• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Druga linia SKM w Trójmieście jest realna

Michał Tusk
18 czerwca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Pierwotnie planowano na nową linię wydać 640 mln zł. Obecnie zwycięża koncepcja warta 440 mln. To rzadki i chwalebny przykład obniżania kosztów inwestycji prowadzonych z publicznych pieniędzy. Pierwotnie planowano na nową linię wydać 640 mln zł. Obecnie zwycięża koncepcja warta 440 mln. To rzadki i chwalebny przykład obniżania kosztów inwestycji prowadzonych z publicznych pieniędzy.
Droga do budowy kolei metropolitarnej, czyli drugiej linii SKM w Trójmieście, otwarta. Gdańsk zdecydował się na zmianę planów zagospodarowania przestrzennego tak, aby uwzględniały możliwość jej powstania.

Kolej metropolitarna to projekt zakładający odbudowę linii kolejowej na starym nasypie z Wrzeszcza na lotnisko oraz modernizację torów biegnących z lotniska przez Osowę, Karwiny i centrum Gdyni na Pogórze. Dzięki tym inwestycjom utworzono by drugą linię SKM obsługującą port lotniczy oraz dzielnice położone na tzw. górnym tarasie. Dodatkowo wprowadzone zostałyby bezpośrednie pociągi regionalne z Gdańska do Kartuz i Kościerzyny.

Do niedawna cały projekt traktowano jako marzenie ściętej głowy, jednak przyznanie Gdańskowi organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 roku sprawiło, że kolej metropolitarna stała się realna. Pomorscy inżynierowie i ekonomiści zainteresowali projektem wiceministra transportu Mirosława Chaberka. - Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich mistrzostw Europy - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu. Decyzja o finansowaniu trasy ma zapaść w ciągu dwóch miesięcy.

To nie pieniądze stały jednak dotychczas na drodze odbudowie, lecz... Gdańsk. Wszystko za sprawą miejskich planów zagospodarowania przestrzennego, które nie przewidziały na starym nasypie odbudowy linii kolejowej. Miasto nie chciało ich zmienić, gdyż sceptycznie podchodziło do rentowności przedsięwzięcia, a na nasypie planowało linię tramwajową. W końcu jednak Gdańsk zmienił zdanie.

- Nie będziemy przeszkadzać - mówi Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska. - W planach pojawi się możliwość budowy linii kolejowej po starym nasypie, choć równolegle z linią tramwajową pomiędzy ul. Wita Stwosza a Moreną.

Na razie nie ustalono, czy oznacza to, że tory tramwajowe i kolejowe będą na tym odcinku iść obok siebie, czy tramwaje i pociągi będą korzystały z tego samego torowiska. Więcej natomiast wiadomo o kształcie samej linii. PKP Polskie Linie Kolejowe, które wybudują nową trasę, zdecydowały się wstępnie na wariant zakładający budowę linii jednotorowej z trakcją elektryczną. To ograniczy maksymalną częstotliwość kursowania pociągów do 20 minut (ew. 15 po wybudowaniu dodatkowych mijanek), ale zmniejszy także koszty - wersja dwutorowa kolei metropolitarnej kosztuje bowiem ok. 640 mln zł. Jeden tor jest ok. 200 mln zł tańszy.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (228) ponad 500 zablokowanych

  • Bolo, Ale coś drgnęło

    "pielgrzymki Papy Rimskowo..." był z-ca Benia w sobote na Zaspie, świecił i przecinał wstęge "zielony pomnik" i Centrum JP2.

    • 0 0

  • nadmorska stolica Tatr

    "...zdecydowały się wstępnie na wariant zakładający budowę linii jednotorowej z trakcją elektryczną. To ograniczy maksymalną częstotliwość kursowania pociągów do 20 minut (ew. 15 po wybudowaniu dodatkowych mijanek),.."

    Kojarzy się z Gubałówką.

    • 0 0

  • jeden tor

    Witam

    Przed wojna tez byl jeden tor i nikomu to nie przeszkadzalo
    W obecnym stanie nie ma miejsca na drugi tor - nasyp jest za waski. Przebudowanie nasypu to dodatkowe koszty

    • 0 0

  • "nikt nie pisze o propozycji Japończyków, na powstanie w Gdansku kolejki napowietrznej? Niedawno była jakaś mała wzmianka o tym i cisza, żadnych konkretów dla mieszkańców, a przedstawili swoją koncepcej tego projektu dośc szczegółowo u władz miasta, proponowali prowadzenie inwestycji a wszystko wcale nie droższe od budowy naziemnej koleii. Czy znowu ktoś coś blokuje, bo Japoniec nie da łapówki"

    Boze, co za ludzie wypowiadaja sie na tym forum ?? Czy z naszym Narodem az tak zle? Jakby wybudowali kolej naziemna to by gadali ze nie wybuduja metra bo nie dadza lapowki..Cokolwiek nie zrobisz, zle. Wszedzie widza samych zlodzieji i lapowkarzy. Brak inwestycji - prowincja, patrzcie na Wroclaw, precz z Adamowiczem itd. Jest inwestycja - prosze.. Z kim czlowiek mieszka, proponuje oddac kase innym regionom gdzie ciesza sie z kazdego grosza. We lbach sie ludziom poprzewracalo.

    • 0 0

  • oszczędzacze z PO

    Może tak linia nie jednotorowa ale beztorowa
    to dopiero oszczędność
    Liberałowie to dopiero oszołomy
    Balcerowicz dał wam przykład swoją kretyńska polityką

    • 0 0

  • Wiele się tutaj mówi o konieczności rozładowania korków po przez wybieranie tzw. środków komunikacji miejskiej.
    Dziwią się jedni, że ludzie nie chcą korzystać z SKM, chyba każdy woli dopłacić na paliwo niż jechać śmierdzącą, brudną kolejką. Nie mówiąc już o obskurnych przystankach i dworcach, którą są niestety wizytówką tego miasta, o terenach wokół torowiska lepiej nie mówić…
    Drudzy biją na alarm z powodu możliwej degradacji środowiska, a prawda jest taka, że dzięki korkom, tereny zielone o które walczą za klika lat będą zielone tylko z nazwy…
    Nie śledzę inwestycji drogowych w innych miastach, ale w Trójmieście wygląda to tragicznie, czy w okresie ostatnich kilkunastu lat powstały nowe systemy drogowe, chyba nie? Miasto jest absolutnie zakorkowane, a to za sprawą krótkowzroczności rządzących, jeden przykład to remont ul. Spacerowej ze słynną trasą rowerową do nikąd, tylko kretyn nie pomyślał aby przy tak „dużej” inwestycji nie dobudować 2 dodatkowych pasów, co znacznie skróciłoby przejazd.
    Dodatkowa sieć kolei miejskiej? Super pomysł, ale aby ludzie zechcieli zostawiać samochody to konieczne są parkingi (duuuże) przy stacjach: rano dojeżdżasz do stacji i dalej kolejką do centrum, po pracy na parking itd.
    Mimo wszystko uważam, że warto zawczasu wybudować 2 tory, oszczędność iluzoryczna bo za kilka lat będzie na jednym torze za ciasno.
    Już dziś mówi się, że inwestycje na Euro 2012 zostaną zrealizowane jedynie w 50%, a do imprezy pozostało TYLKO 5 lat!
    Tu trzeba działać!!

    • 0 0

  • mszczuj

    wiesz dlaczego Gdansk sie tak przy tramwajach upiera?
    to robi za wszystko ta czasowa taryfa,
    ktora nabija urzedowi sakiewke:D
    a na skm jej nie wlepisz:D

    • 0 0

  • oszczędności - ale pomysł na polskę idealny

    Nie stać nas na oszczędzanie, czy ktoś przewidział choćby jakie kolwiek remonty na nowej lini! Zamknięcie 1z1 nitki to tak jakby wywalć pozostałe 440mln PLN do kosza, oczywiście na czas remontu - ciekawe, który oszczędniś to wymyślił nono Gratulacje!!!
    /to podobnie jak NIE wyposażenie płyty boiska Baltic Areny w instalację podgrzewającą wspomnianą płytę. Oczywiście, że można ją wyposażyć po pewnym czasie ALE PYTANIE KOGO NA TO STAĆ!!! A wprzysłości to może być jakiś tam warunek do odbycia się jakiejś tam imprezy piłkarskiej w naszym mieście a tak LIPA no,no pomyśmy na czym tu można jeszcze oszczędzić!!!

    • 0 0

  • NIE NIE NIe

    • 0 0

  • po co nam to?

    nowe zródło hałasu i śmierdzącego złomu...Trwa dyskusja SKM czy tramwaj?W świetle najaktualniejszych badań popytu na usługę transportu poziomego w obrębie miasta Gdańska stwierdzono,że w omawianym obszarze najefektywniejszę będą motolotnie i inne mutacje tego rodzaju przemieszczania się mieszkańców.W okresie przejsciowym tj 2008-2011 proponowany jest rowero-smigłowiec z odblaskowym znakiem identyfikacyjnym(celem ustalenia kierunków i ilości przelotów).Ta koncepcja wymaga jednak zmiany ustawy o ochronie dóbr osobistych.Postanowiono zatrudnić krety do budowy tuneli(instaluje sie GPS) i kopanie przebiega zgodnie z projektem.Trwa dyskusja ile kretów i w jakich kierunkach,będą wykorzystywane...Życzę zmiany koncepcji budowy SKM....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane