• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Eksperci od transportu przyjadą do Gdyni

Patryk Szczerba
15 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Strefa Tempo 30 na Starowiejskiej została wyznaczona m.in. przez znaki na jezdni. Strefa Tempo 30 na Starowiejskiej została wyznaczona m.in. przez znaki na jezdni.

Blisko 500 osób z całego świata przyjedzie do Gdyni dyskutować o mobilności i zrównoważonym transporcie przy okazji realizacji unijnego projektu Civitas Dyn@mo. Czym pochwali się miasto? Głównie zakupionymi trolejbusami i buspasami, bo dla innych zaplanowanych działań, jak choćby stworzenia strefy pieszej, nie ma podobno akceptacji mieszkańców.



Czy udział w takich projektach jak Civitas Dynamo ma sens?

Decyzję o tym, że Gdynia zostanie gospodarzem konferencji podjęto w 2015 r.. Podczas konferencji, która rozpocznie się 28 września i potrwa trzy dni, opowiedzą m.in. o sukcesach prowadzonej przez nich polityki równoważenia transportu w europejskich miastach. Podadzą konkretne przykłady, wskażą zagrożenia i modele radzenia sobie ze strachem i protestami, które zawsze pojawiają się w przededniu zmian.

W kuluarach na pewno nie zabraknie też oceny działań Gdyni, wykonanych przez blisko cztery lata trwającego programu Civitas Dynamo.

W założeniach przełom

W założeniach miał on dokonać przełomu w miejskich systemach transportowych poprzez nowe rozwiązania komunikacyjne w czterech biorących w nim udział miastach Europy. O szczegółach miały zdecydować poszczególne samorządy, przy realnym wsparciu mieszkańców. Na realizację przeznaczono 13 mln euro. Gdynia z tej puli otrzymała 800 tys. euro.

Najważniejsze z wymiernych efektów w Gdyni dotyczą komunikacji miejskiej. Wśród nich zakup sześciu trolejbusów z baterią litowo-jonową, dzięki którym za kilka miesięcy wjadą na Fikakowo bez trakcji. Z kolei dzięki buspasom (sfinansowanym z innych środków europejskich) na Władysława IV, Kieleckiej, Estakadzie Kwiatkowskiego i Morskiej łatwiej jeździ się po zakorkowanych zwykle ulicach.

W ostatnich dniach udało się na ul. Starowiejskiej namalować i ustawić znaki wprowadzające Strefę Tempo 30, w czym niektórzy upatrują chęci przypodobania się odwiedzającym i wykazania się jakimkolwiek działaniem w sprawie. W niedalekiej przyszłości strefa ma być rozszerzona o kolejne ulice.

W rzeczywistości analizy

Reszta wyników pozostaje "na papierze" w postaci oficjalnych dokumentów, jak opracowanie i sformalizowanie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej czy stworzenie modelu ruchu dla miasta. Ślad jest też w sieci, pod postacią osobnej strony internetowej.

Miasto chwali się tym m.in. na tabliczkach. Miasto chwali się tym m.in. na tabliczkach.
Wiele środków wydano na analizy, kampanie promocyjno-informacyjne i badania prowadzone we współpracy z uczelniami, które mają przydać się w przyszłości. Najważniejsze z nich powinny doprowadzić do powstania strefy pieszej w Gdyni. Pod uwagę brano Starowiejską, Świętojańską i 10 Lutego. Opór części mieszkańców spowodował, że skończyło się na jedynie zapowiedziach.

- To nie oznacza, że zarzucamy te plany na bliżej nieokreśloną przyszłość. Podjęliśmy decyzję, że będziemy robili to stopniowo. Najpierw chcemy wprowadzić strefę Tempo 30, być może strefę zamieszkania, a później ograniczać ruch, co i tak w końcu musi nastąpić. Moim zdaniem innej drogi nie ma - wyjaśnia Andrzej Bień, radny Gdyni.
W przyszłości dyskusje

W nieoficjalnych rozmowach urzędnicy z Zarządu Dróg i Zieleni Gdyni przyznają, że działania wprowadzające równowagę transportową w centrum mogłyby i powinny być przeprowadzone szybciej, bo samochodów rzeczywiście jest za dużo. Oficjalnie podkreślają, że i tak nie zrobią nic wbrew mieszkańcom i nadal będzie dominowała dyskusja.

- Chcemy dyskutować i stąd debaty, na których poznajemy różne opinie i szukamy kompromisu. Podczas nich ścierają się różne głosy i musimy brać to pod uwagę. Planujemy dalsze rozmowy - tłumaczy Roman Witowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.

Opinie (176) 8 zablokowanych

  • (3)

    Hehehe, moze 20 lat temu bylo sie czym chwalic.
    Teraz to miasto zawalone samochodami, chodniki znikly pod samochodami.
    Jedyne miasto w Polsce bez deptaka.
    Bardzo niebezpieczne skrzyzowania i przejscia dla pieszych.
    Pod szkolami MEGA NIEBEZPIECZNIE!!! SUVY wielki jak czolgi jezdza po chodnikach i rozjezdzaja pieszych.

    Autobusy stoja w korkach tak samo jak samochody, przez co sa zupelnie nieatrakcyjne.
    PKM jezdzi raz na 2 godziny czyli wcale.
    Miasto tonie w halasie, smrodzie i spalinach.

    • 21 5

    • idz se pojezdzij pedalarzu kontrapasem na 3 go maja (2)

      fakt to rowerowe swiete krowy robia korki bo zabieracie ulice samochodom

      • 5 12

      • samochody same sobie zabierając ulice, zastawiając przy okazji chodniki i strefy pieszo-rowerowe

        • 10 1

      • Ale do kogo ten komentarz? Akurat najczesciej chodze pieszo, zaprowadzam min dzieci do szkoly i widze ten sajgon pod szkolami. Bezpieczna droga do szkoly nie istnieje w Gdyni.
        Samochody zabieraja bezprawnie przestrzen nalezaca do PIESZYCH.
        Dewastuja chodniki i stwarzaja zagrozenie dla malych dzieci chodzacych do szkoly.
        Wielki wstyd dla SM, policji i urzednikow, ze do tego doprowadzili swoja polityka poblazania bandziorom samochodowym
        Miasto przyjazne 8latkom i 80 latkom to miasto przyjazne wszystkim.

        • 10 2

  • Stacje SKM też im pokażcie? (1)

    Pokażcie im stacje SKM. Szczególnie Chylonie, Leszczynki, Grabówek, Stocznie i Orłowo

    • 22 0

    • nieeee.... takich dzielnic w Gdyni nie ma (nie widzę z okna um to nie ma)

      • 8 0

  • W jaki sposob kontrolujecie to ograniczenie do 30 Km/h ? (2)

    W Niemczech w strefach 30 stoją fotoradary ukryte w samochodach -
    tolerancja 3 Km/h

    • 11 3

    • Znam ulice w miastach niemieckich z limitem prędkości 10 km/h

      bez fotoradarów, sama nawierzchnia tych ulic wskazuje na to, jakim tempem należy jeździć.

      • 2 1

    • nikt nie kontroluje, tak samo jak nikt nie przestrzega i nie kontroluje zakazów palenia czy niejeżdżenia rowerami po chodnikach...

      • 1 3

  • Zapraszam te madre glowy na koniec estakady w Gdyni jadac do Kosakowa (1)

    Moze maja pomysl na te codzienne coraz dluzsze koreczki :)

    • 13 1

    • jednym ze sposobów na koreczki

      jest rower wspomagany elektrycznie

      • 0 0

  • Mam nadzieje ze te 500 osób wysmaruje stosowna opinie zeby w końcu ktoś sie tu w Gdyni obudził z tego pięknego snu

    • 15 0

  • przyjadą, pogadają, pochwalą się papierowymi sukcesami, zarobią i rozjadą się upojeni własnym bohaterstwem,

    a ty człowieku potem każdego dnia martw się jak przetrwać w tych "wymodzonych" rozwiązaniach w praktyce

    • 11 1

  • i prosze nie zapomnieć pokazać ekspertom od transportu ...

    Węzla " Bubla "- wzgórze, dwóch nowoczesnych węzłów Chwarznieńska -Obwodnica i Wielkopolska -Obwodnica !!! , to się dopiero eksperci po głowach zaczną drapać !...

    • 19 2

  • Zapraszam tych ekspertow pod gdynskie szkoly. Niech zobacza "Bezpieczna droge do szkoly" w tym miescie spalin.

    • 15 0

  • Pochwalic sie ulicami nie utwardzonymi w Sródmiesciu od 1958

    od 50 lat wprowadzam auto po piachu do domu ul sterników zapraszam wszystkich latem do kurzu potem na próbę szczelnosci podwozia w kaluzach -skandal !!!!!!! teraz miasto kase na wymiane chodników na Orłowskiej maja ale na zrobienie cos z naszymi wybojami nigdy nie ma kasy

    • 10 1

  • deptak na starowiejskiej TAK. (1)

    • 15 8

    • sam jesteś deptak

      • 3 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane