• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak wyglądają przegubowe elektrobusy. Pojazdy już na ulicach Gdyni

Patryk Szczerba
6 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 14:06 (13 kwietnia 2022)
Najnowszy artykuł na ten temat 15 milionów zł na pięć nowych trolejbusów

Do Gdyni przyjeżdżają pierwsze przegubowe elektryczne autobusy Mercedes eCitaro G. Rozpoczął się odbiór pojazdów, które dołączą do standardowych autobusów w zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej. Wciąż nie wiadomo, kiedy trafią do regularnego kursowania, bo przeciąga się montaż ładowarek dla pojazdów.



Czy zakup i wprowadzenie na linię elektrobusów okaże się sukcesem?

Przypomnijmy:

  • Wiosną na gdyńskie trasy wyruszy 16 pojedynczych i 8 przegubowych elektrycznych autobusów.
  • Standardowe pojazdy kosztowały 47,224 mln zł, a przegubowe 32,639 mln zł.
  • Flotę gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej zasilają elektryczne autobusy eCitaro.


Przełom w komunikacji miejskiej w Gdyni



Przegubowce będą jeździły na linii 150, łączącej Witomino-Leśniczówkę z ulicą Godebskiego na Oksywiu. Pozostałe autobusy będą kursować na liniach gdyńskich, bardziej śródmiejskich: na linii 133 oraz na liniach 128, 190 i 282.

Rozkład ZKM Gdynia



Władze miasta uważają, że będzie to przełom w gdyńskiej komunikacji miejskiej.

- Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście, będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Pojedyncze autobusy odebrane, przegubowce na testach



Autobusy standardowe (pojedyncze) są już odebrane. Czekają na rozpoczęcie eksploatacji w zajezdni przy ul. PlatynowejMapka.

W tym tygodniu rozpoczęły się formalne odbiory pojazdów przegubowych - od poniedziałku do czwartku są odbierane codziennie po dwa autobusy.

Codziennie rano podjeżdżają na pętlę Dom Marynarza na pl. I Brygady PancernejMapka, gdzie odbywają się szybkie testy parowania gniazd z ładowarkami. Każdy pojazd wyposażony jest w trzy gniazda - jedno z tyłu, z boku oraz pantografowe. Autobus paruje się tylko za pomocą tego ostatniego.

W taki sam sposób będzie odbywało się ładowanie pojazdu podczas eksploatacji, choć ładowarki posiadają też wtyczki. Będą wykorzystywane w razie awarii ładowania z pantografów.

Przedłuża się montaż ładowarek



O ile autobusy są dostarczane na czas, to problem pojawił się z montażem kosztujących 12,5 mln zł ładowarek. W listopadzie przedstawiciele PKA zapewniali, że będą najpóźniej gotowe w lutym, by móc ładować pojazdy w kwietniu.

Wiele wskazuje na to, że ten termin nie zostanie dotrzymany.

Nieoficjalnie można usłyszeć, że konsorcjum złożone z firm Ekoenergetyka-Polska z Zielonej Góry oraz Westa Building z Sieradza ma spore opóźnienie zwłaszcza na Witominie, gdzie oprócz montażu ładowarek trwa też od kilku miesięcy przebudowa pętli.

Pętla wciąż jest zamknięta dla ruchu, a autobusy jadą objazdem niszcząc nieprzystosowaną do tak ciężkich pojazdów nawierzchnię, o czym pisaliśmy kilka tygodni temu.

Autobusy niszczą nawierzchnię



Niegotowe są też ładowarki przy ul. Polskiej i Godebskiego.

Aktualizacja, 13 kwietnia



Stanowisko firmy Ekoenergetyka Polska ws. opóźnienia montażu ładowarek do autobusów elektrycznych w Gdyni

Wykaz miejsc z ładowarkami



Podwójne stacje szybkiego ładowania będą przy:

Pojedyncze ładowarki będą przy:

Z gniazda autobusy będą ładowane podczas postoju w zajezdni przy ul. Platynowej.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21
  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10

Opinie (154)

  • Zdecydowanie mi się nie podobają

    Lepsze o wiele są w PKS Gdynia

    • 2 5

  • Cicho jadą , mniej palą... Co za bzdury ! Citaro diesel Euro 6 - ok 1 mln pln . Elektryczny Citaro ok. 2.5 mln . Koszt wymiany baterii ok 1 mln pln. Zasięg ok 130 km . Ekologia jest dla bogatych.

    • 10 1

  • Gdynianin

    Jak to takie zarąbiste za tyle milionów i drugie miliony wywalone na ścieżki rowerowe to dlaczego Szczurek ze swoimi pomagierami nie jeżdżą komunikacją lub rowerami dla ekologi i zdrowia do pracy i z pracy tylko d*py wożą służbowymi samochodami.

    • 7 0

  • Opinia wyróżniona

    Jest szansa na odejście od trajtków (5)

    Trolejbusy mają swój urok i wiele innych zalet, ale tak jak tramwaje wymagają dodatkowych, zbędnych nakładów na linię trakcyjną. W tym momencie jest szansa na "pozbycie się szelek" . Mam nadzieję, że miasto do tego dąży.

    • 12 60

    • niby mało estetyczne, ale chyba jednak bardziej ekonomiczne

      jeśli uwzględni się problemy strat energii w akumulatorach oraz te z recyklingiem

      • 18 0

    • trojluś i tak w eksploatacji wychodzi TANiEJ

      w zakupie też w zasadzie tańszy - więc gdzie tu electroBusie widzisz zysk?

      • 19 0

    • (1)

      Jak za kilka lat padna akumulatory w autobusach, a miasta nie bedzie stac na ich wymiate (praktycznie koszt nowego pojazdu) to bedzie problem.

      • 8 2

      • wiekszosc nowych trolejbusow tez ma zestawy akumulatorow

        • 2 1

    • Trajtki lepsze...

      Haha... zobaczymy jak będą się sprawowały za kilka lat, jak zacznie postępować degradacja akumulatorów. Trajtki tego problemu nie będą miały, bo można je zawsze skierować na trasy pod siecią trakcyjną, a autobusy elektryczne będzie można skierować tylko w krzaki, szczególnie jak nie będzie kasy na wymianę akumulatorów. Ceny biletów zapewne mocno pójdą w górę, bo z czegoś trzeba będzie utrzymać nowe zabawki... a wystarczyło dalej rozwijać komunikację trolejbusową.

      • 0 0

  • witom

    Tak autobusy jeżdżąc objazdem na Witominie bardzo zniszczyły nawierzchnię, mieszkańcy mają nadzieję,że zostanie to porządnie naprawione,a nie na odpieprz

    • 4 1

  • (1)

    Widzę że miłośnicy komunikacji z gilami w nosie dostają orgazmu.

    • 6 1

    • A jeszcze niedawno żałowali jelczedesy. XD móżdżki.

      • 1 0

  • Mieszkaniec witomina

    To konsorcjum to jest jakas porazka pracuja max po 3 dni w tygodniu cały MPS rozkopany dziury że koło mozna stracić, smieci latają po całej dzielnicy. Skandal kto wybrał takich partaczy? Zobaczymy jak długo posłuży do poerwszej awarji. Termin koniec lutego jak w maju otworzą to będzie dobrze. Mam nadzieje że kary za zwłokę mają zapisane w kontrakcie. Jest to typowy przykład jak się organizuje przetargi w tym mieście z morza.

    • 5 0

  • Matko bosko

    zawsze się zastanawiam kto dopuszcza tak chorą i durną muzę do tych filmów

    • 2 1

  • ?

    • 1 1

  • Remont przystanku końcowego na Witominie to masakra!

    Czy ktoś odpowiedzialny za ruch drogowy, Policja czy też SM nie widzą jak parkują autobusy przy wylocie z ulicy Storczykowej? Zwężony odcinek jezdni, przed samym skrzyżowaniem stoją jaden za drugim i zasłaniają widoczność wyjeżdżającym. Jadący od strony pętli w kierunku Wielkokackiej muszą wjeżdżać na zakreskowany (wyłączony z ruchu) odcinek. Wyjeżdżając ze Storczykowej, mimo zachowania ostrożności, są narażeni na jadący (nawet z dozwoloną 50km/godz) pojazd. I to trwa już chyba pół roku!

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane