• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa czarne punkty na obwodnicy. Policja rekomenduje odcinkowy pomiar prędkości

Szymon Zięba
18 września 2023, godz. 07:00 
Opinie (445)
Jeden z wypadków na wysokości Matarni. Na zdjęciu zdarzenie z maja tego roku. Jeden z wypadków na wysokości Matarni. Na zdjęciu zdarzenie z maja tego roku.

Węzły Gdynia Wielki KackMapkaMatarniaMapka to dwa czarne punkty na trójmiejskiej obwodnicy. Od początku zeszłego roku do połowy września 2023 r. doszło tam w sumie do ponad 200 kolizji i trzech wypadków, w których ranne zostały cztery osoby. Pomorscy policjanci sugerują instalację na ekspresówce odcinkowego pomiaru prędkości.



Na obwodnicy powinien pojawić się odcinkowy pomiar prędkości?

Stłuczka pięciu samochodów, jedna osoba lekko poszkodowana i utrudnienia na trasie trwające kilka godzin. Tak w środę, 13.09.2023 r., wyglądały poranne godziny szczytu na trójmiejskiej obwodnicy. Kilka godzin później, już po południu, na ekspresówce zderzyły się cztery inne auta.

Do obu wydarzeń doszło praktycznie w tym samym miejscu, na wysokości węzła Matarnia.Mapka

To jeden z czarnych punktów, jaki wskazują pomorscy funkcjonariusze.

- Analizując zdarzenia drogowe na drodze S6 w okresie od 1 stycznia 2022 do 13 września 2023 r. kumulują się one w dwóch rejonach:
  • Węzeł Gdynia Wielki Kack, gdzie doszło do 104 kolizji drogowych.
  • Węzeł Matarnia, w obszarze którego zarejestrowano 3 wypadki drogowe (4 osoby ranne) i 96 kolizji drogowych, w których poniesiono wyłącznie straty materialne.
- mówi asp. Marek Radliński z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że - na naszą prośbę - policjanci w przekazanych nam statystykach pod uwagę wzięli trójmiejski odcinek obwodnicy.

Dwa wypadki sparaliżowały obwodnicę. W sumie dziewięć aut Dwa wypadki sparaliżowały obwodnicę. W sumie dziewięć aut

Śmiertelny wypadek na końcowym odcinku ekspresówki



Oznacza to, że w wyżej wymienionych danych nie znalazł się poważny wypadek, do którego doszło w poniedziałek, 11.09.2023 r. Wówczas, na końcowym odcinku obwodnicyMapka, na wysokości miejscowości Juszkowo, zderzyły się auto osobowe z dostawczym. Dwie osoby jadące osobówką zginęły. Kierowca pojazdu dostawczego został poszkodowany. Obwodnica w kierunku A1 była zablokowana do godz. 17.



W tej sprawie śledztwo wszczęła prokuratura. Co udało się do tej pory wstępnie ustalić?

Wiemy więcej o śmiertelnym wypadku na obwodnicy Wiemy więcej o śmiertelnym wypadku na obwodnicy

- Z dotychczasowych ustaleń wynika, że kierujący pojazdem marki Ford Fusion, jadąc prawym pasem drogi S6 w kierunku miejscowości Rusocin, najechał na toczący się w zatorze drogowym pojazd marki Mercedes Sprinter. Pojazd marki Mercedes Sprinter miał włączone światła awaryjne w celu ostrzeżenia innych kierowców o spowolnieniu ruchu. Na skutek uderzenia pojazd marki Mercedes został wytrącony z toru jazdy i zjechał na prawe pobocze drogi, a następnie przewrócił się na lewy bok. Natomiast pojazd marki Ford Fusion zjechał na lewą stronę drogi i uderzył w bariery energochłonne oddzielające pasy ruchu - mówi prok. Mariusz Duszyński z Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.

Od 2019 r. prawie 3 tys. kolizji na obwodnicy



Z kolei na analizowanym przez nas odcinku ekspresówki, od 2019 roku do połowy września 2023 r. odnotowano:
  • 115 wypadków,
  • 2980 kolizji,
  • 165 osób było rannych,
  • 4 osoby zginęły.


Jak poprawić bezpieczeństwo na obwodnicy?



Sytuację na ekspresówce analizują pomorscy policjanci. Ich zdaniem na bezpieczeństwo pozytywnie mógłby wpłynąć odcinkowy pomiar prędkości.

Korki po kolizjach na wysokości węzła Wielki Kack to ponura codzienność na ekspresówce.



- Przeanalizowano okres 3 lat pod kątem zdarzeń drogowych. Uwzględniono kwestie bezpieczeństwa podczas kontroli drogowych i możliwości stacjonarnego pomiaru. Biorąc powyższe pod uwagę, policja potwierdziła zasadność instalacji stacjonarnych urządzeń do pomiaru prędkości - mówi asp. Marek Radliński.
Co ciekawe, pomysł był jakiś czas temu analizowany przez Generalną Inspekcję Transportu Drogowego. W 2021 roku GITD poinformowało jednak, że Główny Inspektorat Transportu Drogowego nie planuje instalacji urządzenia do odcinkowego pomiaru średniej prędkości pojazdów na Obwodnicy Trójmiasta. Dlaczego?

Przedstawiciele GITD tłumaczyli, że w ramach projektu rozbudowy systemu fotoradarowego, przeprowadzona została analiza bezpieczeństwa ruchu drogowego, która uwzględniła szereg różnych czynników, w tym m.in.:
  • wypadkowość,
  • skalę zagrożenia,
  • źródła zagrożenia,
  • charakter infrastruktury,
  • najbliższe otoczenie.

Eksperci wskazali ponad 100 lokalizacji, na których odcinkowy pomiar prędkości powinien się pojawić. Trójmiejska obwodnica na "priorytetowej liście" się wówczas nie znalazła.

Przedstawiciele GITD tłumaczyli, że inspekcja kieruje się twardymi danymi, dotyczącymi chociażby wypadkowości na trasie i - w odpowiedniej hierarchii - wybiera miejsca, na których pojawi się kontrola.
15:39 3 PAźDZIERNIKA 23 (aktualizacjaakt. 17:25)

PILNE! Wypadek za Osową (65 opinii)

Kolizja 2 aut na obwodnicy za Osowa w stronę Gdyni. Jeden pas zablokowany
Kolizja 2 aut na obwodnicy za Osowa w stronę Gdyni. Jeden pas zablokowany

Opinie (445) 7 zablokowanych

  • Powinien być

    I to jak najszybciej. Jeżdżę obwodnica kilka razy dziennie i utrudnia mi bardzo często pracę głupota piratów drogowych

    • 4 2

  • Dlaczego są wspomniane statystyki tylko od początku zeszłego roku?

    Jeśli chcemy się na nich opierać, to proszę najpierw podać narodowość sprawców kolizji, bo to istotny być ważny czynnik w tej dyskusji, Tydzień temu na wysokości Juszkowa zginęło 2 Ukraińców i to na własne życzenie, bo kto normalny jedzie tam 170km/h? Do tego bez OC...

    • 6 2

  • 100km/h to niekiedy też za dużo

    Tam powinny znaleźć się znaki o zmiennej treści. Maksymalna prędkość w zależności od pory dnia i miejsca na obwodnicy. Kamery dzięki którym można by było dostosować prędkość do natężenia ruchu oraz ostrzegać kierowców przed ewentualnymi utrudnieniami. Tylko proszę nie sadzać przed monitorami tych z tunelu. Porażka.

    • 6 2

  • Odbija im po tych preparatach

    Ot i cała tajemnica.

    • 3 3

  • Odcinkowy pomiar prędkości to powinien być standard na wszystkich drogach szybkiego ruchu i przelotówkach

    To jest tanie rozwiązanie, zwykły skaner tablic, dziś parkingi w galeriach to mają. I ładować to wszędzie. Na krótsze i dłuższe odcinki, na zakładkę. Tak by żaden "szybko ale bezpiecznie" nigdzie się nie przecisnął. Także w Gdańsku na Grunwaldzkiej - bardzo wskazane.

    • 5 4

  • dolina kamyków

    pomiędzy Karwinami a Chwarznem, tam tłuką się masowo przednie szyby

    • 5 0

  • Karac za nie zachowanie odstępu. A nie prędkość

    A dodatkowo byście naprawili ten węzeł w kacku. Kto to widział 5 pasów w dwa. Przy prędkości 100km/h jedziesz z chwaszczyna/Szczecina. Dolaczasz się do ruchu o jeden pas w lewo. I twój pas się kończy. Następny w lewo ... nadal się kończy. Kto to wymyślił.

    • 7 1

  • Gdańsk Wielki Kack jest przede wszsytkim kretyńsko zaprojektowany

    Na niecałych 500 metrach kończą się 2 prawe pasy, zmuszając pojazdy, w tym powolne ciężarówki, do zmiany pasa na 3 od prawej.

    • 13 1

  • Kontrole Policji

    Również przydałoby się kontrolę Policji na obwodnicy/nieoznakowane radiowozy. Jest bardzo dużo osób które nie mają zachowanego bezpiecznego odstępu.

    • 9 0

  • Zamiast liczyc wypadki i tworzyc jach statystyki.

    Policja w Polsce nie patroluje prewencyjnie dróg. Na obwodnicy pojawiają się do wypadku, stłuczki albo by obstawić "Posterunek IKEA" z jednej lub drugiej strony. Kiedy ostatni raz oznakowany radiowóz przejechał całą obwodnicę od Chylonii do Rusocina? Chyba nigdy bo to jest niemożliwe by 4 komendy Gdynia, (Sopot ?) Gdańsk i Pruszcz się dogadały.
    NIe inaczej jest na A1 i innych pozostałych drogach w Polsce. Tworzenie statystyk nie wymaga kasy na paliwo!

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane