- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (502 opinie)
- 2 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (89 opinii)
- 3 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (44 opinie)
- 4 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (77 opinii)
- 5 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (360 opinii)
- 6 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (242 opinie)
E-kontrola uszczelni opłaty za parkowanie. System ruszy jesienią
Na początku października na ulicach Gdańska pojawią się pojazdy wyposażone w kamery odczytujące numery tablic rejestracyjnych aut zaparkowanych w strefie płatnego parkowania. W przetargu na operatora systemu złożono dwie oferty. Postępowanie przebiegało nie bez komplikacji, bo jeden z oferentów składał odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej.
Niewykluczone, że w przyszłym roku będzie ich jeszcze więcej, bo z zalewem aut parkujących na dziko nie radzą sobie mieszkańcy kolejnych dzielnic nieobjętych jeszcze strefą.
Tworzenie miejsc postojowych to jedno, a ich kontrola to drugie. Z tą drugą kwestią do tej pory musieli radzić sobie kontrolerzy, którzy nie są w stanie w ciągu jednego dnia skontrolować wszystkich miejsc.
Jesienią ma się to zmienić, bo miastu udało się wreszcie rozstrzygnąć przetarg na dostarczenie systemu kamer i oprogramowania, które zostaną zainstalowane na pojeździe należącym do GZDiZ i będą automatycznie odczytywać tablice rejestracyjne pojazdów zaparkowanych w SPP i sprawdzać, czy kierowca tego pojazdu wniósł opłatę za postój (przy opłacie trzeba podać numery tablic rejestracyjnych, na podstawie których system będzie widział lub nie nasze auto w systemie).
Dwie oferty w przetargu
- Jesteśmy na etapie postępowania w trybie zamówień publicznych. Nasz przetarg polega na zakupie usługi, a nie urządzenia. Mamy swój samochód, na którym wypożyczone urządzenia będą zainstalowane. Umowę chcemy podpisać na 12 miesięcy z możliwością jej przedłużenia do 18 miesięcy. Realny termin rozpoczęcia wykonywania usługi to początek października 2021 r. Po podpisaniu umowy wykonawca ma 90 dni na wdrożenie usługi - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
We wtorek po południu otwarto koperty z ofertami dwóch firm. Pierwszą z ofert - opiewającą na 468 tys. zł - złożyła spółka MCX Pro z Warszawy. Druga oferta, złożona przez spółkę Mobile Traffic Data z Poznania, była niemal dwukrotnie wyższa i wyniosła 761 tys. zł. Budżet, jakim dysponują urzędnicy, to 450 tys. zł.
Przetarg z opóźnieniem przez odwołania do KIO
Dlaczego Gdańsk - wzorem Warszawy, gdzie taki system już działa z powodzeniem - nie zakupił pojazdów z kamerami, lecz same kamery?
- Nie zdecydowaliśmy się na zakup systemu, lecz dzierżawę z jednego powodu: liczymy się z szybkim rozwojem technologii mobilnej kontroli. Za rok na rynku mogą być dostępne już dużo lepsze narzędzia, dlatego nie chcemy się wiązać na stałe z jednym rozwiązaniem - tłumaczy Kiljan. - Kontrola mobilna będzie w stanie znacząco przyspieszyć proces kontroli i zwiększyć liczbę skontrolowanych pojazdów.
Planowo postępowanie miało zostać rozstrzygnięte jeszcze przed końcem marca, ale jeden z oferentów złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Zarzuty odwołującego dotyczyły między innymi: braku wymogu testu oprogramowania na etapie zamówienia, niedostatecznego opisu zdolności techniczno-zawodowych wykonawcy, w szczególności doświadczenia związanego z realizacją usługi mobilnego odczytu tablic rejestracyjnych, zbyt wygórowanych zapisów dotyczących praw autorskich oraz wpisania w umowie kar za opóźnienie.
- Dokonaliśmy analizy zarzutów i pytań, które wpłynęły do zamawiającego od potencjalnych wykonawców. I aby uniknąć ewentualnych przyszłych sporów, dokonaliśmy korekt w umowie. Zrezygnowaliśmy z praw autorskich osobistych oraz zamieniliśmy kary za opóźnienie na kary na zwłokę - precyzuje Kiljan.
Opinie (356) 7 zablokowanych
-
2021-05-26 13:42
Strefy powiększane na wniosek mieszkańców - co za hipokryzja (2)
jak wymusili pierwsze strefy to kolejne lawinowo powstają bo z obszarów SPP samochody uciekają na graniczące z nimi ulice/dzielnice. Docelowo cały Gdańsk będzie płatny. Wspomnicie moje słowa
- 12 6
-
2021-05-26 16:55
Zgadza się, cały Gdańsk powinien być SPP, z dynamicznym zarządzaniem ceną na podstawie popytu, plus zakaz wjazdu samochodów spalinowych do centrum.
oby jak najszybciej.- 4 3
-
2021-05-26 18:37
Cały gdansk będzie płatny?
Oby jak najszybciej
- 5 2
-
2021-05-26 13:47
Ktoś już wie, gdzie się wpisuje ten numer rejestracyjny?
Parkometry wydają kwitki bez numeru rejestracyjnego, a pieniądze zabierają
- 4 2
-
2021-05-26 13:50
ale na trawniku, chodniku, czy na podjezdzie do czyjejs posesji juz mozna, na zgloszenie straz czy policja nie reaguja bo nie
- 6 0
-
2021-05-26 13:56
(1)
problemem jest, że nikt nie wie jak obsługiwać parkometr, do jego obsługi potrzebny jest zaawansowany informatyk
- 6 8
-
2021-05-26 16:56
To płać telefonem.
- 4 0
-
2021-05-26 14:13
zamiast parkometrów, postawić ludzi przyjmujących opłaty i wprowadzających nr rej. do systemu
- 2 3
-
2021-05-26 14:18
potrzebne szkolenia z obsługi parkomatu, mieszkańcy nie ogarniają
- 4 1
-
2021-05-26 14:29
parkowanie
Parkowanie bez widocznej opłaty - służy tylko urzędnikom i kolesiom. Tracą mieszkańcy i turyści.
- 3 1
-
2021-05-26 14:42
Naprawdę mieszkańcy wnioskowali o powiększenie stref? (1)
- 9 1
-
2021-05-26 15:12
No tak
mieszkańcy mają parkowanie za stówę rocznie więc korzystnie
- 2 1
-
2021-05-26 15:11
Pierwsza godzina powinna być bezpłatna (1)
Jak w Lidlu
- 9 2
-
2021-05-26 17:04
Jak ktoś myśli, to pierwszą godzinę ma gratis
Jak jadę do centrum, zawsze zostawiam samochód w galerii.
Pierwsza godzina gratis, następne po 4 złote.
To takie trudne?- 3 0
-
2021-05-26 15:24
Mało złodziejom...
Ale skoro ludziom to odpowiada , to niech nawet milion płacą za godzinę.
- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.