• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

E-kontrola uszczelni opłaty za parkowanie. System ruszy jesienią

Maciej Korolczuk
26 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Wkrótce wzorem Warszawy w Gdańsku pojawi się specjalnie wyposażony samochód do automatycznej kontroli opłat w SPP. W stolicy skala omijania opłat jest tak wielka, że miesięczny koszt funkcjonowania systemu e-kontroli zwraca się w zaledwie kilka godzin. Wkrótce wzorem Warszawy w Gdańsku pojawi się specjalnie wyposażony samochód do automatycznej kontroli opłat w SPP. W stolicy skala omijania opłat jest tak wielka, że miesięczny koszt funkcjonowania systemu e-kontroli zwraca się w zaledwie kilka godzin.

Na początku października na ulicach Gdańska pojawią się pojazdy wyposażone w kamery odczytujące numery tablic rejestracyjnych aut zaparkowanych w strefie płatnego parkowania. W przetargu na operatora systemu złożono dwie oferty. Postępowanie przebiegało nie bez komplikacji, bo jeden z oferentów składał odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej.



Czy pojazd wyposażony w kamery skłoni kierowców do płacenia za postój w SPP?

Obecnie wnoszenie opłat za parkowanie sprawdza w Gdańsku kilkunastu kontrolerów. A jest co sprawdzać, bo w mieście z roku na rok liczba płatnych miejsc postojowych stale rośnie (strefy rozszerzane są m.in. na wniosek mieszkańców) i obecnie jest ich prawie 7 tys.

Niewykluczone, że w przyszłym roku będzie ich jeszcze więcej, bo z zalewem aut parkujących na dziko nie radzą sobie mieszkańcy kolejnych dzielnic nieobjętych jeszcze strefą.

Tworzenie miejsc postojowych to jedno, a ich kontrola to drugie. Z tą drugą kwestią do tej pory musieli radzić sobie kontrolerzy, którzy nie są w stanie w ciągu jednego dnia skontrolować wszystkich miejsc.

Jesienią ma się to zmienić, bo miastu udało się wreszcie rozstrzygnąć przetarg na dostarczenie systemu kamer i oprogramowania, które zostaną zainstalowane na pojeździe należącym do GZDiZ i będą automatycznie odczytywać tablice rejestracyjne pojazdów zaparkowanych w SPP i sprawdzać, czy kierowca tego pojazdu wniósł opłatę za postój (przy opłacie trzeba podać numery tablic rejestracyjnych, na podstawie których system będzie widział lub nie nasze auto w systemie).

Dwie oferty w przetargu



- Jesteśmy na etapie postępowania w trybie zamówień publicznych. Nasz przetarg polega na zakupie usługi, a nie urządzenia. Mamy swój samochód, na którym wypożyczone urządzenia będą zainstalowane. Umowę chcemy podpisać na 12 miesięcy z możliwością jej przedłużenia do 18 miesięcy. Realny termin rozpoczęcia wykonywania usługi to początek października 2021 r. Po podpisaniu umowy wykonawca ma 90 dni na wdrożenie usługi - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
We wtorek po południu otwarto koperty z ofertami dwóch firm. Pierwszą z ofert - opiewającą na 468 tys. zł - złożyła spółka MCX Pro z Warszawy. Druga oferta, złożona przez spółkę Mobile Traffic Data z Poznania, była niemal dwukrotnie wyższa i wyniosła 761 tys. zł. Budżet, jakim dysponują urzędnicy, to 450 tys. zł.

Przetarg z opóźnieniem przez odwołania do KIO



Dlaczego Gdańsk - wzorem Warszawy, gdzie taki system już działa z powodzeniem - nie zakupił pojazdów z kamerami, lecz same kamery?

- Nie zdecydowaliśmy się na zakup systemu, lecz dzierżawę z jednego powodu: liczymy się z szybkim rozwojem technologii mobilnej kontroli. Za rok na rynku mogą być dostępne już dużo lepsze narzędzia, dlatego nie chcemy się wiązać na stałe z jednym rozwiązaniem - tłumaczy Kiljan. - Kontrola mobilna będzie w stanie znacząco przyspieszyć proces kontroli i zwiększyć liczbę skontrolowanych pojazdów.
Planowo postępowanie miało zostać rozstrzygnięte jeszcze przed końcem marca, ale jeden z oferentów złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Zarzuty odwołującego dotyczyły między innymi: braku wymogu testu oprogramowania na etapie zamówienia, niedostatecznego opisu zdolności techniczno-zawodowych wykonawcy, w szczególności doświadczenia związanego z realizacją usługi mobilnego odczytu tablic rejestracyjnych, zbyt wygórowanych zapisów dotyczących praw autorskich oraz wpisania w umowie kar za opóźnienie.

- Dokonaliśmy analizy zarzutów i pytań, które wpłynęły do zamawiającego od potencjalnych wykonawców. I aby uniknąć ewentualnych przyszłych sporów, dokonaliśmy korekt w umowie. Zrezygnowaliśmy z praw autorskich osobistych oraz zamieniliśmy kary za opóźnienie na kary na zwłokę - precyzuje Kiljan.

Opinie (356) 7 zablokowanych

  • A zamontują to na starym dieslu, który będzie kopcił ludziom w twarz.

    • 1 5

  • Nareszcie będzie gdzie parkować (4)

    Parkingi muszą być płatne i drogie bo inaczej całe miasto jest zawalone gratami z wyciętym DPFem. Jak jeszcze wejdą przepisy ekologiczne zabraniające wjazdu starym smrodom do centrum i będzie miło.

    • 11 14

    • Jak w Detroit

      • 2 1

    • (2)

      No ale dlaczego mierzysz innych swoją miarą, kup sobie nowy samochód to nie będziesz taki sflustrowany.

      • 1 4

      • (1)

        Uuu ale mu dogadałeś

        • 3 0

        • A ja mam nowy samochod

          Ale do miasta się nim nie pcham, bo nie chce mi się ze sfrustrowanym plebsem stać w korkach :) Uważam że ludzie którzy codziennie spędzają około godziny w ruchu miejskim są sfrustrowani i wykazują nadmierną agresję i egoizm. Tak serio, powinni się leczyć i ograniczać jeżdżenie samochodem.

          • 4 0

  • Parkingi dla mieszkańców powinny być bezpłatne + błędem jest myślenie że to poprawi cokolwiek !!

    W efekcie końcowym Miasto na tym traci mniej kierowców w okręgach objętych płatnym parkowaniem powoduje mniejsze dochody firm tam pracujacych ,a co za tym idzie niższe wplywy z podatków od tych firm ,Pogorszenie jakości przejazdu przez ulice zabrane na parkingi płatne również zniechęcaja do odwiedzin w tych rejonach .Pisze jako mieszkaniec ,ale myślę że turyści myśla podobnie ,czyli mniej kasy z turystyki .Miasto powoli ale skutecznie zamyka się przed ludżmi !!!!

    • 7 3

  • Kiedyś nieczęsto jeździłem na Główne Miasto na obiad, kawę, spacer.

    Było potwornie zastawione samochodami, każdy skrawek przykrywała blacha. Od kiedy ucywilizowano parkowanie strefami PP, znacznie częściej tam przyjeżdżam. Samochodem, z dzieciakami, łatwiej, bo nie muszę szukać 15min miejsca i parkować daleko od knajpy. Komunikacją, ze znajomymi na piwko - wiadomo, zawsze przyjemniej gdy na ulicy stoją ogródki, zamiast kapiących smarem szrotów. No i znacznie znacznie łatwiej przejechać tamtędy rowerem, rowerem jestem tam 2x w tygodniu. Fajnie, że teraz uszczelnią parkowanie tymi samochodami, może będzie mniej flejtuchów parkujących poza wyznaczonymi miejscami.

    • 6 9

  • Dojenie mieszkańców cd

    • 7 2

  • XXX (1)

    Najpierw miasto na siłę "upycha" nowe budynki mieszkaniowe, lub biurowce,( bez wymagania podziemnych miejsc postojowych ), a potem płacze, ze dużo aut i nie ma gdzie parkować;) Czy naprawdę wy tam, w tym Urzędzie Miasta uważacie, że każdy z nas, mieszkańców jest ograniczony umysłowo? To wy, swoimi błędnymi decyzjami administracyjnymi, doprowadzacie do powstania problemu, a potem chciwie, kasujecie ludzi za powstałe problemy.

    • 11 2

    • Dokładnie, pozwalają deweloperom wejść sobie na głowę i nie ogarniają że więcej mieszkań to więcej samochodów.

      • 3 3

  • Niby fajnie, ale (3)

    jeżeli dobrze zrozumiałem to 468000 złotych zapłacą operatorowi systemu za 12 miesięcy jego działania, co oznacza, że codziennie musi zostać wystawione ponad 1200zł mandatów, które zostaną faktycznie opłacone. O ile o wystawienie nie będzie trudno, to sama rzeczywista ściągalność budzi moje zaniepokojenie.

    • 34 8

    • Matematyka się kłania.

      • 1 0

    • Mnie wyszło,

      że trzeba wystawić opłat dodatkowych na łączną kwotę 1300zl dziennie aby system wyszedł na zero.

      • 0 0

    • jeszcze raz

      468 tys na 12 miesięcy to wychodzi niecałe 40 tys. Mandat za brak wniesienia opłaty to 200 zł czyli 200 osób miesięcznie którzy nie opłacili postoju zwróci koszt systemu. Czyli 7 mandatów dziennie. Moim zdaniem system wykryje 2 x tyle nieopłaconych biletów.

      • 0 0

  • Dlaczego nasza prezydent

    A ja się pytam, dlaczego nasza prezydent nienawidzi swoich mieszkańców, szczególnie tych zmotoryzowanych. A ostatnio tak pięknie mówiła w tv że trzeba być torelancyjnym i dożyć do zgody, a nie hejtowac i obrażać innych.

    • 9 4

  • w gdansku jak zwykle (2)

    woz ciagnie konia....zamiast inwestowac w parkingi miliony ida na systemy represji...czy urzednicy faktycznie uwazaja ze kierowcy sa zli? otoz nie sa zli. kto odwiedzal chorych w szpitalach w gdansku to cos na temat parkowania w takich miejscach wie. a juz szczytem hipokryzji jest to co sie dzieje w punkcie szczepien na debowej w gdansku. straz miejska bezczelnie zeruje na osobach ktore przywiozly seniorow na szczepienie badz same przyjechaly sie szczepic. ta praktyka to sabotowanie szczepien. hanba !

    • 5 4

    • (1)

      Mandaty za przybycie na szczepienie wlepieją? Jakoś nie chce mi się wierzyć.

      • 3 2

      • a jednak

        na to wychodzi

        • 1 0

  • Poeta przewidział....

    I trzeba golić, strzyc to bydło,
    A kiedy padnie, zrobić mydło.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane