• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

E-kontrola uszczelni opłaty za parkowanie. System ruszy jesienią

Maciej Korolczuk
26 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Wkrótce wzorem Warszawy w Gdańsku pojawi się specjalnie wyposażony samochód do automatycznej kontroli opłat w SPP. W stolicy skala omijania opłat jest tak wielka, że miesięczny koszt funkcjonowania systemu e-kontroli zwraca się w zaledwie kilka godzin. Wkrótce wzorem Warszawy w Gdańsku pojawi się specjalnie wyposażony samochód do automatycznej kontroli opłat w SPP. W stolicy skala omijania opłat jest tak wielka, że miesięczny koszt funkcjonowania systemu e-kontroli zwraca się w zaledwie kilka godzin.

Na początku października na ulicach Gdańska pojawią się pojazdy wyposażone w kamery odczytujące numery tablic rejestracyjnych aut zaparkowanych w strefie płatnego parkowania. W przetargu na operatora systemu złożono dwie oferty. Postępowanie przebiegało nie bez komplikacji, bo jeden z oferentów składał odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej.



Czy pojazd wyposażony w kamery skłoni kierowców do płacenia za postój w SPP?

Obecnie wnoszenie opłat za parkowanie sprawdza w Gdańsku kilkunastu kontrolerów. A jest co sprawdzać, bo w mieście z roku na rok liczba płatnych miejsc postojowych stale rośnie (strefy rozszerzane są m.in. na wniosek mieszkańców) i obecnie jest ich prawie 7 tys.

Niewykluczone, że w przyszłym roku będzie ich jeszcze więcej, bo z zalewem aut parkujących na dziko nie radzą sobie mieszkańcy kolejnych dzielnic nieobjętych jeszcze strefą.

Tworzenie miejsc postojowych to jedno, a ich kontrola to drugie. Z tą drugą kwestią do tej pory musieli radzić sobie kontrolerzy, którzy nie są w stanie w ciągu jednego dnia skontrolować wszystkich miejsc.

Jesienią ma się to zmienić, bo miastu udało się wreszcie rozstrzygnąć przetarg na dostarczenie systemu kamer i oprogramowania, które zostaną zainstalowane na pojeździe należącym do GZDiZ i będą automatycznie odczytywać tablice rejestracyjne pojazdów zaparkowanych w SPP i sprawdzać, czy kierowca tego pojazdu wniósł opłatę za postój (przy opłacie trzeba podać numery tablic rejestracyjnych, na podstawie których system będzie widział lub nie nasze auto w systemie).

Dwie oferty w przetargu



- Jesteśmy na etapie postępowania w trybie zamówień publicznych. Nasz przetarg polega na zakupie usługi, a nie urządzenia. Mamy swój samochód, na którym wypożyczone urządzenia będą zainstalowane. Umowę chcemy podpisać na 12 miesięcy z możliwością jej przedłużenia do 18 miesięcy. Realny termin rozpoczęcia wykonywania usługi to początek października 2021 r. Po podpisaniu umowy wykonawca ma 90 dni na wdrożenie usługi - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
We wtorek po południu otwarto koperty z ofertami dwóch firm. Pierwszą z ofert - opiewającą na 468 tys. zł - złożyła spółka MCX Pro z Warszawy. Druga oferta, złożona przez spółkę Mobile Traffic Data z Poznania, była niemal dwukrotnie wyższa i wyniosła 761 tys. zł. Budżet, jakim dysponują urzędnicy, to 450 tys. zł.

Przetarg z opóźnieniem przez odwołania do KIO



Dlaczego Gdańsk - wzorem Warszawy, gdzie taki system już działa z powodzeniem - nie zakupił pojazdów z kamerami, lecz same kamery?

- Nie zdecydowaliśmy się na zakup systemu, lecz dzierżawę z jednego powodu: liczymy się z szybkim rozwojem technologii mobilnej kontroli. Za rok na rynku mogą być dostępne już dużo lepsze narzędzia, dlatego nie chcemy się wiązać na stałe z jednym rozwiązaniem - tłumaczy Kiljan. - Kontrola mobilna będzie w stanie znacząco przyspieszyć proces kontroli i zwiększyć liczbę skontrolowanych pojazdów.
Planowo postępowanie miało zostać rozstrzygnięte jeszcze przed końcem marca, ale jeden z oferentów złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Zarzuty odwołującego dotyczyły między innymi: braku wymogu testu oprogramowania na etapie zamówienia, niedostatecznego opisu zdolności techniczno-zawodowych wykonawcy, w szczególności doświadczenia związanego z realizacją usługi mobilnego odczytu tablic rejestracyjnych, zbyt wygórowanych zapisów dotyczących praw autorskich oraz wpisania w umowie kar za opóźnienie.

- Dokonaliśmy analizy zarzutów i pytań, które wpłynęły do zamawiającego od potencjalnych wykonawców. I aby uniknąć ewentualnych przyszłych sporów, dokonaliśmy korekt w umowie. Zrezygnowaliśmy z praw autorskich osobistych oraz zamieniliśmy kary za opóźnienie na kary na zwłokę - precyzuje Kiljan.

Opinie (356) 7 zablokowanych

  • A obok na chodniku czy trawniku już nic za parkowanie nie grozi. Tym się może niech też zajma

    • 5 0

  • To powinno byś ścigane z urzędu i traktowane jako przestępstwo ! (4)

    A winni ukarani sądownie nawet z karą więzienia włącznie !!! Takie okradanie kierowców to skandal a jeszcze chwila i ludzie idący chodnikami będą musieli płacić haracz złodziejom ! za przejście chodnikiem z punktu A do punktu B 30 zł. Myślę że to Urzędnicy UM. powinni stanąć przed prokuratorem i wytłumaczyć się dla czego okradają mieszkańców miasta 1
    Proponuję wprowadzić wysoki podatek od bycia Urzędnikiem w Gdańsku przynajmniej ten 1000 zł miesięcznie to po takim zabiegu myślę że te głupie pomysły wyparowały by im z tych tępych głów !

    • 22 8

    • (1)

      Z cyklu jak publicznie pokazać wszystkim dookoła że się nie ma pojęcia co i dlaczego się dzieje.

      • 4 4

      • Proponuję inny cykl dla tych co są wszystkowiedzący Alfa i Omega

        Tych co publicznie chcą pokazać że wiedzą wszystko najlepiej a inni to idioci !
        ale to tylko świadczy o poziomie umysłowym tych osób ! Najlepiej zasłaniać się pojęciem co i jak się dzieje w mieście ale jet to przykład właśnie jak nie powinno się dziać w mieście !!! bo mieszkańcy nie są własnością hołoty z Urzędu Miasta i nie życzą sobie być okradani przez nieudaczników z UM.

        • 1 4

    • )

      • 1 0

    • ^

      • 0 0

  • czy parkometr wydaje resztę?

    • 2 2

  • Przeznaczcie pieniądze z uzyskane z mandatów za złe parkowanie na nowe inwestycje drogowe bo jeszcze chwila i będziemy ELITĄ

    ... ale pod względem marnowania czasu w korkach. Zacznijcie od upłynnienia zjazdów z obwodnic, nie da się przejechać przez żadną z południowych dzielnic. Nie wszyscy tam mieszkają, ale chcą dojechać np do pracy a nie stać codziennie po 2h w korku.

    • 7 2

  • Na Targu Węglowym, codziennie zablokowany chodnik przed Zbrojownią, nie da się przejść (3)

    Tam nie trzeba płacić ?

    • 9 0

    • Tam swoje miejsca ma ASP (1)

      • 1 2

      • a piesi na ulicy... nieźle

        • 0 0

    • Teren prywatny ASP

      • 0 0

  • Gdańsk zdziera za opłaty 7 dni w tygodniu od rana do nocy, skandal (1)

    Ludzie ograniczają wyjazdy po południu i weekendy na główne miasto, mniej zarobi gastronomia, ale prezydentka zadowolona! :(

    • 29 6

    • Niektórzy to z piwnicy nie wychodzą żeby nie dostać reakcji alergicznej na widok oznaczenia z płatnym parkowaniem.

      • 3 6

  • Parkometry to jest czarna magia

    Nikt nie wie jak to obsługiwać, wydaje bilety bez numeru rejestracyjnego, w pieniądze kasuje

    • 9 3

  • Pytanie (1)

    A co w przypadku jeśli jeszcze siedzę w samochodzie lub gdy poszedłem kupić bilet parkingowy? A w tym czasie ten samochodzik z kamera odczyta moje rejestracje ?

    • 13 3

    • Nic

      Przecież on nie wystawia mandatu w momencie przejazdu. On tylko czyta rejestracje. Te dane są potem porównywane z danymi z parkometrów i widać że np 3 minuty później zapłacono za 2 godziny postoju.

      • 1 0

  • Wprowadzanie stref platnego parkowania

    to nic innego niż kolejny POdatek. Wszedzie tam , gdzie nierzadzi Platforma Okupacyjna, nie maja umiaru, i nie POtrafią się wykazać na co POszły pieniądze które zdarli z mieszkańców. To samo dotyczy opłat za wywóz śmieci , za wodę, za ścieki , czynsze . Darcie łacha rozwartą paszczą.

    • 14 5

  • proponuję jeszcze w centrum miasta prąd wyłączyć

    bo to przecież nieekologiczne, kosztowne i niebezpieczne.

    • 18 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane