• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwugłos mieszkańców w sprawie płatnego parkowania w dzielnicy

Joanna, Wojciech
29 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Mieszkańcy martwią się, że po wprowadzeniu Strefy Płatnego Parkowania zmniejszy się - i tak niewielka - liczba miejsc parkingowych. Mieszkańcy martwią się, że po wprowadzeniu Strefy Płatnego Parkowania zmniejszy się - i tak niewielka - liczba miejsc parkingowych.

Czy płatne parkowanie w dzielnicach poza centrum ma sens, czy nie? Mieszkańcy na nim korzystają czy tracą? Poniżej prezentujemy argumenty dwojga mieszkańców Działek Leśnych w Gdyni, którzy pomysł oceniają zupełnie inaczej. Przykład z tej dzielnicy można jednak odnieść do wielu dzielnic Trójmiasta.



Czy mieszkańcy mają rację, protestując przeciwko strefie płatnego parkowania?

Czytelniczka: płatne parkowanie w części Działek Leśnych



Ankieta przy ostatnim artykule Trojmiasto.pl na temat płatnego parkowania na Działkach Leśnych pokazuje, jak bardzo uchwała Rady Miasta odbiega od oczekiwań mieszkańców. 74 proc. osób uważa, że parkowanie nie powinno być płatne lub strefa wystarczy w Śródmieściu. My także bez większych problemów zebraliśmy 181 podpisów mieszkańców, którzy mają podobne zdanie.

Treść protestu mieszkańców Działek Leśnych (plik PDF)

Zapłacimy za parkowanie, a miejsc będzie mniej niż teraz



Dla nas, mieszkańców Działek Leśnych, zwłaszcza z ul. SzczecińskiejMapka, Sztumskiej, Olsztyńskiej i Kwidzyńskiej, proponowane zmiany wydają się całkowicie nielogiczne, utrudnią nam codzienne życie, ograniczą liczbę miejsc parkingowych, a czasem nawet uniemożliwią wjazd do niektórych miejsc. Będziemy zmuszeni do zakupu abonamentu, a nie będziemy mieli gdzie parkować.

Nie ma tu biurowców ani nawet sklepów



Wprowadzenie Strefy Płatnego Parkowania w górnej części Działek Leśnych nie spowoduje, że samochody znikną, są to samochody osób mieszkających tutaj. Ta część Działek Leśnych to teren z zabudową rodzinną z kilkoma blokami, bez restauracji, hoteli, biurowców. Nie ma tu nawet większych sklepów spożywczych (jak Lidl czy Biedronka), więc żeby zrobić zakupy, musimy jechać autobusem lub samochodem kilka kilometrów dalej. Dla rodzin z dziećmi z tutejszych bloków samochód jest koniecznością.

Komunikacja publiczna? Jak na wsi



Strefa Płatnego Parkowania w tym miejscu nie zlikwiduje problemu nadmiaru samochodów w Gdyni. Propozycja zmian spowoduje znaczne zmniejszenie liczby miejsc parkingowych, a likwidacja choćby nieznacznej części miejsc parkingowych wpłynie jedynie na eskalację problemów z parkowaniem.

Nie rozumiemy, dlaczego miejsce, w którym częstotliwość jazdy autobusu jest jak na wsi (jeden autobus na godzinę między godz. 7:30 a 18:50), a przystanki autobusowe nie mają nawet wiaty chroniącej przed wiatrem/deszczem, nagle traktuje się jak ścisłe centrum miasta!

Rower? Te góry są wyzwaniem nawet dla sportowców



W mojej najbliższej okolicy w ostatnim czasie sprzedano kilka działek, wybudowano na nich budynki wielorodzinne, zupełnie nie biorąc pod uwagę, że przy większej liczbie budynków w tym miejscu należałoby pomyśleć o parkingach, więc wprowadza nam się płatne parkowanie, co niby ma przyczynić się do zmniejszenia liczby samochodów. Efekt będzie taki, że mieszkańcy Działek Leśnych będą płacić abonament, a nie będą mieli gdzie parkować. Nie ma sensu się łudzić, że opłata 25-30 zł miesięcznie za parkowanie spowoduje, że ludzie pozbędą się samochodów, żyjąc w miejscu, gdzie żeby dotrzeć z zakupami do domu, trzeba czekać godzinę na autobus lub iść pod górę na piechotę dobre 20 minut lub więcej. Nie ma w pobliżu nawet parkingu płatnego, który mógłby być alternatywą dla ograniczonej liczby miejsc parkingowych pod blokiem.

Mieliśmy spotkanie z przedstawicielem Zarządu Dróg i Zieleni, panem Andrzejem Ryńskim. Wysoce niestosowne były jednak jego uwagi podczas sesji rady dzielnicy, które sprowadzały się do tego, by korzystać z komunikacji miejskiej lub jeździć rowerem. Jak mamy korzystać z komunikacji miejskiej, która w tym miejscu prawie nie funkcjonuje, albo z rowerów, gdy górzyste ukształtowanie terenu jest wyzwaniem nawet dla zawodowych sportowców?

Czytelnik: płatne parkowanie na całych Działkach Leśnych



Odmienne zdanie ma pan Wojciech, inny mieszkaniec dzielnicy Działki Leśne. Oto jego argumenty:

Zacznijmy od sprawy finansowej. 30 zł miesięcznie nie jest kwotą, która zrujnuje budżet jakiejkolwiek rodziny. Taka opłata za parkowanie z pewnością przyczyni się natomiast do większej liczby miejsc parkingowych. Dlaczego? Już wyjaśniam.

W naszej dzielnicy - jak w każdej - stoją auta, które od miesięcy nie są używane. Nie są to wraki, ale przeważnie samochody o niewielkiej wartości. Gdy ich właściciele dowiedzą się, że będą musieli ponieść kolejną opłatę, to na pewno część z nich zmotywuje to do sprzedaży często kompletnie niesprawnych pojazdów, które tylko zabierają miejsce.

Druga sprawa to fakt, że po wprowadzeniu płatnego parkowania w jednym miejscu czy dzielnicy od razu jest więcej zaparkowanych samochodów tuż za jej granicami. I nie ma tu znaczenia, że na górnym tarasie Działek Leśnych nie ma biur czy hoteli. Jeśli granica strefy skończy się na bloku A, to siłą rzeczy więcej samochodów stanie przy bloku B. Będą to sami mieszkańcy, ich goście, opiekunki do dzieci czy osób starszych, ekipy remontowe i wielu innych, którzy na co dzień odwiedzają każdą z dzielnic. Przecież każdy sobie przekalkuluje, że lepiej stanąć 50 metrów dalej za darmo niż 50 metrów bliżej za 10 złotych.

Dlatego wprowadzenie płatnego parkowania ma sens na całej dzielnicy, bez żadnego podziału. Jestem pewien, że mieszkańcy Działek Leśnych z czasem docenią tę zmianę, bo będzie się nam żyło łatwiej i przyjemniej. A jeśli do tego niektórzy - choćby ci, którzy mogą - zrezygnują z auta, to będzie jeszcze lepiej.
Joanna, Wojciech

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (353) 10 zablokowanych

  • Mieszkańcy nie mają tu nic do gadania.

    Ich rola to płacenie podatków. Na wszystkie możliwe sposoby. To jest prywatne miasto a na prywatnym terenie właściciel ustala zasady.

    • 13 0

  • pan Wojciech

    zleciał z kosmosu i nie może się odnaleźć w życiu;

    • 13 0

  • proszę zobaczyć w jakim stanie są ulice? a potem obciążać za parkowanie

    80% ulic w Gdańsku jest do remontu! tego włodarze nie " widzą"!
    ale płatne parkowanie juz tak, koniecznie tak...

    • 10 0

  • Bez przesady , gdzieś ludzie w końcu muszą parkować

    • 8 1

  • Można wybrać rozwiązanie mieszane (3)

    Płatne tylko ulice główne jak Warszawska reszta b.z. a temu zalecającemu rower na wzniesieniach Dz. Leśnych życzę, żeby doświadczył choroby stawów i będzie inaczej śpiewał.

    • 45 5

    • (1)

      nie musi być rower, wystarczy carshare - raz w tygodniu po zakupy za 20-30pln - aut które stoją na DZL bez sensu "bo mam" jest ~30-40% jak ludzie się ich pozbędą to będzie miejsce i więc aut na wynajem = lepszy komfort życia bez auta

      • 1 3

      • Analogowy

        A auto na wynajem to niby parkingu nie potrzebuje? To jest właśnie zmora miasta i problem dla tych, którzy jako ludzie starsi nie chcą takich udogodnień, jak płacenie telefonem za wynajem... samochodu.

        • 0 1

    • Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia

      Jedź rowerem po zakupy i pozostaw go na kilkanaście minut przed sklepem, a wrócisz do domu pieszo.

      • 0 1

  • Szanowni Mieszkańcy Gdyni

    Kolejne dzielnice z płatnym parkowaniem to Witomino, Grabówek, Leszczynki, Chylonia, Obłuże, Cisowa, Chwarzno, Wiczlino, Karwiny, Dąbrowa itd.

    • 6 0

  • Z punktu widzenia mieszkańców zmiana będzie polegała na 1) płaceniu za coś za co dzisiaj się nie płaci oraz 2) konieczności korzystania z własnych garaży (oczywiście nie w przypadku wszystkich). W takiej sytuacji każda złotówka może być traktowana jak złotówka wydana niepotrzebnie. Z drugiej strony powoływanie się na to, że po wprowadzeniu SPP zostaną tylko zgodne z przepisami ruchu drogowego miejsca parkingowe to niestety żaden argument - tych miejsc już dzisiaj nie ma a mieszkańcy żyli z taryfą ulgową od Straży Miejskiej. Dodatkowo argument o tym, że tuż poza granicą SPP sytuacja się pogarsza jest powszechnie znany, zweryfikowany i na prawdę nie rozumiem jak można oczekiwać że DL nie zostaną zastawione przez samochody unikające opłat w innych dzielnicach. Oczywiście z punktu widzenia osób mieszkających na samym końcu dzielnicy problem wydaje się sztuczny - to jest jednak nasza narodowa plaga, póki problem nie dotyczy mnie bezpośrednio to go nie ma, a potem jest za późno. Wreszcie ulica to nie prywatna posesja, o tym że samochodów jest za dużo wiadomo od lat, tak samo jak o tym że miasto nie jest z gumy a rozwiązaniem nie jest i nie będzie budowanie parkingów w nieskończoność. Każdy posiadacz samochodu doskonale wie na co się pisał.

    • 1 4

  • Komunikacja jak na wsi?

    Proszę nie obrażać wsi - my mamy autobus do centrum Gdyni średnio co 25 minut i kryte wszystkie wiaty przystankowe. Haha.

    • 4 0

  • wybiórczo

    ciekawe jakie schematy maja na wyznaczanie ulic do płatnego parkowania. W centrum na Mniszki/równoległa do Stolarskiej / nie ma płatnego parkowania ale wkoło juz tak.

    • 3 0

  • Parking

    Najpierw niech zrobią porządne miejsca parkingowe, a dopiero potem niech mówią o opłatach

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane