- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (168 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Eksperci od transportu przyjadą do Gdyni
Blisko 500 osób z całego świata przyjedzie do Gdyni dyskutować o mobilności i zrównoważonym transporcie przy okazji realizacji unijnego projektu Civitas Dyn@mo. Czym pochwali się miasto? Głównie zakupionymi trolejbusami i buspasami, bo dla innych zaplanowanych działań, jak choćby stworzenia strefy pieszej, nie ma podobno akceptacji mieszkańców.
W kuluarach na pewno nie zabraknie też oceny działań Gdyni, wykonanych przez blisko cztery lata trwającego programu Civitas Dynamo.
W założeniach przełom
W założeniach miał on dokonać przełomu w miejskich systemach transportowych poprzez nowe rozwiązania komunikacyjne w czterech biorących w nim udział miastach Europy. O szczegółach miały zdecydować poszczególne samorządy, przy realnym wsparciu mieszkańców. Na realizację przeznaczono 13 mln euro. Gdynia z tej puli otrzymała 800 tys. euro.
Najważniejsze z wymiernych efektów w Gdyni dotyczą komunikacji miejskiej. Wśród nich zakup sześciu trolejbusów z baterią litowo-jonową, dzięki którym za kilka miesięcy wjadą na Fikakowo bez trakcji. Z kolei dzięki buspasom (sfinansowanym z innych środków europejskich) na Władysława IV, Kieleckiej, Estakadzie Kwiatkowskiego i Morskiej łatwiej jeździ się po zakorkowanych zwykle ulicach.
W ostatnich dniach udało się na ul. Starowiejskiej namalować i ustawić znaki wprowadzające Strefę Tempo 30, w czym niektórzy upatrują chęci przypodobania się odwiedzającym i wykazania się jakimkolwiek działaniem w sprawie. W niedalekiej przyszłości strefa ma być rozszerzona o kolejne ulice.
W rzeczywistości analizy
Reszta wyników pozostaje "na papierze" w postaci oficjalnych dokumentów, jak opracowanie i sformalizowanie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej czy stworzenie modelu ruchu dla miasta. Ślad jest też w sieci, pod postacią osobnej strony internetowej.
Wiele środków wydano na analizy, kampanie promocyjno-informacyjne i badania prowadzone we współpracy z uczelniami, które mają przydać się w przyszłości. Najważniejsze z nich powinny doprowadzić do powstania strefy pieszej w Gdyni. Pod uwagę brano Starowiejską, Świętojańską i 10 Lutego. Opór części mieszkańców spowodował, że skończyło się na jedynie zapowiedziach.
- To nie oznacza, że zarzucamy te plany na bliżej nieokreśloną przyszłość. Podjęliśmy decyzję, że będziemy robili to stopniowo. Najpierw chcemy wprowadzić strefę Tempo 30, być może strefę zamieszkania, a później ograniczać ruch, co i tak w końcu musi nastąpić. Moim zdaniem innej drogi nie ma - wyjaśnia Andrzej Bień, radny Gdyni.
W przyszłości dyskusje
W nieoficjalnych rozmowach urzędnicy z Zarządu Dróg i Zieleni Gdyni przyznają, że działania wprowadzające równowagę transportową w centrum mogłyby i powinny być przeprowadzone szybciej, bo samochodów rzeczywiście jest za dużo. Oficjalnie podkreślają, że i tak nie zrobią nic wbrew mieszkańcom i nadal będzie dominowała dyskusja.
- Chcemy dyskutować i stąd debaty, na których poznajemy różne opinie i szukamy kompromisu. Podczas nich ścierają się różne głosy i musimy brać to pod uwagę. Planujemy dalsze rozmowy - tłumaczy Roman Witowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.
Opinie (176) 8 zablokowanych
-
2016-09-15 09:00
(3)
Hehehe, moze 20 lat temu bylo sie czym chwalic.
Teraz to miasto zawalone samochodami, chodniki znikly pod samochodami.
Jedyne miasto w Polsce bez deptaka.
Bardzo niebezpieczne skrzyzowania i przejscia dla pieszych.
Pod szkolami MEGA NIEBEZPIECZNIE!!! SUVY wielki jak czolgi jezdza po chodnikach i rozjezdzaja pieszych.
Autobusy stoja w korkach tak samo jak samochody, przez co sa zupelnie nieatrakcyjne.
PKM jezdzi raz na 2 godziny czyli wcale.
Miasto tonie w halasie, smrodzie i spalinach.- 21 5
-
2016-09-15 09:05
idz se pojezdzij pedalarzu kontrapasem na 3 go maja (2)
fakt to rowerowe swiete krowy robia korki bo zabieracie ulice samochodom
- 5 12
-
2016-09-15 09:37
samochody same sobie zabierając ulice, zastawiając przy okazji chodniki i strefy pieszo-rowerowe
- 10 1
-
2016-09-15 10:20
Ale do kogo ten komentarz? Akurat najczesciej chodze pieszo, zaprowadzam min dzieci do szkoly i widze ten sajgon pod szkolami. Bezpieczna droga do szkoly nie istnieje w Gdyni.
Samochody zabieraja bezprawnie przestrzen nalezaca do PIESZYCH.
Dewastuja chodniki i stwarzaja zagrozenie dla malych dzieci chodzacych do szkoly.
Wielki wstyd dla SM, policji i urzednikow, ze do tego doprowadzili swoja polityka poblazania bandziorom samochodowym
Miasto przyjazne 8latkom i 80 latkom to miasto przyjazne wszystkim.- 10 2
-
2016-09-15 09:15
Stacje SKM też im pokażcie? (1)
Pokażcie im stacje SKM. Szczególnie Chylonie, Leszczynki, Grabówek, Stocznie i Orłowo
- 22 0
-
2016-09-15 14:00
nieeee.... takich dzielnic w Gdyni nie ma (nie widzę z okna um to nie ma)
- 8 0
-
2016-09-15 09:33
W jaki sposob kontrolujecie to ograniczenie do 30 Km/h ? (2)
W Niemczech w strefach 30 stoją fotoradary ukryte w samochodach -
tolerancja 3 Km/h- 11 3
-
2016-09-15 09:38
Znam ulice w miastach niemieckich z limitem prędkości 10 km/h
bez fotoradarów, sama nawierzchnia tych ulic wskazuje na to, jakim tempem należy jeździć.
- 2 1
-
2016-09-15 14:01
nikt nie kontroluje, tak samo jak nikt nie przestrzega i nie kontroluje zakazów palenia czy niejeżdżenia rowerami po chodnikach...
- 1 3
-
2016-09-15 09:42
Zapraszam te madre glowy na koniec estakady w Gdyni jadac do Kosakowa (1)
Moze maja pomysl na te codzienne coraz dluzsze koreczki :)
- 13 1
-
2016-09-16 09:46
jednym ze sposobów na koreczki
jest rower wspomagany elektrycznie
- 0 0
-
2016-09-15 09:56
Mam nadzieje ze te 500 osób wysmaruje stosowna opinie zeby w końcu ktoś sie tu w Gdyni obudził z tego pięknego snu
- 15 0
-
2016-09-15 10:03
przyjadą, pogadają, pochwalą się papierowymi sukcesami, zarobią i rozjadą się upojeni własnym bohaterstwem,
a ty człowieku potem każdego dnia martw się jak przetrwać w tych "wymodzonych" rozwiązaniach w praktyce
- 11 1
-
2016-09-15 10:14
i prosze nie zapomnieć pokazać ekspertom od transportu ...
Węzla " Bubla "- wzgórze, dwóch nowoczesnych węzłów Chwarznieńska -Obwodnica i Wielkopolska -Obwodnica !!! , to się dopiero eksperci po głowach zaczną drapać !...
- 19 2
-
2016-09-15 10:21
Zapraszam tych ekspertow pod gdynskie szkoly. Niech zobacza "Bezpieczna droge do szkoly" w tym miescie spalin.
- 15 0
-
2016-09-15 10:48
Pochwalic sie ulicami nie utwardzonymi w Sródmiesciu od 1958
od 50 lat wprowadzam auto po piachu do domu ul sterników zapraszam wszystkich latem do kurzu potem na próbę szczelnosci podwozia w kaluzach -skandal !!!!!!! teraz miasto kase na wymiane chodników na Orłowskiej maja ale na zrobienie cos z naszymi wybojami nigdy nie ma kasy
- 10 1
-
2016-09-15 11:06
deptak na starowiejskiej TAK. (1)
- 15 8
-
2016-09-15 12:03
sam jesteś deptak
- 3 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.