkuluje? Najlepiej koszty przezucic na pasażerów.
Opinie (1348) ponad 50 zablokowanych
-
2022-02-02 13:24
Nadchodzi Wenezuela 2.0
Nadchodzi Wenezuela 2.0 - malejąca wartość pieniądza i wysokie ceny za usługi, rachunki i produkty.
Mamy kraj z dykty pod wodzą dyktatora, który steruje władzą z ukrycia. Na Białorusi, czy w Wenezueli przynajmniej wiadomo kto jest tym złym, który kiedyś za to zło poniesie srogie konsekwencje...- 7 6
-
2022-02-02 13:27
szkoda biletów jednorazowych, czasem potrzeba podjechać kilka przystanków tylko :/
- 14 0
-
2022-02-02 13:27
Oni nigdy autobusem nie jechali
"A wy tak codziennie?!"
- 12 0
-
2022-02-02 13:28
Jednorazowych szkoda :( (1)
Wycofanie biletów jednorazowych to chyba jakiś żart. Może lepsze byłoby wprowadzenie biletow 20min i 75min. Czasami trzeba podjechać 2-3 przystanki. A jak już porównujemy komunikację do innych miast to w Krk kiedyś były 20 minutowki
- 15 0
-
2022-02-02 14:07
W Warszawie mają 20 minutowe za 3,40zł
- 5 0
-
2022-02-02 13:28
Gdzie tu logika?
Znajac życie cześć osób zrezygnuje z przejazdów. Na siłę promuje się od razu kupno biletu na 75 minut bo każdy jedzi codziennie z Moreny na Stogi. Szkoda słów i żal trochę że znowu szuka się pieniędzy w kieszeniach ludzi którzy zrezygnowali z jazdy autem na rzecz jazdy komunikacja miejska co zresztą wpisywało się w politykę Gdańska.
- 18 0
-
2022-02-02 13:29
Komunikacja (3)
Komunikacja miejska powinna być darmowa !!! To by skłoniło ludzi żeby z niej korzystać, wrzucić koszta w podatek i tyle . Problem rozwiązany
- 7 1
-
2022-02-02 13:31
Do tego wystarczy rozsądnie zarządzany budżet (2)
Zamiast ławet po 3000, niech kupią po 500zł. Itp.
- 3 0
-
2022-02-02 13:38
(1)
Ławka za 500 zł? To chyba pienek po drzewie.
- 1 0
-
2022-02-02 14:02
Pomylił się w liczbie zer. "Zamiast ławek po 30 000zł niech kupią po 5 000zł"
- 2 0
-
2022-02-02 13:31
Za dużo kasy idzie na renomę sprawdzanie biletow i nierentowne kursy. Dlaczego prywatnym przewoźnikom się opłaca? Bo kierowca sprawdza bilet i jest mniej kursiow
- 5 0
-
2022-02-02 13:31
Jednoprzejazdowy wycofują (4)
Brawo. A przejazd nocnym autobusem N12 wg rozkładu to 77 minut na całej trasie. Czyli dwa bilety należałoby skasować...
- 14 0
-
2022-02-02 13:35
wysiadasz przystanek wcześniej i idziesz z buta:P
- 1 0
-
2022-02-02 13:37
Wysiadasz 2 minuty wcześniej. Wsiadasz na barana do szczurka i niesie Ciebie do domu
- 5 0
-
2022-02-02 13:40
(1)
Myślisz, że tysiące ludzi jeździ nocnym autobusem na całej trasie z Jasienia na Zabianke?
- 2 2
-
2022-02-02 15:10
tak myślę, dla 10 osób nie uruchamialiby nocnego autobusu, lemusie
- 1 1
-
2022-02-02 13:32
Brawo gdynia
Najpierw drastyczne cięcie kursów a potem podwyżka cen biletów.to zachęci ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej!
- 8 0
-
2022-02-02 13:32
Rozbój w biały dzień .....
mam 2 przystanki i zapłacę jak za zboże
- 16 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.