• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dyskusyjne logo gdańskiej kandydatury

Magdalena Szałachowska
15 czerwca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Metropolitalna łódka kultury - to zwycięski logotyp, który będzie promował Gdańsk przynajmniej przez najbliższe 4 lata. Metropolitalna łódka kultury - to zwycięski logotyp, który będzie promował Gdańsk przynajmniej przez najbliższe 4 lata.

Czerwona łódeczka, nad nią słoneczko, a wszystko w dość infantylnej estetyce - tak na pierwszy rzut oka można zinterpretować jedną z wersji logotypu, który będzie promował gdańską kulturę przynajmniej przez najbliższe cztery lata.



Projekt władze Gdańska zaprezentowały wczoraj, podczas uroczystości podpisania porozumienia przez 18 gmin Metropolii Zatoki Gdańskiej, które zobowiązały się wspierać starania Gdańska o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016.

- Gdy staraliśmy się o organizację Euro 2012 też nie dawano nam żadnych szans- mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. - Dziś o naszej przewadze świadczy to, że w przeciwieństwie do pozostałych kandydatów nie startujemy sami, ale w kaszubsko-kociewskim układzie metropolitalnym, czyli z całym bogactwem regionu.

W 2016 roku jedno z polskich miast będzie szczyciło się tytułem Europejskiej Stolicy Kultury. Zwycięzcę wybierze polski rząd. W rywalizacji biorą udział m.in. Poznań, Toruń, Wrocław, Lublin i najbardziej zaawansowana w przygotowaniach Łódź, która ma już swoje logo, stronę internetową, operatora i opracowuje wstępne założenia programowe.

Jak podoba ci się logo gdańskiej kandydatury?

Swoje logo od wczoraj ma również Gdańsk. Projekt, spośród 60 nadesłanych prac, wybrało jury złożone ze specjalistów od grafiki i reklamy.

Zdaniem Anny Czekanowicz, z-cy dyrektora biura prezydenta Gdańska ds. kultury, sportu i promocji, głównym kryterium wyboru była wyrazistość artystyczna, a nagrodzona praca nie tylko jest ciekawa kolorystycznie, ale przede wszystkim pobudza wyobraźnię.

- To pieczęć i ukłon w stronę tradycyjnych sztychów - mówi zwyciężczyni konkursu, 36-letnia Monika Krause, rodowita gdańszczanka i absolwentka grafiki na gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. - Logo przedstawia kogę, symbole herbu gdańskiego: koronę lub złotą grzywę lwa oraz dwa krzyże. Dzięki żywym kolorom czujemy słoneczną zabawę i radość. Z kolei czarna linia i niebieskie nawiązanie do Unii Europejskiej wprowadza do loga pewną powagę.

Autorka zwycięskiego projektu otrzymała 20 tys. zł. Jej logo jeszcze w tym miesiącu pojawi się m.in. na tworzonej przez miasto stronie internetowej ESK 2016.

Również 20 tys. zł otrzymają twórcy najlepszego programu dla Europejskiej Stolicy Kultury. Konkurs zostanie ogłoszony jeszcze w lipcu.

- Konkurs będzie skierowany do europejskich organizacji pozarządowych - mówi Anna Czekanowicz. - Do pierwszego etapu może zgłosić się każdy. Po miesiącu wyłonimy trzy najciekawsze propozycje, które zostaną nagrodzone finansowo, po to, by ich wykonawcy mieli środki na przygotowanie się do drugiego, trudniejszego etapu. Jesteśmy otwarci na najbardziej odważne wizje, które pomogą podnieść kulturę wysoką w mieście.

Europejska Stolica Kultury będzie mogła sfinansować nawet 60 proc. swoich inwestycji kulturalnych z pieniędzy Unii Europejskiej.

Wydarzenia

Opinie (131)

  • Hmm nic nie rozumiem... na stronie http://miasta.gazeta.pl/trojmiasto/1,35612,4226203.html logo gdańska wygląda inaczej i zresztą, moim zdaniem, o wiele lepiej.

    • 0 0

  • BLE

    To wyglada jak praca kogos kto uczy sie np. Corela
    BLE

    • 0 0

  • LOGO, nie LOGA!

    tak jak zazwyczaj jetsem przeciwny ocenianiu projektow przez "zwyklych" ludzi, tak tutaj musze sie calkowicie zgodzic.

    logo jest jakims nieporozumieniem. brak proporcji, stylu, typografia jak u gimnazjalisty, brak jakiegokolwiek zapanowania nad ukladem tekstu, brak pomyslu, boskie oko patrzace na ginacy w nekrologicznej obwodce herb Gdanska. do tego, nie wiedziec po co, wyrozniona cyfra 1. poza tym logo w pewnym stopniu niespelniajace Regulaminu konkursu (ta wersja miala zawierac tekst "Gdańsk i Metropolia Gdańska", a nie podkreslona "Metropolie Gdanska").

    jestem zawiedziony, szczegolnie, ze autorka jest uznanym tworca (niestety nie znakow, ale grafiki ksiazkowej).

    bralem udzial w konkursie i moge byc nieobiektywny, jednak powyzsze uwagi staralem sie uczynic patrzac okiem wykonawcy logotypow, nie uczestnika konkursu. jako Gdanszczaninowi zalezalo mi na wyborze najlepszej propozycji.

    PS. do autorki i wszystkich komentujacych:
    LOGO SIE NIE ODMIENIA!

    • 0 0

  • co z tą dętą metropolią

    druga praca tej autorki ma znów napis tylko po angielsku "European Capital of Culture" Gdańsk

    i w końcu czy chodzi o sam Gdańsk, czy o całą trójmiejską metropolię, polis, obszar miast?

    • 0 0

  • a kultura tu podobno jest

    świadczy o tym nasz wspaniały dom kultury, nawet z jego okien płynie nieraz jazz, więc dlaczego jest jak jest, nie rozumiem...

    logo do bani

    • 0 0

  • droga Xanti mialem zamiar wziąść udział w tym konkursie ale nie miałem na to czasu bo, pracuje jako grafik komputerowy i mam pojęcie o tych sprawach, logo nie trzyma podstaw projektowania , nie ma zachowanej typografii , wykonanie symboli jest toporne, kolorystyka słaba , a symboliki to juz nie będę komentował, inne projekty byly o niebo lepsze niz te tutaj zaprezentowany .

    • 0 0

  • skojarzenia trudne

    podobnie jak kilka osób wcześniej, dopiero po wyjaśnieniu urzędnika wiem, że mamy do czynienia z kogą. Tego nikt by się sam nie domyślił.
    Nie znam logo Łodzi, ale jeżeli oni użyli swojego herbu to może być niezłe zamieszanie.
    Generalnie jeżeli chodzi o prostotę, to logo w porządku, ale w szczegółach mam wiele zastrzeżeń

    • 0 0

  • gdańsk ma pare "ikon"
    żuraw - to raz
    trzy krzyże, brama nr2, drogi do wolności, to dwa
    westerplatte, wolne miasto, hanza, to trzy
    to czemu ukazuje jakieś prześcieradła w oknach jak w jakimś horrorze?

    • 0 0

  • Okropne.
    Kojarzy mi sie z kostka cukru wrzucana do filizanki :-/

    • 0 0

  • dali d......

    dzieciaki z podstawowek by cos lepiej wysmazyly, z wieksza inwewncja , z lepsza kolorystyka i z przekazem a za te 20 tys pojechaly by sobie na wycieczke morska zabytkowa koga, dwwie pieczenie przy jednym wannolocie.
    Niech zyje Tytus, Romek, i Atomek wiecznie zywi.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane