• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Eksperci od transportu przyjadą do Gdyni

Patryk Szczerba
15 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Strefa Tempo 30 na Starowiejskiej została wyznaczona m.in. przez znaki na jezdni. Strefa Tempo 30 na Starowiejskiej została wyznaczona m.in. przez znaki na jezdni.

Blisko 500 osób z całego świata przyjedzie do Gdyni dyskutować o mobilności i zrównoważonym transporcie przy okazji realizacji unijnego projektu Civitas Dyn@mo. Czym pochwali się miasto? Głównie zakupionymi trolejbusami i buspasami, bo dla innych zaplanowanych działań, jak choćby stworzenia strefy pieszej, nie ma podobno akceptacji mieszkańców.



Czy udział w takich projektach jak Civitas Dynamo ma sens?

Decyzję o tym, że Gdynia zostanie gospodarzem konferencji podjęto w 2015 r.. Podczas konferencji, która rozpocznie się 28 września i potrwa trzy dni, opowiedzą m.in. o sukcesach prowadzonej przez nich polityki równoważenia transportu w europejskich miastach. Podadzą konkretne przykłady, wskażą zagrożenia i modele radzenia sobie ze strachem i protestami, które zawsze pojawiają się w przededniu zmian.

W kuluarach na pewno nie zabraknie też oceny działań Gdyni, wykonanych przez blisko cztery lata trwającego programu Civitas Dynamo.

W założeniach przełom

W założeniach miał on dokonać przełomu w miejskich systemach transportowych poprzez nowe rozwiązania komunikacyjne w czterech biorących w nim udział miastach Europy. O szczegółach miały zdecydować poszczególne samorządy, przy realnym wsparciu mieszkańców. Na realizację przeznaczono 13 mln euro. Gdynia z tej puli otrzymała 800 tys. euro.

Najważniejsze z wymiernych efektów w Gdyni dotyczą komunikacji miejskiej. Wśród nich zakup sześciu trolejbusów z baterią litowo-jonową, dzięki którym za kilka miesięcy wjadą na Fikakowo bez trakcji. Z kolei dzięki buspasom (sfinansowanym z innych środków europejskich) na Władysława IV, Kieleckiej, Estakadzie Kwiatkowskiego i Morskiej łatwiej jeździ się po zakorkowanych zwykle ulicach.

W ostatnich dniach udało się na ul. Starowiejskiej namalować i ustawić znaki wprowadzające Strefę Tempo 30, w czym niektórzy upatrują chęci przypodobania się odwiedzającym i wykazania się jakimkolwiek działaniem w sprawie. W niedalekiej przyszłości strefa ma być rozszerzona o kolejne ulice.

W rzeczywistości analizy

Reszta wyników pozostaje "na papierze" w postaci oficjalnych dokumentów, jak opracowanie i sformalizowanie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej czy stworzenie modelu ruchu dla miasta. Ślad jest też w sieci, pod postacią osobnej strony internetowej.

Miasto chwali się tym m.in. na tabliczkach. Miasto chwali się tym m.in. na tabliczkach.
Wiele środków wydano na analizy, kampanie promocyjno-informacyjne i badania prowadzone we współpracy z uczelniami, które mają przydać się w przyszłości. Najważniejsze z nich powinny doprowadzić do powstania strefy pieszej w Gdyni. Pod uwagę brano Starowiejską, Świętojańską i 10 Lutego. Opór części mieszkańców spowodował, że skończyło się na jedynie zapowiedziach.

- To nie oznacza, że zarzucamy te plany na bliżej nieokreśloną przyszłość. Podjęliśmy decyzję, że będziemy robili to stopniowo. Najpierw chcemy wprowadzić strefę Tempo 30, być może strefę zamieszkania, a później ograniczać ruch, co i tak w końcu musi nastąpić. Moim zdaniem innej drogi nie ma - wyjaśnia Andrzej Bień, radny Gdyni.
W przyszłości dyskusje

W nieoficjalnych rozmowach urzędnicy z Zarządu Dróg i Zieleni Gdyni przyznają, że działania wprowadzające równowagę transportową w centrum mogłyby i powinny być przeprowadzone szybciej, bo samochodów rzeczywiście jest za dużo. Oficjalnie podkreślają, że i tak nie zrobią nic wbrew mieszkańcom i nadal będzie dominowała dyskusja.

- Chcemy dyskutować i stąd debaty, na których poznajemy różne opinie i szukamy kompromisu. Podczas nich ścierają się różne głosy i musimy brać to pod uwagę. Planujemy dalsze rozmowy - tłumaczy Roman Witowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.

Opinie (176) 8 zablokowanych

  • ehhh

    Bez sieci trakcyjnej! Bez trakcji to trajki daleko by nie dojechały....

    • 6 2

  • Co to ludzie nie wymyślą aby zgarnąć kasę?!

    Ciekawe ile odpalą urzędnikom którzy zgodzili się na te pogaduchy!
    To łopat ich pogonić niech poprawią chodniki w mieście!
    I to za minimalną stawkę godzinową!

    • 14 2

  • Pytanie (4)

    Czy będzie też miłośnik rowerów dla każdego obywatela, dziadka i niemowlaka, czyli Piotr K?

    • 11 3

    • oczywiście, miłośniku samochodów dla każdego dziadka i niemowlaka

      • 4 5

    • Piotr K jest od wielu lat promotorem zrównoważonego rozwoju miejskich systemów transportowych (2)

      w których na pierwszym miejscu stawia się potrzeby ruchu pieszych.

      Jak na razie nie otrzymał zaproszenia na tę konferencję.

      • 4 3

      • bo by ich obśmiał

        Kuropatwa na Prezydenta Trójmiasta!

        • 3 1

      • promo-terrorem...

        • 2 5

  • Tyle czasu się zastanawiali, badali i g z tego wyszło

    No to teraz szybkie malowanie trawy na zielono(oznakowanie na drogach na ostatnia chwile) by można się było czymkolwiek pochwalić. Gościom wrzuci się ściemy ze potrzeba dalszych badań i analiz i łykną to jak 80% mieszkańców

    • 19 2

  • nigdzie nie ma informacji, że ten "event" będzie kosztował Gdynie 2,3 miliona złotych (2)

    kasa będzie z opasłego budżetu na "promocję". gratis pozamykane ulice i utrudniania na czas przejazdu delegacji.

    • 30 1

    • Dofinansowanie 800 tys. Euro, a sam event 2,3 mln zł? Coś ci się w głowie poprzewracało. (1)

      • 3 9

      • Tak się bawi nasza władza ;)

        Zaprzyjaźnione media o takich sprawach nie informują bo oni też lubią być zapraszani na różne imprezy.

        • 4 2

  • Eksperci niech się przejadą Estakadą Kwiatkowskiego

    i Wiśniewskiego w godzinach szczytu do północnych dzielnic.

    • 25 1

  • Tempo 30 jest codziennie (2)

    jak wracam do domu, nic już nie trzeba robić.

    • 24 1

    • w korkach codziennie bryki suną w tempie pieszego (1)

      mało który uzna, że w mieście jest nadmiar samochodów.
      \
      Stale im się wydaje, że jest za mało dróg, ale tworzenie dróg wyłącznie z myślą o samochodach to droga w ślepą uliczkę.

      • 0 0

      • Komunikacja jedzie jeszcze wolniej, a jest droga.

        • 0 1

  • Proponuję zrobić przejazd rowerem z centrum Gdyni

    do gdyńskiej części dzielnicy Osowa (Ul Sarnia, Jelenia należą administracyjnie do Gdyni). Po drodze wiele atrakcji. Tylko dla ludzi o mocnych nerwach.

    • 17 1

  • (3)

    Pytanie do rządzących. Dlaczego zaniedbujecie północne dzielnice Gdyni? Wieczne korki na górny taras, ul. Kwiatkowskiego już dawno powinna być przebudowana do Dabka i nie tłumaczenie się lotniskiem. Ulzyjcie swoim mieszkańcom bo wkoncu wybory wygra inna opcja. Tragiczny dojazd na hutnicza, tunelu brak tylko wiecznie zamknięte przejazdy, o co chodzi? Same obietnice, plany i myślenie oczu. W Wejherowie dwa tunele a ruch pociągów znacznie mniejszy ale oni dbają o mieszkańców. Panie prezydencie, poza centrum są jeszcze inne tereny wymagające przebudowy, remontów itp.

    • 24 2

    • (2)

      Centrum jest tak samo zaniedbane jak Obłuże, Pogórze itd. Najlepsze, co możd Gdynię spotkać w najbliższym czasie, to zmiana władzy, obojętnie, czy na tę z PiS, PO czy znowu kogoś niezależnego.

      • 11 1

      • (1)

        100/100 pytanie czy w końcu ludzie się obudzą czy dalej propaganda będzie działać... dla mnie wyniki wyborów w naszej Gdyni to czary...

        • 6 0

        • Dla mnie to nie czary, a brak myślenia i obserwacji u wyborców...

          • 5 2

  • Znam sporo ekspertów od transportu miejskiego... wożą się po miastach wielkimi samochodami (1)

    i doradzają, promują transport publiczny i rowerowy za publiczną kasę.

    • 19 3

    • a ja znam takich, którzy korzystają z rowerów i możliwości ich przewozu SKM

      biorąc udziału w takich spotkaniach przyjeżdżając za własną kasę.

      • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane