• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa lata prac nad projektem rozbudowy linii Gdynia - Kościerzyna

Maciej Naskręt
25 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wizualizacja przystanku PKM przy lotnisku z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej. Wizualizacja przystanku PKM przy lotnisku z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej.

W drugiej połowie 2019 roku powinien być gotowy projekt budowlany rozbudowy linii z Gdyni do Kościerzyny wraz z elektryfikacją. Jego realizacja umożliwi skrócenie podróży pociągów pasażerskich i towarowych przez Kaszuby, a także pozwoli na elektryfikację linii PKM. Pociągiem elektrycznym na Kaszuby mamy pojechać za pięć lat.



Czekasz na elektryfikację linii na Kaszuby?

W poniedziałek władze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały kontrakt z biurem projektowym Egis na opracowanie dokumentacji przebudowy linii na odcinkach: Kościerzyna - Gdynia Główna (linia nr 201), Somonino - Kartuzy (linia nr 214) oraz Glincz - Kartuzy (linia nr 229). Na tych odcinkach ma się pojawić także elektryfikacja, która dodatkowo obejmie linię PKM.

Zamówienie dokumentacji będzie kosztować kolejarzy ok. 16 mln zł. Projekt ma być gotowy za dwa lata. Wtedy będzie można rozpisać przetarg na wykonawcę. Całość przebudowy linii to wydatek ok. 900 mln zł. Część tej kwoty ma być sfinansowana ze środków Unii Europejskiej.

W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa od Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę), są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Kolejną przyczyną jest budowa kompleksu handlowego Forum Gdańsk.

- Ruch niektórych pociągów towarowych z uwagi na powstające centrum będzie ograniczony, bowiem gdyby doszło tam, czego nie chcemy, do wypadku pociągu z ładunkiem niebezpiecznym, teren centrum należałoby wyłączyć z eksploatacji. Stąd musi być alternatywna linia kolejowa - mówi Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
Plan elektryfikacji linii kolejowych na Kaszuby. Plan elektryfikacji linii kolejowych na Kaszuby.
Dlaczego elektryfikacja linii na Kaszuby jest ważna dla Trójmiasta?

Z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej, najważniejsza jest elektryfikacja linii PKM, która ma przebiegać równolegle z pracami na liniach PLK. Niedawno spółka zarządzająca 18-kilometrową linią rozstrzygnęła przetarg na aktualizację studium elektryfikacji zarządzanej przez siebie linii na potrzeby złożenia wniosku o dofinansowanie z UE. Obecnie spółka PKM czeka na zatwierdzenie przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych dokumentów projektowych wraz z planowanym nowym przystankiem PKM Gdańsk Firoga.

Wizualizacja przystanku PKM Gdańsk Niedźwiednik wraz z elektryczną siecią trakcyjną. Wizualizacja przystanku PKM Gdańsk Niedźwiednik wraz z elektryczną siecią trakcyjną.
Podróż Kościerzyna - Gdynia o 16 minut krótsza

Po przebudowie i elektryfikacji na trasie pomiędzy Kościerzyną a Gdynią pociągi pasażerskie pojadą nawet 140 km/h, czyli o 40 km/h szybciej niż obecnie. To pozwoli skrócić czas przejazdu na trasie Kościerzyna - Gdynia Główna o 16 minut, do około 1 godziny. Projekt usprawni także przewóz ładunków do portu w Gdyni, bowiem pociągi towarowe będą mogły rozwinąć prędkość do 100 km/h.

- Rozwiązania ujęte w projekcie połączenia Bydgoszcz - Trójmiasto sprzyjają tworzeniu lepszych możliwości dla kolei aglomeracyjnej i regionalnej. Realizujemy także ważny cel Krajowego Programu Kolejowego, którym jest poprawa przewozów towarowych - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Opinie (117) 1 zablokowana

  • To niech Forum Radunia coś dorzuci! (2)

    Oczywiście jestem za elektryfikacją tej linii, ale argument z Forum Radunia trochę mnie rozbawił.
    Jeżeli prywatne centrum handlowe ma ograniczać ruch kolejowy i zmuszać do wydawania NASZYCH publicznych pieniędzy, to niech się dołoży do inwestycji.

    • 39 2

    • chyba pojęcie odpowiedzialności cywilnej jest ci obce (1)

      w razie wypadku kolej odpowiada za straty m.in. za przerwy w działalności. A za taką przerwę CH wystawi rachunek, a prawników mają lepszych niż kolej.

      • 2 4

      • Ale to chyba CH buduje się nad istniejącą linią kolejową, ograniczając jej funkcjonalność, a nie odwrotnie?
        Sprowadzając do absurdu: jak ktoś pozwoli mi postawić namiocik na autostradzie, to wprowadzą tam 'strefę 30', aby mnie nie rozjechano ?

        • 7 0

  • Ja jadę na kaszeby tylko raz do roku na grzyby, więc nie potrzebuję kolei. Mogę pojechać moim golfem

    • 11 10

  • :) (1)

    Gdynia pozazdraszczala Gdansk ;) w rozbudowie tako prawdko:) ...daleko im do nas

    • 3 12

    • Chory skomentował.

      • 0 0

  • 140 km/h? Nie ma czym! (3)

    Dzisiaj województwo pomorskie nie posiada nic elektryczego co by mogło jechać szybciej niż 110 km/h. To o ile czas jazdy się skróci? O dwie minuty?!

    • 20 2

    • Dwa

      "Impulsy" ma SKM-ka

      • 4 0

    • szynobusy do malborka cisną 120kmh

      • 1 0

    • Chyba cię posłuchali...

      ...bo już od grudnia były cztery nowe impulsy, a przed końcem elektryfikacji będą minimum cztery kolejne...

      • 0 0

  • takie wazne

    nagle takie ważne to dlaczego nie robili razem ? i już tabor spalinowy o wartości sieci kupili :)

    • 7 3

  • SKM do Północnej Gdyni!!!

    Tunel pod Hutniczą i uruchomienie SKMki do Oksywia po obecnym, wyremontowanym w 2008 r. torze. To powinien być priorytet dla władz.

    • 21 3

  • (1)

    Nieustanny remont od jakichś 6 lat na trasie do Kościerzyny. Nie można raz a porządnie? A druga sprawa - zamiast wyrzucać pieniądze w błoto, to kupić dodatkowe składy, zrobić mijanki, otworzyć zamknięte kasy (dworzec w Kościerzynie zamknięty, ogromna stacja przesiadkowa). Z jednej strony wycofują połączenia, bo niby nikt nie jeździ i kolej nierentowna, a teraz stawiają druty bo jest zapotrzebowanie. No fajnie, na drutach se kolejkę tyrolską zrobię chyba, bo na dodatkowe pociągi i tak pieniędzy zabraknie. A poza tym - jak oni chcą jechać 140 km/h jak co kilka km są stacje? Przecież pociąg nie rozpędzi się do tej prędkości i nie wyhamuje na tak krótkim odcinku.

    • 19 2

    • To jest trasa towarowa.
      Dla niej są te druty. Pasażerskie to tylko dodatek... A ten sie rozpędzi i wyhamuje. Na SKM przystanki są co nawet 700m i do 60km/h dają radę...

      • 3 0

  • jak o Gdyni to zawsze tylko plany. ...

    • 6 2

  • nie można było od razu zrobić elektryfikacji? nie, bo rządziła platforma i trzeba było szybko oddać i się (3)

    pochwalić, a że wiele rzeczy było niedopracowanych to nie ważne. Jednym z głównych celów PKM było lepsze połączenie z lotniskiem- co to ma być? ostatni pociąg z lotniska np. do Brętowa jest o godz. 22.06!!! jaja sobie robicie- ile lotów ląduje już po 22 i po 23? mnóstwo. i na co są skazani mieszkańcy Trójmiasta i turyści? na taxi. ktoś dał w łapę gdańskim urzędnikom platformy, bo inaczej nie potrafię wytłumaczyć takiej ignorancji. Budyń wyślij kogoś do Londynu albo innej europejskiej stolicy i zobacz jak funkcjonuje tam transport z lotniska.

    • 24 11

    • Na głównej linii SKM po 21:00 też ruch zamiera. (1)

      Najwyraźniej jak dyrektor idzie spać, to razem z nim jego firma.

      • 2 3

      • Ruch pociągów faktycznie.
        Za to rośnie ilość pasażerów, szczególnie w weekendowe imprezowanie. Tłumy jakich nie widać w godzinach szczytu. Gdyby nie panienki w miniówach, to by palca nie było gdzie włozyć...
        Luźniej robi się za Sopotem, niezależnie od kierunku jazdy.

        • 0 0

    • Głupi Pisuar bzdury wypisuje

      • 1 1

  • (4)

    Jest to rozwiązanie nieekonomiczne dlatego, że pociągi towarowe nie będą przecież kończyły biegu na stacji Kościerzyna . Prowadzone od Gdyni Port pociągi towarowe lub pasażerskie lokomotywą elektryczną, to na stacji Kościerzyna trzeba będzie zastąpić lokomotywą spalinową. To jedno. Po drugie to przecież nie tak dawno modernizowano już linię 201 właśnie do Kościerzyny,-to skąd tak potężne koszty? A 16 mln.zł na sporządzenie dokumentacji to jakieś jaja ! jak elektryfikować linie niezelektryfikowane to temat znany i powszechny od lat 70 ubiegłego XX wieku. To można zrobić bez mega projektów. Wszystko określają istniejące normy i przepisy. Ten przetarg temat dla CBA...

    • 17 7

    • bo przy tej modernizacji wzięli wszystko po dawnej linii rozpieprzyli dworce nastawnie mijanki, nie zostało prawie nic z tego co było jeszcze w latach 90

      • 7 1

    • Błedna informacja w artykule.
      Przedsięwzięcie obejmuje całą linię 201, aż do Bydgoszczy. Przez Wierzchucin.
      Łatwo znaleźć w sieci.
      I to już się klei...

      • 8 0

    • To część projektu Alternatywny ciąg transportowy Bydgoszcz - Gdynia

      Odcinek Maksymilianowo - Kościerzyna również będzie zelektryfikowana. Cała linia 201.

      • 2 0

    • Mądrze gadasz. Szkoda, że tam na górze tego nie wiedzą. Gadają o tych pociągach do Kościerzyny od lat. Chyba się juz w moim zyciu nie zdążę przejechać.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane