• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ekrany receptą na korki na obwodnicy?

Maciej Korolczuk
7 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (173)
Wypadek na jednej jezdni, ale korek już w obu kierunkach - tak często wyglądają zdarzenia na obwodnicy. Czytelnik proponuje, by na pasie rozdziału stanął płot, który ograniczy gapiostwo i niepotrzebne korki. Wypadek na jednej jezdni, ale korek już w obu kierunkach - tak często wyglądają zdarzenia na obwodnicy. Czytelnik proponuje, by na pasie rozdziału stanął płot, który ograniczy gapiostwo i niepotrzebne korki.

Jeden z naszych czytelników zaproponował, jak ograniczyć codzienne korki na obwodnicy w prosty i szybki sposób. Wystarczy oddzielić płotem od siebie dwie przeciwległe jezdnie, by kierowcy nie mogli w czasie kolizji czy wypadku podglądać tego, co dzieje się po drugiej stronie. Przy kolizjach i wypadkach regularnie korek tworzy się bowiem także na jezdni w drugą stronę, choć tam niebezpieczeństwa nie ma. Co na to drogowcy?



Wygrodzenie uniemożliwiające podglądanie sytuacji "po drugiej stronie" to:

Wakacyjne korki na obwodnicy są w tym roku wyjątkowo uciążliwe. Z jednej strony utrudnienia generują prace drogowców, z drugiej - ciągłe kolizje i wypadki. Stałym elementem są też korki na jezdni, na której nie doszło do żadnego zdarzenia.

Problem zauważył jeden z naszych czytelników i zaproponował, by jezdnie rozdzielić nieprzeziernymi ekranami, co ograniczyłoby zapędy gapiów do wolniejszej jazdy i obserwacji tego, co dzieje się "po drugiej stronie".



- Zamiast stawiać ekrany akustyczne na skraju drogi, powinni taki mur postawić na pasie rozdziału. Przynajmniej korków w przeciwnym kierunku by nie było - napisał nasz czytelnik.


Co na to GDDKiA?



Pomysł naszego czytelnika przekazaliśmy gdańskiemu oddziałowi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który zarządza Obwodnicą Trójmiasta. Drogowcy odnieśli się jednak do niego z dystansem.

- Prezentowane przez czytelnika "rozwiązanie" nie jest przewidziane przepisami prawa i w opinii GDDKiA nie jest możliwe do wykonania, zarówno z przyczyn finansowych, ale przede wszystkim nie znajduje uzasadnienia merytorycznego - uważa Mateusz Brożyna, rzecznik prasowy GDDKiA w Gdańsku.
Za korki na obwodnicy odpowiada nie tylko sprawca kolizji Za korki na obwodnicy odpowiada nie tylko sprawca kolizji

Jak słyszymy, między jezdniami nie mogłyby stanąć ani ekrany akustyczne, ani żadne inne wygrodzenia i płoty, które mogłyby oddzielić od siebie przeciwległe jezdnie i ograniczyć widoczność.

- W przypadku ekranów akustycznych GDDKiA Odział w Gdańsku realizuje zobowiązania wynikające z decyzji Marszałka Województwa Pomorskiego zgodnie, którą zostaliśmy zobowiązani do ograniczenia oddziaływania na środowisko poprzez budowę ekranów akustycznych. Stawiamy je w celu ochrony przed hałasem terenów faktycznie zagospodarowanych, przyległych do drogi - dodaje.
Zdaniem drogowców odseparowanie od siebie obu jezdni, by kierowcy nie rozpraszali się widokiem wypadku i nie powodowali tym samym korków i zagrożenia na przeciwległym pasie, nie ma ani merytorycznego, ani ekonomicznego uzasadnienia.

Mylące znaki na obwodnicy. Kierowcy niepotrzebnie zwalniają Mylące znaki na obwodnicy. Kierowcy niepotrzebnie zwalniają

- Z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego również taki pomysł jest chybiony. Kierowca, żeby miał się niczym nie rozpraszać, to należałoby projektować i budować drogę jako obiekt całkowicie, bądź częściowo zamknięty, czyli bez możliwości "podpatrywanie tego, co się dzieje na przeciwległym pasie", ale również bez podpatrywania tego, co się dzieje w otoczeniu drogi w ogóle, zatem na zewnątrz drogi. Stosując takie "rozwiązanie" podróż byłaby nużąca / klaustrofobiczna, zatem niebezpieczna - ocenia nasz rozmówca.
Kierowcom nie pozostaje więc nic innego, jak skupić się na drodze, którą mamy przed sobą, a nie obok.

Miejsca

Opinie (173) 4 zablokowane

  • a moze same ekrany

    likwidacja drogi zlikwiduje korki. Polecam dobrego specjalistę który wytłumaczy zależność ilość aut do przepustowości drogi.

    • 1 0

  • pszczółka Maja będzie kolejnym gwoździem do trumny.

    • 1 0

  • Może i by zadziałało, ale koszty do zysku nieporównywalne.

    • 1 0

  • Receptą będzie pomiar prędkości

    oraz odstępów miedzy autami i sypanie madnatami za to.

    • 3 0

  • A to akurat może być bardzo dobry pomysł.

    Wiele raz byłem swiadkiem korku przez gapiów, a raz nawet byłem uczestnikiem karambolu przez takich ludzi.

    • 1 1

  • Tristar

    Proponuję coś na wzór Tristara przed wjazdami i zjazdami z obwodnicy. Nie generowało by to korków w przypadku kolizji w danym kierunku!

    • 1 0

  • Bez edukacji nic nie da rady...

    edukacja kierowców np co do pasów rozbiegowych i jazdy na suwak... kilka razy już pisałem jak się jeździ więc powtarzać nie będę - codziennie widzę jak tworzą się korki przez tych co nie potrafią jechać tak jak powinni tylko cwaniakują a i tak na sam koniec stoją 3x tyle w korkach co by stali gdyby nie cwaniakowali - albo przez swoje zachowanie zaoszczędzą 2s życia a przyczynią się do 2godzinnych korków... Dwa są miejsca np Owczarnia gdzie na prostym odcinku Tworzą się korki od tak - jest korek za 2km go nie ma... takie zjawisko nadprzyrodzone i to w obie strony... pomijam miejsca gdzie np sa duze zjazdy ale tam to co napisalem pasy rozbiegowe to jedno jazda na suwak drugie i brak obu umiejętności robi swoje... jedynie w Gdyni na nowym węźle w Kacku ktoś kto robił zjazdy w kierunku Gdańska powinien teraz przerobić ten odcinek bo jest źle zaprojektowany nie na to natężenie ruchu... co do wypadków jak ktoś chce trupa zobaczyć to niech idzie sobie do prosektorium i tam najlepiej zostanie... poszukiwacze taniej sensacji...

    • 1 1

  • Nie ekrany z plastiku/metalu tylko ściany zieleni - niskopienne drzewa czy duże krzewy.

    • 5 0

  • durny pomysł

    Przez taki parkan LPR nie wyląduje, rotor się nie zmieści.

    • 0 4

  • Wystarczyłyby łopatki przeciw oślepianiu z nad przeciwka.

    Ekrany są wysokie a nie muszą aż takie być. Łopatki zasłaniają akurat do poziomu oczu kierowcy więc zdałyby też egzamin, a w montażu będą i tańsze, i szybsze. Mozna je spotkać w niektórych miejscach obwodnicy. Inna opcja to kamery na bramownicach i karać maksymalnymi mandatami bezmogow z telefonami w lapie i kierować ich na ponowne badania psychologiczne.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane