• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa lata prac nad projektem rozbudowy linii Gdynia - Kościerzyna

Maciej Naskręt
25 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wizualizacja przystanku PKM przy lotnisku z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej. Wizualizacja przystanku PKM przy lotnisku z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej.

W drugiej połowie 2019 roku powinien być gotowy projekt budowlany rozbudowy linii z Gdyni do Kościerzyny wraz z elektryfikacją. Jego realizacja umożliwi skrócenie podróży pociągów pasażerskich i towarowych przez Kaszuby, a także pozwoli na elektryfikację linii PKM. Pociągiem elektrycznym na Kaszuby mamy pojechać za pięć lat.



Czekasz na elektryfikację linii na Kaszuby?

W poniedziałek władze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały kontrakt z biurem projektowym Egis na opracowanie dokumentacji przebudowy linii na odcinkach: Kościerzyna - Gdynia Główna (linia nr 201), Somonino - Kartuzy (linia nr 214) oraz Glincz - Kartuzy (linia nr 229). Na tych odcinkach ma się pojawić także elektryfikacja, która dodatkowo obejmie linię PKM.

Zamówienie dokumentacji będzie kosztować kolejarzy ok. 16 mln zł. Projekt ma być gotowy za dwa lata. Wtedy będzie można rozpisać przetarg na wykonawcę. Całość przebudowy linii to wydatek ok. 900 mln zł. Część tej kwoty ma być sfinansowana ze środków Unii Europejskiej.

W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa od Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę), są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Kolejną przyczyną jest budowa kompleksu handlowego Forum Gdańsk.

- Ruch niektórych pociągów towarowych z uwagi na powstające centrum będzie ograniczony, bowiem gdyby doszło tam, czego nie chcemy, do wypadku pociągu z ładunkiem niebezpiecznym, teren centrum należałoby wyłączyć z eksploatacji. Stąd musi być alternatywna linia kolejowa - mówi Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
Plan elektryfikacji linii kolejowych na Kaszuby. Plan elektryfikacji linii kolejowych na Kaszuby.
Dlaczego elektryfikacja linii na Kaszuby jest ważna dla Trójmiasta?

Z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej, najważniejsza jest elektryfikacja linii PKM, która ma przebiegać równolegle z pracami na liniach PLK. Niedawno spółka zarządzająca 18-kilometrową linią rozstrzygnęła przetarg na aktualizację studium elektryfikacji zarządzanej przez siebie linii na potrzeby złożenia wniosku o dofinansowanie z UE. Obecnie spółka PKM czeka na zatwierdzenie przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych dokumentów projektowych wraz z planowanym nowym przystankiem PKM Gdańsk Firoga.

Wizualizacja przystanku PKM Gdańsk Niedźwiednik wraz z elektryczną siecią trakcyjną. Wizualizacja przystanku PKM Gdańsk Niedźwiednik wraz z elektryczną siecią trakcyjną.
Podróż Kościerzyna - Gdynia o 16 minut krótsza

Po przebudowie i elektryfikacji na trasie pomiędzy Kościerzyną a Gdynią pociągi pasażerskie pojadą nawet 140 km/h, czyli o 40 km/h szybciej niż obecnie. To pozwoli skrócić czas przejazdu na trasie Kościerzyna - Gdynia Główna o 16 minut, do około 1 godziny. Projekt usprawni także przewóz ładunków do portu w Gdyni, bowiem pociągi towarowe będą mogły rozwinąć prędkość do 100 km/h.

- Rozwiązania ujęte w projekcie połączenia Bydgoszcz - Trójmiasto sprzyjają tworzeniu lepszych możliwości dla kolei aglomeracyjnej i regionalnej. Realizujemy także ważny cel Krajowego Programu Kolejowego, którym jest poprawa przewozów towarowych - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Opinie (117) 1 zablokowana

  • A kiedy PKM do Gdyni Północ? (1)

    • 7 3

    • Kosmodrom macie i starczy

      • 1 0

  • km 147,6 miedzy Gołubiem a Sikorzynem

    Mam nadzieję, że zrobią tam kładkę lub przejście dla pieszych pod nasypem, zanim dojdzie do tragedii i zginą ludzie jak zza towarowego wyskoczy pędzący osobowy.
    To jest miejsce, gdzie mnóstwo osób z rozwijającego się Gołubia (ośrodki, domki, mieszkańcy) idzie nad jezioro.
    Dawniej w tym miejscu było przejście dla pieszych z płytami w torowisku i barierkami wymuszającymi ruch w wzdłuż torów, dzięki czemu widać było, czy coś nie nadjeżdża.
    Mam nadzieję, że PKP PLK, władze gminy, projektanci wezmą pod uwagę lokalne uwarunkowania a nie będą ciąć kosztów. Kto potem odpowie za tragedię?

    • 6 0

  • abc

    I znowu niestety nie będzie można jeździć normalnie na tej linii. przez ostatnia co najmniej dekadę ciągłe remonty tej linii: tory, mosty, pkm, teraz elektryka - przesiadki na autobus. Czy nie można było tego wszystkiego zrobić za jednym razem? i czy to na pewno konieczne? Brakuje np. pociągów powrotnych wieczorem z Kaszub. Gdy kursowały tędy pociągi do Bydgoszczy było więcej opcji powrotu z wypoczynku.

    • 5 1

  • A kiedy kolej do Bytowa?

    • 4 1

  • to jednak trzeciego toru w Gdynie nie będzie??

    • 2 0

  • Wymiotować się chce od tej pisowskiej propagandy

    Już widzę te 140 na godzinę pomiędzy np. Wieżycą a Krzeszną i Gołubiem,
    pojadą reanimowane trupy EN57 od Głu(p)szka i spółki

    • 9 4

  • Tylko po co marnować kasę, żeby jeździły linią wraki 50 letnie.

    • 4 1

  • Kuku na muniu

    Tere Fere Kuku. Oto moja opinia.

    • 3 0

  • kaszuby

    kaszuby to czuby jestescie falszywi i rąbac was

    • 3 2

  • elektryfikacja, dwa tory na linii 201 to początek końca Kaszub!

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane