• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektrobusy za rok na ulicach Gdyni

Patryk Szczerba
26 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Pierwsze autobusy mają pojawić się w Gdyni za rok. Pierwsze autobusy mają pojawić się w Gdyni za rok.

Najpóźniej na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2022 roku do Gdyni przyjadą 24 elektryczne autobusy marki eCitaro. Taką datę zadeklarowano podczas podpisania umowy z firmą EvoBus, która dostarczy pojazdy.



Czy pandemia zmieniła twoje postrzeganie komunikacji miejskiej?

W ostatnich dniach informowaliśmy, że wniosek o dofinansowanie zakupu 45 pojazdów chce złożyć Gdańsk. To na razie początek drogi, którą w dużej części przebyła już Gdynia. W styczniu informowaliśmy o otwarciu ofert w przetargu Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej na zakup 16 pojedynczych i 8 przegubowych elektrobusów.

W obu kategoriach pojazdów wygrała firma EvoBus, dostawca na polski rynek autobusów marki Mercedes-Benz, choć jego oferty nie były najtańsze. Przeważyły parametry techniczne.

85 proc. dofinansowania z UE



Umowa z wybraną firmą została podpisana, co oznacza, że zakupione autobusy dotrą do Gdyni.

- Podpisaliśmy list intencyjny na zakup niezwykle nowoczesnych pojazdów, typowych elektrobusów. To pewna zmiana w stosunku do pojazdów, które kupowaliśmy wcześniej. W ten sposób piszemy kolejny rozdział elektromobilności w naszym mieście, w dodatku udaje nam się to realizować z niezwykle korzystnym dofinansowaniem. Aż 85 proc. kosztów tego projektu finansowane jest z funduszy europejskich - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Pierwsza część zamówienia - 16 pojedynczych pojazdów - będzie kosztować 47,224 mln zł, natomiast druga - zakup 8 pojazdów przegubowych: 32,639 mln zł. Flotę gdyńskiego PKA zasilą elektryczne autobusy eCitaro.

Czy autobusy elektryczne to opłacalna inwestycja?



Przegubowce na linii 150



Znana jest także data ich dostawy do Gdyni.

- Najpóźniej na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2022 roku do Gdyni przyjadą 24 nowoczesne autobusy marki eCitaro, z tego 16 to autobusy krótkie, standardowe, a 8 to autobusy przegubowe. Będą jeździły na linii 150, łączącej Witomino-Leśniczówkę z ulicą Godebskiego na Oksywiu. Pozostałe autobusy będą kursować na liniach gdyńskich, bardziej śródmiejskich: na linii 133 oraz na liniach 128, 190 i 282 - wymienia Lech Żurek, prezes gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej.

Najciekawsze linie autobusowe w Gdyni



Przypomnijmy, że by mogły być zasilane w mieście, powstaje siedem tzw. szybkich ładowarek (stacji pantografowych szybkiego ładowania) na pętlach i przystankach końcowych w różnych dzielnicach oraz 22 standardowe ładowarki (punkty wolnego ładowania plug-in) w bazie PKA przy ul. Platynowej na Pogórzu.

Elektryczny autobus na testach w Gdyni. Film z 2020 roku

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21

Opinie (134) 10 zablokowanych

  • Fajnie, że to idzie do przodu jak na zachodzie. (9)

    Tylko prąd polski z węgla.

    • 42 16

    • Cóż, trzeba będzie pójść palić opony pod kopalniami.

      • 4 4

    • mateusz-mitoman obiecał ci elektryki pl. dla każdego (3)

      musisz tylko cierpliwie czekać

      • 3 3

      • Mitoman, ale ten rudy, to uciekł do Brukseli, pracuje tam jako wycieraczka pod drzwi (2)

        • 2 4

        • z obiecanych 3mln mieszkań wybudowali poPiSowo 3700 szt

          gdzieś na głębokim zadu.. peryferiach bez szkół i sklepów - a czynsze tam są takie jak w centrum miast!
          ale wiadomo Praca Pokora Umiar ... a te Nagrody nam się po prostu należały

          • 2 2

        • Pomaga straszydło, kepie i jakiemu?

          Tez ponoć uciekli... te ponoć kobiety reklamę polkom robić

          • 0 0

    • Tani prąd z węgla (1)

      Za kilka lat zamkną elektrownie węglowe i będziemy płacić kilka razy więcej za kWh ku chwale źle pojętej ekologii.

      • 5 2

      • ekologia jest dobrze pojeta, niepojete jest to ze nadal tkwimy przy weglu a nie przy atomie

        • 1 1

    • Fajnie że Gdynia tworzy kolejne miejsca pracy w Niemczech, kupując niemieckie autobusy

      Niemcy na prawdę kochają frajerów że wschodu, nikt im tyle nie daje co Polacy.

      • 4 3

    • A kto będzie pchał jak przyjdzie zima

      fajnie stały trolejbusy bez szelek, bo bateria zdechła pod górkę.

      • 1 1

  • (3)

    Teraz masa ludzi przez pandemię kupiła sobie używane 15 letnie autko na dojazdy do pracy.A te niby elektryczne takie Eko....a wyprodukowanie i utylizacja o wiele bardziej szkodzi środowisku...Komedyja.

    • 37 1

    • Teraz byle zlom kupimy za 1500-2000zl

      Co prawda koszt jego naprawy wyjdzie drugie tyle ale jechac pojedzie. Byle w tych trupach nie gineli ludzie...

      • 0 1

    • Tak, tak.

      Skąd się wzięła ta głupota? Utylizacja połowy samochodu jak wymieniasz go część po części jest eko jak diabli...

      • 2 0

    • Wsadz ze rure wydechową z blachosmroda na 5 sekund to przekonasz sie co ci szkodzi szybko!

      • 0 4

  • "Ekologicznego" cyrku ciąg dalszy. (10)

    Szkoda że to wszystko na nasz koszt...

    • 25 6

    • (7)

      I na koszt UE. Gdyby nie dofinansowania, Gdynia stałaby w miejscu.

      • 3 3

      • W końcu Energę trzeba utrzymywać...

        • 1 1

      • Unia Niemcy) to jest Santa Klaus w co niektórzy wierzą (3)

        Za wszystko trzeba zapłacić. Nie ma darmowego obiadu.

        • 1 1

        • (2)

          Pisowcy wierzą.

          • 2 1

          • Peowcy wierzą (1)

            • 0 1

            • To to samo.

              • 0 0

      • Ale Gdynia od kilkunastu lat stoi w miejscu! (1)

        • 3 0

        • Cofa się.

          • 2 0

    • Tak, w dodatku te autobusy są oczywiście niemieckie, mimo że Polska jest potentatem w produkcji elektrycznych autobusów (1)

      50% wszystkich elektrycznych autobusów w Europie jest produkowanych w Polsce, ale antypolskie władze Gdyni kupują u kartofli zza Odry!

      • 1 1

      • I tak wszystkie elektryki to badziew.

        • 0 0

  • Czy te autobusy będą jeździły rzadziej żeby utrzymać punktualność? (5)

    Wg ekspertów z ZKM Gdynia aby zapewnić punktualność należy zmniejszyć częstotliwości kursowania autobusów. Czy tak samo będzie z tymi autobusami?

    • 22 1

    • Ty jesteś tym ekspertem tak wynika z tego co napisałeś (4)

      takich ekspertów nikt nie uznaje

      • 1 6

      • (3)

        Nie widzisz, że to sarkazm. Chodzi o to, że Gdynia regularnie ubija kursy. A jest potrzebne więcej kursów zwłaszcza w weekendy. Niektóre dzielnice np w niedzielę w ogóle nie widzą pojazdu komunikacji miejskiej.

        • 4 0

        • To nie jest sarkazm - to głupi, pusty i bez argumentu komentarz (1)

          Masz problem to napisz do ZKM, na pewno wyjaśnią, a jeśli nie rozumiesz wyjaśnień, to przyjmij swoją niewiedzę jako skruchę i nie zaśmiecaj forum.

          • 0 5

          • Artykuł z 31 marca 2021 r

            "Mniej kursów na pętlę, by autobusy jeździły punktualnie
            https://m.trojmiasto.pl/wiadomosci/Petla-pusta-by-autobusy-jezdzily-punktualnie-n154686.html"

            • 5 1

        • A na Fikakowie, Karwinach i małym kacku 145 i 153 w niedziele jeżdżą puste.

          • 2 0

  • Szok (6)

    Wyglądają jak stare ogórki te nowe busy .

    Zamiast polatać trochę dziur na drogach, zająć się czymś pożytecznym wokół innych dzielnic niż tylko Śródmieście, orłowo. Zainteresować się mieszkańcami którzy mają naprawdę problemy to lepiej kupić z parę baniek kilka nowych busów. Jak dobrze pamiętam to w ciągu ostatnich 2-4 lat doszło do nas sporo nowego towaru więc zająłbym się czyms co prawdę bylo przydatne :)

    • 30 30

    • (4)

      Zauważ, że miasto wykłada tylko 20%, za tę kwotę tych dziur byś dużo nie połatał, a tak mamy inwestycje za 1/5 wartości...

      • 2 2

      • Inwestycja

        Za naście baniek (koszt zakupu + pewnie dodatkowej infra) to jednak parę dziur by chyba można zasypać choćby złotówkami.
        Ale nie znam paramterów tych pojazdów ani konkurencyjnych, więc co większą wartość przyniosłoby mieszkańcom to nie wiem.

        Dodatkowo - odnośnie dzielnic - ja widzę tam wymienione Witomino i Oksywie, więc nie same Śródmieście i Orłowo...

        • 0 1

      • Tych dziur już nic nie połata, drogi w Gdyni są najgorsze w Polsce, na równi z byłymi PGRami na wschodzie Polski (1)

        Trzeba Szczurka wyrzucić na zbity pysk i może za dziesięć lat rządów innej władzy, w Gdyni będą drogi na poziomie reszty Polski

        • 3 1

        • fajnie te bzdury PiSzesz

          odwiedź miasta gdzie poPiSowo zagłosowano - tam to dopiero masz drogi: ... drogi czynsz, drogi wywóz śmieci, drogie życie

          • 1 1

      • Nie

        To nie znaczy, że Gdynia coś otrzymuje, tylko, że EvoBus zarobi olbrzymią kasę dzięki mamieniu opini publicznej, jaki to transport na baterie nie jest najlepszy i ratujący pingwinki na Antarktydzie i dzieci w Afryce.

        • 1 1

    • Ale za to Niemcy zarobią krocie, dzięki antypolskim władzom Gdyni, radujmy się z nowych miejsc pracy w Niemczech.

      • 2 5

  • Dlaczego,żeby dojechać z Karwin na wiczlino trzeba przesiadac się??????????? (10)

    • 14 3

    • (2)

      Masz 147 z Karwin Tesco.

      • 3 4

      • 147 czego? pieniędzy? (1)

        • 0 1

        • Chyba w groszach.

          • 0 0

    • Przeprowadź się do centrum po co na wsi mieszkasz

      • 1 3

    • może dlatego, że tam nic nie ma ?????

      • 0 2

    • Ja (1)

      Dlaczego jadąc z Pogórza do Orłowa trzeba przesiadać się ????????????????????? Bo komunikacja miejska w Gdyni jest organizowana przez osoby które się na tym nie znają . Nie znam drugiego tak źle skomunikowanego miasta.

      • 1 2

      • Cała twoja wiedza o komunikacji, to pekaesy w Kiełbasinie ...

        • 1 1

    • Z tego samego (2)

      powodu, dla którego z Oksywia na Pogórze Górne trzeba jechać z przesiadką. Nikt nie wie.

      • 0 0

      • (1)

        Z Oksywia na Pogórze masz 163 und 282 o ile liczymy także ulicę Zieloną.

        • 0 0

        • Z Kępy Oksywskiej do pętli Wiejska/Suchy Dwór nie uda się w/w liniami :(

          • 0 0

  • elektro (1)

    w gdyni caly czas jezdza elektrobusy a nazywaja sie trolejbus

    • 30 1

    • Na ulicach? Chyba ciężko to nazwać ulicami, drogami...

      • 1 0

  • (3)

    To już nie te autobusy co kiedyś.

    • 6 3

    • kur*a (2)

      Za komuny było lepiej!

      • 1 3

      • W Gdyni? Tak, nawet za komuny było lepiej niż za Szczurka

        • 1 1

      • Rok 1996 to komuna?

        • 1 0

  • Czy to wina związków zawodowych... (2)

    ...że zdecydowano sią na kolejny system zamiast rozwijać trolejbusy bateryjne? Przecież taki może być eksploatowany tylko w PKT a nie PKA ;-) A za zabawy starszych panów zapłaci podatnik.

    • 15 3

    • nie, to nie jest wina związków zawodowych

      to raczej eksperyment wpisujący się w trend elektro - mobilności, dążący do wyrugowania pojazdów spalinowych w komunikacji miejskiej. Jak się powiedzie to istnienie PKT w obecnej formie straci sens

      • 2 1

    • Nie, to wina Szczurka! Co do tego mają związki zawodowe?!

      • 0 0

  • Będą ładowane z dieslowskich agregatów w bazie (5)

    Lub z energii z węgla. Ot polska ekologia

    • 30 3

    • Acha z węgla z rosji lub ukrainy dla ścisłości. (1)

      ...

      • 6 1

      • juz dawno powinniśmy pozamykać wszystkie polskie kopalnie - jako rezerwe strategiczną na przyszłość

        ale to jest Polska - rząd planuje tylko na teraz, na sztukę, na raz - byle tylko dotrwać jakoś do wyborów ...

        • 1 3

    • (1)

      Czemu w bazie miałby być agregat??? Bez sensu komentarz

      • 1 3

      • nie oczekuj od dzbanka ze ma cos wiecej poza pustką

        • 1 2

    • Oj tam oj tam, ciiiicho... ważne że niemieckie fabryki zarobią na pola.cz.kach kolejne miliony

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane