• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ekrany receptą na korki na obwodnicy?

Maciej Korolczuk
7 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (173)
Wypadek na jednej jezdni, ale korek już w obu kierunkach - tak często wyglądają zdarzenia na obwodnicy. Czytelnik proponuje, by na pasie rozdziału stanął płot, który ograniczy gapiostwo i niepotrzebne korki. Wypadek na jednej jezdni, ale korek już w obu kierunkach - tak często wyglądają zdarzenia na obwodnicy. Czytelnik proponuje, by na pasie rozdziału stanął płot, który ograniczy gapiostwo i niepotrzebne korki.

Jeden z naszych czytelników zaproponował, jak ograniczyć codzienne korki na obwodnicy w prosty i szybki sposób. Wystarczy oddzielić płotem od siebie dwie przeciwległe jezdnie, by kierowcy nie mogli w czasie kolizji czy wypadku podglądać tego, co dzieje się po drugiej stronie. Przy kolizjach i wypadkach regularnie korek tworzy się bowiem także na jezdni w drugą stronę, choć tam niebezpieczeństwa nie ma. Co na to drogowcy?



Wygrodzenie uniemożliwiające podglądanie sytuacji "po drugiej stronie" to:

Wakacyjne korki na obwodnicy są w tym roku wyjątkowo uciążliwe. Z jednej strony utrudnienia generują prace drogowców, z drugiej - ciągłe kolizje i wypadki. Stałym elementem są też korki na jezdni, na której nie doszło do żadnego zdarzenia.

Problem zauważył jeden z naszych czytelników i zaproponował, by jezdnie rozdzielić nieprzeziernymi ekranami, co ograniczyłoby zapędy gapiów do wolniejszej jazdy i obserwacji tego, co dzieje się "po drugiej stronie".



- Zamiast stawiać ekrany akustyczne na skraju drogi, powinni taki mur postawić na pasie rozdziału. Przynajmniej korków w przeciwnym kierunku by nie było - napisał nasz czytelnik.


Co na to GDDKiA?



Pomysł naszego czytelnika przekazaliśmy gdańskiemu oddziałowi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który zarządza Obwodnicą Trójmiasta. Drogowcy odnieśli się jednak do niego z dystansem.

- Prezentowane przez czytelnika "rozwiązanie" nie jest przewidziane przepisami prawa i w opinii GDDKiA nie jest możliwe do wykonania, zarówno z przyczyn finansowych, ale przede wszystkim nie znajduje uzasadnienia merytorycznego - uważa Mateusz Brożyna, rzecznik prasowy GDDKiA w Gdańsku.
Za korki na obwodnicy odpowiada nie tylko sprawca kolizji Za korki na obwodnicy odpowiada nie tylko sprawca kolizji

Jak słyszymy, między jezdniami nie mogłyby stanąć ani ekrany akustyczne, ani żadne inne wygrodzenia i płoty, które mogłyby oddzielić od siebie przeciwległe jezdnie i ograniczyć widoczność.

- W przypadku ekranów akustycznych GDDKiA Odział w Gdańsku realizuje zobowiązania wynikające z decyzji Marszałka Województwa Pomorskiego zgodnie, którą zostaliśmy zobowiązani do ograniczenia oddziaływania na środowisko poprzez budowę ekranów akustycznych. Stawiamy je w celu ochrony przed hałasem terenów faktycznie zagospodarowanych, przyległych do drogi - dodaje.
Zdaniem drogowców odseparowanie od siebie obu jezdni, by kierowcy nie rozpraszali się widokiem wypadku i nie powodowali tym samym korków i zagrożenia na przeciwległym pasie, nie ma ani merytorycznego, ani ekonomicznego uzasadnienia.

Mylące znaki na obwodnicy. Kierowcy niepotrzebnie zwalniają Mylące znaki na obwodnicy. Kierowcy niepotrzebnie zwalniają

- Z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego również taki pomysł jest chybiony. Kierowca, żeby miał się niczym nie rozpraszać, to należałoby projektować i budować drogę jako obiekt całkowicie, bądź częściowo zamknięty, czyli bez możliwości "podpatrywanie tego, co się dzieje na przeciwległym pasie", ale również bez podpatrywania tego, co się dzieje w otoczeniu drogi w ogóle, zatem na zewnątrz drogi. Stosując takie "rozwiązanie" podróż byłaby nużąca / klaustrofobiczna, zatem niebezpieczna - ocenia nasz rozmówca.
Kierowcom nie pozostaje więc nic innego, jak skupić się na drodze, którą mamy przed sobą, a nie obok.

Miejsca

Opinie (173) 4 zablokowane

  • Jakos w Warszawie na S8 przez caly Zoliborz sa takie ekrany oddzielajace obie jezdnie i bylo mozna to zrobic. Sluzby nie maja problemu z dojazdem. Inwestorem tez byla GDDKiA.

    • 7 0

  • a za 10 lat cyk i powstanie płot

    nie muszą być ekrany wystarczy żywopłot taki z 2 m wys

    • 3 1

  • Można (10)

    Może wyjściem z sytuacji byłby montaż rozkładanej bariery na czas wypadku i usuwania kolizji. Z drugiej strony nie rozumiem tej ciekawości ze strony kierowców. Co w tym ciekawego?

    • 215 8

    • Cebulakow wszystko ciekawi. (1)

      Taka buracka natura.

      • 36 6

      • Taka nasza natura. Na chodnikach też się gęsto robi jak podjedzie gdzieś policja czy staż na sygnale.

        • 16 3

    • (1)

      skąd w ogóle informacja, że to ciekawość jest powodem spowolnienia?

      • 9 17

      • To nie ciekawość tylko fotki trzeba zrobić dla raport trójmiasto.

        • 31 2

    • A jak jest statystycznie? (1)

      Ile korków powstaje z powodu wypadku na nitce przeciwnym kierunku? Chyba jednak nie tyle by uzasadnić taki zeszpecenie krajobrazu jakimiś kolejnymi ekranami ....

      • 5 9

      • Dzieje się to codziennie.

        Kilka tygodni temu na nitce w kierunku Gdyni, pomiędzy Matarnią i Osową była mała stłuczka. Kilka pojazdów, brak większych uszkodzeń i poszkodowanych. Służby dojechały po kilkudziesięciu minutach, nikomu się nie spieszyło, bo nie było do czego . Tymczasem korem na nitce w przeciwnym kierunku - z Gdyni do Gdańska sięgał zjazdu z drogi kaszubskiej!!! Tylkk przez gapiów, którzy zwalniali, żeby spojrzeć, co dzieje się z drugiej strony barierek. W tym korku trzeba było stać co najmniej 1,5-2 godziny, bo zniknął dopiero po kilku godzinach.

        • 12 0

    • Tak robią w uk

      • 3 0

    • Kiedys

      Ludzie chodzili tłumami na egzekucję. Taka rozrywka dla ludu

      • 8 0

    • Trupy i krew

      • 1 0

    • Tak robia od lat Niemcy na autostradach

      To rozwiązanie tymczasowej bariery przed niezrozumiałym zainteresowaniem kierowców na przeciwległym pasie ruchu ogranicza spowolnienie ruchu i jest z powodzeniem stosowane u zachodnich sąsiadów.

      • 0 0

  • Strach jeździć w tym dzikim kraju

    z tektury. Samochody dla Wolaków to tak jak kałasznikow dla szympansa (YT).

    • 4 4

  • Roslinność

    Nie trzeba zadnych ekranów, wystarczą np tuje które będą rosły do 2-2,5m. Tanio, ekologicznie, i przyjemnie dla oka.

    • 15 0

  • (2)

    Potrzebny jest pilnie trzeci pas ! Z tymi ekranami niektórzy pogłupieli .Wystarczy ,jest ich aż nadto !!!

    • 6 3

    • Trzeci pas nie jest potrzebny. (1)

      Dwa pasy w zupełności wystarczają,tylko,że spora część cebulakow nie ma pojęcia o jeździe.Dodaj do tego brak wyobraźni,logicznego myślenia i prawo jazdy znalezione w czipsach i masz efekty.

      • 0 3

      • no raczej z tym wystarczy to popłynaleś

        Trójmiasto ma ponad milion do tego dochodzi północ Polski, a wszystko jak na razie opiera się na jedynie 2 ulicach - jednej w mieście a druga to właśnie obwodnica (nawet jeśli ma status szybkiego ruchu), to trochę mało.

        Nie ma innego dużego miasta, w którym z jednego końca na drugi nie byłoby większej liczby alternatywnych połączeń.

        A ta druga obwodnica niewiele zmieni dla ruchu w mieście.

        • 1 0

  • A czy nie jest tak, że kierowca widząc z oddali światła służb, (3)

    chodzących po jezdni ludzi nie zwalnia z powodu potencjalnego zagrożenia? Nie wiadomo co może się dziać po drugiej stronie od tej, na której był wypadek. Zwalnia jeden i potem każdy musi. Nie uważam, że to zawsze jest chęć przypatrzenia sie zdarzeniu ale jakaś obawa o bezpieczeństwo.

    • 94 25

    • masz rację, ale pomysł czytelnika może i tak przynieść efekt

      • 10 5

    • jakby była tam jakakolwiek obawa o bezpieczeństwo to by nie pruli 160 na zderzaku innego... nie! to zwykła gupota

      • 11 3

    • Przede wszystkim spodziewam się leżących na jezdni oderwanych fragmentów rozbitych samochodów, dlatego zawsze widząc kolizję zdecydowanie zwalniam.

      • 8 4

  • Wysoka zieleń lub osłony przeciwolśnieniowe (2)

    Proponuję wziąć przykład z niektórych zachodnich autostrad, gdzie w pasie rozdzielającym jezdnie rośnie wysoka zieleń. Skutecznie zasłania widok na przeciwległy pas. Alternatywą mogą być osłony przeciwolśnieniowe montowane na autostradach i drogach ekspresowych w miejscach, gdzie geometria drogi sprawia, że istnieje ryzyko oślepiania światłami. One także skutecznie zasłaniaja widok na przeciwległy pas. Ekrany to zły i kosztowny pomysł.

    • 13 0

    • Poza tym zieleń niweluje trochę hałas i obniża temperaturę

      • 6 0

    • Pamietam jedną autostradę we Wloszech i oleandry pomiędzy

      no i ten wspaniały zapach...

      • 2 1

  • Warszafka

    Warszafka do nas przyjeżdża nad morze a łoni nie umio jeździć i stont we wakacje non stop koreczki

    • 1 6

  • Po co wywalać kasę na ekrany?

    Niech kierowcy nauczą się jeździć.
    Wiecie co powoduje korki? Kierowcy i ich auta, proste

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane