- 1 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (101 opinii)
- 2 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (34 opinie)
- 3 Jest nowy szef Eko Doliny. Będzie lepiej? (51 opinii)
- 4 Sopot bez golizny i zakłócania spokoju (217 opinii)
- 5 Port: Będzie pył, to nie będzie premii? (247 opinii)
- 6 Okradała drogerie, zmieniając peruki (70 opinii)
Droższe bilety na komunikację miejską w Trójmieście
Wszystko wskazuje na to, że od 1 czerwca ceny przejazdów komunikacją miejską w Trójmieście pójdą mocno w górę. Za najtańszy bilet jednorazowy (czasowy) zapłacimy 4,80 zł, zmienią się także ceny biletów okresowych i metropolitalnych, a niektóre całkowicie znikną z taryfy.
Jeszcze w przyszłym tygodniu decyzje w tej sprawie podejmie zgromadzenie Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, które przygotowało projekty uchwał dotyczących nowych stawek dla pasażerów. Te mają zmienić się nie tylko w Gdańsku, ale także w Gdyni i Wejherowie oraz w przypadku biletów metropolitalnych.
Urzędnicy przyznają co prawda, że rozmowa o wysokości podwyżek będzie jeszcze przedmiotem dyskusji w ramach gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacji Zatoki Gdańskiej, ale plan zakłada, że uchwała o podwyżkach ma być głosowana na marcowej sesji rady miasta.
0,5 mld zł na komunikację
Podwyżki cen biletów w komunikacji. Ile zapłacimy?
Od 1 czerwca zmienią się ceny biletów:
- 4,8 zł - tyle będzie kosztował 75-minutowy bilet jednorazowy. Zastąpi on dotychczasowy bilet godzinny, który kosztował 4,40 zł.
- 109 zł - tyle będzie kosztował miesięczny bilet okresowy. Do tej pory pasażerowie płacili za niego 99 zł.
Zmienią się także rodzaje biletów:
- nie będzie można kupić już biletów jednoprzejazdowych (dziś taki bilet kosztuje 3,8 zł);
- nie będzie można kupić już biletów okresowych ważnych pięć dni w tygodniu (bez weekendów), dziś taki miesięczny bilet kosztuje 90 zł.
Co zmieni się dla pasażerów w Gdyni?
- Dla pasażerów korzystających z usług ZKM Gdynia, a przede wszystkim z biletów jednorazowych - będą one obowiązywać na jeden przejazd lub przez 75 minut, zastępując dotychczasowy podział na bilety jednoprzejazdowe i godzinne - mówi Agata Grzegorczyk z Urzędu Miasta w Gdyni. - Oznacza to, że pasażerowie będą mogli w ten sposób pokonać dłuższą trasę niż do tej pory.
Według taryfy normalnej bilety będą kosztowały:
- 4,80 zł (linie zwykłe i nocne);
- 5 zł (linie zwykłe, nocne i pospieszne);
- 18 zł to proponowana od czerwca cena normalnego biletu 24-godzinnego (dobowego).
- Zmienią się też ceny biletów okresowych, choć zmiany stawek częściowo rekompensuje to, że będą one obowiązywać we wszystkie dni tygodnia, a nie jak do tej pory jedynie w dni robocze - mówi Agata Grzegorczyk.
Tym samym:
- miesięczne obejmujące linie zwykłe i nocne w granicach Gdyni będą w normalnej taryfie kosztować 94 zł (imienny) lub 110 zł (na okaziciela),
- a w przypadku biletu obejmującego także linie pospieszne - 106 zł (imienny) i 124 zł (na okaziciela).
Ile będą bilety na inne kursy, m.in. poza Gdynią i Gdańskiem?
- Za bilet miesięczny obejmujący wszystkie linie w granicach jednej z gmin: Sopotu, Rumi, gminy Kosakowo, gminy Żukowo, gminy Szemud, gminy Wejherowo lub gminy Kolbudy pasażerowie zapłacą 74 zł (imienny) lub 86 zł (na okaziciela);
- w granicach Rumi, Redy i Wejherowa lub gminy Wejherowo i Rumi - 96 zł (imienny) lub 112 zł (na okaziciela);
- w obrębie całej sieci komunikacyjnej ZKM Gdynia będzie trzeba zapłacić natomiast 116 zł (imienny) lub 130 zł (na okaziciela).
Zmiany w biletach metropolitalnych
Zmiany obejmą również bilety metropolitalne, które umożliwiają przesiadanie się pomiędzy pojazdami ZKM w Gdyni, ZTM w Gdańsku i MZK Wejherowo.
- Za zwykły bilet jednoprzejazdowy będzie trzeba zapłacić 4,60 zł lub 4,80 zł w wersji telefonicznej oraz 5 zł lub 5,20 zł w wersji papierowej.
- Za bilety 75-minutowe - 5 zł (linie zwykłe i nocne lub zwykłe, pospieszne i nocne ZKM) lub 6 zł (linie zwykłe, pospieszne i nocne).
- Dobowe - 20 zł za komunalny, 26 zł za kolejowo-komunalny dwóch organizatorów oraz 30 zł za kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów.
- Bilety 72-godzinne - 40 zł za komunalny i 60 zł za kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów.
- Bilet metropolitalny miesięczny komunalny ma kosztować 136 zł.
- Bez zmian pozostaną natomiast ceny metropolitalnych biletów miesięcznych kolejowo-komunalnych.
Dlaczego drożeją bilety? Więcej za prąd i paliwo
Przyczyny wzrostu cen biletów to efekt podwyżek opłat za prąd, droższego paliwa, wyższych kosztów pracy i wysokiej inflacji. To też pokłosie odpływu pasażerów, których liczba sukcesywnie zmniejsza się z powodu pandemii: wiele osób wykonuje swoją pracę zdalnie.
- Ze względu na radykalne podwyżki głównie cen prądu i znaczne zwiększenie nakładów gminy na funkcjonowanie komunikacji miejskiej już w tym roku prognozowane wpływy z biletów pokryją zaledwie 26 proc. naszych potrzeb - tłumaczy decyzję o podwyżkach Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
Wiceprezydent Piotr Borawski tłumaczy przyczyny podwyżek.
Magistrat szacuje, że w drugiej połowie roku do budżetu miasta wpłynie ok. 7-8 mln zł więcej. W skali roku ma to być już ok. 15 mln.
Jeszcze w listopadzie ubiegłego roku, władze miasta informowały, że tylko 31,3 proc. kosztów funkcjonowania publicznego transportu pochodzić będzie z dochodów z biletów.
Jakimi powodami wzrost cen biletów uzasadniają przedstawiciele Gdyni?
- Najważniejsze z nich to znaczne podwyżki cen energii elektrycznej i oleju napędowego, co przekłada się bezpośrednio na koszty utrzymania i eksploatacji taboru. Podwyżki tych kosztów względem poprzedniego roku według prognoz będą sięgać nawet 39 proc. (w zależności od operatora). Wyższe kwoty na fakturach za energię odczuje w Trójmieście szczególnie dotkliwie gdyńska komunikacja, w dużej mierze oparta na zeroemisyjnych trolejbusach. Zwiększyły się także koszty pracy czy usług zewnętrznych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania komunikacji - mówi Agata Grzegorczyk.
Bilety na komunikację w Trójmieście nadal nie najdroższe
Co ciekawe, nawet po podwyżkach ceny biletów trójmiejskiej komunikacji nie znalazły się w czołówce "najdroższych" pod tym względem miast.
Za podstawowe bilety zapłacimy więcej np. w Krakowie czy Poznaniu. W Trójmieście komunikacja jest już jednak dla pasażerów droższa niż w stolicy. Oprócz Trójmiasta na podwyżki w tym roku zdecydowały się też władze Łodzi oraz Bydgoszczy.
Droższe bilety na kolejkę. Ile kosztuje bilet SKM?
Pod koniec ubiegłego roku ceny biletów podniesiono też na kolei. Oznacza to, że pasażerowie zapłacą za bilety w SKM nawet o 10 proc. więcej.
Czytaj więcej:
Ceny biletów na SKM i Polregio po podwyżkach
Urząd Marszałkowski potrzebę wprowadzenia droższych biletów argumentuje m.in. rosnącymi cenami energii elektrycznej i paliwa oraz skutkami pandemii.
Podwyżki biletów komunikacji miejskiej (18 opinii)
Generuje to przecież koszty.Czy nikt w ZKM nie kalkuluje? Najlepiej koszty przezucic na pasażerów.
Generuje to przecież koszty.Czy nikt w ZKM nie kalkuluje? Najlepiej koszty przezucic na pasażerów.
Opinie (1348) ponad 50 zablokowanych
-
2022-02-02 13:20
Podwyższają sobie pensje (1)
Kupują ławki po 2500, śmietniki po 2000 za sztukę z naszych pieniędzy i jeszcze dalej każą nam płacić grube pieniądze za dojazd do pracy. Do dymisji wszystkich!
- 23 0
-
2022-02-02 19:44
Wkur...zony
A potem po szkoleniu ***** ***? Nic się nie zmieni.
- 0 0
-
2022-02-02 13:20
Naprawa
Niech najpierw spojrzą jak jezdza autobusy szczególnie po 13 wiecznie spóznione mówie to o 186 naprzykład
- 4 1
-
2022-02-02 13:20
Jak chcemy zmniejszyć ruch samochodowy na koszt transportu zbiorowego kiedy likwidujemy bilet jednorazowy?Czyli następnym krokiem będzie podwyżka za parkowanie żeby jednak przeciętnemu Kowalskiemu nie opłacało się jezdzic autem, zabulimy jeszcze więcej a ja myslałam,że 5zl za 1h parkowania w centrum to jest juz dużo. Tylko co mają zrobić te nasze Smorzady kiedy Rząd obcina im kasę bo są po drugiej stronie "muru".
- 10 0
-
2022-02-02 13:21
Włodarze Gdyni mówią o wyrobieniu nawyków (1)
korzystania z komunikacji miejskiej zamiast z samochodów.
W związku z tym:
- ograniczają miejsca postojowe dla samochodów i jednocześnie:
- ograniczają liczbę połączeń realizowanych przez komunikację miejską
- podwyższają ceny biletów komunikacji miejskiej ...
No jest logika ...
3 osobowa rodzina. Wyjazd sobotni na Bulwar z dzielnicy Chylonia. W jedną stronę 8 km. W dwie strony. Bilety komunikacji miejskiej 30 zł. 3 dychy za 16 km. Samochodem za te same pieniądze: 100 km.- 17 0
-
2022-02-02 19:41
. Samochodem za te same pieniądze: 100 km.
I po co jątrzysz? Powiedzą to Grecie i przyleci samolotem żeby ekologicznie przejechać się rydwanem ciągniętym przez "ekologów"
- 0 0
-
2022-02-02 13:21
Podziękujcie firmie pka, która kupiła autobusy elektryczne
Drogą zabawkę, która teraz trzeba utrzymać.
- 6 0
-
2022-02-02 13:22
W czym bilet jednorazowy przeszkadza? (1)
- 20 0
-
2022-02-02 14:00
W tym, że się bardziej opłaca pasażerom
a władze chcą wycisnąć pasażera jak cytrynę
- 7 0
-
2022-02-02 13:22
niech policzę... (3)
stara cena - 4,40 zł za 60 min = ok. 7,3 gr za minutę
nowa cena - 4,80 zł za 75 min = ok. 6,4 gr za minutę
Co do biletów okresowych, zgoda: 20 zł miesięcznie niby piechotą nie chodzi, choć można to jeszcze przeżyć. Ale jeśli chodzi o jednorazowe - warto zastanowić się przed podniesieniem larum, że "drogo"- 4 18
-
2022-02-02 13:55
Do d*py ta analiza
Cena nie zmienia się z upływem minut tylko na wejściu płacisz za 75 min.
- 8 0
-
2022-02-02 14:14
Jadę max 15 minut
Stara cena 3,60zł (smartfon) = 24 gr za minutę.
Nowa cena 4,80 = 32 gr za minutę.- 6 1
-
2022-02-03 23:54
Ale nikt cię nie rozlicza z pojedynczych minut tylko płacisz ryczałt za 75 min. od razu. W praktyce 90% ludzi nie wykorzysta nawet 1/4 tego limitu. Czyli zwykłe oszustwo i wyłudzanie kasy.
- 0 0
-
2022-02-02 13:23
Co prawda będzie mniej połączeń,
ale za to bilety będą droższe!
- 15 0
-
2022-02-02 13:23
Bardzo dobrze. Skoro ja mam płacić za stanie na parkingu to niech ci bez samochodu płacą jak najwięcej za jechanie.
- 4 1
-
2022-02-02 13:24
bez sensu (1)
wlasnie mnie przekonaliscie, zeby zaczac oszczedzac na samochod.
- 15 0
-
2022-02-03 23:55
Gdzie go zaparkujesz i ile to będzie kosztować?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.