• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa czarne punkty na obwodnicy. Policja rekomenduje odcinkowy pomiar prędkości

Szymon Zięba
18 września 2023, godz. 07:00 
Opinie (445)
Jeden z wypadków na wysokości Matarni. Na zdjęciu zdarzenie z maja tego roku. Jeden z wypadków na wysokości Matarni. Na zdjęciu zdarzenie z maja tego roku.

Węzły Gdynia Wielki KackMapkaMatarniaMapka to dwa czarne punkty na trójmiejskiej obwodnicy. Od początku zeszłego roku do połowy września 2023 r. doszło tam w sumie do ponad 200 kolizji i trzech wypadków, w których ranne zostały cztery osoby. Pomorscy policjanci sugerują instalację na ekspresówce odcinkowego pomiaru prędkości.



Na obwodnicy powinien pojawić się odcinkowy pomiar prędkości?

Stłuczka pięciu samochodów, jedna osoba lekko poszkodowana i utrudnienia na trasie trwające kilka godzin. Tak w środę, 13.09.2023 r., wyglądały poranne godziny szczytu na trójmiejskiej obwodnicy. Kilka godzin później, już po południu, na ekspresówce zderzyły się cztery inne auta.

Do obu wydarzeń doszło praktycznie w tym samym miejscu, na wysokości węzła Matarnia.Mapka

To jeden z czarnych punktów, jaki wskazują pomorscy funkcjonariusze.

- Analizując zdarzenia drogowe na drodze S6 w okresie od 1 stycznia 2022 do 13 września 2023 r. kumulują się one w dwóch rejonach:
  • Węzeł Gdynia Wielki Kack, gdzie doszło do 104 kolizji drogowych.
  • Węzeł Matarnia, w obszarze którego zarejestrowano 3 wypadki drogowe (4 osoby ranne) i 96 kolizji drogowych, w których poniesiono wyłącznie straty materialne.
- mówi asp. Marek Radliński z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że - na naszą prośbę - policjanci w przekazanych nam statystykach pod uwagę wzięli trójmiejski odcinek obwodnicy.

Dwa wypadki sparaliżowały obwodnicę. W sumie dziewięć aut Dwa wypadki sparaliżowały obwodnicę. W sumie dziewięć aut

Śmiertelny wypadek na końcowym odcinku ekspresówki



Oznacza to, że w wyżej wymienionych danych nie znalazł się poważny wypadek, do którego doszło w poniedziałek, 11.09.2023 r. Wówczas, na końcowym odcinku obwodnicyMapka, na wysokości miejscowości Juszkowo, zderzyły się auto osobowe z dostawczym. Dwie osoby jadące osobówką zginęły. Kierowca pojazdu dostawczego został poszkodowany. Obwodnica w kierunku A1 była zablokowana do godz. 17.



W tej sprawie śledztwo wszczęła prokuratura. Co udało się do tej pory wstępnie ustalić?

Wiemy więcej o śmiertelnym wypadku na obwodnicy Wiemy więcej o śmiertelnym wypadku na obwodnicy

- Z dotychczasowych ustaleń wynika, że kierujący pojazdem marki Ford Fusion, jadąc prawym pasem drogi S6 w kierunku miejscowości Rusocin, najechał na toczący się w zatorze drogowym pojazd marki Mercedes Sprinter. Pojazd marki Mercedes Sprinter miał włączone światła awaryjne w celu ostrzeżenia innych kierowców o spowolnieniu ruchu. Na skutek uderzenia pojazd marki Mercedes został wytrącony z toru jazdy i zjechał na prawe pobocze drogi, a następnie przewrócił się na lewy bok. Natomiast pojazd marki Ford Fusion zjechał na lewą stronę drogi i uderzył w bariery energochłonne oddzielające pasy ruchu - mówi prok. Mariusz Duszyński z Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.

Od 2019 r. prawie 3 tys. kolizji na obwodnicy



Z kolei na analizowanym przez nas odcinku ekspresówki, od 2019 roku do połowy września 2023 r. odnotowano:
  • 115 wypadków,
  • 2980 kolizji,
  • 165 osób było rannych,
  • 4 osoby zginęły.


Jak poprawić bezpieczeństwo na obwodnicy?



Sytuację na ekspresówce analizują pomorscy policjanci. Ich zdaniem na bezpieczeństwo pozytywnie mógłby wpłynąć odcinkowy pomiar prędkości.

Korki po kolizjach na wysokości węzła Wielki Kack to ponura codzienność na ekspresówce.



- Przeanalizowano okres 3 lat pod kątem zdarzeń drogowych. Uwzględniono kwestie bezpieczeństwa podczas kontroli drogowych i możliwości stacjonarnego pomiaru. Biorąc powyższe pod uwagę, policja potwierdziła zasadność instalacji stacjonarnych urządzeń do pomiaru prędkości - mówi asp. Marek Radliński.
Co ciekawe, pomysł był jakiś czas temu analizowany przez Generalną Inspekcję Transportu Drogowego. W 2021 roku GITD poinformowało jednak, że Główny Inspektorat Transportu Drogowego nie planuje instalacji urządzenia do odcinkowego pomiaru średniej prędkości pojazdów na Obwodnicy Trójmiasta. Dlaczego?

Przedstawiciele GITD tłumaczyli, że w ramach projektu rozbudowy systemu fotoradarowego, przeprowadzona została analiza bezpieczeństwa ruchu drogowego, która uwzględniła szereg różnych czynników, w tym m.in.:
  • wypadkowość,
  • skalę zagrożenia,
  • źródła zagrożenia,
  • charakter infrastruktury,
  • najbliższe otoczenie.

Eksperci wskazali ponad 100 lokalizacji, na których odcinkowy pomiar prędkości powinien się pojawić. Trójmiejska obwodnica na "priorytetowej liście" się wówczas nie znalazła.

Przedstawiciele GITD tłumaczyli, że inspekcja kieruje się twardymi danymi, dotyczącymi chociażby wypadkowości na trasie i - w odpowiedniej hierarchii - wybiera miejsca, na których pojawi się kontrola.
15:39 3 PAźDZIERNIKA 23 (aktualizacjaakt. 17:25)

PILNE! Wypadek za Osową (65 opinii)

Kolizja 2 aut na obwodnicy za Osowa w stronę Gdyni. Jeden pas zablokowany
Kolizja 2 aut na obwodnicy za Osowa w stronę Gdyni. Jeden pas zablokowany

Opinie (445) 7 zablokowanych

  • Polacy

    jeżdżą jak bydło, tyle w temacie

    • 7 1

  • (3)

    Na obwodnicy powinno być ograniczenie do 100km/h.

    • 7 4

    • A nie w zależności od warunków? (1)

      Powinny być tablice ze zmienną treścią. Jak jest za dużo samochodów to ograniczamy prędlkość. To działa w Austrii, Niemczech.

      • 4 0

      • W Holandii też to działa. Ale u nas bez odcinkowego pomiary większość nie będzie się stosować.

        • 0 0

    • W godz. 7-11 i 15-19 nawet do 80 km/h Lepiej jechać 80 niż stać.

      • 0 0

  • Wprowadzić w Polsce jak w Niemczech Policję autostradową,o razu będzie koniec z psycholami,zderzak w zderzak. (2)

    • 9 4

    • Następny lewak. Jak ci tak odpowiadają niemieckie przepisy no to wprowadźmy też jak w NIemczech nieograniczoną (1)

      prędkość na autostradach. Tak tam jest na większości autostrad. Ludzie z twoimi poglądami co coś tam dowiedzieli się z neta i UT-ba powinni być trzymani daleko od decyzyjnych stanowisk. NIestety takich mamy wielu urzędników. Bez pojęcia.

      • 2 4

      • Mieszkam w Berlinie.

        • 3 0

  • Tylko ograniczenie prędkości może pomóc (1)

    najlepiej do 30 km/h. I tak w korku jedzie się wolniej.

    • 1 4

    • Lepiej wolno jechać niż szybko stać

      • 3 0

  • Im szybciej, tym lepiej.

    Inaczej, niż bez bata nie da się.

    • 2 3

  • (1)

    Jest na obwodnicy taka mała zatoczka techniczna zaraz po węźle Matarnia w stronę Gdyni. Jest tam bramka w ogrodzeniu, przez którą można wejść do lasu. Jest tam również znak zakazujący zatrzymywania się i postoju. Oczywiście jesienią stoją tam zaparkowane samochody grzybiarzy. Samochody poruszające się 120km/h napotykają nagle na hamującego do zera lub startującego od zera z tej zatoczki grzybiarza. Ja się pytam - gdzie jest Policja? To znaczy ja wiem, stoją przy Ikea i łapią ludzi na ograniczenie do 60km/h na obwodnicy. Niech Policja ruszy tyłki i zacznie pracować, bo mają do tego miejsca z Karczemek rzut beretem.

    • 18 1

    • Problemem jest prawo. Nie mogą tam podjechać i nałożyć mandatów. Muszą wezwać delikwenta na posterunek,a potem ustalić kto prowadził auto. Procedura trwa tyle, że już nawet mnie się zbytnio nie chce zgłaszać źle zaparkowanych pojazdów.

      • 0 0

  • Będą zdążenia drogowe gdyż:

    1. wołający o pomstę system szkolenia na Prawo Jazdy, w którym kładzie się nacisk na zdanie egzaminu a nie na naukę poruszania się po drogach (miejskich, wojewódzkich, ekspresowych, autostradach);
    2. brak wystarczających odstępów pomiędzy pojazdami umożliwiający włączanie się do ruchu;
    3. nieumiejętne korzystanie z pasa rozbiegowego (włączanie się do ruchu na samym początku pasa rozbiegowego przy prędkości 40 km/h);
    4. brak zwykłej grzeczności/ uprzejmości użytkowników dróg względem siebie.

    Czasami wystarczy zwolnić do 80 km/h, zachować odstęp pomiędzy pojazdami i wszyscy będą poruszać się płynnie zamiast jechać jeden za drugim i wyhamowywać do 40km.h i mniej.

    • 11 0

  • Korkownica nasza kochana... (1)

    Obwodnica Trujmiasta zdecydowanie przerasta umiejętniści lokalnych kierowców. Tak naprawdę to droga jak każda inna. Ruch spory ale nie tylko na tej drodze. A to co się tam wyprawia świadczy o bardzo małych umiejętnościach użytków.

    • 10 0

    • ... Trujmiasta ...?
      Nieh cie buk ma w opiece.

      • 1 0

  • (1)

    Odcinkowy pomiar prędkości służy tylko do wyciągania kasy, nic z bezpieczeństwem nie ma wspólnego. Na obwodnicy problem jest w tym ze ludzie nie potrafią wjeżdżać z pasa rozbiegowego, zmieniają pas na lewy nie patrząc w lusterka i zza niska prędkością ( ostatnio baba mi wjechała jadąc 80 pod górkę prosto pod maskę), zero odstępów, blokowanie lewego pasa, i ogólne rozkojarzenie lub zabawy telefonem. Gdyby to była wina prędkości to codziennie było by tam mnóstwo wypadków na całej długości.

    • 12 2

    • Dawno nie byłeś na autostradzie w Holandii

      • 0 0

  • Na węźle Wielki Kack powodem kolizji jest spaprany węzeł... (2)

    Ale widzę panom i paniom milicjantom nie chce się już nawet suszyć, wolą żeby robiła to za nich maszyna, a oni będą zgarniać kasę z mandatów!

    • 14 1

    • będą zgarniać kasę z mandatów (1)

      Policja nie ma z tej "zgarniętej" kasy nawet jednej złotówki. Cała kwota idzie do skarbu państwa.

      • 0 1

      • Ale policja wyrabia sobie normy

        Dlatego stoją tam gdzie łatwo łapać, a nie tam gdzie niebezpiecznie.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane