- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (167 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Eksperci od transportu przyjadą do Gdyni
Blisko 500 osób z całego świata przyjedzie do Gdyni dyskutować o mobilności i zrównoważonym transporcie przy okazji realizacji unijnego projektu Civitas Dyn@mo. Czym pochwali się miasto? Głównie zakupionymi trolejbusami i buspasami, bo dla innych zaplanowanych działań, jak choćby stworzenia strefy pieszej, nie ma podobno akceptacji mieszkańców.
W kuluarach na pewno nie zabraknie też oceny działań Gdyni, wykonanych przez blisko cztery lata trwającego programu Civitas Dynamo.
W założeniach przełom
W założeniach miał on dokonać przełomu w miejskich systemach transportowych poprzez nowe rozwiązania komunikacyjne w czterech biorących w nim udział miastach Europy. O szczegółach miały zdecydować poszczególne samorządy, przy realnym wsparciu mieszkańców. Na realizację przeznaczono 13 mln euro. Gdynia z tej puli otrzymała 800 tys. euro.
Najważniejsze z wymiernych efektów w Gdyni dotyczą komunikacji miejskiej. Wśród nich zakup sześciu trolejbusów z baterią litowo-jonową, dzięki którym za kilka miesięcy wjadą na Fikakowo bez trakcji. Z kolei dzięki buspasom (sfinansowanym z innych środków europejskich) na Władysława IV, Kieleckiej, Estakadzie Kwiatkowskiego i Morskiej łatwiej jeździ się po zakorkowanych zwykle ulicach.
W ostatnich dniach udało się na ul. Starowiejskiej namalować i ustawić znaki wprowadzające Strefę Tempo 30, w czym niektórzy upatrują chęci przypodobania się odwiedzającym i wykazania się jakimkolwiek działaniem w sprawie. W niedalekiej przyszłości strefa ma być rozszerzona o kolejne ulice.
W rzeczywistości analizy
Reszta wyników pozostaje "na papierze" w postaci oficjalnych dokumentów, jak opracowanie i sformalizowanie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej czy stworzenie modelu ruchu dla miasta. Ślad jest też w sieci, pod postacią osobnej strony internetowej.
Wiele środków wydano na analizy, kampanie promocyjno-informacyjne i badania prowadzone we współpracy z uczelniami, które mają przydać się w przyszłości. Najważniejsze z nich powinny doprowadzić do powstania strefy pieszej w Gdyni. Pod uwagę brano Starowiejską, Świętojańską i 10 Lutego. Opór części mieszkańców spowodował, że skończyło się na jedynie zapowiedziach.
- To nie oznacza, że zarzucamy te plany na bliżej nieokreśloną przyszłość. Podjęliśmy decyzję, że będziemy robili to stopniowo. Najpierw chcemy wprowadzić strefę Tempo 30, być może strefę zamieszkania, a później ograniczać ruch, co i tak w końcu musi nastąpić. Moim zdaniem innej drogi nie ma - wyjaśnia Andrzej Bień, radny Gdyni.
W przyszłości dyskusje
W nieoficjalnych rozmowach urzędnicy z Zarządu Dróg i Zieleni Gdyni przyznają, że działania wprowadzające równowagę transportową w centrum mogłyby i powinny być przeprowadzone szybciej, bo samochodów rzeczywiście jest za dużo. Oficjalnie podkreślają, że i tak nie zrobią nic wbrew mieszkańcom i nadal będzie dominowała dyskusja.
- Chcemy dyskutować i stąd debaty, na których poznajemy różne opinie i szukamy kompromisu. Podczas nich ścierają się różne głosy i musimy brać to pod uwagę. Planujemy dalsze rozmowy - tłumaczy Roman Witowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.
Opinie (176) 8 zablokowanych
-
2016-09-15 07:00
Nobel dla Szczurka i jego ferajny za Piar !!! (4)
miszcze świata !
- 33 2
-
2016-09-15 10:01
Ile Szczurek dał za ten piar? Ile dał na imprezkę? Wszystko idzie na balety! (1)
- 10 2
-
2016-09-15 10:36
Przepijemy naszej babci domek cały...
Taka piosenka mi się przypomniała
- 9 1
-
2016-09-15 20:48
(1)
Miszczem to ty nie jesteś
aż oczy bolą- 1 3
-
2016-09-15 20:50
Nowy w internetach?
- 0 0
-
2016-09-15 07:07
Może ekipa przyjedzie eco pojazdami
A może, przylecą. ..hmmmm
Dali by przykład jak i czym należy poruszac się po "ekologicznym" mieście.
W tej chwili emisja spalin jest juz i tak przerosnieta na maxa a nie robi się nic aby wyeliminowac to zjawisko.
Same prądowe trajtki nic nie dadzą. ..
Autobusy na gaz również. .
Tu trzeba zacząć od mieszkańców i urzędników. ...
Bo tak w ogóle kiedyś przyklad szedł z góry.- 15 1
-
2016-09-15 07:25
(1)
Proponuję panom ekspertom przejażdżkę z Centrum na Obłuże po godzinie 16:00. Ciekawe czy uwierzą, że są w Europie?
- 36 3
-
2016-09-15 08:43
albo na Karwiny. Remont wiaduktu przy Spokojnej jeszcze trwa więc przyjrzą się po 16.00 jak wygląda pusty plac budowy
- 15 0
-
2016-09-15 07:47
niech ich q . . a
na przejazdy kolejowe wezmą. szczurek tylko analizy potrafi zlecać nic więcej.
- 22 4
-
2016-09-15 07:48
(5)
Dla mnie rzeczą niesamowitą w Gdyni jest ten kontrast między uwielbienien prezydenta Szczurka a zacofaniem miasta, którym od wielu lat rządzi.
- 37 3
-
2016-09-15 09:02
(1)
Jest zjawisko socjologiczne na skalę światową!
- 13 2
-
2016-09-15 09:54
To się nawet fizjologom nie śniło
- 9 0
-
2016-09-15 10:08
Fenomenem to raczej jest komentowanie od 6 rano przez cały dzień każdego artykułu na trójmiasto.pl (2)
Fenomen tego, jak można za kasę albo w czyimś lub swoim interesie, przeprowadzać tak zmasowane kampanie nienawiści w komentarzach na osoby czy miasto. To jest prawdziwy fenomen, że można dyżurować w komentarzach i odpisywać każdemu z kim się nie zgadzam, dezinformować, manipulować informacją, tworzyć pozory i straszyć, że coś źle się dzieje, obrażać ludzi.
To jest właśnie problem badawczy dla socjologów i pedagogów na miarę XXI wieku.- 1 15
-
2016-09-15 10:41
Prawda jak widać dalej boli :)
Gdzie się mijam z prawdą? Jak pisze o dziurach na Morskiej, masie forsy utopionej w koncertach dla warszawki, czy jak pisze o korkach dwa razy większych niż w półmilionowym Gdańsku?
Mam czas, Internet mam, więc piszę i będę
U mnie nie ma 'niedasię'
PS: Pisanie o kimś per cesarzu, królu jest raczej wyrazem sympatii, a nie obrażania ;)- 10 1
-
2016-09-15 21:25
Ej no
Przecież wiadomix że jak ktoś nie pisze w czołobitnym tonie o Słońcu Bulwaru to na pewno pisi troll opłacany osobiście przez Szydło. Do niedawna były to trolle z platformy ale jak się okazało że władze się zmieniły a w Gdyni stara bida to trzeba było zmienić śpiewkę.
- 1 0
-
2016-09-15 07:49
(1)
Nie trzeba być ekspertem żeby stwierdzić jakie są drogi w Polsce 500nierobów
- 13 3
-
2016-09-15 09:28
problemem nie są drogi ale nadmiar samochodów i skłonności do korzystania z nich
nawet na małe odległości w warunkach niedorozwoju infrastruktury dla pieszych i rowerzystów.
- 3 2
-
2016-09-15 07:55
gdynia sie chwali
moze to i potrzebne.ale zlikwidujcie chwasty przy chodnikach i przytnijcie rowno zywoploty na ul.Wachowiaka. wW administracji trzeba sie wyklocac.
- 10 0
-
2016-09-15 08:02
no i spoko (4)
może "obcy" z dystansem wypowiedzą się na temat tworzenia stref wyłącznie dla pieszych. Chętnie poznam opinie.
- 12 1
-
2016-09-15 09:01
u tych obcych to norma...
- 7 1
-
2016-09-15 09:33
strefy wyłącznie dla pieszych zwykle są strefami dla pieszych (2)
z dopuszczeniem ruchu rowerowego i możliwością realizacji dostaw samochodami w wybranych okienkach czasowych.
Najważniejsza jest zasada ścisłej reglamentacji możliwości parkowania samochodów w takich strefach. (por. woonerf na ulicy 6 sierpnia w Łodzi).- 3 2
-
2016-09-15 12:00
zapłaciłem w podatkach za ta ulicę i chce z niej korzystać...nawet awionetką lub motorówką (1)
- 6 4
-
2016-09-15 14:23
dałem plusa za ironię, żeby nie było wątpliwości
- 2 2
-
2016-09-15 08:04
Niech przyjadą o 15 - 16 na kwiatkowskiego
- 20 0
-
2016-09-15 08:06
na takie rzeczy samorżądniaki i ich wódz zawsze mają pieniądze ale na najzwyklejszy remont choćby i przedmiotowej ulicy to już nie
- 17 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.