- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (177 opinii)
- 2 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (249 opinii)
- 3 Okradała drogerie, zmieniając peruki (42 opinie)
- 4 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (334 opinie)
- 5 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (82 opinie)
- 6 Sopot bez golizny i zakłócania spokoju (16 opinii)
Dwa lata prac nad projektem rozbudowy linii Gdynia - Kościerzyna
W drugiej połowie 2019 roku powinien być gotowy projekt budowlany rozbudowy linii z Gdyni do Kościerzyny wraz z elektryfikacją. Jego realizacja umożliwi skrócenie podróży pociągów pasażerskich i towarowych przez Kaszuby, a także pozwoli na elektryfikację linii PKM. Pociągiem elektrycznym na Kaszuby mamy pojechać za pięć lat.
Zamówienie dokumentacji będzie kosztować kolejarzy ok. 16 mln zł. Projekt ma być gotowy za dwa lata. Wtedy będzie można rozpisać przetarg na wykonawcę. Całość przebudowy linii to wydatek ok. 900 mln zł. Część tej kwoty ma być sfinansowana ze środków Unii Europejskiej.
W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa od Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.
Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę), są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.
Kolejną przyczyną jest budowa kompleksu handlowego Forum Gdańsk.
- Ruch niektórych pociągów towarowych z uwagi na powstające centrum będzie ograniczony, bowiem gdyby doszło tam, czego nie chcemy, do wypadku pociągu z ładunkiem niebezpiecznym, teren centrum należałoby wyłączyć z eksploatacji. Stąd musi być alternatywna linia kolejowa - mówi Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
Dlaczego elektryfikacja linii na Kaszuby jest ważna dla Trójmiasta?
Z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej, najważniejsza jest elektryfikacja linii PKM, która ma przebiegać równolegle z pracami na liniach PLK. Niedawno spółka zarządzająca 18-kilometrową linią rozstrzygnęła przetarg na aktualizację studium elektryfikacji zarządzanej przez siebie linii na potrzeby złożenia wniosku o dofinansowanie z UE. Obecnie spółka PKM czeka na zatwierdzenie przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych dokumentów projektowych wraz z planowanym nowym przystankiem PKM Gdańsk Firoga.
Podróż Kościerzyna - Gdynia o 16 minut krótsza
Po przebudowie i elektryfikacji na trasie pomiędzy Kościerzyną a Gdynią pociągi pasażerskie pojadą nawet 140 km/h, czyli o 40 km/h szybciej niż obecnie. To pozwoli skrócić czas przejazdu na trasie Kościerzyna - Gdynia Główna o 16 minut, do około 1 godziny. Projekt usprawni także przewóz ładunków do portu w Gdyni, bowiem pociągi towarowe będą mogły rozwinąć prędkość do 100 km/h.
- Rozwiązania ujęte w projekcie połączenia Bydgoszcz - Trójmiasto sprzyjają tworzeniu lepszych możliwości dla kolei aglomeracyjnej i regionalnej. Realizujemy także ważny cel Krajowego Programu Kolejowego, którym jest poprawa przewozów towarowych - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.
Opinie (117) 1 zablokowana
-
2017-09-26 22:02
Gdyby nie te ładunki niebezpieczne to PiS nigdy nie dałby pieniędzy na elektryfikację dla Trójmiasta! Byłoby dokładnie tak, jak z Obwodnicą Metropolitalną... Deklaracje na tak, ale robiono by wszystko ażeby odwlec w czasie.
- 0 2
-
2017-09-26 23:00
16 minut za taką kasę, bez sensu
- 1 0
-
2017-09-27 01:26
Nie cierpię kaszubów i tam nie pojadę , żle traktują psy trzymając je głodujące na cieżkich (1)
łańcuchach w dziurawych budach ,kaszubi uważają ,że nie są polakami tylko kaszubami ,bzdurnie uważając ,że Gdańsk jest stolicą kaszub, prawie 1OO% z nich w niedzielę w kościele ,a psy wychudzone bez wody ,bo dla nich pies to tylko pies nie będzie ten to będzie inny , kaszuby to buraki ,aż wstyd
- 2 4
-
2017-09-29 16:29
A potem się obudziłeś.
- 0 0
-
2017-09-27 07:44
Chwaszczyno
A kiedy Chwaszczyno PKM? Miejscowość codziennie boryka się z korkami. Wprowadzenie kolei mogłoby rozwiązać problem...
- 0 0
-
2017-09-27 08:16
może tak od razu nowe składy?
bo w tych obecnych już połowa rzeczy nie działa. Kible śmierdzą, monitory nie działają, siedzenia już brudne, szyby to w ogóle chyba jakaś pani po bitwie w błocie "umyła", uchwyty na rowery poprzekręcane. I ŚMIERDZI spalinami. Od samego początku śmierdzi.
a biletomaty na stacjach kiedy powstaną? Pełno ludzie czeka w kolejce w pociągu na to aby mo żna było łaskawie zapłacić za przejazd. Ale wiocha
Czy w tym kraju wszystko musi być zdewastowane?- 1 0
-
2017-09-27 10:56
Poco forsę wydawać tak i tak kaszuby samochodami będą jeździć u nich jest tak 4 pracuje w jednym miejscu i jadą na cztery samochody taka mentalność
- 1 0
-
2017-10-03 21:45
po co elektryfikacja PKM??? a może IPEMU
Świat (Japonia, Wielka Brytania i nawet Tunezja) stosuje zasobnikowe jednostki trakcyjne, które 20-30 km pokonują na akumulatorach bez sieci trakcyjnej a dalej na przystankach i pod siecią się ładują.
A PLK cofa się w rozwoju i uparcie chce zeszpecić bramownicami z drutami tę krajobrazową linię. Może nie znają angielskiego : http://www.railway-technology.com/projects/independently-powered-electric-multiple-unit-ipemu-essex/. W tłumaczeniu dla PKM oznacza od Wrzeszcza do lotniska na akumulatorach i superkondensatorach z odzyskiem energii hamowania z super przyśpieszeniem a na pozostałych odcinkach z podniesionymi pantografami.- 3 0
-
2017-10-06 20:29
za pięć lat nikogo tam nie będzie
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.