- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Eksperci od transportu przyjadą do Gdyni
Blisko 500 osób z całego świata przyjedzie do Gdyni dyskutować o mobilności i zrównoważonym transporcie przy okazji realizacji unijnego projektu Civitas Dyn@mo. Czym pochwali się miasto? Głównie zakupionymi trolejbusami i buspasami, bo dla innych zaplanowanych działań, jak choćby stworzenia strefy pieszej, nie ma podobno akceptacji mieszkańców.
W kuluarach na pewno nie zabraknie też oceny działań Gdyni, wykonanych przez blisko cztery lata trwającego programu Civitas Dynamo.
W założeniach przełom
W założeniach miał on dokonać przełomu w miejskich systemach transportowych poprzez nowe rozwiązania komunikacyjne w czterech biorących w nim udział miastach Europy. O szczegółach miały zdecydować poszczególne samorządy, przy realnym wsparciu mieszkańców. Na realizację przeznaczono 13 mln euro. Gdynia z tej puli otrzymała 800 tys. euro.
Najważniejsze z wymiernych efektów w Gdyni dotyczą komunikacji miejskiej. Wśród nich zakup sześciu trolejbusów z baterią litowo-jonową, dzięki którym za kilka miesięcy wjadą na Fikakowo bez trakcji. Z kolei dzięki buspasom (sfinansowanym z innych środków europejskich) na Władysława IV, Kieleckiej, Estakadzie Kwiatkowskiego i Morskiej łatwiej jeździ się po zakorkowanych zwykle ulicach.
W ostatnich dniach udało się na ul. Starowiejskiej namalować i ustawić znaki wprowadzające Strefę Tempo 30, w czym niektórzy upatrują chęci przypodobania się odwiedzającym i wykazania się jakimkolwiek działaniem w sprawie. W niedalekiej przyszłości strefa ma być rozszerzona o kolejne ulice.
W rzeczywistości analizy
Reszta wyników pozostaje "na papierze" w postaci oficjalnych dokumentów, jak opracowanie i sformalizowanie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej czy stworzenie modelu ruchu dla miasta. Ślad jest też w sieci, pod postacią osobnej strony internetowej.
Wiele środków wydano na analizy, kampanie promocyjno-informacyjne i badania prowadzone we współpracy z uczelniami, które mają przydać się w przyszłości. Najważniejsze z nich powinny doprowadzić do powstania strefy pieszej w Gdyni. Pod uwagę brano Starowiejską, Świętojańską i 10 Lutego. Opór części mieszkańców spowodował, że skończyło się na jedynie zapowiedziach.
- To nie oznacza, że zarzucamy te plany na bliżej nieokreśloną przyszłość. Podjęliśmy decyzję, że będziemy robili to stopniowo. Najpierw chcemy wprowadzić strefę Tempo 30, być może strefę zamieszkania, a później ograniczać ruch, co i tak w końcu musi nastąpić. Moim zdaniem innej drogi nie ma - wyjaśnia Andrzej Bień, radny Gdyni.
W przyszłości dyskusje
W nieoficjalnych rozmowach urzędnicy z Zarządu Dróg i Zieleni Gdyni przyznają, że działania wprowadzające równowagę transportową w centrum mogłyby i powinny być przeprowadzone szybciej, bo samochodów rzeczywiście jest za dużo. Oficjalnie podkreślają, że i tak nie zrobią nic wbrew mieszkańcom i nadal będzie dominowała dyskusja.
- Chcemy dyskutować i stąd debaty, na których poznajemy różne opinie i szukamy kompromisu. Podczas nich ścierają się różne głosy i musimy brać to pod uwagę. Planujemy dalsze rozmowy - tłumaczy Roman Witowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.
Opinie (176) 8 zablokowanych
-
2016-09-15 08:10
ehhh
Bez sieci trakcyjnej! Bez trakcji to trajki daleko by nie dojechały....
- 6 2
-
2016-09-15 08:18
Co to ludzie nie wymyślą aby zgarnąć kasę?!
Ciekawe ile odpalą urzędnikom którzy zgodzili się na te pogaduchy!
To łopat ich pogonić niech poprawią chodniki w mieście!
I to za minimalną stawkę godzinową!- 14 2
-
2016-09-15 08:21
Pytanie (4)
Czy będzie też miłośnik rowerów dla każdego obywatela, dziadka i niemowlaka, czyli Piotr K?
- 11 3
-
2016-09-15 09:34
oczywiście, miłośniku samochodów dla każdego dziadka i niemowlaka
- 4 5
-
2016-09-15 09:42
Piotr K jest od wielu lat promotorem zrównoważonego rozwoju miejskich systemów transportowych (2)
w których na pierwszym miejscu stawia się potrzeby ruchu pieszych.
Jak na razie nie otrzymał zaproszenia na tę konferencję.- 4 3
-
2016-09-15 09:52
bo by ich obśmiał
Kuropatwa na Prezydenta Trójmiasta!- 3 1
-
2016-09-15 12:00
promo-terrorem...
- 2 5
-
2016-09-15 08:33
Tyle czasu się zastanawiali, badali i g z tego wyszło
No to teraz szybkie malowanie trawy na zielono(oznakowanie na drogach na ostatnia chwile) by można się było czymkolwiek pochwalić. Gościom wrzuci się ściemy ze potrzeba dalszych badań i analiz i łykną to jak 80% mieszkańców
- 19 2
-
2016-09-15 08:39
nigdzie nie ma informacji, że ten "event" będzie kosztował Gdynie 2,3 miliona złotych (2)
kasa będzie z opasłego budżetu na "promocję". gratis pozamykane ulice i utrudniania na czas przejazdu delegacji.
- 30 1
-
2016-09-15 10:39
Dofinansowanie 800 tys. Euro, a sam event 2,3 mln zł? Coś ci się w głowie poprzewracało. (1)
- 3 9
-
2016-09-15 16:54
Tak się bawi nasza władza ;)
Zaprzyjaźnione media o takich sprawach nie informują bo oni też lubią być zapraszani na różne imprezy.
- 4 2
-
2016-09-15 08:40
Eksperci niech się przejadą Estakadą Kwiatkowskiego
i Wiśniewskiego w godzinach szczytu do północnych dzielnic.
- 25 1
-
2016-09-15 08:42
Tempo 30 jest codziennie (2)
jak wracam do domu, nic już nie trzeba robić.
- 24 1
-
2016-09-16 09:43
w korkach codziennie bryki suną w tempie pieszego (1)
mało który uzna, że w mieście jest nadmiar samochodów.
\
Stale im się wydaje, że jest za mało dróg, ale tworzenie dróg wyłącznie z myślą o samochodach to droga w ślepą uliczkę.- 0 0
-
2016-09-19 14:28
Komunikacja jedzie jeszcze wolniej, a jest droga.
- 0 1
-
2016-09-15 08:48
Proponuję zrobić przejazd rowerem z centrum Gdyni
do gdyńskiej części dzielnicy Osowa (Ul Sarnia, Jelenia należą administracyjnie do Gdyni). Po drodze wiele atrakcji. Tylko dla ludzi o mocnych nerwach.
- 17 1
-
2016-09-15 08:50
(3)
Pytanie do rządzących. Dlaczego zaniedbujecie północne dzielnice Gdyni? Wieczne korki na górny taras, ul. Kwiatkowskiego już dawno powinna być przebudowana do Dabka i nie tłumaczenie się lotniskiem. Ulzyjcie swoim mieszkańcom bo wkoncu wybory wygra inna opcja. Tragiczny dojazd na hutnicza, tunelu brak tylko wiecznie zamknięte przejazdy, o co chodzi? Same obietnice, plany i myślenie oczu. W Wejherowie dwa tunele a ruch pociągów znacznie mniejszy ale oni dbają o mieszkańców. Panie prezydencie, poza centrum są jeszcze inne tereny wymagające przebudowy, remontów itp.
- 24 2
-
2016-09-15 11:00
(2)
Centrum jest tak samo zaniedbane jak Obłuże, Pogórze itd. Najlepsze, co możd Gdynię spotkać w najbliższym czasie, to zmiana władzy, obojętnie, czy na tę z PiS, PO czy znowu kogoś niezależnego.
- 11 1
-
2016-09-15 13:58
(1)
100/100 pytanie czy w końcu ludzie się obudzą czy dalej propaganda będzie działać... dla mnie wyniki wyborów w naszej Gdyni to czary...
- 6 0
-
2016-09-15 14:18
Dla mnie to nie czary, a brak myślenia i obserwacji u wyborców...
- 5 2
-
2016-09-15 08:51
Znam sporo ekspertów od transportu miejskiego... wożą się po miastach wielkimi samochodami (1)
i doradzają, promują transport publiczny i rowerowy za publiczną kasę.
- 19 3
-
2016-09-15 09:36
a ja znam takich, którzy korzystają z rowerów i możliwości ich przewozu SKM
biorąc udziału w takich spotkaniach przyjeżdżając za własną kasę.
- 3 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.