• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Druga linia SKM w Trójmieście jest realna

Michał Tusk
18 czerwca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Pierwotnie planowano na nową linię wydać 640 mln zł. Obecnie zwycięża koncepcja warta 440 mln. To rzadki i chwalebny przykład obniżania kosztów inwestycji prowadzonych z publicznych pieniędzy. Pierwotnie planowano na nową linię wydać 640 mln zł. Obecnie zwycięża koncepcja warta 440 mln. To rzadki i chwalebny przykład obniżania kosztów inwestycji prowadzonych z publicznych pieniędzy.
Droga do budowy kolei metropolitarnej, czyli drugiej linii SKM w Trójmieście, otwarta. Gdańsk zdecydował się na zmianę planów zagospodarowania przestrzennego tak, aby uwzględniały możliwość jej powstania.

Kolej metropolitarna to projekt zakładający odbudowę linii kolejowej na starym nasypie z Wrzeszcza na lotnisko oraz modernizację torów biegnących z lotniska przez Osowę, Karwiny i centrum Gdyni na Pogórze. Dzięki tym inwestycjom utworzono by drugą linię SKM obsługującą port lotniczy oraz dzielnice położone na tzw. górnym tarasie. Dodatkowo wprowadzone zostałyby bezpośrednie pociągi regionalne z Gdańska do Kartuz i Kościerzyny.

Do niedawna cały projekt traktowano jako marzenie ściętej głowy, jednak przyznanie Gdańskowi organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 roku sprawiło, że kolej metropolitarna stała się realna. Pomorscy inżynierowie i ekonomiści zainteresowali projektem wiceministra transportu Mirosława Chaberka. - Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich mistrzostw Europy - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu. Decyzja o finansowaniu trasy ma zapaść w ciągu dwóch miesięcy.

To nie pieniądze stały jednak dotychczas na drodze odbudowie, lecz... Gdańsk. Wszystko za sprawą miejskich planów zagospodarowania przestrzennego, które nie przewidziały na starym nasypie odbudowy linii kolejowej. Miasto nie chciało ich zmienić, gdyż sceptycznie podchodziło do rentowności przedsięwzięcia, a na nasypie planowało linię tramwajową. W końcu jednak Gdańsk zmienił zdanie.

- Nie będziemy przeszkadzać - mówi Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska. - W planach pojawi się możliwość budowy linii kolejowej po starym nasypie, choć równolegle z linią tramwajową pomiędzy ul. Wita Stwosza a Moreną.

Na razie nie ustalono, czy oznacza to, że tory tramwajowe i kolejowe będą na tym odcinku iść obok siebie, czy tramwaje i pociągi będą korzystały z tego samego torowiska. Więcej natomiast wiadomo o kształcie samej linii. PKP Polskie Linie Kolejowe, które wybudują nową trasę, zdecydowały się wstępnie na wariant zakładający budowę linii jednotorowej z trakcją elektryczną. To ograniczy maksymalną częstotliwość kursowania pociągów do 20 minut (ew. 15 po wybudowaniu dodatkowych mijanek), ale zmniejszy także koszty - wersja dwutorowa kolei metropolitarnej kosztuje bowiem ok. 640 mln zł. Jeden tor jest ok. 200 mln zł tańszy.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (228) ponad 500 zablokowanych

  • oby nie skończyło się "na wielkich planach"

    ta linia skm jest Trójmiastu niezbędna! należy uwzględnić miejsce na drugi tor w przyszłości i do roboty! tramwaj za 20 lat to fatamorgana. Tu na prawdę nie ma się nad czym zastanawiać, tylko działać.
    Gdańsk jest zakorkowany i już nie będzie lepiej.

    • 0 0

  • Jesusicku kochaniutki

    alem sie w 3-miescie dzieje...
    Gdynia-bahnhof, tera SKM, Ojro 2012
    brakuje tylko pielgrzymki Papy Rimskowo...

    • 0 0

  • Sprzeciw

    A jak sobie wyobrażacie przejazd tego "cudu" przez Słowackiego. Zrobią tam szlaban czy zbudują wiadukt? Ja również jestem za tą koleją ale po starym torze. Od bocznicy jak najdalej. I nie mówcie że wiedzieliśmy co robimy kupując działki w Klukowie. Urzędnicy mówili że tam nigdy nic nie pojedzie, najwyżej czasem cysterna do lotniska. Nigdy byśmy nie kupili tam działki, gdyby w momencie załatwiania wszelkich uzgodnień ktoś coś takiego zasugerował. A jakoś mnie nie cieszą ekrany. Tym torem nie powinna jechać kolej i mam nadzieję że nie będzie.

    • 0 0

  • Kolejny paranoiczny pomysł..

    Z utęsknieniem czekam jak to wszystko pier....e łącznie z mistrzostwami, których w Polsce i tak nie będzie, Polacy to durny naród.....

    • 0 0

  • bezsens

    Jak mi wiadomo sotatnio jakis koles (który umie mysleć, uzywac muzg) wymysli nowy transport który warszaw ma przetestowac u siebie na odcinku 2km jak sie sprawdzi to chcą nim zrobic całom Warszawe!. Jest tanszy o 10 razy niz metro jak nie wiecej> Maja to bym mniejwiecej jezdzace wuzki 4osobowe na wyskoosci 4metrów, i co jest najlepsze ze przejazd taki moze kosztować nawet 20groszy (jednym słowem taniocha) :-)

    • 0 0

  • wrzeszcz

    Super ,że bedzie druga linia .Ale może najwyższy czas odkorować we Wrzeszczu ul .Słowackiego...

    • 0 0

  • No i wreszcie ktoś zaczyna myśleć!!!!

    Mam nadzieję, że to wypali!!

    • 0 0

  • Realista

    1 tor jest wystarczający aby połączyć lotnisko z Wrzeszczemjeżeli w odpowiedzi sposób zaprojektuje się mijanki to można zapewnić częstotliwość odpowiednią do potoku pasażerów. Poza tym wszystkie linie w Polsce powstawły na początku jako jednotorowe magistrala węglowa w roku 1933 linia Poznań Warszawa itp. Wraz ze wzrostem przewozów dobudowywano drugi tor. Linie tą należy tak zaprojektować aby przewidzieć możliwośc zbudowania tego drugiego toru bo takie postępowanie właśnie będzie racjonalne. na raie linii tej nie ma nieznane są potoki pasażerów, a gdy zajdzie taka potrzeba drugi tor można dobudować. Być może linie ta będzie mogła funkcjonoeać jako jednotorowa. I jeszce jedno do Analityka lepiej żeby nie projektował jej Lewiński to skończony kretyn!

    • 0 0

  • im bardziej niedorzeczne pomysły miejscowej władzy, tym większe podniecenie wśród miejscowych naiwnych:-)

    • 0 0

  • byłoby suuper

    zważywszy na to że dziś linią B z wrzeszcza Pkp na Matarnie jechałam 1.5 godziny!!!
    kolejka lub tramwaj w końcu pozwolą normalnie podróżować mieszkańcom zza lasu.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane