• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczny autobus na testach w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
16 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Solaris Urbino Electric będzie testowany w Gdańsku jeszcze przez czwartek i piątek (16 - 17 sierpnia) na linii 283. Solaris Urbino Electric będzie testowany w Gdańsku jeszcze przez czwartek i piątek (16 - 17 sierpnia) na linii 283.

Na gdańskich drogach testowany jest najnowocześniejszy polski autobus marki Solaris. To pojazd zasilany wyłącznie energią elektryczną magazynowaną w akumulatorach.



Czy autobusy elektryczne to przyszłość komunikacji miejskiej?

Urbino Electric, bo taką nazwę handlową posiada autobus, to dzieło polskiego producenta autobusów i od niedawna także tramwajów - wielkopolskiego Solarisa. Po raz pierwszy został zaprezentowany jesienią ub.r., a obecnie jego prototyp jest testowany w Gdańsku na linii 283. Warto przy tym zwrócić uwagę, że trasa 283 pod względem ukształtowania terenu posiada parametry iście górskie - prowadzi z przystanku SKM Politechnika przez tereny Uniwersytetu Medycznego, osiedle Morena aż na wysoko położone osiedle Niedźwiednik.

Jak sprawuje się autobus na tej trasie? - Bardzo dobrze. Nie odnotowaliśmy żadnej awarii podczas testów. Jego ładowanie odbywa się poprzez urządzenie przywiezione przez Solarisa i trwa od zera do pełna ok. 2,5 godziny, ale jak zapewnia producent, czas ten zależy od sieci elektrycznej - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Autobus o długości 8,9 metrów (podobną długość liczą autobusy kursujące normalnie na linii 283) jest w stanie rozwinąć maksymalną prędkość 50 km/h. Zainstalowane są w nim dwa potężne akumulatory, chłodzone cieczą i gromadzące energię 120 kWh. Waga jednej baterii to aż 700 kg, jednak według producenta, "zastosowanie wielu innowacyjnych lekkich materiałów konstrukcyjnych sprawia, że pojazd ten jest niewiele cięższy od swojego spalinowego odpowiednika".

- Na pełnych akumulatorach, na jednym ładowaniu, przy pełnym obciążeniu i włączonej klimatyzacji, Urbino Electric jest w stanie przejechać do 150 km. Jego koszt to ok. 500 tys. euro, co stanowi ok. dwukrotność ceny spalinowego pojazdu tego typu. Dodatkowo w trakcie 20-letniej eksploatacji należy się liczyć z co najmniej jedną wymianą zużytych baterii. Należy jednak pamiętać, że paliwo elektryczne jest ok. 3 - 5 razy tańsze (zależy od dostawcy energii) od tradycyjnego - dodaje Mateusz Figaszewski, rzecznik prasowy Solarisa.

Film promocyjny najnowszego autobusu marki Solaris



Wbrew temu, co jest zamieszczone w filmie promującym pojazd, został on skonstruowany jako autobus komunikacji miejskiej, a przewożenie pasażerów na lotnisku to tylko jeden z przykładów jego zastosowania. Solaris pracuje już nad dwunastometrową wersją Solaris Urbino Electric, a więc pojazdem typowym dla ruchu miejskiego. Jego cena jest jeszcze nieznana, choć zagraniczni przewoźnicy są bardzo zainteresowani takim zakupem.

Autobus był dotychczas testowany w Poznaniu, gdzie woził pasażerów podczas Euro 2012 na trasie lotnisko - centrum miasta. Pokonał wówczas łączny dystans ok. 3 tys. km. Z autobusem zapoznali się również warszawiacy oraz mieszkańcy Zielonej Góry. Po Gdańsku, w którym kursuje jeszcze w czwartek i piątek (16 - 17 sierpnia) tylko na linii 283, pojazd trafi na testy do Niemiec.

Czy budowa takiego autobusu sprawi, że sieć trolejbusowa stanie się zbędna? Dzisiaj trudno to wyrokować, choć autobus wyłącznie na prąd jeszcze niedawno wydawał się czymś z pogranicza fantastyki. Warto pamiętać także, że Solaris opracował trolejbus zdolny poruszać się bez trakcji elektrycznej.

Opinie (170) 3 zablokowane

  • pewnie 3 godziny jeździ, 3 godziny stoi i się ładuje... (5)

    to chyba mizerny zwrot z inwestycji, jak autobus na siebie nie ma czasu zarabiać. Ciekawe, czy kierowca się przesiada do innego w czasie ładowania, czy czeka aż się naładuje...

    • 3 6

    • heh, a ile razy zdażyło ci się przejechać ponad 100km w mieście w 1 dzień.

      I powiedz ile ci to zajęło. Ale pamiętaj mówimy o pokonywaniu 100km tylko na terenie Gdańska, nie wliczając do tego obwodnicy.

      Jeżeli jesteś handlowcem odpowiesz sobie szybko tyle km pokonuje się w cały dzień pracy. Handlowiec ma spotkania, a autobus przystanki i pętle autobusowe.

      • 5 1

    • Ma zasięg ok 170 km i ładuje się max 2 godz . I zdaje egzamin na liniach o małym obciązeniu . A takich w Gdańsku jest sporo .

      • 6 0

    • Ładowanie do 2 godzin , przejeżdża około 170 km.

      • 4 1

    • kierowca w tym czasie też... "ładuje" :D (1)

      • 3 2

      • A może podpisałbyś się , czy piszesz z własnego doświadczenia zawodowego ?

        • 1 3

  • (3)

    hm... wszyscy piszą jakie to ekologiczne (auta elektryczne) ale nikt nie pisze o tym jak destrukcyjne dla środowiska jest wytworzenie takich akumulatorów....

    • 2 6

    • Inna sprawa. Skąd bierzemy prąd? (2)

      Otóż komunikacja elektryczna jest ekologiczna w krajach gdzie mamy takie źródła energii elektrycznej, w postaci np. elektrowni atomowych. Natomiast w wypadku cierpiącego na braki energii elektrycznej pomorza, otrzymującego prąd z węgla ciężko mówić o ekologii.

      • 4 4

      • zanieczyszczenie na m2 a wysokość komina (1)

        Należy pamiętać o unikaniu koncentracji szkodliwych substancji na małym obszarze. I dlatego, nawet przy elektrowniach węglowych, samochody elektryczne będą najlepszym rozwiązaniem dla miasta.

        • 2 0

        • Co nie zmiena fakt, że prądu nam brakuje.

          Ciekawszym rozwiązaniem wydają mi się ogniwa wodorowe. Mamy wtedy do czynienia z płynnym paliwem, łatwym w transporcie z regionów gdzie pądu jest pod dostatkiem. Zamiast natychmiastowej budowy drogiej nowoczesnej sieci energetycznej (co i tak będzie koniecznością) będzie można uzyskiwać go w dużych ilościach w sąsiedztwie choćby elektrowni jądrowej, a dalej transportować klasycznie cysternami. A instalacja do tankowania wodoru nie różni się zbytnio od tej dla LPG.

          • 1 0

  • To była reklama Wizzair czy autobusu Solaris!

    • 4 1

  • Izraelska firma Better Place wymyslila super rozwiazanie problemu ladowania baterii a wiec i slabego zasiegu aut,traconego czasu (3)

    A mianowicie automatyczne stacje wymiany baterii i caly proces trwa 2 minuty, tyle co tankowanie paliwa.Auto najezdza na maszyne, ta wymienia baterie. Baterie sa do pojazdow przyczepione pod podwoziem. Kilka krajow prowadzi projekt pilotazowy tego swietnego rozwiazania, min. Dania i USA.

    • 5 1

    • Widze na wikipedii i u producenta ze tez Chiny i wiele innych krajow!

      Ciekawe czy Polacy wpadna na ten jakze prosty i skuteczny pomysl. Wystarcza wymienne baterie pod podwoziem i kilka stacji w Trojmiescie i samochody EV moga tu zagoscic.

      • 0 0

    • filmik po angielsku w ktorym szef Better Place mowi na TED o przedswiewzieciu

      ted.com/talks/lang/en/shai_agassi_on_electric_cars.html

      • 0 0

    • Ta izraelska :-)

      Rozwiązanie grubo przedwojenne stosowane jeszcze w POLSKIM zaborze rosyjskim.
      No ale żydzi ta ...

      • 0 0

  • W Gdańsku Adamowicz nie dopuści do zakupu. (2)

    Gdańsk wybiera nie wiadomo dlaczego Mercedesy z Turcji zamiast produkty polskie a po sezonie mamy autobusiki z niesprawna klimatyzacja i dusznicą u pasażerów bo szyby są nieotwieralne.
    W polskich miastach powinno sie używać tylko polskich produktów w spółkach publicznych!!!
    Do tego jakość solarisów jest wyższa od takich marek jak man czy mercedes.

    • 3 10

    • Polska jest w Unii Europejskiej i nie mozna faworyzowac krajowych producentow

      mimo iz by sie chcialo, bo to daje prace Polakom. UE = cos za cos.

      • 4 1

    • Klima w tym autobusie była włączona cały czas . Było nawet zimno a nie chłodno . Najlepiej wypisywać bzdury , prawda ?

      • 3 1

  • smieszne (2)

    pod górkę z ludźmi prędkość max 35h
    poza tym prądu starcza na 150km
    ten busik nadaje sie tylko na równa nawierzchnie

    • 1 8

    • Złóż CV w Solarisie.

      Przyjmą cię! Jesteś super specjalistą. Potrzebują takich fachowcow, bo ich inżynierowie są najwyraźniej do d...... Leć!

      • 5 0

    • właśnie.

      marnujesz się na forum 3miasta.

      • 3 0

  • Drogie akumulatory. (8)

    Właściciel samochodu elektrycznego przekona się,czy auto jest takie oszczędne,gdy przyjdzie mu po paru latach wymienić akumulator za parę tysięcy złotych.

    • 2 4

    • Better Place z Izraela znalazlo na to odpowiedz. Bateria jest wymienna i wlasnoscia stacji wymiany baterii (7)

      zobacz film: ted.com/talks/lang/en/shai_agassi_on_electric_cars.html

      • 1 2

      • To nie jest rozwiązanie tego problemu. (6)

        Tylko przeniesienie kosztów na kogo innego. Dalej trzeba za to płacić, a stacja ładowania odbije sobie ten koszt w cenach usługi.

        Wspomniane przez ciebie rozwiązanie służy likwidacji wielogodzinnych okresów ładowania, a dokładniej sprawieniu by nie były problemem.

        • 2 3

        • To rozwiazanie zalatwia problem kosztu samochodu elektrycznego oraz cena za 100 km jest bardzo bardzo niska, wielokrotnie (5)

          Poniewaz baterie sa wlasnoscia firmy jak ta wymieniona, cena samochodu jest nawet 40% nizsza niz takiego samego na benzyne! Te baterie sa kosztem. Sprawdz komentarze pod TED, tam pisze min szej tej firmy o tym.Nie znasz sie to nie zabieraj glosu.

          • 2 1

          • I ta firma po własnych kosztach za darmo pozwala z nich korzystać? (4)

            Absolutnie nic nie doliczając do ceny energii, którą to wykorzystują do ich ładowania? Jasne.

            Inna sprawa, że nie wiem gdzie można kupić samochody elektryczne taniej od klasycznych, masz namiary na jeden taki salon w Polsce/Niemczech?

            • 3 2

            • Zapytam sie wprost. Czy ty masz cos z glowa? (3)

              Koszt przejechania 100 km jest 5x nizszy niz paliwa. W cene wliczono wypozyczenie akumulatora, ladowanie. Do tego samochod pozbawiony drogiej baterii kosztuje do 40% mniej. O co tobie chodzi czlowieku?

              • 2 2

              • O fakty a nie reklamę ze strony producenta. (2)

                1) Nie widziałem jeszcze w Europie salonu gdzie samochód na energię elektryczną byłby tańszy od swojego odpowiednika na benzynę.

                2) Ten 5x niższy koszt jest przy założeniu, że mamy ceny paliwa jak w Japonii a prądu jak w USA. U nas jest inaczej, benzyna sporo tańsza a prąd droższy. W wypadku doliczenia tej opłaty za wynajem akumulatora to ten 5x niższy koszt można sobie między bajki włożyć.

                • 2 4

              • klepiesz w klawiature by klepac... (1)

                Kosz 100 km to przy tym rozwiazaniu 8 zl... Nie widziales, bo dopiero teraz Renault przedstawi w ofercie takie samochody, znacznie tansze. Nie trzeba skomplikowanego wielkiego silnika montowac, baku paliwa itd.

                • 2 1

              • Rzeczywisty koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu to 3-6zł za 100km

                Zależy oczywiście od modelu, stylu jazdy i ceny prądu. Tak więc nie wiem jakim cudem stacja ładowania, pokrywająca koszt wymiany baterii (koszt jednej to kilka tysięcy złotych a żywotność w zaproponowanym użytkowaniu pewnie ledwo przekroczy z trzy lata) musząca opłacić pensje, utrzymać budynek, opłacić podatki i jeszcze zarobić ma się zmieścić w tych 8zł. Tak więc te 8zł to zgaduje, że jest to czysty koszt w korzystnym wypadku (ekonomiczny kierowca i samochód), prąd + koszt zużycia baterii. Koszt jaki przyjdzie zapłacić Klientowi będzie pewnie 2x taki. Czyli niewiele niższy od kosztu użytkowania oszczędnego samochodu, jak VW Polo. Choć oczywiście faktycznie będzie to 5x taniej od choćby Forda Mustanga.

                • 0 0

  • Szybki ten news :D (1)

    Autobus na testach jest w Gdańsku już od niedzieli a dopiero w czwartek o tym news.

    • 12 0

    • To fakt ...trójmiasto ma przyspieszenie...

      • 7 0

  • BEZEDURA (4)

    Byłem kierowcą tego autobusu przez 4 dni . Pasażerowie byli zachwyceni komfortem jazdy i wyglądem w środku ( zielona trawa na podłodze i niebo na suficie) . Od nikogo nie usłyszałem negatywnego komentarza . Autobus jest zwrotny , wygodny , cichutki i...bardzo ładny . A ja nie mogę złego słowa powiedzieć .Na dziś - same plusy ! Skoro wszyscy chcą czystego powietrza i ekologii to niestety muszą ponosić tego koszty . Co z tego , że ja jadę ekologicznym autobusem skoro wokoło same 20-letnie , śmierdzące szroty ...

    • 20 1

    • (2)

      narazie jest nowy to sie nie psuje poczekaj PANIE KIEROWCO az pojezdzi po naszych drogach to sie rozleci . albo staniesz gdes i nie bedziesz mogł sobie poradic.Zrobi pierwszy milion kilometrow i pusty pod gorke nie bedzie chciał jechac ale sufit ma ładny a na podlodze nawet w zime stokrotki rosna

      • 2 1

      • Po milionie km to niewiele autobusów rusza pod górkę ...8-))))

        • 2 1

      • Autor powyższej wypowiedzi jest oczywiście światowej klasy ekspertem w dziedzinie autobusów z napędem elektrycznym.

        • 2 1

    • guana

      słuchaj witarówa solarisy to nie stare wozy ten twój 2735 to złom tureckie guano!

      • 0 0

  • Poznańska firma znana z dobrych autobusów na calym świecie a w Gdańsku nic nie ma tylko bród i smród (7)

    • 6 10

    • Hmmm, a to ciekawe (1)

      Solarisy jeżdżą w Gdańsku zarówno zwykłe jak i przegubowe.

      • 5 0

      • Mu chyba chodziło, o to że fabrykę by chciał w Gdańsku.

        A nie autobusy.

        • 2 1

    • (3)

      Miasta kupują Solarisa bo jest relatywnie tani a nie , że dobry . Jest przyzwoity , ale do Mercedesa Citaro to mu bardzo , bardzo daleko .

      • 1 2

      • tego Mercedesa, który swoimi fotokomórkami przycina regularnie pasażerów? (1)

        Sami kierowcy klną na Mercedesy, a co dopiero pasażerowie.

        • 2 0

        • Mówimy o nowych Citaro a nie starch wysłużonych Mercach , które są dostosowane do realiów niemieckich - czyli zajęte tylko siedzące miejsca , a gdy kierowca zamyka drzwi to nikt z tyłkiem nie leży pod fotokomórką . Polacy nawet nie rozumieją co jest napisane na naklejkach " FOTOKOMÓRKA - ODSUNĄĆ SIĘ OD DRZWI " A CBS powinno się dobrać do tyłka tym , co kupili ten wysłużony badziew .

          • 1 0

      • Relatywnie dobry to jest twój wpis

        ale osobniczo to zwykłe trolowanie

        • 0 0

    • i niewyobrazalne DZIURY

      To Ural a nie Europa.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane