• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektrobusy za rok na ulicach Gdyni

Patryk Szczerba
26 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Pierwsze autobusy mają pojawić się w Gdyni za rok. Pierwsze autobusy mają pojawić się w Gdyni za rok.

Najpóźniej na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2022 roku do Gdyni przyjadą 24 elektryczne autobusy marki eCitaro. Taką datę zadeklarowano podczas podpisania umowy z firmą EvoBus, która dostarczy pojazdy.



Czy pandemia zmieniła twoje postrzeganie komunikacji miejskiej?

W ostatnich dniach informowaliśmy, że wniosek o dofinansowanie zakupu 45 pojazdów chce złożyć Gdańsk. To na razie początek drogi, którą w dużej części przebyła już Gdynia. W styczniu informowaliśmy o otwarciu ofert w przetargu Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej na zakup 16 pojedynczych i 8 przegubowych elektrobusów.

W obu kategoriach pojazdów wygrała firma EvoBus, dostawca na polski rynek autobusów marki Mercedes-Benz, choć jego oferty nie były najtańsze. Przeważyły parametry techniczne.

85 proc. dofinansowania z UE



Umowa z wybraną firmą została podpisana, co oznacza, że zakupione autobusy dotrą do Gdyni.

- Podpisaliśmy list intencyjny na zakup niezwykle nowoczesnych pojazdów, typowych elektrobusów. To pewna zmiana w stosunku do pojazdów, które kupowaliśmy wcześniej. W ten sposób piszemy kolejny rozdział elektromobilności w naszym mieście, w dodatku udaje nam się to realizować z niezwykle korzystnym dofinansowaniem. Aż 85 proc. kosztów tego projektu finansowane jest z funduszy europejskich - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Pierwsza część zamówienia - 16 pojedynczych pojazdów - będzie kosztować 47,224 mln zł, natomiast druga - zakup 8 pojazdów przegubowych: 32,639 mln zł. Flotę gdyńskiego PKA zasilą elektryczne autobusy eCitaro.

Czy autobusy elektryczne to opłacalna inwestycja?



Przegubowce na linii 150



Znana jest także data ich dostawy do Gdyni.

- Najpóźniej na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2022 roku do Gdyni przyjadą 24 nowoczesne autobusy marki eCitaro, z tego 16 to autobusy krótkie, standardowe, a 8 to autobusy przegubowe. Będą jeździły na linii 150, łączącej Witomino-Leśniczówkę z ulicą Godebskiego na Oksywiu. Pozostałe autobusy będą kursować na liniach gdyńskich, bardziej śródmiejskich: na linii 133 oraz na liniach 128, 190 i 282 - wymienia Lech Żurek, prezes gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej.

Najciekawsze linie autobusowe w Gdyni



Przypomnijmy, że by mogły być zasilane w mieście, powstaje siedem tzw. szybkich ładowarek (stacji pantografowych szybkiego ładowania) na pętlach i przystankach końcowych w różnych dzielnicach oraz 22 standardowe ładowarki (punkty wolnego ładowania plug-in) w bazie PKA przy ul. Platynowej na Pogórzu.

Elektryczny autobus na testach w Gdyni. Film z 2020 roku

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21

Opinie (134) 10 zablokowanych

  • (2)

    Autobusy na węgiel brunatny. Czysta ekologia

    • 8 1

    • Dzbanie to oznacza ze nie bedzie spalin w miescie które zatruwaja twoje zdrowie ,dzieci i wogle wszystkich w miescie (1)

      • 0 7

      • durniu....

        ....ogólny bilans się liczy ,to tak jakby ci się paliło pomieszczenie na chacie a ty byś tylko zamknął drzwi ,na chwilę będzie ok , nie wiem jak do takich oszołomów dotrzeć może tłumaczenie na poziomie przedszkolaka dotrze do tych pustych łbów ;)

        • 1 0

  • Umowa czy list intencyjny..?

    "Umowa z wybraną firmą została podpisana, co oznacza, że zakupione autobusy dotrą do Gdyni."
    I fragment zdania następnego : " Podpisaliśmy list intencyjny na zakup...".
    To w końcu podpisano umowę na zakup czy dopiero list intencyjny ?
    Są to bowiem dwie różne rzeczy - list intencyjny, jak sama nazwa wskazuje, określa jedynie chęć współpracy i np. zamiar zakupu w jakieś perspektywie czasowej. Umowa natomiast określa dokładnie, co kupujemy, za jaką kwotę i kiedy dostaniemy zakupiony towar. Tak na marginesie - podpisana umowa wcale nie znaczy, że "zakupione autobusy trafia do Gdyni" . Trafią tylko wtedy, gdy obie strony umowy wywiążą się z jej postanowień - tzn. firma autobusy wyprodukuje, a miasto za nie zapłaci !

    • 4 0

  • Pseudo eko

    A jak powstaje taki eco bus?Rośnie na drzewie?A prad do tego bedzie..z węgla ekologicznego?A zuzyte baterie będą kwitly w puszczy ?

    • 6 0

  • Elektobus to autobus który ma końcówkę rury wydechowej w kominie ekeltrowni.

    I tyle.

    • 4 1

  • Kto za to zapłaci?

    Seniorzy jadą za darmo, uczniowie za darmo, renciści za darmo, karta dużej rodziny za darmo, pijani menele za darmo...

    • 1 1

  • Bez sensu

    Przecież to i tak jedzie na węgiel, a jak się rozładuje od stania w korku to przyjedzie stary diesel i będzie go wyciągał. Poza tym elektryk jest mniej odporny na "fantazję" kierującego. To jest pojazd komercyjny i wszystkie możliwe oszczędności zostały poczynione, wiec na przykład wodoodporność to nie jest poziom Tesli.

    • 6 9

  • Szkoda tych drogich pojazdów...

    Na gdyńskie dziury w jezdni...

    • 1 0

  • 3 bańki za krótki, 4 za długi. Jest o tyle drożej od autobusów z silnikami spalinowymi, że różnica w cenie pokryła by koszt paliwa przez całe życie tych spalinowych.

    • 1 1

  • Znów Niemiecki szmelc (1)

    • 1 1

    • Uhm, jaaaasne... Niemiecki szmelc.

      Cała Polska usiana sklepami "Chemia z Niemiec" i niemieckimi, "niezawodnymi cudami w dizlu"....

      • 1 0

  • Lobby

    Pytanie czy będzie w nich miejsce dla pasażerów bo w trolejbusach co nowszy model to mniejsza przestrzeń dla pasażerów większość miejsca zajmują obudowy od baterii.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane