• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa czarne punkty na obwodnicy. Policja rekomenduje odcinkowy pomiar prędkości

Szymon Zięba
18 września 2023, godz. 07:00 
Opinie (445)
Jeden z wypadków na wysokości Matarni. Na zdjęciu zdarzenie z maja tego roku. Jeden z wypadków na wysokości Matarni. Na zdjęciu zdarzenie z maja tego roku.

Węzły Gdynia Wielki KackMapkaMatarniaMapka to dwa czarne punkty na trójmiejskiej obwodnicy. Od początku zeszłego roku do połowy września 2023 r. doszło tam w sumie do ponad 200 kolizji i trzech wypadków, w których ranne zostały cztery osoby. Pomorscy policjanci sugerują instalację na ekspresówce odcinkowego pomiaru prędkości.



Na obwodnicy powinien pojawić się odcinkowy pomiar prędkości?

Stłuczka pięciu samochodów, jedna osoba lekko poszkodowana i utrudnienia na trasie trwające kilka godzin. Tak w środę, 13.09.2023 r., wyglądały poranne godziny szczytu na trójmiejskiej obwodnicy. Kilka godzin później, już po południu, na ekspresówce zderzyły się cztery inne auta.

Do obu wydarzeń doszło praktycznie w tym samym miejscu, na wysokości węzła Matarnia.Mapka

To jeden z czarnych punktów, jaki wskazują pomorscy funkcjonariusze.

- Analizując zdarzenia drogowe na drodze S6 w okresie od 1 stycznia 2022 do 13 września 2023 r. kumulują się one w dwóch rejonach:
  • Węzeł Gdynia Wielki Kack, gdzie doszło do 104 kolizji drogowych.
  • Węzeł Matarnia, w obszarze którego zarejestrowano 3 wypadki drogowe (4 osoby ranne) i 96 kolizji drogowych, w których poniesiono wyłącznie straty materialne.
- mówi asp. Marek Radliński z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że - na naszą prośbę - policjanci w przekazanych nam statystykach pod uwagę wzięli trójmiejski odcinek obwodnicy.

Dwa wypadki sparaliżowały obwodnicę. W sumie dziewięć aut Dwa wypadki sparaliżowały obwodnicę. W sumie dziewięć aut

Śmiertelny wypadek na końcowym odcinku ekspresówki



Oznacza to, że w wyżej wymienionych danych nie znalazł się poważny wypadek, do którego doszło w poniedziałek, 11.09.2023 r. Wówczas, na końcowym odcinku obwodnicyMapka, na wysokości miejscowości Juszkowo, zderzyły się auto osobowe z dostawczym. Dwie osoby jadące osobówką zginęły. Kierowca pojazdu dostawczego został poszkodowany. Obwodnica w kierunku A1 była zablokowana do godz. 17.



W tej sprawie śledztwo wszczęła prokuratura. Co udało się do tej pory wstępnie ustalić?

Wiemy więcej o śmiertelnym wypadku na obwodnicy Wiemy więcej o śmiertelnym wypadku na obwodnicy

- Z dotychczasowych ustaleń wynika, że kierujący pojazdem marki Ford Fusion, jadąc prawym pasem drogi S6 w kierunku miejscowości Rusocin, najechał na toczący się w zatorze drogowym pojazd marki Mercedes Sprinter. Pojazd marki Mercedes Sprinter miał włączone światła awaryjne w celu ostrzeżenia innych kierowców o spowolnieniu ruchu. Na skutek uderzenia pojazd marki Mercedes został wytrącony z toru jazdy i zjechał na prawe pobocze drogi, a następnie przewrócił się na lewy bok. Natomiast pojazd marki Ford Fusion zjechał na lewą stronę drogi i uderzył w bariery energochłonne oddzielające pasy ruchu - mówi prok. Mariusz Duszyński z Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.

Od 2019 r. prawie 3 tys. kolizji na obwodnicy



Z kolei na analizowanym przez nas odcinku ekspresówki, od 2019 roku do połowy września 2023 r. odnotowano:
  • 115 wypadków,
  • 2980 kolizji,
  • 165 osób było rannych,
  • 4 osoby zginęły.


Jak poprawić bezpieczeństwo na obwodnicy?



Sytuację na ekspresówce analizują pomorscy policjanci. Ich zdaniem na bezpieczeństwo pozytywnie mógłby wpłynąć odcinkowy pomiar prędkości.

Korki po kolizjach na wysokości węzła Wielki Kack to ponura codzienność na ekspresówce.



- Przeanalizowano okres 3 lat pod kątem zdarzeń drogowych. Uwzględniono kwestie bezpieczeństwa podczas kontroli drogowych i możliwości stacjonarnego pomiaru. Biorąc powyższe pod uwagę, policja potwierdziła zasadność instalacji stacjonarnych urządzeń do pomiaru prędkości - mówi asp. Marek Radliński.
Co ciekawe, pomysł był jakiś czas temu analizowany przez Generalną Inspekcję Transportu Drogowego. W 2021 roku GITD poinformowało jednak, że Główny Inspektorat Transportu Drogowego nie planuje instalacji urządzenia do odcinkowego pomiaru średniej prędkości pojazdów na Obwodnicy Trójmiasta. Dlaczego?

Przedstawiciele GITD tłumaczyli, że w ramach projektu rozbudowy systemu fotoradarowego, przeprowadzona została analiza bezpieczeństwa ruchu drogowego, która uwzględniła szereg różnych czynników, w tym m.in.:
  • wypadkowość,
  • skalę zagrożenia,
  • źródła zagrożenia,
  • charakter infrastruktury,
  • najbliższe otoczenie.

Eksperci wskazali ponad 100 lokalizacji, na których odcinkowy pomiar prędkości powinien się pojawić. Trójmiejska obwodnica na "priorytetowej liście" się wówczas nie znalazła.

Przedstawiciele GITD tłumaczyli, że inspekcja kieruje się twardymi danymi, dotyczącymi chociażby wypadkowości na trasie i - w odpowiedniej hierarchii - wybiera miejsca, na których pojawi się kontrola.
15:39 3 PAźDZIERNIKA 23 (aktualizacjaakt. 17:25)

PILNE! Wypadek za Osową (65 opinii)

Kolizja 2 aut na obwodnicy za Osowa w stronę Gdyni. Jeden pas zablokowany
Kolizja 2 aut na obwodnicy za Osowa w stronę Gdyni. Jeden pas zablokowany

Opinie (445) 7 zablokowanych

  • Określenie "czarne punkty" było dotychczas zarezerwowane dla miejsc, gdzie często dochodziło do b. poważnych zdarzeń drogowych w ofiarami śmiertelnymi i wieloma rannymi. Widać, że teraz to będą miejsca, gdzie było trochę dzwonów i potłuczonych lamp. Jeśli naprawdę chce się zwiększyć przepustowość i bezpieczeństwo na obwodnicy, to może należy przestać "rozmieniać się na drobne" i zacząć na poważnie przymierzać się do zbudowania na całej długości obwodnicy trzeciego pasa ruchu w obu kierunkach.

    • 15 1

  • Przecież średnia prędkość na obwodnicy wynosi 43km/h z uwagi na natężenie ruchu i ludzi którzy nie potrafią jeździć . Co wy chcecie mierzyć ???? Powodem wypadków na obwodnicy nie jest prędkość !!!!

    • 16 4

  • Węzeł Wielki Kack jest bardzo niebezpieczny. Wyjezdzajac na obwodnice trzeba kilka razy zmieniac pasy, robi sie wielkie zamieszanie. Tak samo przy zjazdach. Wezeł jest generalnie przewymiarowany, ogromny, hektolitry asfaltu, wyciety las. Koszmar.

    • 13 1

  • Każdy odcinek powinien mieć pomiar odcinkowy. (2)

    Cała obwodnica powinna mieć ograniczenie do 100km/h. A nawet 80km/h jak w Norwegii. Wówczas automatycznie powstałby zakaz wyprzedzania, wszyscy jechaliby równo 80km/h. Płynność byłaby kolosalnie większa i wypadków zdecydowanie mniej.

    • 11 13

    • Może do 30 km/h? (1)

      Co ma zakaz wyprzedzania do prędkości? Chyba jeździsz na co dzień komuną, skoro nie potrafisz rozróżnić takich rzeczy

      • 1 6

      • Polecam urlop w Norwegii.

        • 6 2

  • Jakby problem tkwił w predkosci

    To byłoby więcej ofiar

    • 16 0

  • skoro nie

    odcinkowy pomiar to może zwykłe fotoradary ? Kilka lat temu stało ich kilka. Szybko by zarobiły na siebie.

    • 2 8

  • Odcinkowy pomiar prędkości niestety nie rozwiąże nagminnej jazdy "na zderzaku" (1)

    Ludzie na obwodnicy absolutnie nie mają wyobraźni

    • 11 2

    • Ale przy mniejszej prędkości masz więcej czasu na reakcję.

      • 0 0

  • Sypać mandatami przez nieoznakowane patrole.Zderzak w zderzak to 99% przyczyną wypadków.Nawet do 10000zł inaczej Polak się nie

    Dziwne że po przekroczeniu granicy z Niemcami od razu zauważają niebezpieczeństwo jazdy w ten sposób i nie przekraczają prędkości.

    • 5 1

  • Tunel - odcinkowy pomiar prędkości.

    W Warszawie wprowadzono odcinkowy pomiar prędkości w Tunelu i skończyły się wyścigi , może tak u nas wprowadzić ?

    • 8 2

  • Konin 68 tys. mieszkańców i obwodnica ma 2 pasy (1)

    Obszar metropolitalny trójmiasta 1,1 mln mieszkańców i obwodnica też ma 2 pasy
    te wypadki to na bank prędkość

    • 14 4

    • Czyli wychodzi, że obwodnica powinna mieć 32 pasy ruchu

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane