• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa czarne punkty na obwodnicy. Policja rekomenduje odcinkowy pomiar prędkości

Szymon Zięba
18 września 2023, godz. 07:00 
Opinie (445)
Jeden z wypadków na wysokości Matarni. Na zdjęciu zdarzenie z maja tego roku. Jeden z wypadków na wysokości Matarni. Na zdjęciu zdarzenie z maja tego roku.

Węzły Gdynia Wielki KackMapkaMatarniaMapka to dwa czarne punkty na trójmiejskiej obwodnicy. Od początku zeszłego roku do połowy września 2023 r. doszło tam w sumie do ponad 200 kolizji i trzech wypadków, w których ranne zostały cztery osoby. Pomorscy policjanci sugerują instalację na ekspresówce odcinkowego pomiaru prędkości.



Na obwodnicy powinien pojawić się odcinkowy pomiar prędkości?

Stłuczka pięciu samochodów, jedna osoba lekko poszkodowana i utrudnienia na trasie trwające kilka godzin. Tak w środę, 13.09.2023 r., wyglądały poranne godziny szczytu na trójmiejskiej obwodnicy. Kilka godzin później, już po południu, na ekspresówce zderzyły się cztery inne auta.

Do obu wydarzeń doszło praktycznie w tym samym miejscu, na wysokości węzła Matarnia.Mapka

To jeden z czarnych punktów, jaki wskazują pomorscy funkcjonariusze.

- Analizując zdarzenia drogowe na drodze S6 w okresie od 1 stycznia 2022 do 13 września 2023 r. kumulują się one w dwóch rejonach:
  • Węzeł Gdynia Wielki Kack, gdzie doszło do 104 kolizji drogowych.
  • Węzeł Matarnia, w obszarze którego zarejestrowano 3 wypadki drogowe (4 osoby ranne) i 96 kolizji drogowych, w których poniesiono wyłącznie straty materialne.
- mówi asp. Marek Radliński z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że - na naszą prośbę - policjanci w przekazanych nam statystykach pod uwagę wzięli trójmiejski odcinek obwodnicy.

Dwa wypadki sparaliżowały obwodnicę. W sumie dziewięć aut Dwa wypadki sparaliżowały obwodnicę. W sumie dziewięć aut

Śmiertelny wypadek na końcowym odcinku ekspresówki



Oznacza to, że w wyżej wymienionych danych nie znalazł się poważny wypadek, do którego doszło w poniedziałek, 11.09.2023 r. Wówczas, na końcowym odcinku obwodnicyMapka, na wysokości miejscowości Juszkowo, zderzyły się auto osobowe z dostawczym. Dwie osoby jadące osobówką zginęły. Kierowca pojazdu dostawczego został poszkodowany. Obwodnica w kierunku A1 była zablokowana do godz. 17.



W tej sprawie śledztwo wszczęła prokuratura. Co udało się do tej pory wstępnie ustalić?

Wiemy więcej o śmiertelnym wypadku na obwodnicy Wiemy więcej o śmiertelnym wypadku na obwodnicy

- Z dotychczasowych ustaleń wynika, że kierujący pojazdem marki Ford Fusion, jadąc prawym pasem drogi S6 w kierunku miejscowości Rusocin, najechał na toczący się w zatorze drogowym pojazd marki Mercedes Sprinter. Pojazd marki Mercedes Sprinter miał włączone światła awaryjne w celu ostrzeżenia innych kierowców o spowolnieniu ruchu. Na skutek uderzenia pojazd marki Mercedes został wytrącony z toru jazdy i zjechał na prawe pobocze drogi, a następnie przewrócił się na lewy bok. Natomiast pojazd marki Ford Fusion zjechał na lewą stronę drogi i uderzył w bariery energochłonne oddzielające pasy ruchu - mówi prok. Mariusz Duszyński z Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.

Od 2019 r. prawie 3 tys. kolizji na obwodnicy



Z kolei na analizowanym przez nas odcinku ekspresówki, od 2019 roku do połowy września 2023 r. odnotowano:
  • 115 wypadków,
  • 2980 kolizji,
  • 165 osób było rannych,
  • 4 osoby zginęły.


Jak poprawić bezpieczeństwo na obwodnicy?



Sytuację na ekspresówce analizują pomorscy policjanci. Ich zdaniem na bezpieczeństwo pozytywnie mógłby wpłynąć odcinkowy pomiar prędkości.

Korki po kolizjach na wysokości węzła Wielki Kack to ponura codzienność na ekspresówce.



- Przeanalizowano okres 3 lat pod kątem zdarzeń drogowych. Uwzględniono kwestie bezpieczeństwa podczas kontroli drogowych i możliwości stacjonarnego pomiaru. Biorąc powyższe pod uwagę, policja potwierdziła zasadność instalacji stacjonarnych urządzeń do pomiaru prędkości - mówi asp. Marek Radliński.
Co ciekawe, pomysł był jakiś czas temu analizowany przez Generalną Inspekcję Transportu Drogowego. W 2021 roku GITD poinformowało jednak, że Główny Inspektorat Transportu Drogowego nie planuje instalacji urządzenia do odcinkowego pomiaru średniej prędkości pojazdów na Obwodnicy Trójmiasta. Dlaczego?

Przedstawiciele GITD tłumaczyli, że w ramach projektu rozbudowy systemu fotoradarowego, przeprowadzona została analiza bezpieczeństwa ruchu drogowego, która uwzględniła szereg różnych czynników, w tym m.in.:
  • wypadkowość,
  • skalę zagrożenia,
  • źródła zagrożenia,
  • charakter infrastruktury,
  • najbliższe otoczenie.

Eksperci wskazali ponad 100 lokalizacji, na których odcinkowy pomiar prędkości powinien się pojawić. Trójmiejska obwodnica na "priorytetowej liście" się wówczas nie znalazła.

Przedstawiciele GITD tłumaczyli, że inspekcja kieruje się twardymi danymi, dotyczącymi chociażby wypadkowości na trasie i - w odpowiedniej hierarchii - wybiera miejsca, na których pojawi się kontrola.
15:39 3 PAźDZIERNIKA 23 (aktualizacjaakt. 17:25)

PILNE! Wypadek za Osową (65 opinii)

Kolizja 2 aut na obwodnicy za Osowa w stronę Gdyni. Jeden pas zablokowany
Kolizja 2 aut na obwodnicy za Osowa w stronę Gdyni. Jeden pas zablokowany

Opinie (445) 7 zablokowanych

  • Powód

    Dlaczego nikt nie napisał o oczywistym powodzie wypadków w tych miejscach. Moim zdaniem to zmiana 3 pasów ruchu w 2, i to po dość istotnych węzłach, i do tego identyczna sytuacja jest w obu przypadkach. Zanikanie jednego pasa powoduje, szczególnie, że to pasy lewe, że najszybciej jadę auta muszą się nagle gdzieś zmieścić. Oczywiście głupotę kierowców pomijam milczeniem, gdyż brak wyobraźni to powód niemal każdego wypadku.

    • 8 1

  • Mylna diagnoza

    A policja swoje... Nadmierna prędkość, nadmierna prędkość i nadmierna prędkość... To nie ma nic wspólnego z rzeczywistym powodem tych wypadków!
    Prawdziwą ich przyczyną jest aparat telefoniczny w ręku i**otow i oczy skierowane w jego ekran zamiast na drogę. Jakby nie byli w stanie wytrzymać kilku minut bez fejsa, mesa, tik toka i innych wynalazków. To jest powód! Weźcie się za karanie tych z rękami i oczami w telefonie. Van z przyciemnionymi szybami, kamery w oknach i macie tysiące mandatów dziennie oraz realny wpływ na polepszenie bezpieczeństwa na drogach.

    • 9 5

  • Węzeł Matarnia

    Na pewno z głównych przyczyn nie jest prędkość a w pobliżu węzeł Jasień. Ci co wjeżdżają na obwodnicę blokują wjazd na Jasień.

    • 2 1

  • Oprócz szybkich i wściekłych mistrzów prostej

    jadących z permanentnie wlączonym lewym kierunkowskazem i mrugającymi światłami , kolejną zakałą tej drogi są kierowcy nie potrafiący włączyć się do ruchu. Ślimaczenie się na najazdówkach , powoduje gwałtowne hamowanie prawego pasa, a tym samym przeciskanie się na lewy z niedostosowana prędkością. Efekt?? Wszyscy stoją . Luuuudzie! Jak nie potraficie, wybierzcie inną drogę !!

    • 7 0

  • Szczerze to jestem przekonany że skończyłyby się wypadki - zobaczcie odcinek na górce rekowskiej. Od kiedy tam jest OPP =

    = wypadek jest raz na ruski rok.

    • 5 2

  • Pomiar odcinków pomiędzy zderzakami

    byłby bardziej przydatny

    • 7 0

  • Niewłaściwe oznakowanie Wielki Kack (1)

    Dlaczego na węźle Wielki Kack, kierunek Gdańsk nie ma oznakowania pionowego z informacją o kończącym się prawym pasie? Policjanci i GDDKiA oczy szeroko zamkniete?

    • 11 0

    • Kto kto projektował ten węzeł, na którym w odstępie 300 m kończą się dwa prawe pasy, powinien dostać wyrok 25 lat więzienia. A to dopiero pierwszy z problemów z tym węzłem

      • 5 0

  • Jestem za odcinkowym pomiarem (1)

    Ale co to za dane dla Kacka? Przecież ten węzeł nie ma nawet roku. Po oddaniu węzła tam nie ma stłuczek. Dużo bardziej potrzebny jest pomiar od Kowal do Oliwy włącznie, tam każde włączenie się do ruchu oznacza modlitwę o przeżycie

    • 2 4

    • Najwięcej wypadków jest miedzy Chwarznem a Osową i tu nie chodzi o sam węzeł, ale o cały odcinek z tym węzłem związany. Więc to słuszna decyzja.

      • 1 1

  • Jakoś nigdy nie mogę utrzymać odległości za poprzedzającym samochodem

    bo natychmiast w to miejsce wciska się trzech geniuszy. Nie trzeba jednak obwodnicy. Na miejskiej ulicy przy ograniczeniu do 50km/h kurier dpd, zapewne z telefonem w ręku, o mały włos zmiótłby mnie z drogi

    • 8 0

  • Wezel wielki kack (1)

    Koluzje może i tak, ale przyczyną raczej jest słabe oznakowanie i zagmatwana całość a nie prędkość...
    Chyba ze przekraczali prędkość w trakcie remontu :)))

    • 5 0

    • Oznakowanie jest dobre

      Tylko kierowcy nie myślą. Jedyne co można by dodać to oznaczenia dróg namalowane jako znaki poziome.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane