• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Druga linia SKM w Trójmieście jest realna

Michał Tusk
18 czerwca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Pierwotnie planowano na nową linię wydać 640 mln zł. Obecnie zwycięża koncepcja warta 440 mln. To rzadki i chwalebny przykład obniżania kosztów inwestycji prowadzonych z publicznych pieniędzy. Pierwotnie planowano na nową linię wydać 640 mln zł. Obecnie zwycięża koncepcja warta 440 mln. To rzadki i chwalebny przykład obniżania kosztów inwestycji prowadzonych z publicznych pieniędzy.
Droga do budowy kolei metropolitarnej, czyli drugiej linii SKM w Trójmieście, otwarta. Gdańsk zdecydował się na zmianę planów zagospodarowania przestrzennego tak, aby uwzględniały możliwość jej powstania.

Kolej metropolitarna to projekt zakładający odbudowę linii kolejowej na starym nasypie z Wrzeszcza na lotnisko oraz modernizację torów biegnących z lotniska przez Osowę, Karwiny i centrum Gdyni na Pogórze. Dzięki tym inwestycjom utworzono by drugą linię SKM obsługującą port lotniczy oraz dzielnice położone na tzw. górnym tarasie. Dodatkowo wprowadzone zostałyby bezpośrednie pociągi regionalne z Gdańska do Kartuz i Kościerzyny.

Do niedawna cały projekt traktowano jako marzenie ściętej głowy, jednak przyznanie Gdańskowi organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 roku sprawiło, że kolej metropolitarna stała się realna. Pomorscy inżynierowie i ekonomiści zainteresowali projektem wiceministra transportu Mirosława Chaberka. - Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich mistrzostw Europy - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu. Decyzja o finansowaniu trasy ma zapaść w ciągu dwóch miesięcy.

To nie pieniądze stały jednak dotychczas na drodze odbudowie, lecz... Gdańsk. Wszystko za sprawą miejskich planów zagospodarowania przestrzennego, które nie przewidziały na starym nasypie odbudowy linii kolejowej. Miasto nie chciało ich zmienić, gdyż sceptycznie podchodziło do rentowności przedsięwzięcia, a na nasypie planowało linię tramwajową. W końcu jednak Gdańsk zmienił zdanie.

- Nie będziemy przeszkadzać - mówi Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska. - W planach pojawi się możliwość budowy linii kolejowej po starym nasypie, choć równolegle z linią tramwajową pomiędzy ul. Wita Stwosza a Moreną.

Na razie nie ustalono, czy oznacza to, że tory tramwajowe i kolejowe będą na tym odcinku iść obok siebie, czy tramwaje i pociągi będą korzystały z tego samego torowiska. Więcej natomiast wiadomo o kształcie samej linii. PKP Polskie Linie Kolejowe, które wybudują nową trasę, zdecydowały się wstępnie na wariant zakładający budowę linii jednotorowej z trakcją elektryczną. To ograniczy maksymalną częstotliwość kursowania pociągów do 20 minut (ew. 15 po wybudowaniu dodatkowych mijanek), ale zmniejszy także koszty - wersja dwutorowa kolei metropolitarnej kosztuje bowiem ok. 640 mln zł. Jeden tor jest ok. 200 mln zł tańszy.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (228) ponad 500 zablokowanych

  • Ratujcie przyrodę !!!!

    trzeba poszerzyć obecne ulice i wybudować szerokie dojazdy do nowych dzielnic a nie niszczyć tereny zielone tylko je wspierać napewno bedzie taniej

    • 0 0

  • jacek

    Ale pomyśl szczerze, ilu będzie takich jak Ty? Ja znam tylko takich co z Sopotu do Gdyni jeżdżą samochodem do pracy, choć kosztowałoby to ich 15 min spaceru + SKM. Więc tym bardziej nie wierzę w mieszkańców zza obwodnicy.
    Na razie opłaca się jeździć wszędzie samochodem i długo tak pozostanie, przez co przyroda traci niemiłosiernie. Ale miło, że są ludzie myślący trochę inaczej.

    • 0 0

  • Piątek z Pankracym

    Akurat na Morenie jest wiele fajniejszych terenów do spacerów niż ten nasyp. Zresztą jednotorowa kolejka nie zajmie tyle miejsca na nim, żeby się obok ścieżka dla pieszych nie zmieściła. Trzeba tylko będzie uważać na przejeżdżające pociągi i pieska ze smyczy nie spuszczać ;-)

    • 0 0

  • amigo

    "Taka kolejka uatrakcyjni tereny za obwodnicą, przyspieszy budownictwo mieszkaniowe na tych terenach i tym samym wpłynie na zminiejszenie szalonego wzrostu cen mieszkań w całej aglomeracji."

    Przecież już za obwodnicą buduje się na potęgę. W takim tempie to Kaszuby staną się niedługo megamiastem.

    • 0 0

  • A jak to przetnie Grunwaldzką Wita Stwosza i Polanki ??

    Czy ktoś się orientuje jak oni chca przeciąć te ulice?
    Nad, pod?

    • 0 0

  • dawid

    "trzeba poszerzyć obecne ulice i wybudować szerokie dojazdy do nowych dzielnic a nie niszczyć tereny zielone tylko je wspierać napewno bedzie taniej"

    Co Ty piszesz? To właśnie kolej jest ratunkiem dla przyrody, tym bradziej, że infrastruktura już jest, a nie budowa nowych dróg właśnie. Na razie, pisałem wcześniej, Kaszuby stają się megamiastem i to niezależnie czy powstanie kolej czy nie. Ludzi przybywa, samochodów przybywa, domów przybywa, Kaszuby betonieją i się komercjalizują. Oto dlaczego przyroda ginie.

    • 0 0

  • amigo

    Ten kij ma dwa końce. Zacznie się szaleńczy wzrost cen działek za obwodnicą (hehe, tak jakby już nie był szaleńczy) i materiałów budowlanych (powodzenia w zakupach cegły). Ja na szczęście już się wybudowałem i jedynie trochę wykończeniówki mi zostało i urządzenie działki, ale jak patrzę na to, co się dzieje to wiem, że teraz mógłbym zapomnieć o własnych lokum, zwłaszcza jednorodzinnym.

    • 0 0

  • jacek

    Podobno działki w Szemudzie kosztują już tyle co w Osowie. Skąd się bierze tylu ludzi, przecież mamy przyrost zerowy?

    • 0 0

  • Antypolityk

    Nie wiem jakim cudem ci wychodzi taniej jeździć samochodem do pracy (Seicento na gaz czy co?), bo mnie to wychodzi 3-4 razy drożej niż bilet miesięczny na komunikację publiczną (zakładając, że do mnie dotrze lub chociaż w pobliże, żeby tak daleko nie trzeba było do niej dojeżdżać samochodem) i dlatego SKM na lotnisko wyczekuję jak kania dżdżu. Poza tym zamiast siedzieć za kółkiem miałbym wtedy czas poczytać gazetę czy książkę. A jak dziecko podrośnie, to nie musiałbym po nie jeździć "do miasta" tylko szybko i sprawnie odbierałbym je z lotniska.

    • 0 0

  • sami sobie pod oknami wybudujcie kolej

    proponuje żebyście sami zobaczyli że tam nic nie ma taniej bedzie puścić tramwaj po nowej lini przez chełm wzdłuż kartuskiej tez nowej koszt bedzie nawet mniejszy niż rycie przez las

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane