• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak wyglądają przegubowe elektrobusy. Pojazdy już na ulicach Gdyni

Patryk Szczerba
6 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 14:06 (13 kwietnia 2022)
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę

Do Gdyni przyjeżdżają pierwsze przegubowe elektryczne autobusy Mercedes eCitaro G. Rozpoczął się odbiór pojazdów, które dołączą do standardowych autobusów w zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej. Wciąż nie wiadomo, kiedy trafią do regularnego kursowania, bo przeciąga się montaż ładowarek dla pojazdów.



Czy zakup i wprowadzenie na linię elektrobusów okaże się sukcesem?

Przypomnijmy:

  • Wiosną na gdyńskie trasy wyruszy 16 pojedynczych i 8 przegubowych elektrycznych autobusów.
  • Standardowe pojazdy kosztowały 47,224 mln zł, a przegubowe 32,639 mln zł.
  • Flotę gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej zasilają elektryczne autobusy eCitaro.


Przełom w komunikacji miejskiej w Gdyni



Przegubowce będą jeździły na linii 150, łączącej Witomino-Leśniczówkę z ulicą Godebskiego na Oksywiu. Pozostałe autobusy będą kursować na liniach gdyńskich, bardziej śródmiejskich: na linii 133 oraz na liniach 128, 190 i 282.

Rozkład ZKM Gdynia



Władze miasta uważają, że będzie to przełom w gdyńskiej komunikacji miejskiej.

- Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście, będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Pojedyncze autobusy odebrane, przegubowce na testach



Autobusy standardowe (pojedyncze) są już odebrane. Czekają na rozpoczęcie eksploatacji w zajezdni przy ul. PlatynowejMapka.

W tym tygodniu rozpoczęły się formalne odbiory pojazdów przegubowych - od poniedziałku do czwartku są odbierane codziennie po dwa autobusy.

Codziennie rano podjeżdżają na pętlę Dom Marynarza na pl. I Brygady PancernejMapka, gdzie odbywają się szybkie testy parowania gniazd z ładowarkami. Każdy pojazd wyposażony jest w trzy gniazda - jedno z tyłu, z boku oraz pantografowe. Autobus paruje się tylko za pomocą tego ostatniego.

W taki sam sposób będzie odbywało się ładowanie pojazdu podczas eksploatacji, choć ładowarki posiadają też wtyczki. Będą wykorzystywane w razie awarii ładowania z pantografów.

Przedłuża się montaż ładowarek



O ile autobusy są dostarczane na czas, to problem pojawił się z montażem kosztujących 12,5 mln zł ładowarek. W listopadzie przedstawiciele PKA zapewniali, że będą najpóźniej gotowe w lutym, by móc ładować pojazdy w kwietniu.

Wiele wskazuje na to, że ten termin nie zostanie dotrzymany.

Nieoficjalnie można usłyszeć, że konsorcjum złożone z firm Ekoenergetyka-Polska z Zielonej Góry oraz Westa Building z Sieradza ma spore opóźnienie zwłaszcza na Witominie, gdzie oprócz montażu ładowarek trwa też od kilku miesięcy przebudowa pętli.

Pętla wciąż jest zamknięta dla ruchu, a autobusy jadą objazdem niszcząc nieprzystosowaną do tak ciężkich pojazdów nawierzchnię, o czym pisaliśmy kilka tygodni temu.

Autobusy niszczą nawierzchnię



Niegotowe są też ładowarki przy ul. Polskiej i Godebskiego.

Aktualizacja, 13 kwietnia



Stanowisko firmy Ekoenergetyka Polska ws. opóźnienia montażu ładowarek do autobusów elektrycznych w Gdyni

Wykaz miejsc z ładowarkami



Podwójne stacje szybkiego ładowania będą przy:

Pojedyncze ładowarki będą przy:

Z gniazda autobusy będą ładowane podczas postoju w zajezdni przy ul. Platynowej.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21
  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10

Opinie (154)

  • ?

    • 3 0

  • jak to jest, że pl podpisała, że po 35r nie zarejestrujesz spalinówki, a DE nie :D taki mądry naród, a sam nie może nic wyprodukować, wszystko trzeba kupić, bo się nie opłaca

    • 1 1

  • (1)

    "Wciąż nie wiadomo, kiedy trafią do regularnego kursowania, bo przeciąga się montaż ładowarek dla pojazdów" - realizacja inwestycji zgodnie z gdyńskimi standardami.

    • 6 0

    • Bo te autobusy to jest taki miś. Nie jeżdżą, ale są. I piar dowalony.

      • 1 1

  • Super takie i tylko takie powinny po miescie jeździc niestety Gdańsk jak zawsze w ogonie Polski i Europy! (1)

    Za to opanowany tramwajozą z koszmarną trakcją i psujacymi sie ciągle tramwajami i beznadziejnymi torowiskami

    • 0 9

    • Przegalina też jest w Gdańsku, a nie ma tam tramwajów, więc....?

      • 1 0

  • Kiedyś były jelczedesy, ładne one. Teraz, nie ma. Nie. :-(

    • 1 2

  • Brawo Gdynia!

    a w Gdańsku dalej bieda...

    • 0 7

  • Kiedy zaczną kursować? Na 133 nadal spalinowy moherobus wyje (1)

    • 1 8

    • No niby mają od maja.

      • 1 0

  • I po co te cale elektro

    Ostatni raz jechałem autobusem jak były ikarusy i nie mam zamiaru jechać elektrykem i po co te cale eko ladowac je trzeba a skąd prąd czy ktoś się nad tym zastanowił

    • 7 0

  • Gdynia jest dobra w parowaniu. Sporo kasy wyparowało przez ćwierć wieku świetnego zarządzania...

    • 16 0

  • Wszystkie Ladne ale wkrótce nie będzie nas stać

    na taka "rozkosz" jak jazda kilku przystanków za prawie 5 zł!!!
    Zamiast podwyzszyc bilety parkingowe i obniżyc bilety ZKM to zrobiki przegięcie w drugą stronę!

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane